Totem_konspekt.doc

(49 KB) Pobierz
TEMAT: CO WCIĄŻ DRZEMIE W NASZYM TOTEMIE

 

TEMAT:  CO WCIĄŻ DRZEMIE W NASZYM TOTEMIE?

 

 

 

 

CEL: Uświadomienie roli tradycji i wykorzystanie jej w kształtowaniu osobowości człowieka.

 

 

 

PO ZAKOŃCZENIU ZAJĘĆ UCZESTNIK BĘDZIE:

 

 

              znał elementy obrzędowości i tradycji występujące w harcerstwie

              potrafił wykorzystać obrzędowość harcerską w przekazywaniu treści programowych           i ideowych

              wiedział na jakie sfery zucha, harcerza oddziałuje obrzędowość

              potrafił stworzyć element obrzędowości pomocny mu w pracy wychowawczej

 

 

 

 

CZAS:        1 h - 1.5 h 

 

POTRZEBNE MATERIAŁY:

 

              mazaki,

              kartki samoprzylepne,

              szary papier,

              stare kolorowe gazety,

              klej,

              świeczki

              zapałki

 

Lp.

Treść

Czas

Plan zajęć, forma

Uwagi

1.

Rozpoczęcie zajęć rundką

3 min

„Tradycja harcerska to ...” Po zakończeniu rundki zapalamy pierwszą święcę w kręgu wtajemniczenia.

 

2.

Grupa a tradycja

5 min

Na małych karteczka w kształcie liści wypisują wszyscy, gdzie i w jakich zespołach (grupach) harcerskich tworzymy tradycję. Następnie karteczki przyklejamy do pierwszego kręgu.

 

 

3.

Obrzędy

5 min

Kolejny krąg wtajemniczenia to „Obrzędy”, we wcześniej utworzonych grupach na karteczkach wypisują wszyscy obrzędy, które mogą wystąpić w drużynie lub gromadzie.

 

 

4.

Przedstawienie obrzędów

5 min

Każda grupa przedstawia jeden z wymyślonych krótkich obrzędów.

 

5.

Ceremoniał

5 min

Co to jest ceremoniał i gdzie spotykamy się z nim w harcerstwie? Na karteczka wypisują wszyscy ceremoniały (jeden ceremoniał – jedna karteczka)które znają i przyklejają je na drugie koło wtajemniczenia, poczym zapalona zostaje druga świeca

 

6.

Przykład ceremoniału

5 min

Prowadzący przeprowadza krótką musztrę, tj. przykład ceremoniału. Dla rozluźnienia atmosfery wprowadzić musztrę odwrotną.

 

7.

Rytuał

7 min

Grupy definiują co to jest rytuał. Po dojściu do porozumienia w sprawie definicji, uczestnicy podają przykładowe rytuały. Zapalona zostaje trzecia świeca, w trzecim kręgu wtajemniczenia.

 

 

8.

Dar lasu

8 min

Uczestnicy zajęć mają zadanie stworzyć jeden przedmiot z darów lasu, symbolizujący niektóre rzeczy, poczym następuje prezentacja przedmiotów. Zostaje zapalona 4 świeca w czwartym kręgu wtajemniczenia.

 

 

9.

Znak

5 min

Na małych karteczka uczestnicy zajęć wypisują znaki z którymi spotykamy się w ZHP np. Znaczek Zucha. Zostaje zapalona  świeca w piątym kręgu.

 

 

10.

Zakończenie

10 min

Na zakończenie wszyscy otrzymują kartki w kształcie płomieni na których uczestnicy wypisują treści i wartości przekazywane za pomocą tradycji harcerskiej. Zakończenie odbywa się w formie jednego z wymyślonych obrzędów.

 

 

Suma

1 h – 1,5 h

 

 

 

 

 

 

 

 







 







 





Znak

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin