SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z ZAKRESU EDUKACJI ZDROWOTNEJ
SZKOŁA PODSTAWOWA KLASY 1-3
Opracowała: Iwona Korbiel 1252M
TEMAT: ”Żeby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała”
CEL OGÓLNY:
1. Nabycie elementarnych umiejętności o ratowaniu zdrowia ludzkiego
2.Poznanie sposobów udzielania pierwszej pomocy.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń
- wie, jakie są objawy złamań otwartych i zamkniętych;
- potrafi unieruchomić złamaną nogę, rękę;
- wie, ja mogą być konsekwencje poruszania złamaną kończyną;
- wykorzystuje chusty trójkątne i koc termiczny w działaniu praktycznym;
- rozumie potrzebę niesienia pomocy innym;
- zna numery alarmowe pogotowia, straży pożarnej, policji;
- rozumie konieczność przywołania osoby dorosłej, bądź wezwania karetki pogotowia
METODY: słowna, czynna, poglądowa
FORMY: zbiorowa, grupowa, indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: film, chusty trójkątne, koc termiczny apteczka, ilustracje przedstawiające różne rodzaje złamań.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie z uczniami.
2. Obejrzenie bajki pt. ,,Wagary”.
3. Rozmowa na temat bajki.
4. Rodzaje złamań
Pokazanie ilustracji z różnymi rodzajami złamań i w jakich okolicznościach może dochodzić do złamań.
Złamania dzielimy na:
- zamknięte - gdy skóra wokół złamanej kości jest nienaruszona
- otwarte- gdy dochodzi do rozerwania skóry a kość może zostać narażona na zanieczyszczenia z zewnątrz
Omówienie jak możemy rozpoznać, że nastąpiło złamanie:
· nienaturalne położenie;
· nienaturalne ruchy;
· powstanie ,,stopni” w obrębie złamania;
· widoczne części kostne
· ból, obrzęk;
· niemożność poruszania i obciążenia.
Pierwsza pomoc w przypadku złamania kończyny
· Zatamowanie widocznego krwawienia;
· Uszkodzonej części ciała nie możemy poruszać niepotrzebnie;
· Musimy wezwać pogotowie
· Okrywamy poszkodowanego kocem termicznym
Demonstracja na wybranej osobie sposobu unieruchomienia nogi oraz ręki przy pomocy chusty trójkątnej.
Uczniowie samodzielnie przy pomocy chusty trójkątnej zakładają sobie wzajemnie opatrunki unieruchamiające .
Pierwsza pomoc w przypadku złamań otwartych
Ranę okryć jałowym opatrunkiem bez nacisku na nią
Co się stało?
Uczniowie dobierają ilustracje przedstawiające różne rodzaje złamań do odpowiedniego podpis
Pokaz dzieciom pudełeczka z narysowanym czerwonym krzyżem, dzieci podają swoje propozycje co to jest. Wspólnie ustalają, że jest to apteczka. Rozmawiają na temat przydatności apteczki.
Sprawdzenie co jest w środku. Dzieci wyciągają poszczególne składniki apteczki, próbują je nazwać i powiedzieć do czego służy. Pomoc w ustaleniu prawidłowej nazwy jeśli dzieci nie wiedzą co to jest i prawidłowe zastosowanie.
· Bandaż
· Bandaż elastyczny z zapinką.
· Jałowe kompresy gazowe
· Maseczka do sztucznego oddychania usta-usta .
· Rękawiczki jednorazowe
· Nożyczki
· Agrafka
· Chusta trójkątna
· Koc termoizolacyjny
· Kamizelka odblaskowa
· Plaster z opatrunkiem
· Plaster bez opatrunku na rolce
· Latarka
Dzieci otrzymują obrazki przedstawiające różne sytuacje, nauczyciel opisuje co się wydarzyło i co mamy zrobić. Zadaniem uczniów jest wybranie z apteczki tego co będzie im potrzebne w danej sytuacji:
Obrazek 1: ,,Na ulicy leży rower, a obok Bolek, my chcemy zabezpieczyć miejsce wypadku i swoje bezpieczeństwo” – latarka, kamizelka odblaskowa.
Obrazek 2: ,, Lolek ma krwawiącą ranę na nodze” – bandaż, plaster z opatrunkiem, jałowe kompresy, plaster na rolce.
Obrazek 3: ,, Lolek spadł z drzewa i chyba złamał sobie rękę?”. – chusta trójkątna, koc termiczny
Dzieci dostają kartę papieru z narysowanym pojemnikiem. Rysują wewnątrz pudełka ład apteczki
Utrwalenie umiejętności wzywania pomocy. ( chętne dzieci próbują wezwać pomoc wykręcając numer pogotowia z telefonu stacjonarnego lub numer alarmowy biorąc komórkę, wołają o pomoc osobę dorosłą)
8. Zakończenie zajęć - spotkanie z ratownikiem medycznym- zaproszonym gościem- wspólna dyskusja i rozdanie odznak :”Małego ratownika’
agazag