SOCJOLOGIA OGÓLNA – NOTATKI Z WYKŁADÓW
Z góry przepraszam za błędy – czasami nie mogłam się doczytać!!!!!!!!!! Miłej nauki!!!!! Notatki zrobione głównie przez Kamila Mazurka! Miłej nauki
Paulina M.
1. UWARUNKOWANIA ŻYCIA SPOŁECZNEGO
- życie społeczne uwarunkowane jest przez czynniki zewnętrzne. Życie to nie jest autonomiczne.
- Inna teoria mówi, że życie społeczne jest autonomiczne, a czynniki zewnętrzne nie mają na nie wpływu (indeterminizm)
I Woluntaryzm – wola ludzi jest najważniejsza w życiu społecznym „chcieć to móc”
I Polityka realna – przeciwieństwo polityki woluntarystycznej.
MYŚLENIE DETERMINISTYCZNE:
- jest wiele odmian myślenia deterministycznego:
· liczba czynników determinizujących (skrajna forma mówi, że jeden czynnik decyduje o wszystkim – determinizm monokazualny) -> rasizm przykładem myślenia monokazualnego jest geopolityka. Są również nimi ekonomia, historia, kultura.
· Determinizm humanistyczny – nasze działania determinują nasze życie (człowiek ma wolną wolę)
· Determinizm multikazualny – jest wiele czynników decydujących. Opisuje on lepiej rzeczywistość.
- zakres determinacji – jakie sfery życia są determinowane:
· całe życie
· pewne aspekty życia
- stopień determinacji:
· w pełnym stopniu – jeżeli działa przyczyna „a”, to jest jeden skutek,
· w pewnym stopniu – jeżeli działa przyczyna „a”, to może być wiele skutków,
2. BIOLOGICZNE PODSTAWY ŻYCIA SPOŁECZNEGO
- socjobiologia – zakłada jednoczesne badanie człowieka jako istoty biologicznej i społecznej.
- Perspektywa antropogenetyczna –patrzy na rodowód człowieka.
· Socjobiologia mówi, że podlegamy na raz dwóm nurtom ewolucji. Bada ona też jak ewolucja socjologiczna wpływa na ewolucję biologiczną i odwrotnie. Głosi też, że każdej sferze biologicznej odpowiada sfera społeczna.
· Dorosłość społeczną człowiek uzyskuje w dwóch etapach:
1. uzyskanie niezależności finansowej,
2. założenie rodziny
· Wyposażenie biologiczne człowieka dające możliwość ewolucji społecznej:
1. wyprostowana postawa (inne postrzeganie przestrzeni, manualność kończyn górnych),
2. możliwość myślenia abstrakcyjnego,
3. narządy mowy (wokalizacja, werbalizacja, artykulacja myśli),
4. długa droga niesamodzielności biologicznej noworodka,
· Cechy wrodzone i nabyte:
- wszystko co pojawia się w środowisku postnatalnym (po urodzeniu) są to cechy nabyte.
· Behawioralizm – nauka zajmująca się zachowaniami ludzi
· socjologia humanistyczna – stara się zrozumieć zachowania ludzkie tzn. socjologia rozumiejąca
· behawioryści uważają, że są cechy potencjalne i realne
środowisko prekoncepcyjne środowisko prenatalne środowisko postnatalne
poczęcie narodziny
· drugie podejście odnosi się do etnologii odnośnie cech wrodzonych i nabytych,
· autyzm kulturowy – związany jest z kwestią stosunku do ludzkiej kultury. Jest to skrajna obojętność wobec ludzkiej kultury wywołana skrajną izolacją.
· Natynizm – stanowisko mówiące, że dominują cechy wrodzone,
· Środowiskowcy – środowisko mówiące, że dominują cechy nabyte, środowiskowe. Przedstawiciel John Locke
Fenatyp = genotyp + środowisko
3. ANTROPOLOGIA KULTURY
· Kultura polityczna to cechy działań podmiotów politycznych,
· Kultura to pojęcie polisemiczne tj. wieloznaczne,
· Kultura sama siebie definiuje
· Istnieje desymulacja kultury, czyli wykrywanie czynności kultury,
· Wartościowanie kultury (rodzaje):
- Potoczne – wyrazy: kulturalny,
niekulturalny,
(etnocentryzm kulturowy)
Ma ono podłoże emocjonalne (lubię, nie lubię)
- naukowe
· wartościowanie gradacyjne – kultura wysoka, niska,
· naukowe – ma ono podłoże niesubiektywne, a obiektywne,
- jedno z kryteriów to kryterium PRAWDY,
- drugie to również gradacyjne: wysoka, średnia, niska itd.
- Kryterium estetyczne
· Stefan Czarnecki uważa, że brak kultury też jest kulturą.
· Selektywne rozumienie kultury – dzielenie jej na różne segmenty.
· F.T. Taylor – wprowadził na przełomie XIX wieku pojęcie kultury globalnej. Według niego wszystko co nie jest naturą jest kulturą. A zatem kultura to sztuczne środowisko człowieka.
· Słowo „kultura” wywodzi się ze starożytnego Rzymu i odnosi się do uprawy roli cultur agri
· Cyceron wprowadza pojęcie „cultur animi”, czyli uprawa ducha
· Kulturę dzieli się na:
- materialną
- duchową
· Taylor uważa, że cywilizacja to najwyższy rozwój kultury
PODSTAWOWE TYPY DEFINICJI KULTURY: (skończ na podstawie własnych notatek)
a) deskryptywno – enumeratywne
opisowe wyliczenie elementów składowych
Opisują kulturę przez wyliczanie jej elementów składowych. Definicje te są najprostsze.
· desygnat – przedmiot określany przez dane pojęcie,
- definicje egzemplifikacyjne – definicje przez wskazanie desygnatu przez wskazanie przykładu
b) historyczno – genetyczne – kultura jest produktem ludzkości, jest produktem zmiennym
- jedne to genetyczne – koncentrują się na źródłach i początkach kultury,
- drugie to ewolucjonalistyczne – kładą akcent na historyczną zmienność kultury, odrzucają ideę niezmienności, zakładają zmienność.
· kultura to historyczny dorobek ludzkości, który ludzie przejmują, wykorzystują, modyfikują i przekazują następnym generacjom
c) subiektywno – psychologiczna – mówi, że jednostka ludzka jest podmiotem kultury
· kulturą jest to, co może być przedmiotem uzewnętrznienia, czyli internalizacja lub interioryzacja.
· Socjalizacja – uspołecznienie – proces wrastania jednostki w społeczeństwo i jego kulturę,
· Socjalizacja polityczna –
· Akulturyzacja – proces przejmowania kultury przez jednostkę. Przejmowanie wtórne kultury innej kultury.
· Socjalizacja pierwotna – w kręgu rodzinnym.
· Socjalizacja wtórna – poza kręgiem rodzinnym.
d) obiektywistyczno – socjologiczna – wiąże podmiotowość kulturowość z grupami społecznymi. Kultura jest kulturą, bo wiąże się z wieloma grupami.
Kultura kształtuje się w procesie obiektywizacji, czyli w procesie upowszechniania.
· powszechniki kulturowe – elementy występujące wszędzie
e) kultura w sensie normatywnym – kultura to zespół norm, czyli nakazów, zakazów i zaleceń regulujących zachowanie ludzi w sposób powszechny.
Wyróżnia się cztery systemy normatywne:
- system prawny – reguluje normy i wprowadza sankcje
- normy moralne – oceniają na skali dobra i zła,
- normy pochodzenia religijnego,
- normy zwyczajowe i obyczajowe
· podkultura = subkultura jest to odmiana środowiska kultury dominującej
· kontrkultura = antykultura – są w niej kontr normy
Subkultury mają zabarwienie antykulturowe.
· semiotyka – nauka o symbolach, o znakach symbolicznych
· semiotyczne pojęcie kultury ma charakter praksemorficzny – ukształtowany w wyniku praktyki
· cybernetyczna wizja kultury umożliwia gromadzenie ogromnych danych i zasobów informacji – cyberkultura
- zakres kultury, czyli to przez co rozumie się zasoby informatyczne.
· strukturalistyczne pojęcie kultury
...
Piffony