WYKŁAD 6-GLOBALIZACJA A EUROPEIZACJA EDUKACJI.pdf
(
1236 KB
)
Pobierz
Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu
Globalizacja i europeizacja edukacji
dr Dobrochna Hildebrandt-Wypych
Wydział Studiów Edukacyjnych
UAM Poznań
dhild@amu.edu.pl
dyżur: poniedziałek, wtorek 8.30-9.30
Ogrody, budynek D, pokój 415
Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu
Edukacja – system edukacyjny – polityka edukacyjna
System edukacyjny (oświatowy)
– ogół
odpowiednio za sobą powiązanych
instytucji kształcenia i wychowania
Edukacja
(praktyka edukacyjna) – „ogół
oddziaływań służących formowaniu się
zdolności życiowych człowieka”
•
narzędzie kształtowania
świadomości (narodowej) oraz
przygotowania kadr dla
gospodarki i kultury
Kształcenie
– system działań zmierzających do
tego, aby uczącej się jednostce umożliwić
poznanie świata, przygotowanie się do
zmieniania świata i ukształtowanie
własnej osobowości
•
ekpansja oświatowa w XX w.:
upowszechnienie i
demokratyzacja oświaty
1.
kształcenie ogólne
2.
kształcenie i szkolenie zawodowe
Wychowanie
– świadome i celowe działanie
pedagogiczne zmierzające do osiągnięcia
względnie stałych zmian rozwojowych w
osobowości wychowanka
Polityka edukacyjna (oświatowa)
–
planowanie, organizacja i funkcjonowanie
systemów oświatowych
Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu
Kształcenie ustawiczne –
lifelong learning
•
Wąskie rozumienie kształcenia ustawicznego w polskich aktach prawnych
„
kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i
kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny
” (Ustawa o systemie
oświaty z dnia 7 września 1991 r., Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami)
„
kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i
kwalifikacji zawodowych w odniesieniu do bezrobotnych, poszukujących pracy, pracowników i pracodawców
” (Ustawa o
promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 r., Dz. U. z 2004 r. Nr 99, poz. 1001 z
późniejszymi zmianami)
•
Szerokie rozumienie kształcenia ustawicznego w dokumentach międzynarodowych
„
koncepcja uczenia się obejmująca rozwój indywidualny i rozwój cech społecznych we wszystkich formach i
wszystkich kontekstach – w systemie formalnym, tj. w szkołach, placówkach kształcenia zawodowego, uczelniach i
placówkach kształcenia dorosłych oraz w ramach kształcenia nieformalnego, a więc w domu, w pracy i w
społeczności
” (OECD,
Lifelong Learning for All,
1996)
„
pojęcie lifelong learning powinno dotyczyć uczenia się od fazy przedszkolnej do późnej emerytalnej, włączając w
to całe spektrum uczenia się formalnego (w szkołach i innych placówkach systemu edukacji), pozaformalnego (w
instytucjach poza systemem edukacji) i nieformalnego (naturalnego). Ponadto, powinno się ono odnosić do wszelkiej,
trwającej przez całe życie, aktywności uczenia się, mającej na celu rozwój wiedzy, kompetencji i umiejętności w
perspektywie osobistej, obywatelskiej, społecznej oraz zorientowanej na zatrudnienie.
(Rezolucja Rady UE, 27 czerwca
2002 r.)
Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu
Globalizacja – próba definicji
•
R. Robertson (1985):
kompresja, koncentracja
faktów, norm, wartości z różnych kultur, epok,
aksjologii – swoista „implozja” świata (world
is a single place)
•
Globalizacja: zjawisko
transgraniczne
•
M. Morawski:
proces uzyskiwania jakościowo
nowego znaczenia przez jednostkę terytorialną,
zwaną globem, co sprawia, że ranga innych
jednostek terytorialnych się zmienia, np.
podwyższa lub obniża
•
Z. Bauman: „
glokalizacja” (pojęcie R.
Robertsona z 1992 r.) – jednoczesna
homogenizacja i heterogenizacja świata; nie
“koniec historii”, ale “koniec geografii”
•
M. Castells
: globalna „przestrzeń przepływów”
Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu
Globalizacja – próba definicji
SJ. Stiglitz,
Globalizacja
, 2004, s. 26:
Ściślejsza integracja państw oraz ludzi
na świecie, spowodowana ogromną
redukcją kosztów transportu i
telekomunikacji oraz zniesieniem
sztucznych barier w przepływie dóbr,
usług, kapitału, wiedzy i (w mniejszym
stopniu) ludzi z kraju do kraju.
Globalizacji towarzyszy tworzenie
nowych instytucji, które obok już
istniejących zaczęły prowadzić
działalność przekraczającą granice
państw
.
Plik z chomika:
mar7usia
Inne pliki z tego folderu:
WYKŁAD 6-GLOBALIZACJA A EUROPEIZACJA EDUKACJI.pdf
(1236 KB)
WYKŁAD 4 I 5 - MODELE INTEGRACJI.pdf
(3615 KB)
WYKŁAD 2 - PRYWATNE.pdf
(308 KB)
WYKLAD 1 - METODOLOGIA.pdf
(1393 KB)
Francja oświata.ppt
(1188 KB)
Inne foldery tego chomika:
Wczesna diagnoza i terapia logopedyczna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin