Anna Kowalska Wojciech Prokopiuk
Sprawdziany dla uczniów
klas III gimnazjum
M
A
T
E
Y K
w/g programu Matematyka z plusem
2,5 – 7
SPIS TREŚCI
Od Autorów ……………………………………………………………. …………..3
Zestawy sprawdzianów i propozycje punktacji.
Liczby i wyrażenia algebraiczne
Grupa I ………………………………………………………………….……..……4
Grupa II ………………………………………………………………………..……5
Propozycja punktacji grupa I………………………………………………….…….6
Propozycja punktacji grupa II……………………...……………………….……….7
Funkcje
Grupa I ………………………………………………………………………...……8
Grupa II …………………………………………………………….…………….…9
Propozycja punktacji grupa I……………………………………………………....10
Propozycja punktacji grupa II………………………………………....…………...11
Wielokąty, koła i okręgi
Grupa I …………………………………………………………….…………....…12
Grupa II ……………………………………………………………………...….…13
Propozycja punktacji grupa I……………………………………………….……...14
Propozycja punktacji grupa II…………………………………...…….…………...15
Przekształcenia geometryczne
Grupa I …………………………………………………………….…………....…16
Grupa II …………………………………………………………….………..….…17
Propozycja punktacji grupa I……………………………………….……………...18
Propozycja punktacji grupa II...…………………………………………….……...19
Figury podobne
Grupa I ………………………………………………………………….……....…20
Grupa II …………………………………………………………….………..….…21
Propozycja punktacji grupa I………………………………………….…………...22
Propozycja punktacji grupa II...………………………………………….………...23
Bryły
Grupa I ………………………………………………………………….……....…24
Grupa II ………………………………………………………………….…..….…25
Propozycja punktacji grupa I………………………………………….…………...26
Propozycja punktacji grupa II...…………………………….……………………...27
Od Autorów
Proponujemy opracowany przez nas zestaw zadań, które mogą być sprawdzeniem wiadomości i umiejętności uczniów po realizacji materiału nauczania z poszczególnych działów.
Układ sprawdzianów odpowiada programowi Matematyka z plusem i kolejności rozdziałów. Sądzimy jednak, że mogą być one również stosowane przez uczniów i nauczycieli realizujących inne programy dla gimnazjum.
Obok sprawdzianów zamieszczamy również propozycje punktacji do poszczególnych zadań, którą można wykorzystać do oceniania, zgodnie
z obowiązującym w szkole Przedmiotowym Systemem Oceniania.
LICZBY I WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE
GRUPA I
Zad. 1
Porównaj podane pary liczb wstawiając znak <, >, = w miejsce kropek.
57……. (-5)8
7,(13)………7,(131)
6-11…………5-11
Zad. 2
Oblicz:
a) - 0,2 * 0,1
b) * 83
c) 2*-
Zad. 3
Rozwiąż nierówność przedstaw zbiór rozwiązań na osi liczbowej. Podaj najmniejszą liczbę całkowitą spełniającą tę nierówność.
(5x – 2)2 + (4 – 5x)(4 + 5x) < 0
Zad. 4
Cenę komputera obniżono o 12% i obecnie wynosi ona 2200 zł.
Ile kosztował komputer przed obniżką?
Zad. 5
Szkoła zakupiła krzesła po 70 zł i stoły po 90 zł za łączną kwotę
13800 zł. Ile kupiono krzeseł a ile stołów, jeżeli przy każdym stole stoją 2 krzesła?
Zad. *6
Oblicz wartość wyrażenia:
(+ )4 – 10(+ )2
GRUPA II
0,33………
-720……. (-7)20
(0,3)-4……(0,3)-6
a) - 0,5 * 0,1
b) * 272
c) 3*-
Rozwiąż nierówność przedstaw zbiór rozwiązań na osi liczbowej. Podaj najmniejszą liczbę całkowitą, która nie spełnia tę nierówność.
(3 – 2x) (3 + 2x) (4x +1)(2-x)
Cenę mebli podwyższono o 12% i obecnie kosztują one 3360 zł. Ile kosztował meble przed podwyżką?
Magda jest trzy razy młodsza od swego taty, a 4 lata temu była od niego cztery razy młodsza. Ile lat ma Magda a ile jej tata?
Rozłóż podane wyrażenie na czynniki:
(ab + ac + bc)(a + b + c) - abc
9
PROPOZYCJE PUNKTACJI GRUPA I
Nr
zadania
Kryteria oceniania
Suma punktów za zadanie
1
3p – prawidłowe porównanie każdej pary liczb
3p
2
1p – poprawnie obliczona wartość
2p – poprawnie obliczona wartość
5p
3
2p – prawidłowo rozwiązana nierówność
1p – prawidłowe przedstawienie rozwiązania na osi liczbowej
1p – poprawna odpowiedź na pytanie
4p
4
1p – poprawne ułożenie równania
1p – rozwiązanie równania
1p – poprawna odpowiedź
5
1p – poprawne zapisanie analizy zadania
1p – ułożenie układu równań
2p – rozwiązanie układu równań
Razem – 20p
...
pecnianka