Jak oragnizować - Festyn Gier (poradnik).doc

(127 KB) Pobierz
FESTYNY GIER I ZABAW RUCHOWYCH

Materiał edukacyjny rozdawany bezpłatnie w ramach szkolenia.

 

Jak organizować - FESTYNY GIER I ZABAW RUCHOWYCH.

 

Festyny są propozycją zabaw i gier ruchowych w formie zajęć pozalekcyjnych możliwych do realizacji w różnych warunkach bez względu na jakość wyposażenia obiektu, sprzętu oraz pogody. Warunkiem jego przeprowadzenia jest zebranie pomysłowych, energicznych organizatorów oraz odpowiedniej liczby uczestników. Założenia festynu, jego charakter, złożoność organizacyjna i program nie są zbyt trudne dla przeciętnej szkoły. Może on być z powodzeniem przeprowadzony przez nauczycieli (niekoniecznie wychowania fizycznego) wspólnie z uczniami jako organizatorami i pomysłodawcami.

Festyn opracowany przez jest dla młodzieży w wieku 13-15 lat z okazji Dnia Dziecka połączonego z Dniem Sportu.

Gry, zabawy i próby sprawnościowe wymyślają i opracowują instruktorzy wraz z grupą harcerzy starszych i wedrowników zaangażowanych w organizację festynu. Pomagają również inni, przeprowadzając próby sprawnościowe na różnych stanowiskach, sędziując i oceniając uczestników festynu.

 

ZAŁOŻENIA FESTYNU

Program i organizację festynu oparto na następujących założeniach:

1.Nie powinien być on schematyczny.

2. Musi zachęcać uczestników do licznego uczestnictwa w imprezie. Zadania powinny być możliwie nieskomplikowane tak, aby nie eliminować mniej sprawnych czy nieśmiałych. Uczestnicy powinni łatwo zapamiętywać różne ćwiczenia i zabawy i sami uprawiać je w wolnym czasie

3. W czasie imprezy należy do minimum ograniczyć sterowanie uczestnikami. Pozostawić im pełną swobodę wyboru prób i gier, ich rodzaj, kolejności oraz wyboru ćwiczeń indywidualnych bądź zespołowych.

4. Każdy z uczestników powinien otrzymać choćby drobną nagrodę za uczestnictwo w poszczególnych próbach lub grach.

 (Uwaga: w przedstawionym poniżej przykładowym programie festynu uzyskanie przez uczestnika podpisów (pieczątek) świadczących o odbyciu ćwiczeń na dowolnych kilkunastu stanowiskach upoważniających do wzięcia udziału w losowaniu przygotowanych nagród rzeczowych w czasie podsumowania tego dnia).

5. Program nie powinien stanowić zamkniętej i ustalonej całości, może być dowolnie skracany lub rozszerzany: próby i ćwiczenia powinny dać się modyfikować, utrudniać, ułatwiać, itp.

 

 

 

ORGANIZACJA FESTYNU

1. Wszystkie etapy organizacji festynu zostały podporządkowane założeniom programowym:

-festyn organizują instruktorzy z grupą zaangażowanej młodzieży i nauczycielami

-każdy z organizatorów –sędziów jest od początku do końca odpowiedzialny za wszystkie fazy realizacji zadania

-organizacyjne szczegóły, ustalenia są traktowane elastycznie: dostosowane do programu, warunków terenowych, pogody, ilości uczestników itp.

W ten sposób uczniowie uczą się w praktyce wszystkich etapów organizacji imprezy. Mają też okazję do sprawdzenia realności i trafności obmyślonych przez siebie ćwiczeń, zabaw i prób sprawnościowych.

2. Układanie programu zaczyna się od opracowania własnych projektów programowo-organizacyjnych. Schemat projektu jednakowy dla wszystkich:

            a) hasło

            b) termin i czas trwania

            c) miejsce

            d) organizatorzy

            e) uczestnicy

            f) cel

            g)zasady udziału w festynie- uczestnicy, opiekunowie, nagrody, komitet organizacyjny, punktacja, karta uczestnika, program szczegółowy, szkic sytuacyjny rozmieszczenia stanowisk.

3. Na podstawie projektów dokonywany jest wybór najlepszych zabaw i prób oraz ułożenie z nich programu festynu. Stosownie do jego wymogów przydzielanie wyznaczonych zadań dla poszczególnych zespołów. Od tego momentu, aż do organizacyjnego zakończenia imprezy zespoły w pełni odpowiadają za wykonanie zadań.

Przykładowe zadania i funkcje z festynu:

-przygotowanie i przeprowadzenie gier rekreacyjnych(ilość gier jest równa ilości zespołów, które je przygotowują np. 10 gier to 10 zespołów kilku osobowych)

-przygotowanie i przeprowadzenie prób sprawnościowych( ilość prób odpowiada ilości zespołów przygotowujących, np. 5 prób, 5 zespołów)

-wykonanie plakatów (1 zespół)

-komisja nagród (1 zespół)

-główna komisja sędziowska (1 zespół)

-punkt informacyjny (1 zespół)

-spiker i pomocnicy spikera (1 zespół)

-organizacja i obsługa szatni (1 zespół)

-serwis fotograficzny i filmowy (1 zespół)

-zadania specjalne (1 zespół)

-pomoc techniczna (1 zespół)

4. Festyn rozpoczyna powitanie uczestników. Następnie przez kilka minut podawane są szczegółowe informacje o zasadach uczestnictwa oraz o nagrodach i upominkach. Stanowiska są gotowe do rozpoczęcia zabaw i gier już na 15-20 minut przed rozpoczęciem. Wcześniej też zaczyna działać punkt informacyjny spełniając następujące zadania:

a) ogólna informacja o festynie

b) wydawanie kart uczestnictwa lub rejestracja grup

c) informowanie o rozmieszczeniu poszczególnych stanowisk.

Pracę zaczyna również zespół spikerów, realizując następujące zadania:

a) obserwacja całego festynu i informacja uczestników ciekawych wydarzeniach na poszczególnych stanowiskach wskazywanie tych, na których jest mniej ćwiczących, aby zmniejszyć ewentualne kolejki czekających.

c) nadawanie muzyki

d) przekazywanie aktualnych komunikatów i informacji dla uczestników.

Spikerzy czuwają nad przebiegiem festynu i tworzą jego atmosferę. Istotną sprawą jest by teksty były żywe i dowcipne, szybko reagujące na przebieg zabaw i gier z udziałem uczestników festynu.

5. Przez następne 3-4 godziny trwają zabawy i próby sprawnościowe. Młodzież obchodzi stanowiska, starając się zaliczyć ich jak najwięcej, szukając bardziej interesujących. Ćwiczą zdobywają upragnione punkty, podpisy (pieczątki) na karcie uczestnika.

Nie ma uczestników spóźnionych, przybywający w czasie jego trwania pobierają swoje karty uczestnictwa i dołączają do zabawy.

Zadaniem kierujących zabawami jest zachęcić uczestników, objaśniać ćwiczenia, pomagać przy ich wykonaniu.

W żadnym wypadku nie należy negatywnie oceniać uczestników, czynić uszczypliwych uwag wykonującym ćwiczeniach.

6.Zakończenie całej imprezy jest zapowiadane na kilkanaście minut wcześniej. Ma swobodną i wesołą formę. Trzeba pamiętać, że dla uczestników festynu najważniejsze, najbardziej emocjonujące jest otrzymywanie nagród i upominków. Zabawy kończą się zebraniem grup uczestników w jednym miejscu, rozdaniem nagród, odczytaniem zwycięzców.

Dla organizatorów festyn kończy się on po całkowitym uporządkowaniu terenu, oddaniu sprzętu, podsumowaniu efektów, ocenie i samoocenie poszczególnych zespołów (następuje to w kilka dni)

 

Poniżej prezentuję obszerne fragmenty festynów w Gimnazjum na Twardej. Opisane gry i zabawy pochodzą z tych festynów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         FESTYN I

DZIEŃ SPORTU – DZIEŃ DZIECKA

W GIMNAZJUM NA TWARDEJ.

Dzień ten został przygotowany przez nauczycieli wychowania fizycznego, którym pomagali nauczyciele innych przedmiotów i uczniowie.

 

PROGRAM DNIA

9.00 – Uroczyste rozpoczęcie

9.15 – Rozdanie kart startowych

9.20 – 11.20 - Zabawy i próby sprawnościowe

11.20 – 11.30 - Zbieranie kart uczestnika

11.30 – 12.00 – Rozgrywki w piłkę siatkową uczniowie kontra nauczyciele

12.00 – Ogłoszenie wyników, rozdanie nagród

 

KARTA STARTOWA

………………………………………..………….………………………………

IMIĘ I NAZWISKO                               KLASA                     NR STARTOWY

 

NR STACJI

NAZWA STACJI

PUNKTY

PODPIS NAUCZYCIELA

I.

Łowienie ryb

 

 

II.

Rzuty do celu

 

 

III.

Bieg po kopercie

 

 

IV.

Wspinanie się po linie

 

 

V.

Odbijanie piłeczki tenisowej

 

 

VI.

Wyścig w tunelu

 

 

VII.

Odbicia p. siatkowej sposobem oburącz górnym i dolnym

 

 

VIII.

Rzuty do celu poziomego

 

 

IX.

Rzuty do kosza

 

 

X.

Przeskoki przez piłkę lekarską

 

 

XI.

Pompki

 

 

XII.

Rzuty ringiem w drzewo

 

 

XIII.

Bieg na krążkach po obwodzie okręgu

 

 

XIV.

Unihokej - strzały na bramkę

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin