Kara czy nagroda_konspekt.doc

(53 KB) Pobierz
TEMAT: NAGRODA CZY KARA

 

TEMAT:  NAGRODA CZY KARA?

 

 

 

 

CEL: Poznanie przez uczestników zajęć sposobów motywowania do działania zuchów i harcerzy, harcerzy starszych.

 

 

PO ZAKOŃCZENIU ZAJĘĆ UCZESTNIK BĘDZIE:

 

 

 

              znał rodzaje motywacji

              znał i potrafił wykorzystać harcerskie instrumenty metodyczne (stopnie, sprawności, funkcje etc.)w motywowaniu swoich podopiecznych

              potrafił wykorzystać nagrodę jako czynnik motywujący

              umiejętnie stosował współzawodnictwo w swojej pracy wychowawczej

              potrafił rozwiązać problem nagrody i kary

              wiedział jaki związek występuje między oczekiwaniami a motywacją

              potrafił skonstruować narzędzie badające oczekiwania dzieci i młodzieży.

 

 

 

 

CZAS:        1 h 7 min –1 h 30 min h

 

POTRZEBNE MATERIAŁY:

 

              mazaki,

              kartki samoprzylepne,

              szary papier,

              stare kolorowe gazety,

              klej,

              tabliczki czekolady (ilość uzależniona od ilości grup mogących uczestniczyć w zajęciach i uczestników), dobrze by było żeby tabliczka miała tyle kratek ile może uczestniczyć osób w zajęciach

              kolorowy papier samoprzylepny

 

Lp.

Treść

Czas

Plan zajęć, forma

Uwagi

1.

Rozpoczęcie zajęć gawęda.

3 min

U dziecka zdeprymowanego Oddziaływanie wychowawcze drużynowego winno iść przede wszystkim w kierunku zapewnienia dziecku poczucia bezpieczeństwa. Jest ono zależne między innymi od stopnia akceptacji instruktora. Wychowawca powinien przejawiać wobec dzieci sprawiających problemy postawę polegającą na umiejętności dostrzegania i akceptowania ich cech pozytywnych, postawę sprzyjającą zaspokojeniu tak ważnych potrzeb dziecka jak potrzeba kontaktu i uznania społecznego, a także potrzeby bezpieczeństwa. Zaspokojenie tych potrzeb jest warunkiem prawidłowego funkcjonowania społecznego dziecka, a ponadto jego funkcjonowania poznawczego, od którego bezpośrednio zależy powodzenie w społeczeństwie.

 

2.

Definicja nagrody i kary.

8 min

Podział na grupy.

W grupach układanie z pociętych wyrazów definicji nagrody i kary Przedstawienie przez grupy definicji.

 

 

3.

Dlaczego karzemy?

3 min

Dyskusja sztafetowa – „Dlaczego karzemy i czy jest to potrzebne?”

 

4.

Kara adekwatna do nagrody.

8 min

Grupy po wylosowaniu odpowiedniej „grupy wiekowej w ZHP” na szarym papierze wypisują nagrody i kary adekwatne do wieku te które możemy zastosować w gromadzie i drużynie. Omówienie powyższego zadania.

 

5.

Jak nagradzać, a jak karać?

8 min

Zadaniem grup jest napisanie listu do swojego drużynowego. Cześć grup pisze jak by chciała być nagradzana, a część jak by chciała lub nie chciała być karana.

Przeczytanie i omówienie listów.

 

 

6.

Zasady prawidłowego karania i nagradzania.

5 min

Wspólnie wszyscy uczestnicy z prowadzącym na podstawie listów układają zasady prawidłowego karania i nagradzania.

 

 

7.

Motywacja

8 min

Na zasadzie burzy mózgów 635- uczestnicy wypisują jak motywować swoich zuchów i harcerzy. Po burzy mózgów następuje jej omówienie.

 

 

8.

Zawody o tabliczkę czekolady.

10 min

Krótkie zawody o tabliczkę czekolady:

-          slalom,

-          bieg w workach

-          wyścigi krabów

-          quiz muzyczny

Po każdej konkurencji przyznawane są punkty, w postaci kółek przyklejanych na uczestników.

 

 

9.

Współzawodnictwo

5 min

Dyskusja w stresie – uczestnicy odpowiadają na pytanie „Jakie powinno być współzawodnictwo aby motywowało?”, „Co było pozytywnego w przeprowadzonym współzawodnictwie, a co negatywnego?” „Co było motywujące, a co demotywujące?”

 

10.

Oczekiwania.

5 min

Grupy odczytują definicje oczekiwań, z kartki napisanej sympatycznym atramentem. Następnie je oczekują.

 

 

11.

Związek między motywacją a oczekiwaniami

2 min

Prezentacja przez prowadzącego zależności między oczekiwaniami a motywacją.

 

 

12.

Jak zbadać oczekiwania naszych zuchów i harcerzy?

 

Podział na nowe grupy. Uczestnicy w grupach opracowują narzędzia do badania oczekiwań.

 

 

13.

Zakończenie

3 min

Zakończenie w formie rundki. Osoba prowadząca przekazuje buławę głosu w osobie siedzącej obok. Osoba, która otrzymała buławę pokazuje mimicznie jak się czuje w danej chwili.

 

 

Suma

1 h 7 min

 

 

 

 

 

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin