TEMAT: NAGRODA CZY KARA?
CEL: Poznanie przez uczestników zajęć sposobów motywowania do działania zuchów i harcerzy, harcerzy starszych.
PO ZAKOŃCZENIU ZAJĘĆ UCZESTNIK BĘDZIE:
znał rodzaje motywacji
znał i potrafił wykorzystać harcerskie instrumenty metodyczne (stopnie, sprawności, funkcje etc.)w motywowaniu swoich podopiecznych
potrafił wykorzystać nagrodę jako czynnik motywujący
umiejętnie stosował współzawodnictwo w swojej pracy wychowawczej
potrafił rozwiązać problem nagrody i kary
wiedział jaki związek występuje między oczekiwaniami a motywacją
potrafił skonstruować narzędzie badające oczekiwania dzieci i młodzieży.
CZAS: 1 h 7 min –1 h 30 min h
POTRZEBNE MATERIAŁY:
mazaki,
kartki samoprzylepne,
szary papier,
stare kolorowe gazety,
klej,
tabliczki czekolady (ilość uzależniona od ilości grup mogących uczestniczyć w zajęciach i uczestników), dobrze by było żeby tabliczka miała tyle kratek ile może uczestniczyć osób w zajęciach
kolorowy papier samoprzylepny
Lp.
Treść
Czas
Plan zajęć, forma
Uwagi
1.
Rozpoczęcie zajęć gawęda.
3 min
U dziecka zdeprymowanego Oddziaływanie wychowawcze drużynowego winno iść przede wszystkim w kierunku zapewnienia dziecku poczucia bezpieczeństwa. Jest ono zależne między innymi od stopnia akceptacji instruktora. Wychowawca powinien przejawiać wobec dzieci sprawiających problemy postawę polegającą na umiejętności dostrzegania i akceptowania ich cech pozytywnych, postawę sprzyjającą zaspokojeniu tak ważnych potrzeb dziecka jak potrzeba kontaktu i uznania społecznego, a także potrzeby bezpieczeństwa. Zaspokojenie tych potrzeb jest warunkiem prawidłowego funkcjonowania społecznego dziecka, a ponadto jego funkcjonowania poznawczego, od którego bezpośrednio zależy powodzenie w społeczeństwie.
2.
Definicja nagrody i kary.
8 min
Podział na grupy.
W grupach układanie z pociętych wyrazów definicji nagrody i kary Przedstawienie przez grupy definicji.
3.
Dlaczego karzemy?
Dyskusja sztafetowa – „Dlaczego karzemy i czy jest to potrzebne?”
4.
Kara adekwatna do nagrody.
Grupy po wylosowaniu odpowiedniej „grupy wiekowej w ZHP” na szarym papierze wypisują nagrody i kary adekwatne do wieku te które możemy zastosować w gromadzie i drużynie. Omówienie powyższego zadania.
5.
Jak nagradzać, a jak karać?
Zadaniem grup jest napisanie listu do swojego drużynowego. Cześć grup pisze jak by chciała być nagradzana, a część jak by chciała lub nie chciała być karana.
Przeczytanie i omówienie listów.
6.
Zasady prawidłowego karania i nagradzania.
5 min
Wspólnie wszyscy uczestnicy z prowadzącym na podstawie listów układają zasady prawidłowego karania i nagradzania.
7.
Motywacja
Na zasadzie burzy mózgów 635- uczestnicy wypisują jak motywować swoich zuchów i harcerzy. Po burzy mózgów następuje jej omówienie.
8.
Zawody o tabliczkę czekolady.
10 min
Krótkie zawody o tabliczkę czekolady:
- slalom,
- bieg w workach
- wyścigi krabów
- quiz muzyczny
Po każdej konkurencji przyznawane są punkty, w postaci kółek przyklejanych na uczestników.
9.
Współzawodnictwo
Dyskusja w stresie – uczestnicy odpowiadają na pytanie „Jakie powinno być współzawodnictwo aby motywowało?”, „Co było pozytywnego w przeprowadzonym współzawodnictwie, a co negatywnego?” „Co było motywujące, a co demotywujące?”
10.
Oczekiwania.
Grupy odczytują definicje oczekiwań, z kartki napisanej sympatycznym atramentem. Następnie je oczekują.
11.
Związek między motywacją a oczekiwaniami
2 min
Prezentacja przez prowadzącego zależności między oczekiwaniami a motywacją.
12.
Jak zbadać oczekiwania naszych zuchów i harcerzy?
Podział na nowe grupy. Uczestnicy w grupach opracowują narzędzia do badania oczekiwań.
13.
Zakończenie
Zakończenie w formie rundki. Osoba prowadząca przekazuje buławę głosu w osobie siedzącej obok. Osoba, która otrzymała buławę pokazuje mimicznie jak się czuje w danej chwili.
Suma
1 h 7 min
...
sias