ar-04-04.pdf

(283 KB) Pobierz
496019653 UNPDF
Antropologia Religii. Wybór esejów. Tom IV, (2010), s. 130-172
Małgorzata Szczygielska
B erserkowie : elita wojowników czy aspołeczni zaBijacy ?
Berserkowie - skandynawscy wojownicy, opiewani w średniowiecznych
sagach jako budzący postrach rozbójnicy lub doborowi gwardziści duń-
skich i norweskich władców, do dziś stanowią nierozwikłaną zagadkę
dla badaczy historii wikingów. Czy istnieli naprawdę, czy byli wymy-
słem skandynawskiej wyobraźni, podobnie jak wilkołaki, trolle i smoki?
Czy budzili grozę i podziw, czy pogardę i nienawiść? Skąd wzięło się ich
miano? Czym był berserkgang , jak go osiągano i jak się objawiał? Te
i inne pytania na dobrą sprawę do dziś pozostają niewyjaśnione, pomi-
mo wielu prób w tym kierunku, a jednoznaczne i kategoryczne odpo-
wiedzi powodują więcej chaosu i nieporozumień, niż przybliżają do roz-
wiązania zagadki. Funkcjonuje wiele błędnych, a silnie zakorzenionych
opinii, których wyplenienie przypomina walkę z potworem Grendelem;
a powtarzanie ich przez światowego formatu badaczy historii i kultury
wikingów konstytuuje je jeszcze bardziej, tworząc pewniki tam, gdzie
nie ma nawet cienia przesłanki, jak było w przypadku utożsamienia ber-
serków z wilkołakami, uznania za berserczy rodu Egila Skalla-Grímsso-
na czy dopatrywania się w berserkgangu choroby umysłowej lub śladu
praktyk szamańskich. W tej pracy postaram się wskazać słabe punkty
dotychczasowych ustaleń na temat berserków, sprostować niektóre
z obiegowych opinii i wskazać inne wytłumaczenie fenomenu berserku
bez oddalania się za bardzo od materiałów źródłowych.
Źródła
Średniowieczna Skandynawia dysponuje wyjątkowym źródłem do po-
znania jej dziejów i kultury, jakim są sagi islandzkie. Były one spisywa-
ne przez anonimowych autorów w wiekach XII-XVI, lecz opierały się na
tradycji ustnej i powstałych wcześniej (IX-X w.) pieśniach skaldycznych,
które nie tylko dostarczyły materiału dla przyszłych sag, ale niekiedy by-
wały fragmentami lub w całości wplatane w narrację. Najstarszą z is-
landzkich sag jest Landnámabók (ok. 1130 r.) Arego Þórgilssona i Kol-
skega Ásbjörnsona - spis osadników, ich farm i zajmowanych gruntów,
ubarwiony anegdotami z czasów zasiedlania Islandii. Z tych samych lat
131
pochodzi Islendingabók Arego Þórgilssona, historia Islandii spisana na
podstawie przekazów ustnych ludzi, których pamięć sięgała bardzo da-
leko . Innym dziełem historycznym, powstałym w niecałe sto lat później,
jest Heimskringla Snorrego Sturlusona, historia królów Norwegii do-
prowadzona do roku 1184. Największe sagi powstały w ciągu XIII wie-
ku, choć trudno sprecyzować dokładniejsze daty. Sagi powstawały rów-
nież w wiekach następnych i z biegiem czasu opowieści w nich zawarte
stawały się coraz bardziej fantastyczne, mieszając motywy baśniowe
i literackie z różnych stron świata. Dotyczy to także kwestii berserków,
którzy w późniejszych - XV- i XVI-wiecznych - sagach zaczną być coraz
częściej utożsamiani z blámennami („czarnymi ludami”), o czym będzie
jeszcze mowa.
W pracy nie uwzględniono wszystkich istniejących sag, lecz dobór
źródeł był na tyle przypadkowy, by móc uznać wyniki za reprezentatyw-
ne. Jedynym kryterium doboru było występowanie w utworze terminu
„berserk” i pod tym właśnie kątem przeanalizowałam wszystkie źródła,
jakie były mi dostępne (w głównej mierze dzięki obecności ich oryginal-
nych wersji w sieci). Przyjęłam bowiem założenie, że należy oprzeć się
w pierwszym rzędzie na postaciach nazwanych berserkami już przez sa-
mego sagamaðra - autora sag, a dopiero później ewentualnie próbować
doszukiwać się cech berserków (o ile takowe istnieją) u postaci nie na-
zwanych wprost tym mianem (jak np. u Egila Skalla-Grímssona z Egli
lub Skarphéðina Njálssona z Njáli ), nie zaś na odwrót. Ogółem przeana-
lizowano tu 19 sag bajecznych (tzw. fornaldarsögur), 19 sag rodowych
( Islendingasögur ), 3 sagi królewskie Snorrego Sturlusona i kronikę
duńską Saxona Gramatyka, a także 2 pieśni eddaiczne oraz trzy części
tzw. Eddy prozaicznej Snorrego Sturlusona.
Sagi rodowe, tzw. sagi o Islandczykach ( Islendingasögur ), powsta-
wały od końca XII w. do XIV w. i opisują dzieje ludzi żyjących w prze-
szłości na Islandii, protoplastów islandzkich rodów i wybitne postaci is-
landzkiej historii. Do sag rodowych wykorzystanych w tej pracy zaliczają
się: Landnámabók , Egils saga Skalla-Grímssonar (Egla), Brennu-Njáls
saga (Njála), Eyrbyggja saga , Laxdǽla saga , Gunnlaugs saga ormstun-
gu , Grettis saga sterka (Grettla), Vatnsdǽla saga , Flóamanna saga ,
Hrana saga hrings , Reykdǽla saga og Víga-Skútu , Svarfdǽla saga ,
Þórdar saga hredu , Víga-Glúms saga , Gunnars saga Keldúgnupsfíls ,
Gísla saga Súrssonar , Gull-Þóris saga oraz Heiðarvíga saga .
132
Sagi bajeczne (zmyślone), dość późne w porównaniu z rodowymi, bo
pochodzące z XIV-XVI w., i opisujące dzieje bohaterów mitycznych lub
fantastycznych, zebrane zostały przez Gudniego Jónssona i Bjarniego
Vilhjalmssona w trzytomowym dziele Fornaldarsögur Norðurlanda ,
wydanym w latach 1943-1944. Wszystkie wykorzystane w niniejszej
pracy sagi bajeczne pochodzą z tego opracowania; i tak z tomu pierw-
szego: Þáttr af Ragnars sonum , Hervarar saga ok Heiðreks , Grims
saga loðinkinna , Örvar-Odds saga ; z tomu drugiego: Hrólf saga
kraka ok kappa hans (wraz z dodatkiem Af Aðils Uppsalakonungi ok
Sviþjódarferd Hrólfskonungs ok kappa hans ), Frá Fornjóti ok hans
ættmönnum , Hálfs saga ok Hálfsrekka , Þorsteins saga Víkingssonar ,
Hrómundar saga Grípssonar , Ásmundar saga kappabana , Sturlaugs
saga starfsama , Göngu-Hrólfs saga ; z trzeciego: Gautreks saga , Hrólfs
saga Gautrekssonar , Egils saga einhenda ok Ásmundar berserkjaba-
na , Sörla saga sterka , Hjálmtes saga ok Ölvis , Hálfdanar saga Ey-
stenssonar , Hálfdanar saga Brönufostra .
Sagi królewskie to opowieści zgromadzone w zbiorze Heimskringla
przez historyka islandzkiego Snorrego Sturlusona (ok. 1179-1241). Zbiór
zawiera szesnaście sag opisujących panowanie poszczególnych królów
Norwegii, od czasów legendarnych do roku 1184. Otwierająca ten zbiór
Ynglinga saga rozpoczyna się od słów Kringla heimsins… ( Krąg ziem-
ski… ), które później posłużyły jako tytuł całego zbioru, po raz pierwszy
użyte w tej roli przez Johana Peringskiölda w jego wydaniu sag królew-
skich z roku 1697: Heims Kringla eller Snorre Sturlsons Nordländska
Konunga Sagor . Wzmianki o berserkach pojawiają się jedynie w trzech
pierwszych sagach - w Ynglinga saga , Hálfdanar saga svarta i Haralds
saga harfagra .
Innym zbiorem sag królewskich są Gesta Danorum duńskiego uczo-
nego Saxo Gramatyka (ok. 1150-1220). Kronika składa się z dziewię-
ciu ksiąg opisujących dzieje Danii począwszy od czasów legendarnych
do roku 1185. Podobnie jak Snorri, Saxo szeroko wykorzystuje tradycje
germańskie, wprowadzając do swej kroniki postacie bohaterów znanych
w całej Skandynawii (jak chociażby postać Starkaða - tu Starcatherusa
- znaną również z sag islandzkich). W przeciwieństwie jednak do He-
imskringli , Gesta Danorum pisane są po łacinie, co znacznie utrudnia
doprecyzowanie pewnych pojęć, Niekoniecznie bowiem każdy wojow-
nik, określony przez Saxona mianem athleta , musi być berserkiem - ale
przynajmniej dwóch z nich (Słowianin Wilzce/Wasce oraz Grimmon)
133
może nimi być, o czym świadczą pewne podobieństwa ich losów z is-
landzkimi berserkami; za to dwaj ewidentni berserkowie, Hardbeinus
i Siwald z synami, przywódcy band rozbójniczych i czarownicy potra-
iący wprawiać się w zwierzęcy szał bojowy, nie są nazwani athletae ani
określeni w ogóle żadnym terminem, dającym się zidentyikować ze sło-
wem berserk. Trzeba tu zatem zachować o wiele większą ostrożność, niż
w przypadku sag, dlatego nie zostali oni zestawieni w katalogu - jako
„niepewni”, spekulatywni berserkowie..
Drobne informacje o berserkach znaleźć można również w pieśniach
eddaicznych. W Eddzie poetyckiej (starszej) są to pojedyncze strofy
z Harbardsljód , Hyndluljód i Hávamál . Edda prozaiczna (młodsza)
Snorrego Sturlusona, znana jako Snorra Edda , wspomina berserków w
Prologu , w Gylfaginning i w Skaldskaparmál .
Imiona, przydomki i toponimy podaję w pisowni oryginalnej, podob-
nie jak pojęcia islandzkie, wyróżnione z tekstu kursywą. Wyjątek stano-
wią nazwy i pojęcia od dawna zadomowione w języku polskim, jak troll
( tröll ), berserk czy saga, oraz spolszczone na użytek tej pracy, jak ulfhed-
narzy ( úlfhéðnar ) czy berserkerki ( berserkonur ), pisane bez kursywy,
oraz imiona bogów (Odyn, Thor), pisane w wersji przyjętej w Polsce.
Postacie
Z wymienionych źródeł pochodzi następująca liczba postaci jednoznacz-
nie określonych mianem berserków (w nawiasach podano tytuł sagi oraz
numer rozdziału lub strofy):
siedem drużyn królewskich (po 12 berserków)
• ulfhednarzy króla norweskiego Haralda harfagra ( Haraldskvædi ,
Haralds saga harfagra 9, Egils saga Skalla-Grímssonar 9, Grettis
saga sterka 2, Vatnsdǽla saga 9);
• berserkowie króla szwedzkiego Aðilsa ( Hrólfr saga kraka ok kappa
hans );
• berserkowie króla duńskiego Hrólfa kraki ( Af Aðils Uppsalakonun-
gi ok Sviþjóðarferð Hrólfskonungs ok kappa hans , Skaldskapar-
mál, Hrólfs saga kraka ok kappa hans );
• berserkowie królów szwedzkich Eireka i Alreka, m.in. Úlf i Ottryg
( Gautreks saga , Gesta Danorum );
• berserkowie króla Gestrekalandu Eireka: Örn inn ermski , Úlf, Hár
i Gellir, Sörli sidnefr i Tjöri, Tjösnir, Loðmund, Haki, Lífólf i Styr
134
sterki , Brusi beinserk ( Göngu-Hrolfs saga );
• berserkowie króla Garðarike Hálfdana, m.in. Hrosskel i Hesþöfði
( Hrólfs saga Gautrekssonar );
• berserkowie króla Serklandu Nudusa ( Hjálmþés saga ok Ölvis );
trzy drużyny prywatne (12 lub 7 berserków)
• synowie Armgrima: Hervarð, Hjörvarð, Hrani, Angantýr, Bíld (Bra-
mi), Búi, Barri, Tóki (Reifnir), Tund (Tind), Tyring, dwóch Had-
dingów ( Hyndluljód , Hervarar saga ok Heiðreks , Gesta Danorum ,
Örvar-Odds saga );
• drużyna Sörkvira ( Grims saga loðinkinna );
• berserkowie Heid: Grim, Geir, Hólmstein, Eysödul, Heðin mjóvi ,
Dag lifski, Harald Olafsson ( Sögubrot af nokkurum fornkonungum
i Dana ok Sviaveldi );
drużyny towarzyszące berserkom-przestępcom (przeważnie po
12 berserków, ale bywa też 30, 11 lub 5; najczęściej liczba nieokreślona)
najemnicy (indywidualni)
• bracia Halli i Leiknir ( Eyrbyggja saga , Heiðarviga saga );
• bracia Amon i Hjalmar ( Göngu-Hrólfs saga );
• blámann króla Framora ( Sturlaugs saga starfsama );
• blámann jarla Hákona Sigurðssona ( Gunnars saga Keldúgnups-
fíls );
• Ívar böggul ( Hálfdans saga Eysteinsonnar );
• Eystein ( Víga-Glúms saga );
• Sóti ( Göngu-Hrólfs saga );
dwudziestu trzech przestępców z sag rodowych
• bracia Svartur i Jökul ( Gunnars saga Keldúgnupsfíls );
• bracia Arnhöfði i Hildir ( Hrana saga hrings );
• bracia Þórir þömb i Ögmund illi ( Grettis saga sterka 19);
• Snǽkol ( Grettis saga sterka 40);
• Ljót inn bleikki ( Egils saga Skalla-Grímssonar 64, Svarfdǽla saga );
• Moldi brat Ljóta, ale działający osobno ( Svarfdǽla saga );
• Ottryg ( Brennu-Njáls saga 103);
• Hauk i Hauk ( Vatnsdǽla saga );
• Þororm ( Gunnlaugs saga ormstungu 9);
Zgłoś jeśli naruszono regulamin