ar-04-04.pdf
(
283 KB
)
Pobierz
496019653 UNPDF
Antropologia Religii. Wybór esejów. Tom IV, (2010), s. 130-172
Małgorzata Szczygielska
B
erserkowie
:
elita
wojowników
czy
aspołeczni
zaBijacy
?
Berserkowie - skandynawscy wojownicy, opiewani w średniowiecznych
sagach jako budzący postrach rozbójnicy lub doborowi gwardziści duń-
skich i norweskich władców, do dziś stanowią nierozwikłaną zagadkę
dla badaczy historii wikingów. Czy istnieli naprawdę, czy byli wymy-
słem skandynawskiej wyobraźni, podobnie jak wilkołaki, trolle i smoki?
Czy budzili grozę i podziw, czy pogardę i nienawiść? Skąd wzięło się ich
miano? Czym był
berserkgang
, jak go osiągano i jak się objawiał? Te
i inne pytania na dobrą sprawę do dziś pozostają niewyjaśnione, pomi-
mo wielu prób w tym kierunku, a jednoznaczne i kategoryczne odpo-
wiedzi powodują więcej chaosu i nieporozumień, niż przybliżają do roz-
wiązania zagadki. Funkcjonuje wiele błędnych, a silnie zakorzenionych
opinii, których wyplenienie przypomina walkę z potworem Grendelem;
a powtarzanie ich przez światowego formatu badaczy historii i kultury
wikingów konstytuuje je jeszcze bardziej, tworząc pewniki tam, gdzie
nie ma nawet cienia przesłanki, jak było w przypadku utożsamienia ber-
serków z wilkołakami, uznania za berserczy rodu Egila Skalla-Grímsso-
na czy dopatrywania się w berserkgangu choroby umysłowej lub śladu
praktyk szamańskich. W tej pracy postaram się wskazać słabe punkty
dotychczasowych ustaleń na temat berserków, sprostować niektóre
z obiegowych opinii i wskazać inne wytłumaczenie fenomenu berserku
bez oddalania się za bardzo od materiałów źródłowych.
Źródła
Średniowieczna Skandynawia dysponuje wyjątkowym źródłem do po-
znania jej dziejów i kultury, jakim są sagi islandzkie. Były one spisywa-
ne przez anonimowych autorów w wiekach XII-XVI, lecz opierały się na
tradycji ustnej i powstałych wcześniej (IX-X w.) pieśniach skaldycznych,
które nie tylko dostarczyły materiału dla przyszłych sag, ale niekiedy by-
wały fragmentami lub w całości wplatane w narrację. Najstarszą z is-
landzkich sag jest
Landnámabók
(ok. 1130 r.) Arego Þórgilssona i Kol-
skega Ásbjörnsona - spis osadników, ich farm i zajmowanych gruntów,
ubarwiony anegdotami z czasów zasiedlania Islandii. Z tych samych lat
131
pochodzi
Islendingabók
Arego Þórgilssona, historia Islandii spisana na
podstawie przekazów ustnych ludzi,
których pamięć sięgała bardzo da-
leko
. Innym dziełem historycznym, powstałym w niecałe sto lat później,
jest
Heimskringla
Snorrego Sturlusona, historia królów Norwegii do-
prowadzona do roku 1184. Największe sagi powstały w ciągu XIII wie-
ku, choć trudno sprecyzować dokładniejsze daty. Sagi powstawały rów-
nież w wiekach następnych i z biegiem czasu opowieści w nich zawarte
stawały się coraz bardziej fantastyczne, mieszając motywy baśniowe
i literackie z różnych stron świata. Dotyczy to także kwestii berserków,
którzy w późniejszych - XV- i XVI-wiecznych - sagach zaczną być coraz
częściej utożsamiani z
blámennami
(„czarnymi ludami”), o czym będzie
jeszcze mowa.
W pracy nie uwzględniono wszystkich istniejących sag, lecz dobór
źródeł był na tyle przypadkowy, by móc uznać wyniki za reprezentatyw-
ne. Jedynym kryterium doboru było występowanie w utworze terminu
„berserk” i pod tym właśnie kątem przeanalizowałam wszystkie źródła,
jakie były mi dostępne (w głównej mierze dzięki obecności ich oryginal-
nych wersji w sieci). Przyjęłam bowiem założenie, że należy oprzeć się
w pierwszym rzędzie na postaciach nazwanych berserkami już przez sa-
mego
sagamaðra
- autora sag, a dopiero później ewentualnie próbować
doszukiwać się cech berserków (o ile takowe istnieją) u postaci nie na-
zwanych wprost tym mianem (jak np. u Egila Skalla-Grímssona z
Egli
lub Skarphéðina Njálssona z
Njáli
), nie zaś na odwrót. Ogółem przeana-
lizowano tu 19 sag bajecznych (tzw. fornaldarsögur), 19 sag rodowych
(
Islendingasögur
), 3 sagi królewskie Snorrego Sturlusona i kronikę
duńską Saxona Gramatyka, a także 2 pieśni eddaiczne oraz trzy części
tzw.
Eddy prozaicznej
Snorrego Sturlusona.
Sagi rodowe, tzw. sagi o Islandczykach (
Islendingasögur
), powsta-
wały od końca XII w. do XIV w. i opisują dzieje ludzi żyjących w prze-
szłości na Islandii, protoplastów islandzkich rodów i wybitne postaci is-
landzkiej historii. Do sag rodowych wykorzystanych w tej pracy zaliczają
się:
Landnámabók
,
Egils saga Skalla-Grímssonar
(Egla),
Brennu-Njáls
saga
(Njála),
Eyrbyggja saga
,
Laxdǽla saga
,
Gunnlaugs saga ormstun-
gu
,
Grettis saga sterka
(Grettla),
Vatnsdǽla saga
,
Flóamanna saga
,
Hrana saga hrings
,
Reykdǽla saga og Víga-Skútu
,
Svarfdǽla saga
,
Þórdar saga hredu
,
Víga-Glúms saga
,
Gunnars saga Keldúgnupsfíls
,
Gísla saga Súrssonar
,
Gull-Þóris saga
oraz
Heiðarvíga saga
.
132
Sagi bajeczne (zmyślone), dość późne w porównaniu z rodowymi, bo
pochodzące z XIV-XVI w., i opisujące dzieje bohaterów mitycznych lub
fantastycznych, zebrane zostały przez Gudniego Jónssona i Bjarniego
Vilhjalmssona w trzytomowym dziele
Fornaldarsögur Norðurlanda
,
wydanym w latach 1943-1944. Wszystkie wykorzystane w niniejszej
pracy sagi bajeczne pochodzą z tego opracowania; i tak z tomu pierw-
szego:
Þáttr af Ragnars sonum
,
Hervarar saga ok Heiðreks
,
Grims
saga loðinkinna
,
Örvar-Odds saga
; z tomu drugiego:
Hrólf saga
kraka ok kappa hans
(wraz z dodatkiem
Af Aðils Uppsalakonungi ok
Sviþjódarferd Hrólfskonungs ok kappa hans
),
Frá Fornjóti ok hans
ættmönnum
,
Hálfs saga ok Hálfsrekka
,
Þorsteins saga Víkingssonar
,
Hrómundar saga Grípssonar
,
Ásmundar saga kappabana
,
Sturlaugs
saga starfsama
,
Göngu-Hrólfs saga
; z trzeciego:
Gautreks saga
,
Hrólfs
saga Gautrekssonar
,
Egils saga einhenda ok Ásmundar berserkjaba-
na
,
Sörla saga sterka
,
Hjálmtes saga ok Ölvis
,
Hálfdanar saga Ey-
stenssonar
,
Hálfdanar saga Brönufostra
.
Sagi królewskie to opowieści zgromadzone w zbiorze
Heimskringla
przez historyka islandzkiego Snorrego Sturlusona (ok. 1179-1241). Zbiór
zawiera szesnaście sag opisujących panowanie poszczególnych królów
Norwegii, od czasów legendarnych do roku 1184. Otwierająca ten zbiór
Ynglinga saga
rozpoczyna się od słów
Kringla heimsins…
(
Krąg ziem-
ski…
), które później posłużyły jako tytuł całego zbioru, po raz pierwszy
użyte w tej roli przez Johana Peringskiölda w jego wydaniu sag królew-
skich z roku 1697:
Heims Kringla eller Snorre Sturlsons Nordländska
Konunga Sagor
. Wzmianki o berserkach pojawiają się jedynie w trzech
pierwszych sagach - w
Ynglinga saga
,
Hálfdanar saga svarta
i
Haralds
saga harfagra
.
Innym zbiorem sag królewskich są
Gesta Danorum
duńskiego uczo-
nego Saxo Gramatyka (ok. 1150-1220). Kronika składa się z dziewię-
ciu ksiąg opisujących dzieje Danii począwszy od czasów legendarnych
do roku 1185. Podobnie jak Snorri, Saxo szeroko wykorzystuje tradycje
germańskie, wprowadzając do swej kroniki postacie bohaterów znanych
w całej Skandynawii (jak chociażby postać Starkaða - tu Starcatherusa
- znaną również z sag islandzkich). W przeciwieństwie jednak do
He-
imskringli
,
Gesta Danorum
pisane są po łacinie, co znacznie utrudnia
doprecyzowanie pewnych pojęć, Niekoniecznie bowiem każdy wojow-
nik, określony przez Saxona mianem
athleta
, musi być berserkiem - ale
przynajmniej dwóch z nich (Słowianin Wilzce/Wasce oraz Grimmon)
133
może nimi być, o czym świadczą pewne podobieństwa ich losów z is-
landzkimi berserkami; za to dwaj ewidentni berserkowie, Hardbeinus
i Siwald z synami, przywódcy band rozbójniczych i czarownicy potra-
iący wprawiać się w zwierzęcy szał bojowy, nie są nazwani
athletae
ani
określeni w ogóle żadnym terminem, dającym się zidentyikować ze sło-
wem berserk. Trzeba tu zatem zachować o wiele większą ostrożność, niż
w przypadku sag, dlatego nie zostali oni zestawieni w katalogu - jako
„niepewni”, spekulatywni berserkowie..
Drobne informacje o berserkach znaleźć można również w pieśniach
eddaicznych. W
Eddzie poetyckiej
(starszej) są to pojedyncze strofy
z
Harbardsljód
,
Hyndluljód
i
Hávamál
.
Edda prozaiczna
(młodsza)
Snorrego Sturlusona, znana jako
Snorra Edda
, wspomina berserków w
Prologu
, w
Gylfaginning
i w
Skaldskaparmál
.
Imiona, przydomki i toponimy podaję w pisowni oryginalnej, podob-
nie jak pojęcia islandzkie, wyróżnione z tekstu kursywą. Wyjątek stano-
wią nazwy i pojęcia od dawna zadomowione w języku polskim, jak troll
(
tröll
), berserk czy saga, oraz spolszczone na użytek tej pracy, jak ulfhed-
narzy (
úlfhéðnar
) czy berserkerki (
berserkonur
), pisane bez kursywy,
oraz imiona bogów (Odyn, Thor), pisane w wersji przyjętej w Polsce.
Postacie
Z wymienionych źródeł pochodzi następująca liczba postaci jednoznacz-
nie określonych mianem berserków (w nawiasach podano tytuł sagi oraz
numer rozdziału lub strofy):
siedem drużyn królewskich
(po 12 berserków)
• ulfhednarzy króla norweskiego Haralda
harfagra
(
Haraldskvædi
,
Haralds saga harfagra
9,
Egils saga Skalla-Grímssonar
9,
Grettis
saga sterka
2,
Vatnsdǽla saga
9);
• berserkowie króla szwedzkiego Aðilsa (
Hrólfr saga kraka ok kappa
hans
);
• berserkowie króla duńskiego Hrólfa
kraki
(
Af Aðils Uppsalakonun-
gi ok Sviþjóðarferð Hrólfskonungs ok kappa hans
,
Skaldskapar-
mál, Hrólfs saga kraka ok kappa hans
);
• berserkowie królów szwedzkich Eireka i Alreka, m.in. Úlf i Ottryg
(
Gautreks saga
,
Gesta Danorum
);
• berserkowie króla Gestrekalandu Eireka: Örn
inn ermski
, Úlf, Hár
i Gellir, Sörli
sidnefr
i Tjöri, Tjösnir, Loðmund, Haki, Lífólf i Styr
134
sterki
, Brusi
beinserk
(
Göngu-Hrolfs saga
);
• berserkowie króla Garðarike Hálfdana, m.in. Hrosskel i Hesþöfði
(
Hrólfs saga Gautrekssonar
);
• berserkowie króla Serklandu Nudusa (
Hjálmþés saga ok Ölvis
);
trzy drużyny prywatne
(12 lub 7 berserków)
• synowie Armgrima: Hervarð, Hjörvarð, Hrani, Angantýr, Bíld (Bra-
mi), Búi, Barri, Tóki (Reifnir), Tund (Tind), Tyring, dwóch Had-
dingów (
Hyndluljód
,
Hervarar saga ok Heiðreks
,
Gesta Danorum
,
Örvar-Odds saga
);
• drużyna Sörkvira (
Grims saga loðinkinna
);
• berserkowie Heid: Grim, Geir, Hólmstein, Eysödul, Heðin
mjóvi
,
Dag lifski, Harald Olafsson (
Sögubrot af nokkurum fornkonungum
i
Dana ok Sviaveldi
);
drużyny towarzyszące berserkom-przestępcom
(przeważnie po
12 berserków, ale bywa też 30, 11 lub 5; najczęściej liczba nieokreślona)
najemnicy
(indywidualni)
• bracia Halli i Leiknir (
Eyrbyggja saga
,
Heiðarviga saga
);
• bracia Amon i Hjalmar (
Göngu-Hrólfs saga
);
• blámann
króla Framora (
Sturlaugs saga starfsama
);
• blámann
jarla Hákona Sigurðssona (
Gunnars saga Keldúgnups-
fíls
);
• Ívar böggul (
Hálfdans saga Eysteinsonnar
);
• Eystein (
Víga-Glúms saga
);
• Sóti (
Göngu-Hrólfs saga
);
dwudziestu trzech przestępców z sag rodowych
• bracia Svartur i Jökul (
Gunnars saga Keldúgnupsfíls
);
• bracia Arnhöfði i Hildir (
Hrana saga hrings
);
• bracia Þórir
þömb
i Ögmund
illi
(
Grettis saga sterka
19);
• Snǽkol (
Grettis saga sterka
40);
• Ljót
inn bleikki
(
Egils saga Skalla-Grímssonar
64,
Svarfdǽla saga
);
• Moldi brat Ljóta, ale działający osobno (
Svarfdǽla saga
);
• Ottryg (
Brennu-Njáls saga
103);
• Hauk i Hauk (
Vatnsdǽla saga
);
• Þororm (
Gunnlaugs saga ormstungu
9);
Plik z chomika:
elfszept
Inne pliki z tego folderu:
Roesdahl Else - Historia Wikingów.txt
(649 KB)
R. Maciszewski - Mity skandynawskie.o.pdf
(3071 KB)
Śmierć i życie po śmierci wg wierzeń wikińskich.doc
(31 KB)
Thor idzie po swój młot.doc
(2 KB)
Wierzenia Wikingów.rtf
(17 KB)
Inne foldery tego chomika:
Broń i stroje w dawnej Polsce
Krawiectwo historyczne
Runy i Mitologia Nordycka [Runes and Norse mythology]
Sagi Nordyckie
stroje - wykroje i wzory
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin