Termin
Temat ośrodka tygodniowego
Tematyka do realizacji
Cele operacyjne
Środki dydaktyczne i sposoby realizacji
polonistyczne
matematyczne
Wrzesień
1. Żegnajcie wakacje.
· Wracamy do pracy
· Miejsca, w których spędzaliśmy wakacje
· Pamiątki z naszych podróży
· Przyroda latem
Spontaniczne i kierowane wypowiedzi uczniów na temat wakacyjnych przeżyć i wrażeń. Omawianie treści ilustracji, określanie różnych miejsc wypoczynku- morze, góry, jeziora, rzeki, las itp. Podział wyrazów na sylaby- wyklaskiwanie.
Wzbogacanie werbalnego i pozawerbalnego słownika dzieci (ćwiczenia z piktogramami)
- określanie czynności związanych z wypoczynkiem
- odpowiedzi na pytanie „Co robi?”
- etykietowanie piktogramami omawianych czynności
Samodzielne pisanie własnego imienia i nazwiska, poprzez odwzorowanie bądź pisanie po śladzie.
Orientacja w stosunkach czasowych (dzisiaj, wczoraj, jutro) i przestrzennych (strona lewa, prawa, daleko, blisko, obok, nad, pod).
Zbiory pamiątek wakacyjnych (muszelki, szyszki, kamyczki itp.)- klasyfikowanie wg kolorów, kształtów, wielkości.
· Uczeń potrafi odróżnić i nazwać miejsca wypoczynku wakacyjnego.
· Określa czynności widziane na obrazach, a tematycznie związane z ośrodkiem.
· Rozpoznaje własne imię i nazwisko na etykiecie.
· Rozumie znaczenie pojęć: dzisiaj, wczoraj, jutro.
· Potrafi segregować przedmioty znacząco różniące się od siebie.
Widokówki ,ilustracje z różnych miejsc, naturalne okazy przyrody,
2. Witaj szkoło!
· Zwiedzamy szkołę
· Kto pracuje w szkole?
· Nasza klasa
· Dyżurny i jego obowiązki
Zwiedzanie szkoły- różne miejsca, pomieszczenia i ich przeznaczenie. Próby logicznego, uporządkowanego wypowiadania się, rozmowy kierowane- rozszerzanie słownika dzieci (wyrazy związane ze szkołą). Nazywanie osób pracujących w szkole i określanie ich funkcji.
Sprzęty znajdujące się w klasie: nazywanie, określanie wyglądu i przeznaczenia- formułowanie bardzo prostych zdań.
Rozpoznawanie i etykietowanie dni tygodnia- pisanie nazw.
Utrwalanie łączników: to, i, a.
Układanie i odczytywanie zdań obrazkowo- wyrazowych np.:
to ! i & i !
to $ a to %
Utrwalanie znajomości figur geometrycznych (koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt).
Wyszukiwanie w klasie przedmiotów o podanym kształcie. Tworzenie zbiorów figur geometrycznych, przeliczanie elementów zbiorów.
· Uczeń zna dni tygodnia i potrafi określić nazwę bieżącego.
· Wie jakie pomieszczenia znajdują się w szkole i do czego służą.
· Zna pracowników szkoły.
· Potrafi w bardzo prosty sposób scharakteryzować dany przedmiot.
· Układa zdania obrazkowo- wyrazowe.
· Rozpoznaje figury geometryczne.
„Witaj szkoło” R.Pisarski
wycieczka po szkole,
ilustracje, etykiety dni tygodnia
3. W szkole.
· Co mi jest potrzebne w szkole?
· Jak zachowujemy się w klasie?
· Wygląd ucznia
· Wychodzimy poza teren szkoły
Nazywanie i określanie przyborów szkolnych- wielkość, kształt, kolor, liczba. Etykietowanie i czytanie nazw przedmiotów. Słuchanie krótkiego opowiadania nauczyciela ilustrowanego obrazami „Na lekcji i przerwie”- badanie stopnia zrozumienia tekstu. Pogadanka na temat: właściwego zachowania się w szkole, estetycznego wyglądu ucznia.
Ćwiczenia orientacji przestrzennej na terenie budynku i poza nim, w czasie wycieczki po najbliższej okolicy.
Porównywanie zbiorów jednorodnych. Odwzorowywanie zbiorów za pomocą konkretów, przeliczanie elementów zbioru
· Uczeń rozpoznaje i nazywa przybory szkolne.
· Wie jak należy właściwie zachowywać się w szkole.
· Umie dbać o czystość i estetykę ubioru.
· Orientuje się rozmieszczeniu pomieszczeń w szkole.
· Przelicza elementy zbioru od 1 do 10.
Tekst do czytania ,
Przybory szkolne, etykiety nazw przyborów szkolnych, opowiadanie, ilustracje, wycieczka
4. Droga do szkoły.
· Jak zachowujemy się na ulicy?
· Uczymy się prawidłowo przechodzić przez ulicę.
· Poznajemy znaki drogowe.
· Korzystamy ze środków komunikacji.
Rozmowy na temat bezpieczeństwa na ulicy. Odpowiadanie na zadawane pytania. Układanie i próba zwięzłego, krótkiego i logicznego opowiadania historyjki obrazkowej „Droga ucznia do szkoły”. Nazywanie środków komunikacji. Utrwalanie łączników „tu”, „tam”. Układanie prostych zdań wyrazowo- obrazkowych. Wyróżnianie wyrazów w zdaniach.
Sygnalizacja świetlna, znaki drogowe- ich rola i znaczenie dla pieszych i kierowców.
Orientacja w przestrzeni: strona prawa i lewa- ćwiczenia w przechodzeniu przez jezdnię. Porównywanie liczebności zbiorów. Utrwalanie znajomości znaków „<” „>” „=”.
· Uczeń zachowuje bezpieczeństwo na ulicy podczas wycieczki.
· Stara się, we właściwy i prosty sposób, odpowiadać na zadawane, krótkie pytania.
· Rozróżnia łączniki „tu” „tam”.
· Wie, co oznaczają poszczególne kolory sygnalizacji świetlnej.
· Określa wielkość zbioru poprzez używanie pojęć: mniej, więcej, tyle samo.
„Zielone światło” T.Śliwiak
spacer po okolicy, ilustracje, obrazy ulicy, modele pojazdów, znaków drogowych, historyjka obrazkowa „Droga ucznia do szkoły””
Październik
5. Jesienne zmiany w przyrodzie i pogodzie.
· Podział doby: dzień/ noc
· Odloty ptaków
Obserwacja jesiennych zmian w pogodzie (deszcz, chłód, wiatr, zachmurzenie) oraz w przyrodzie (żółknące trawy, spadające liście) –wypowiedzi na podstawie obserwacji.
Próby nazywania pór roku – w powiązaniu z charakterystycznymi cechami.
Układanie w chronologicznej kolejności obrazów przedstawiających pory roku. Nadawanie tytułów obrazom. Nazywanie rzeczy, zwierząt, osób. Utrwalanie łączników: „to”, „i”.
Słuchanie wiersza. Formułowanie prostych odpowiedzi na temat treści utworu.
Utrwalanie pojęć czasowych:
próby określenia długości dnia i nocy (krótki dzień, długa noc).
Pełne godziny zegarowe- ćwiczenia w odczytywaniu i zaznaczaniu.
Przeliczanie przedmiotów w zakresie 10. Oswajanie z nazwami liczebników (1-10).
Orientacja w przestrzeni: prawa, lewa strona, tu, tam- praktyczne ćwiczenia.
· ...
beatalena