Podręcznik całość zasad.pdf

(575 KB) Pobierz
Military History: Medieval
Zasady podstawowe
Ver.0.0.1
By Oggr
Proszę nie traktować tego jako końcową wersję a raczej jako propozycję zasad które zostaną wkrótce
przeredagowane.
Wprowadzenie
Świat Military History: Medieval to złe i okrutne miejsce, w którym rządzą cesarze bez czci, królowie
bez honoru i papieże bez wiary. Europa jest zupełnie inna niż znamy ją obecnie.
Kolejne fale czarnej śmierci powoli wyludniają miasta i wsie. Szerzy się nędza, ubóstwo, toczą krwawe
wojny. Człowiek człowiekowi staje się wilkiem.
Władcy rządzący w świecie zrobią wiele, by powiększyć swoje terytoria, wykorzystując do tego
podwładnych, będących marnymi pionkami w wyścigu o władzę. Gracz napotka tutaj króli, cesarzy, w
których rękach pozostają wielkie państwa, jak również pomniejsze grupy książąt, które tylko szukają
okazji, aby uszczknąć dla siebie coś z pańskiego stołu.
Zapanowały czasy niegościnne i mroczne. Kościoły zapełniają się modlącymi o zmianę ich losu na
lepszy, ale chyba Bóg zajął się czymś innym, bo w tym świecie nie ma co liczyć nawet na bezbolesną
śmierć. Europę przemierzają wzdłuż i wszerz kompanie najemników szukających zarobku, bandy
chłopów, pragnących wymierzyć własną sprawiedliwość, wojsk koronnych, czy też zwykłych
łupieżców i rozbójników.
Królowie i książęta prowadzą politykę, zaś hetmani, hrabiowie i rajcy wraz z wójtami zbierają swych
ludzi i ruszają w pole modląc się by przeżyć kolejną wyprawę. Lecz niestety, los jest okrutny jak
zawsze-jeśli nie zginą na polu bitwy, w zasadzce bądź od ran odniesionych w potyczkach, giną setkami
od zarazy bądź chorób w obozach lub złapani na ucieczce ozdabiają pobliskie drzewa...
Poniższy podręcznik pozwoli wam drodzy gracze wcielić się w dowódców oddziałów, którymi
będziecie prowadzić bitwy wraz z przyjaciółmi. Podręcznik ten zawiera wszelkie potrzebne wam
informacje niezbędne do prowadzenia rozgrywki, zasady dotyczące ruchu jednostkami, walki wręcz,
strzelania, czy też rozdziały poświęcone dowódcom lub też zasadom ich obowiązującym. Wszelkie
zasady zostały uzupełnione rysunkami i szkicami sytuacji, jakie można spotkać w trakcie prowadzenia
rozgrywki, dzięki czemu powinny ułatwić wam one zrozumienie zasad gry. Oczywiście zrozumiałe jest
to, że nikt kto przeczyta ten podręcznik nie od razu będzie znał wszystkie zasady obowiązujące w
grze. Dlatego proponujemy na początku rozegrać kilka mniejszych potyczek, dzięki czemu będzie
wam dużo łatwiej prowadzić większe i bardziej złożone bitwy.
W dalszej części podręcznika czytelnik znajdzie opisy wszystkich występujących w grze frakcji, w
których to możecie wcielić się w rolę dowódców oddziałów. Każda frakcji została szczegółowo
opisana tak abyście mogli jak najlepiej wczuć się w grę i poznać historię danej frakcji. Każdy opis
został podzielony na kilka części opisujących odpowiednie elementy. W pierwszej kolejności gracz
pozna historię danego regionu, jego władcę i największych bohaterów, jacy występują w grze. Opisy
bohaterów i władców staraliśmy się przedstawiać tak dokładnie jak tylko było to możliwe. Każdy z
nich został przedstawiony tak byście mogli zobaczyć jak wyglądał, oraz poznać ich specjalne
umiejętności, które sprawiają, że są takimi niezastąpionymi postaciami na polu bitwy. W kolejnej
części gracze poznają opisy wszystkich jednostek występujących w danej frakcji, ich charakterystyki
opisujące ich możliwości, oraz specjalne umiejętności. Całość podręcznika została opatrzona
komentarzami i przykładami rozgrywek, bądź zastosowaniami opisywanych w danym miejscu zasad.
Dobra zabawa
Zabierając się do rozgrywki w MH: Medieval należy pamiętać o kilku bardzo ważnych rzeczach. Po
pierwsze jest to tylko gra i w pierwszej kolejności należy tak ją traktować. Najważniejszym celem
rozgrywania bitew i potyczek jest to by gracze dobrze i milo spędzili ze sobą czas w atmosferze dobrej
i udanej zabawy. W przypadku powstania różnic zdań najpierw należy zasięgnąć rady podręcznika,
gdy okaże się że dany problem nie można rozwiązać za pomocą opisanych tutaj zasad bądź
przykładów to należy znaleźć inne wyjście z problemu. My proponujemy kilka możliwości- jeśli jest to
możliwe postarajcie się znaleźć kompromis dotyczący rozgrywki, jeśli jest to dalej nie możliwe-
rzućcie kostką bądź monetą. To powinno jednoznacznie rozwiązać problem.
Pamiętajcie cały czas, że czas spędzony nad MH: Medieval ma być czasem milo spędzonym wraz ze
znajomymi i nie ma potrzeby wprowadzać atmosferę nerwowości i złości. Przecież to tylko gra!
W przypadku powstania sytuacji, w której nie da się jednoznacznie rozstrzygnąć za pomocą zasad
prosimy przesłać odpowiednią informację do nas na adres podany na końcu podręcznika. Informacje
takie pozwolą nam na jak najszybsze poprawienie ew. błędów, bądź niejasności w kolejnej edycji gry,
bądź poprzez wydanie odpowiedniej erraty na naszej stronie.
Materiały
Zasiadając do każdej gry tak i tutaj będziecie potrzebowali kilka bardzo ważnych elementów które są
niezbędne do prowadzenia rozgrywki. Niektóre z tych elementów są wręcz niezbędne, brak innych
nie przekreśla rozgrywki, lecz może ją wydłużyć. Dlatego przed rozpoczęciem gry sprawdźmy czy
wszystko mamy przygotowane i gotowe.
Oto lista rzeczy, które są nam potrzebne do rozgrywki:
Podręcznik- jest to pozycja raczej niezbędna gdyż w nim znajdują się wszelkie zasady i opisy
potrzebne do prowadzenia gry. Oczywiście jeśli nie chcecie ze sobą wszędzie wozić podręcznika, bądź
boicie się o jego zniszczenie to możecie skserować odpowiednie potrzebne wam fragmenty i używać
w takiej właśnie wersji.
Kostki- do prowadzenia rozgrywki potrzebować będziecie kostek dziesięciościennych, zwanych
potocznie k10- odpowiadają liczbom z zakresu od 1 do 10. Kostki są niezbędne do prowadzenia
bitwy, ponieważ to nimi rzucamy by sprawdzać czy udało nam się wykonać daną akcję w grze. W
ostateczności zamiast kostek można wykorzystać talię kart, bądź odpowiednią aplikację na telefon,
która będzie za nas rzucać kostkami.
Charakterystyki jednostek- posiadając podręcznik oczywiście nie musimy posiadać oddzielnie
charakterystyk jednostek, lecz wiemy z doświadczenia, że dobrze jest mieć je oddzielnie
wydrukowane, dzięki czemu ułatwi nam to rozgrywkę, gdyż jest to element, na który zerka się dosyć
często.
Stół do gry- aby bez problemu rozgrywać bitwy potrzebne jest nam odpowiednio duże miejsce do jej
rozegrania. Wymiary oraz inne powiązane z tym tematem rzeczy opisane są w dalszej części
podręcznika.
Figurki- jeden z podstawowych elementów gry. Dla łatwiejszego dostępu do figurek nie mamy
sztywnych ram jeśli chodzi o dobór figurek. Najlepiej by miały one wysokość od 15 do 30mm.
Zalecamy używanie figurek w skali 1/72 bądź, 1/76 czyli mających około 25-28mm. MH:Medieval jest
systemem otwartym w przeciwieństwie do innych systemów bitewnych, które posiadają
dedykowane figurki, które są drogie i na które nie stać wielu graczy. W przypadku, gdy nie masz
możliwości dostania odpowiednich figurek do gry proponujemy użycie figurek papierowych, jakie są
udostępnione na naszej stronie, bądź inne dostępne w sieci. Nie zamykamy się na żadne rozwiązania i
nie wprowadzamy przeszkód, gdy ktoś zamiast figurek plastykowych używa papierowych, lub innych
zamienników w postaci na przykład klocków drewnianych- które odpowiednio ustylizowane
wyglądają naprawdę super, czy też żetonów kartonowych. Lista firm których figurki pasują do naszej
gry dostępna jest na naszej stronie, zarówno jeśli chodzi o figurki plastykowe jak i papierowe.
Miarki- jest to kolejna bardzo przydatna rzecz do naszej gry. Preferujemy miarki zwijane sztywne z
podziałką calową- takie można bardzo łatwo znaleźć w sklepach budowlanych i kioskach. W grze
używana jest podziałka calowa do odmierzania odległości na przykład ruchu. Oczywiście możecie też
używać miarek centymetrowych, uprzednio zaznaczając na nich odpowiednio cale. Inną możliwością
jest użycie miarek plastykowych z podziałką calową, jakie można dostać w sklepach z akcesoriami do
wargamingu.
Znaczniki celu- jest to znacznik, którego używamy do zaznaczania miejsca trafienia pociskami.
Makiety- Nie są konieczne do prowadzenia rozgrywki, lecz znacząco podnoszą walory wizualne bitwy,
a opis do nich znaleźć można w dalszej części podręcznika. Zamiast makiet można używać materiałów
zastępczych w postaci książki- która zastąpi wzgórze, oraz pudełek- które mogą zastępować budynki.
Klimat
Ważnym elementem rozgrywki jest odpowiedni klimat, jaki możemy stworzyć wokół gry.
Odpowiednio dobrana i klimatyczna ścieżka dźwiękowa na pewno stworzy odpowiednią atmosferę
podczas prowadzenia bitwy. Warto również zadbać o makiety, które uatrakcyjnią pole bitwy, czy
będą to wzgórza, lasy, zabudowania, czy też makieta zamku- to wszystko zależy tylko od nas.
Posiadając również figurki możemy je pomalować, dzięki czemu będą one bardzo atrakcyjnie
wyglądać, łatwiej będzie rozpoznawać jednostki pomiędzy sobą i od przeciwnika. Pomalowana armia
będzie dużo bardziej widowiskowa i interesująca dla oka, lecz oczywiście nie jest to wymóg
niezbędny do prowadzenia rozgrywki. Takie elementy jak sztandary, proporce, bądź też inne banery
wyglądają niezwykle ciekawie na polu bitwy. Dobrym pomysłem jest użycie zielonego, bądź
odpowiednio przygotowanego sukna, które będzie imitować trawę, śnieg, bądź inne mogące
wystąpić warunki terenowe. Wszystkie te elementy jak widzicie znacznie podnoszą walory wizualne i
nie tylko prowadzonej rozgrywki, dzięki czemu gra się milej i ciekawiej. Dodatkowo dobrze
przygotowana oprawa gry sprawi, że uda wam się wciągnąć kolejnych znajomych lub członków
rodziny by rozgrywać kolejne krwawe i niezwykle widowiskowe potyczki i bitwy.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin