Równoczesne rozpoczecie startów przez załogi samolotów Boeing 737 i Boeing 767 na krzyzujacych sie drogach startowych. EPWA 2007.pdf
(
722 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - RK 344_07 draft.doc
M I N I S T E R S T W O I N F R A S T R U K T U R Y
PA
İ
STWOWA KOMISJA BADANIA WYPADKÓW LOTNICZYCH
R
APORT
K
O
İ
COWY
Powa
Ň
ny incydent
zdarzenie nr: 344/07
Równoczesne rozpocz
ħ
cie startów przez załogi samolotów
Boeing 737 ( OM-NGF) i samolotu Boeing 767 (SP-LOA)
na krzy
Ň
uj
Ģ
cych si
ħ
drogach startowych.
13 sierpnia 2007 roku lotnisko Warszawa – Ok
ħ
cie (EPWA).
Niniejszy raport jest dokumentem prezentuj
Ģ
cym stanowisko Pa
ı
stwowej Komisji Badania
Wypadków Lotniczych dotycz
Ģ
ce okoliczno
Ļ
ci zdarzenia lotniczego, jego przyczyn i zalece
ı
profilaktycznych.
Raport jest wynikiem badania przeprowadzonego jedynie w celach profilaktycznych w oparciu
o obowi
Ģ
zuj
Ģ
ce przepisy prawa mi
ħ
dzynarodowego i krajowego. Badanie zostało przeprowadzone
bez konieczno
Ļ
ci stosowania prawnej procedury dowodowej.
Sformułowania zawarte w niniejszym raporcie, w zwi
Ģ
zku z Art. 134 ustawy Prawo lotnicze
(Dz. U. z 2006 r., Nr 100, poz.696 z zm.) nie mog
Ģ
by
ę
traktowane jako wskazanie winnych lub
odpowiedzialnych za zaistniałe zdarzenie.
Komisja nie orzeka co do winy i odpowiedzialno
Ļ
ci.
W zwi
Ģ
zku z powy
Ň
szym wszelkie formy wykorzystania niniejszego raportu do celów innych ni
Ň
zapobieganie wypadkom i powa
Ň
nym incydentom lotniczym, mo
Ň
e prowadzi
ę
do bł
ħ
dnych
wniosków i interpretacji.
Raport niniejszy został sporz
Ģ
dzony w j
ħ
zyku polskim. Inne wersje j
ħ
zykowe mog
Ģ
by
ę
przygotowywane jedynie w celach informacyjnych.
Warszawa 2008
Pa
ı
stwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Równoczesny start samolotów Boeing 737 (OM-NGF) i Boeing 767 (SP-LOA) dnia 13 sierpnia 2007r.-EPWA
S
PIS
T
RE
ĺ
CI
Informacje ogólne
3
Streszczenie
4
1.
Informacje faktyczne
4
1.1 Historia zdarzenia
4
1.2 Obra
Ň
enia osób
6
1.3 Uszkodzenia statku powietrznego
6
1.4 Inne uszkodzenia
6
1.5 Informacja o składzie osobowym
6
1.6 Informacje o statkach powietrznych
7
1.7 Informacje meteorologiczne
7
1.8
ĺ
rodki nawigacyjne
7
1.9 Ł
Ģ
czno
Ļę
7
1.10 Informacja o lotnisku
8
1.11 Rejestratory pokładowe
8
1.12 Informacja o szcz
Ģ
tkach i zderzeniu
8
1.13 Informacje medyczne i patologiczne
8
1.14 Po
Ň
ar
8
1.15 Ratownictwo i szansa prze
Ň
ycia
9
1.16 Badania i ekspertyzy
9
1.17 Informacje o organizacjach i działalno
Ļ
ci administracyjnej
9
1.18 Informacje uzupełniaj
Ģ
ce
9
1.19 Nowe metody bada
ı
9
2.
Analiza
9
2.1. Analiza zdarzenia
9
2.2. Akcja ewakuacyjna
15
3.
Wnioski
15
3.1 Ustalenia Komisji
15
3.2 Przyczyny incydentu lotniczego
15
4.
Zalecenia profilaktyczne
16
R
APORT
K
O
İ
COWY
344/07
2/16
Pa
ı
stwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Równoczesny start samolotów Boeing 737 (OM-NGF) i Boeing 767 (SP-LOA) dnia 13 sierpnia 2007r.-EPWA
I
NFORMACJE
O
GÓLNE
Rodzaj i typ statku powietrznego nr 1: Samolot Boeing 737-700
Znak rozpoznawczy statku powietrznego: OM-NGF
Dowódca statku powietrznego: Pilot samolotowy liniowy
Organizator lotu: Sky Europe, a.s.
U
Ň
ytkownik statku powietrznego: Sky Europe, a.s.
\
Wła
Ļ
ciciel statku powietrznego: Celestial Aviation Trading 65 Limited
Rodzaj i typ statku powietrznego nr 2: Samolot Boeing 767 - 200ER
Znak rozpoznawczy statku powietrznego: SP-LOA
Dowódca statku powietrznego: Pilot samolotowy liniowy
Organizator lotu: Polskie Linie Lotnicze „LOT”
U
Ň
ytkownik statku powietrznego: Polskie Linie Lotnicze „LOT”
Wła
Ļ
ciciel statku powietrznego: ACG Acquisition
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Warszawa – Ok
ħ
cie (EPWA)
Data i czas zdarzenia: 13 sierpnia 2007 r. godzina: 16.11 UTC
Stopie
ı
uszkodzenia statków powietrznych: Bez uszkodze
ı
Obra
Ň
enia osób Bez obra
Ň
e
ı
R
APORT
K
O
İ
COWY
344/07
3/16
Pa
ı
stwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Równoczesny start samolotów Boeing 737 (OM-NGF) i Boeing 767 (SP-LOA) dnia 13 sierpnia 2007r.-EPWA
S
TRESZCZENIE
Uwaga: wszystkie czasy w raporcie s
Ģ
wyra
Ň
one w UTC (czas lokalny (LMT) + 2 godziny)
W dniu 13 sierpnia 2007 roku załoga samolotu Boeing 767-200ER o znakach rozpoznawczych
SP-LOA (znak wywoławczy LOT15) otrzymała zezwolenie na start z drogi startowej (DS) 33
lotniska Warszawa – Ok
ħ
cie (EPWA) do lotu na lotnisko Newark Liberty International Airport
(KEWR). W tym samym czasie samolot Boeing 737 – 700 (znak wywoławczy Relax 8 HS)
o znakach rozpoznawczych OM-NGF, który oczekiwał na DS 29 na start do lotu na lotnisko Pary
Ň
– Orly (LFPO) rozpocz
Ģ
ł start bez zgody kontrolera ruchu lotniczego. Kontroler organu kontroli
ruchu lotniczego lotniska (kontroler) po zauwa
Ň
eniu rozpoczynaj
Ģ
cego równie
Ň
rozbieg do startu
samolotu Boeing 737 dwukrotnie nakazał jego załodze przerwa
ę
start. Załoga samolotu Boeing 767
po zauwa
Ň
eniu zaczynaj
Ģ
cego rozbieg do startu z DS 29 samolotu Boeing 737 przerwała start
samolotu. Obydwa samoloty zatrzymały si
ħ
przed skrzy
Ň
owaniem DS 29/33.
Badanie zdarzenia przeprowadził zespół badawczy PKBWL w składzie:
mgr in
Ň
. Bogdan Fydrych - kieruj
Ģ
cy zespołem – Członek PKBWL
dr in
Ň
. Tomasz Smolicz – członek zespołu – Ekspert PKBWL
Zespół badawczy PKBWL na podstawie analizy korespondencji radiowej, zapisów
z ekranu radarowego pozycji statków powietrznych, o
Ļ
wiadcze
ı
uczestników zdarzenia oraz
zebranych dokumentów ustalił nast
ħ
puj
Ģ
ce przyczyny powa
Ň
nego incydentu lotniczego:
1.
Brak „
Ļ
wiadomo
Ļ
ci sytuacyjnej” załogi Boeinga 737 o panuj
Ģ
cej sytuacji ruchowej na
drogach startowych lotniska.
2.
Niewła
Ļ
ciwe monitorowanie korespondencji radiowej przez załog
ħ
samolotu Boeing
737, w wyniku czego nast
Ģ
piło bł
ħ
dne przyj
ħ
cie zezwolenia kontrolera na start, które
było skierowane do załogi innego samolotu, znajduj
Ģ
cego si
ħ
na innej drodze startowej.
PKBWL po zako
ı
czeniu badania zaproponowała 5 zalecenia profilaktyczne.
1.
INFORMACJE FAKTYCZNE
1.1.
Historia lotu.
Dnia 13 sierpnia 2007 roku z lotniska EPWA były zaplanowane odloty samolotów Boeing
767-200ER o znakach rozpoznawczych SP-LOA (znak wywoławczy LOT15), który
wykonywał rejs na lotnisko KEWR i Boeing 737 o znakach rozpoznawczych: OM-NGF (znak
wywoławczy Relax 8HS) wykonuj
Ģ
cego lot na lotnisko LFPO. Załoga samolotu Boeing 737
o godzinie 16.07.31 sekund otrzymała zezwolenie na zaj
ħ
cie DS 29 i polecenie oczekiwania.
Zapis korespondencji:
„Relax 8HS, line up and wait runway 29”
,
które potwierdziła:
„Line
R
APORT
K
O
İ
COWY
344/07
4/16
Pa
ı
stwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Równoczesny start samolotów Boeing 737 (OM-NGF) i Boeing 767 (SP-LOA) dnia 13 sierpnia 2007r.-EPWA
up and wait runway 29, Relax 8 HS”
.
Załoga
samolotu Boeing 767 otrzymała o godzinie
16.07.53 sekund zezwolenie od kontrolera na zaj
ħ
cie DS 33 po l
Ģ
dowaniu samolotu Embraer
170. O godzinie 16.09.46 po zaj
ħ
ciu DS 33 załoga Boeinga 767 otrzymała informacje
o kierunku i sile wiatru oraz zezwolenie na start
.
W trakcie powtarzania zezwolenia przez
załog
ħ
Boeinga 767 zostaje nało
Ň
ona inna nieczytelna transmisja. Oba samoloty niemal
równocze
Ļ
nie rozpocz
ħ
ły rozbieg do startu. W momencie, gdy Boeing 737 mijał drog
ħ
kołownia „N”, tj. ok.12 sekund od rozpocz
ħ
cia rozbiegu kontroler dwukrotnie zdecydowanie
nakazał przerywa
ę
startu załodze Boeinga 737. Samolot została zatrzymany ok. 240 metrów
przed skrzy
Ň
owaniem DS. Załoga samolotu Boeing 767 z własnej inicjatywy przerwała start
i rozpocz
ħ
ła ostre hamowanie zatrzymuj
Ģ
c samolot ok. 200 metrów przed skrzy
Ň
owaniem DS.
W wyniku hamowania nast
Ģ
piło przegrzanie hamulców samolotu Boeing 767 i załoga musiała
skołowa
ę
na stanowisko postojowe w celu ich sprawdzenia i ostudzenia. Po około godzinnym
postoju Boeing 767 odleciał do lotniska docelowego. Samolot Boeing 737 po zatrzymaniu
i zawróceniu na pocz
Ģ
tek DS 29, wystartował do lotniska docelowego.
R
APORT
K
O
İ
COWY
344/07
5/16
Plik z chomika:
damiano031
Inne pliki z tego folderu:
Airbus A320-232 Report Acident 2008.pdf
(18639 KB)
Radom Żelazny Zlin 526 ALBUM ILUSTRACJI.pdf
(10749 KB)
Cessna 150 wodowanie w Wiśle.pdf
(10683 KB)
Cessna 150 wodowanie w Wiśle album.pdf
(10865 KB)
Interim report - Airbus A330-203 - Air France flight AF447 Rio de Janeiro – Paris - 1st June 2009.pdf
(8552 KB)
Inne foldery tego chomika:
Instrukcje, manuale, opisy techniczne
Inżynieria Lotnicza
Konstruowanie - Projektowanie
Mapy
Napędy lotnicze
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin