Rozdział 5 - rozwój fizyczny - okres niemowlęcy i poniemowlęcy.txt

(143 KB) Pobierz
Rozdział______5

OKRES NIEMOWLĘCY I PONIEMOWLĘCY

CO O TYM SĽDZISZ?

1. ROZWÓJ FIZYCZNY

Rozwój uktadu nerwowego

Lokomocja

Chwytanie

2. ROZWÓJ UMYSŁOWY

Stadium rozwoju sensoryczno-motorycznego Jeana Piageta

Rozwój pojęć

Poznanie a pamięć

Rozwój narzšdów zmysłowych

Rozwój mowy

3. OSOBOWOĆ l ROZWÓJ SPOŁECZNY

Przywišzanie

Rozwój ról zwišzanych z ptciš

Rozwój emocjonalny

Wpływ zabawy na rozwój dziecka

TEORIE ROZWOJU OSOBOWOCI
Przeglšd rozdziału  Terminy do zapamiętania  Problemy do przemylenia  Zalecana literatura

Rozwój fizyczny  165

MIELINIZACJA A DOJRZEWANIE MÓZGU Dojrzałoć neuronów mózgowych
ocenia się na podstawie wielkoci komórki, długoci dendrytów i aksonów oraz
stopnia zmielinizowania. Mielinizacja jest to proces, dzięki któremu neuron uzyskuje
zewnętrznš otoczkę zwanš mielinš. Ta otoczka bšd osłonka izoluje komórkę nerwowš,
umożliwiajšc przekazywanie elektrochemicznych wiadomoci. Przed zmielinizowaniem
sygnały mogš się rozpraszać w otaczajšcych płynach ciała zamiast przechodzić
drogami nerwowymi. W miarę rozwoju dziecka następuje stopniowa mielinizacja
neuronów. Znaczenie mielinizacji można zauważyć w wielu dziedzinach, na przykład
w coraz sprawniejszym wišzaniu sznurowadeł lub zdolnoci uczestniczenia starszego
dziecka w coraz bardziej skomplikowanych rodzajach sportów. Rycina 5-2 ukazuje
różne częci neuronu oraz osłonkę mielinowš.

Jak już wczeniej zaznaczylimy, różne częci mózgu rozwijajš się w różnym
czasie. W cišgu pierwszych 6 miesięcy życia rozwijajš się komórki, których
funkcjonowanie jest zwišzane z podstawowymi ruchami ciała. Komórki te znajdujš
się w motorycznych (motorycznych wyjciowych) i sensoryczno-motorycznych
(motoryczno-wejciowych) obszarach mózgu, kontrolujšcych rozwój różnych umie-
jętnoci ruchowych. Obszary dojrzewajšce póniej kierujš rozwojem różnych
procesów mylowych. Rycina 5-3, diagram mózgu dziecka, ukazuje ewolucję
rozwoju kory mózgowej.

ZASADA GOTOWOCI Zdolnoć dziecka do wykonywania zadań ruchowych
zależy nie tylko od dojrzewania neuronów w mózgu, ale też i od dojrzewania układów







Osłonka mielinowš

Akson

b)

mięniowego i kostnego. Taki stan dojrzałoci zwany jest zasadš gotowoci. Dziecko

nie będzie zdolne wykonać zadania nawet wtedy, gdy się je trenuje lub ćwiczy, jeli
nie osišgnęło stanu gotowoci.

Rozważmy opanowanie umiejętnoci chodzenia. Dziecko zacznie chodzić dopiero
wtedy, gdy rozwinš się wszystkie niezbędne do tego układy. Jeli który z nich jest
niedojrzały, niemowlę nie będzie w stanie chodzić, choćby cały wiat je do tego
zachęcał. W rzeczywistoci zbyt silny nacisk może prowadzić do frustracji i lęku. Nie
oznacza to, że wzbogacone lub stymulujšce rodowisko nie jest korzystne. Odwrotnie
- gdy organizm osišgnšł dostateczny poziom dojrzałoci, bogactwo rodowiska może
zwiększyć jego zdolnoć opanowywania umiejętnoci ruchowych. Co więcej, po kilku
latach rozwoju fizycznego zdolnoci motoryczne kształtujš się głównie pod wpływem
rodowiska.

Ryć. 5-2

Neuron i mielinizacja
Z lewej strony (a) znaj-
duje się diagram neuro-
nu z obwowodowego
uktadu nerwowego.
Z prawej (b) ukazany jest
sposób, w jaki osłonka
mielinowš otacza akson
i izoluje komórkę nerwo-
wš.

Rozwój fizyczny  167

jednak z zagrożeniami i rodzice muszš sobie zdawać sprawę z tego, że dziecko
może odkrywać i badać regiony wczeniej dla niego niedostępne. Jest to dla
nich wyzwaniem, by stale mieli na oku aktywnego odkrywcę. Ponieważ dzieci
sięgajš i badajš lampy, sznury, butelki i inne potencjalnie niebezpieczne obiekty,
przedmioty takie powinny znajdować się poza ich zasięgiem. Należy zabezpieczyć
rodowisko, nie uszczuplajšc rozwijajšcej się inicjatywy dreptusia. W celu porównania
rozmaitoci kulturowej w zakresie lokomocji warto zajrzeć do tekstu Ukazanie
odmiennoci".

Chwytanie

My doroli jestemy w stanie ujmować przedmioty między palce i przeciwstawiajšcy
się im kciuk, co okrela się mianem chwytania. Jest to jednak umiejętnoć trudna do
opanowania. Noworodek rodzi się bowiem z odruchem chwytnym, podkorowš reakcjš,
umożliwiajšcš dłoni zamknięcie się, gdy zostanie w niej umieszczony jaki przedmiot.
Odruch chwytny nie jest jednak tym samym, co kontrolowane przez korę ruchy
poszczególnych palców i kciuka, stanowišce prawdziwe chwytanie. Odruch chwytny
zanika okoto 4. miesišca życia dziecka. Chwytanie za pojawia się między 5. a 6.
miesišcem życia.                            -   '

Chwytanie, podobnie jak lokomocja, jest podporzšdkowane sekwencyjnej za-
sadzie rozwoju2. W 20. tygodniu poczštek koordynacji wzrokowo-ruchowej prowadzi
do zmniejszenia się liczby nieudanych prób dosięgnięcia przedmiotów. Niemowlęta
mogš teraz skutecznie kierować ruchami swych ršk, ale majš wyrane trudnoci
w utrzymaniu schwyconego przedmiotu. Studium George'a Butterwortha i Briana
Hopkinsa (1988) ukazuje, jak w pierwszych miesišcach życia doskonalš się
odruchy niemowlęcia i ogólna koordynacja ruchowa. Obaj badacze filmowali
spontanicznš aktywnoć ruchowš noworodków i analizowali ukazywane w zwo-
lnionym tempie ruchy ršk i dłoni. Ich obserwacje wykazały, że noworodki zde-
cydowanie regularnie wkładajš ręce do ust. Szczególnie interesujšcy jest fakt,
iż otwierały usta, z wyprzedzeniem wtedy, kiedy ręka dopiero się do nich zbliżała.
Ruchy te nie wymagały kontroli wzrokowej. Badania podobne do przedstawionych
powyżej wykazujš, jak ronie poziom efektywnoci i precyzji zachowań moto-
rycznych.             ;; ^,, .^i-^-^-                  ^^-^^y^ .^^''-.^c?

Badacze uważali, że sekwencja rozwoju sięgania i chwytania jest, ogólnie
bioršc, skutkiem procesów dojrzewania. Obecnie jednak sšdzi się, że jest
inaczej. Na przykład pewne wyczucie koordynacji oka i ręki implikuje poznawczy
zarys schematów wzrokowych i ["notorycznych. Oznacza to, że niemowlę osišga
umiejętnoć sięgania i odnajdywania dzięki obserwowaniu swych ršk w polu
widzenia. W jednym z badań (Mathew i Cook, 1990) usiłowano ocenić istotę
ruchów sięgania, studiujšc zachowanie niemowlšt w wieku od 4 do 7 miesięcy.
Badacze stwierdzili, że na wszystkich poziomach wieku poczštkowy kierunek
ruchu sięgania był skorelowany z kierunkiem, gdzie znajdował się cel, co

2 Rozwój umiejętnoci sięgania i chwytania jest podporzšdkowany trzem prawom: ce-
falokaudalnemu, proksymodystalnemu i osi poprzecznej. Kierunek proksymodystalny (od
centrum do obwodu) okrela kolejnoć opanowywania dowolnych ruchów ršk: w stawach
barkowych, łokciowych, nadgarstkowych i najpóniej - w stawach ródpaliczkowych. Zgodnie
z prawem osi poprzecznej przy chwytaniu przedmiotów najwczeniej uczestniczy maty
(5) i serdeczny (4) palec. Następnie niemowlę używa trzech palców (5, 4 i 3), a najpóniej
opanowuje chwyt precyzyjny (obcšżkowy), chwytajšc przedmiot końcami palców - wska-
zujšcego i kciuka (przyp. tłum.).




ZAGADNIENIA
TEORETYCZNE

W jaki sposób na pier-
wsze kroki dziecka, po-
za zdolnociami umys-
łowymi niezbędnymi do
doskonalenia umiejęt-
noci lokomocyjnych,
może wpływać dynami-
ka rozwoju psychospo-
łecznego? Jak sšdzisz,
czy z punktu widzenia
teorii eriksonowskiej
uczenie się chodzenia
odzwierciedla dšżenie
niemowlęcia do uzys-
kania autonomii i wy-
kazywania inicjatywy?

168  Rozdział 5. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy




UKAZANIE ODMIENNOCI
Czy niektóre niemowlęta wyprzedzajš w rozwoju inne?

Pierwszy krok. Jest to osišgnięcie niezmiennie wywołujšce podniecenie
dumę u rodziców, krewnych i znajomych. Wiele osób utrwala to zdarzenie za ,
pomocš kamery wideo lub na zdjęciach włšczanych do albumu dziecka.
Pamięta się więc, że opanowanie umiejętnoci chodzenia jest symbolem ważnego
życiowego osišgnięcia dziecka - momentu przejcia niemowlaka w wiek
poniemowlęcy.

Jak już podawalimy, dziecko stawia pierwsze kroki zwykle miedzy
13. i 15. miesišcem życia. Tak się dzieje przeciętnie. Jednak przeciętne
wskaniki sš bardzo mylšce i dlatego z naciskiem podkrelamy, że dziecko
może zaczšć chodzić wczeniej lub póniej, niż zdarza się to przeciętnie.
We wszystkich dziedzinach wzrostu i rozwoju należy zawsze brać pod
uwagę różnice indywidualne. Co więcej, wiele norm odnoszšcych się
do rozwoju umiejętnoci motorycznych zostało utworzonych na podstawie
oceny stopnia dojrzałoci dzieci wychowywanych w zachodnich kulturach.
Dzieci wychowywane w innych kulturach niekoniecznie muszš się rozwijać
zgodnie z tymi normami.

Zagadnienie to ilustruje rozwój umiejętnoci ruchowych dzieci ugandyjskich
z Afryki. Niemowlęta z Ugandy siedzš bez podpierania już w 4. miesišcu,
a chodzš przeciętnie około 9. miesišca życia. Osišgnięcia te niewštpliwie
zdobywajš one wczeniej od niemowlšt amerykańskich (Ainsworth, 1967; Konner,
1976; Super, 1981). Niektóre umiejętnoci chwytania, napięcie mięniowe
i zdolnoć utrzymywania głowy również sš u nich bardziej zaawansowane
w rozwoju w porównaniu z niemowlętami rasy kaukaskiej. Te różnice w rozwoju
sš największe w cišgu pierwszego roku życia. Póniej stopniowo zanikajš
(Ceber i Dean, 1957).

Istnieje kilka teorii wyjaniajšcych te międzykulturowe różnice w rozwoju
motorycznym. Jedna z nich przyjmuje za podstawę różnice genetyczne.
Okazało się, że amerykańskie niemowlęta rasy czarnej dużo szybciej prze-
chodzš kolejne fazy rozwoju motorycznego w pierwszym roku życia od
niemowlšt amerykańskich rasy białej. Jest to jednak hipoteza kontrowersyjna.
Powszechniej akceptowana jest teoria, iż matki afrykańskie stymulujš wczesne
utrzymywanie głowy i inne rocteaje kontroli mięniowej. Niemowlę jest
często noszone na plecach matki (bez możliwoci oparcia głowy), ponadto
spędza dużo czasu na podłodze, dzięki czemu ma szansę eksplorowania
otoczenia i ćwiczenia mięni....
Zgłoś jeśli naruszono regulamin