na egzamin.docx

(84 KB) Pobierz

ROZWÓJ

 

Arystoteles – zmiana zmierzająca w pewnym kierunku, celowa, polegająca na przechodzeniu od form niższych do wyższych.

 

Wszelki długotrwały proces kierunkowych zmian, w którym można wyróżnić prawidłowo po sobie następujące etapy (fazy rozwoju) danego obiektu (układu), wskazujące obiektywnie stwierdzalne różnicowanie się tego obiektu (układu) pod określonym względem.

 

Spencer – z jednej strony wzrastające różnicowanie układu, z drugiej strony wzrastające uporządkowanie i integracja.

 

ROZWÓJ PSYCHORUCHOWY

 

·         Ciąg zmian progresywnych, w których motoryka jest ściśle powiązana z psychiką (całokształtem czynności poznawczych i emocjonalno – motorycznych),

·         Jedność rozwoju psychiki i motoryki zaznacza się szczególnie we wczesnych stadiach ontogenezy

 

Rozwój – to seria monotonicznych zmian, które w sposób uporządkowany i zgodny prowadzą do celu, jakim jest osiągniecie dojrzałości organizmu.

 

Zmiana – różnica w stanie danego obiektu lub organizacji struktury obserwowany wraz z upływem czasu.

 

Cechy zmiany rozwojowej:

·         Względnie trwała ( nie jest nagła i krótka),

·         Ciąg zmian (nie jest pojedyncza),

·         Ciąg o charakterze jednokierunkowym – co najmniej jeden parametr zmienia się monotonicznie – stale rośnie lub stale maleje,

·         Względnie nieodwracalna,

·         Spontaniczna = wywołana przez czynniki wewnętrzne,

·         Autonomiczna.

 

ZEGAR SPOŁECZNY

·         Warstwy wiekowe – okresy życia niosące wspólne zadania i oczekiwania oraz kierujące się jednakowymi normami społecznymi; kryteria warstw niezależne kulturowo,

·         Normy wiekowe – poglądy dotyczące danej warstwy wiekowej i oczekiwania wobec niej,

 

Podział zmian – ze względu na zasięg: uniwersalne, wspólne, indywidualne.

 

·         Zmiany wspólne charakteryzują osoby należące do tej samej grupy, pokolenia itd. Dzieląc wspólne doświadczenia – efekt kohorty,

·         Zmiany uniwersalne występują powszechnie, odnoszą się do każdego człowieka, powiązane z wiekiem, uwarunkowane biologicznym dojrzewanie organizmu („zegar biologiczny”) oraz uniwersalnymi doświadczeniami społecznymi („zegar społeczny”).

·         Zmiany indywidualne wywołane czynnikami unikatowymi, oddziaływułujące wyłącznie na jednostkę.

 

 

 

Podział zmian ze względu na typ: ilościowe i jakościowe.

 

·         Zmiany ilościowe – polegają na stopniowym wzrastaniu danej cechy lub zespołu cech somatycznych i psychicznych,

·         Zmiany jakościowe – dana funkcja lub czynność psychiczna nie tylko wzrasta i rozszerza swój zasięg, lecz także przekształca się w sposób zasadniczy, staje się nową jakością rozwojową.

·          

CZYNNIKI ROZWOJU  - genotyp a fenotyp

·          

·         Genotyp – zespół wszystkich cech danego organizmu, warunkujący jego właściwości dziedziczne, genetyczny skład organizmu,

·         Fenotypy – zespół dostrzegalnych cech organizmu (wygląd i właściwości) , powstałych jako wynik oddziaływania warunków środowiska na właściwości dziedziczne (genotypy) organizmu

 

Fenotyp człowieka:

 

·         Formuła prosta Vp = Vg + Ve ( g – czynnik genetyczny, e – czynnik środowiskowy)

·         Formuła złożona – Vp = Vg (Va + Vam + Vep) + Ve (Ve + Vi) (a – wariancja addytywna, am – selektywny dobór rodziców, d – dominacja, ep – epistaza, e- środowiska wspólne, i – środowisko indywidualne)

 

PROCESY ROZWOJU: dojrzewanie , uczenie się

 

·         Dojrzewanie – przejawy rozwoju, które występują przy  braku specyficznych doświadczeń praktycznych (ćwiczenia, naśladowania). Rozwój pewnych form zachowania się pod wpływem interakcji genów z warunkami zewnętrznego środowiska organizmu. Proces fizycznego wzrostu prowadzący do takiego stopnia dojrzałości organizmu, który warunkuje od strony somatycznej i neurofizjologicznej rozwój w zakresie danej funkcji lub całokształtu zachowania się jednostki, czyli rozwój określonych czynności regulacyjnych.

·         Uczenie się proces wytwarzania się, przekształcania i utrwalania czynności na podłoży doświadczenia indywidualnego , zdobytego przez człowieka w toku funkcjonowania organizmu, pod wpływem bodźców środowiska zewnętrznego i aktywności podmiotu , za zatem podczas działania i ćwiczenia (wykonywanie i powtarzanie czynności).

·          

Dojrzewanie, uczenie się i rozwój

 

·         Rozłączność rozwoju i uczenia się:

·          

Dojrzewanie →        rozwój

Nauczanie

 

·         Tożsamość rozwoju i uczenia się ( Jan Piaget):

 

Dojrzewanie →   rozwój  

                              nauczanie

 

·         Strefa najbliższego rozwoju (Lew Wygowski) – różnica miedzy poziomem rozwiązywania zadań dostępnych pod kierunkiem i przy pomocy dorosłych, a poziomem rozwiązywania zadań dostępnych w samodzielnym działaniu. „ ty umiesz to zrobić, tylko jeszcze o tym nie wiesz”

·         Przenikanie się dojrzewania i nauczania:

 

Dojrzewanie  →     rozwój

Nauczanie

             

Erikson: tabele

 

·         Niemowlęctwo  (0– 1 ): społeczne przywiązanie, inteligencja sensoryczna i prymitywna, stałość przedmiotu, dojrzewanie funkcji sensorycznych i motorycznych, rozwój emocjonalny,

·         Okres poniemowlęcy  (1-3 ): rozwój lokomocji, rozwój języka, fantazja i zabawa, samokontrola,

·         Okres przedszkolny (3-7 ): identyfikacja  płcią, operacje konkretne, wczesny rozwój moralny, zabawy grupowe,

·         Młodszy wiek szkolny (7-11 ): kooperacja społeczna, samoocena, nabywanie spławności szkolnych, zabawa zespołowa,

·         Wczesna adolescencja (11-18 ): dojrzewanie fizyczne, operacje formalne, rozwój emocjonalny, uczestniczenie w grupach rówieśniczych, związki heteroseksualne,

·         Późna adolescencja (18-23 ): autonomia w stosunku do rodziców, tożsamość dotycząca roli seksualnej, zainteresowana moralnością, wybory dotyczące zawodu i pracy,

·         Wczesna dorosłość (23-35 ): małżeństwo, urodzenie dziecka, praca, styl życia,

·         Średnia dorosłość 35-60 ): prowadzenie domu, opieka nad dziećmi, dbanie o karierę zawodową,

·         Późna rosłość (>  60 ): radzenie sobie z fizycznymi zmianami organizmu, ukierunkowanie energii na nowe role, akceptacja swojego życia, kształtowanie poglądu dotyczącego śmierci.

 

RODZAJE STYMULACJI: podtrzymywanie, facylitacja, indukcja.

 

·         Podtrzymywanie wspiera rozwój, umożliwia osiągnięcie biegłości w wykonywaniu pewnych zadań, dzięki ćwiczeniu nowo nabytych sprawności,

·         Facylitacja – przyspiesza rozwój, modyfikuje tempo pojawiania się poszczególnych kompetencji, dzięki dostarczaniu bodźców stymulujących dojrzewanie,

·         Indukcja determinuje rozwój, dotyczy sytuacji, gdy występowanie, lub brak konkretnego stymulatora decyduje o pojawieniu się danej kompetencji,

·          

OKRES SENSYTYWNY – okres maksymalnej, optymalnej podatności na dany rodzaj bodźca. Ta sama kategoria bodźców wywiera w innych okresach życia wywiera znacznie mniejszy wpływ na jednostkę. Poza granicami czasowymi faza optymalna dla ukształtowania się danej funkcji, proces uczenia się jest mniej skuteczny.

 

OKRES KRYTYCZNY jedyny okres podatności na  dany rodzaj bodźca. Poza granicami czasowymi fazy krytycznej dla ukształtowania się danej funkcji proces uczenia się nie nastąpi.

 

MODELE UJMOWANIA ZMIANY ROZWOJU: liniowy, stadialny, cykliczno – fazowy.

 

·         Model liniowy – rozwój to proces ciągły, liniowy (progresywny lub regresywny) zmiany mają charakter liniowy (wzrost lub zmniejszenie się; przyrost lub ubytek)

·         Model stadialny rozwój, to ciąg zmian, w który można wyróżnić stadia, fazy, etapy; naprzemiennie wzrost (zmiany ilościowe) i przekształcanie się (zmiany jakościowe).

·         Model cykliczno fazowy -  rozwój, to ciąg zmian tworzących cykle (względnie zamknięte całości); sekwencja wzrostu, porządkowania, dezintegracji starych struktur i budowania nowych.

 

SFERY ROZWOJU: psychiczna, poznawcza, psychospołeczna.

 

·         Fizyczna – zmiany w obrębie ciała, rozwój ruchowy –motoryka duża i mała, odżywianie, zdrowie fizyczne,

·         Poznawcza percepcja, wyobraźnia, pamięć, uwaga, myślenie, uczenie się, język

·         Psychospołeczna – osobowość, emocje, motywacja, rozwój moralny, społeczny.

 

NORMA SPOŁECZNO – KULTUROWA: składają się nią dwa pojęcia:

 

·         Normalne jest to, co powszechne, typowe dla danej kultury, zgodne ze zwyczajami – człowiek typowy jest normalny dla danej kultury, odchylenia od wzorców kulturowych to dewiacje.

·         Realne jest to, co zgodne ze skodyfikowanymi normami moralnymi i prawnymi.

 

Norma ilościowa:             

·          

·         Wynik przeciętny uzyskany przez 2/3 osób w badanej populacji,

·         Dotyczy cech: biologicznych: wysokość i masa ciała, poziomu cukru we krwi, tętno, wskaźniki BMI, psychologicznych: poziomu inteligencji, pojemności pamięci, neurotyczności, ekstrawersji.

·          

Norma rozwojowa:

·         Wskaźniki określające poziom rozwoju czynności psychicznych i ruchowych, najczęściej spotykany w danej grupie wiekowej.

 

Norma teoretyczna:

·         Punktem odniesienia są ogólne prawidłowości lub twierdzenia naukowe,

·         O stanie normalnym wnioskuje się porównując obserwowalne wskaźniki  z teoretycznymi modelami,

·         Wzorzec normy jest wzorcem idealnym, czyli modelem.

 

PARAMETRY ROZWOJU: tempo, rytm.

 

·         Tempo rozwoju – szybkość, z jaką dokonują się w organizmie i psychice różnorodne zmiany rozwojowe.

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin