WYKLADY - PEDAGOGIKA SPOLECZNA.docx

(89 KB) Pobierz

PEDAGOGIKA SPOŁECZNA WYKŁADY

dr T. Sosnowski

 

WYKŁAD (16-XI-2011):

 

1.       Pedagogika społeczna w świecie

2.       Pedagogika społeczna w Polsce

3.       Zakres, przedmiot zainteresowań i charakter pedagogiki społecznej

4.       Okresy rozwoju polskiej pedagogiki społecznej

5.       Działy pedagogiki społecznej

 

Ad.1 / Pedagogika społeczna w świecie

Po raz pierwszy termin pedagogika społeczna wprowadził do piśmiennictwa Adolf Disterbeg w rozprawie przewodzi dokształcenia nauczycieli niemieckich.

Działalność przypadała na okres wzmagających się tendencji do upowszechnienia oświaty.

Wskazywał na potrzebę przygotowania nauczycieli szkół ludowych do pracy oświatowej w środowisku oraz na rolę szkoły w podnoszeniu ??? i kulturalnego poziomu życie w środowisku . Autor dostrzegł złożoną strukturę współczesnego mu środowiska zróżnicowanego klasowo i ekonomicznie. Dostrzegał mękę dzieci  chłopskich i robotniczych, chciał przygotować nauczycieli do złożonego procesu pomocy dziecku i ten zakres przygotowania nazwał pedagogiką społeczną, traktując ją jako równie ważny jak przygotowanie do nauczania poszczególnych przedmiotów, czy też zadań ogólno wychowawczych w szkole. W szkole tamtego okresu narastały nowe problemy związane z wychowaniem i nauczaniem które wykraczały poza obręb klasy i szkoły. Tradycyjna technologia dydaktyczna okazała się nieskuteczna do złożonych sytuacji wychowawczych.

 

Disterbeg chciał:

·         Aby zwrócono uwagę na konieczność integracji szkoły z nurtem przyspieszonego rozwoju społecznego, kulturalnego, ekonomicznego

·         Aby zrodziła się koncepcja pedagogiki społecznej jako gałęzi pedagogiki akceptującej szerokie uwarunkowania procesów wychowawczych

·         Pedagogika społeczna interesowała się funkcjonowaniem instytucji kulturalnych, wychowawczych, socjalnych jako instytucji wspomagających procesów celowego wychowania.

 

Ad.2 / Pedagogika społeczna w Polsce

W Polsce zainteresowania problemami środowiska wychowawczego pojawiły się na przełomie XIX i XXw. Rozwój pedagogiki społecznej w Polsce jako dyscypliny naukowej wiąże się z nazwiskiem Heleny Radlińskiej (1879 – 1954).

W 1908r. na posiedzeniu Krakowskiego Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych wygłosiła referat w którym po raz pierwszy mówiła na temat pedagogiki społecznej.

Helena Radlińska:

·         Ukazywała przed wszystkim współzależność pomiędzy pracą wychowawczą a wpływami środowiska

·         Uważała że systematyczne poznawanie środowiska podczas pracy wychowawczej jest podstawowym obowiązkiem pedagoga bowiem od jego umiejętności wykonania tego zadania zależą rezultaty wysiłków wychowawczych.

·         Według Radlińskiej pedagog to nie tylko organizator i kierownik procesów wychowawczych ale również badacz

·         Oprócz wiedzy o wychowaniu powinien on  posiadać także znajomość metod badań środowiskowych która umożliwi my poznanie środowiska i jego wpływów

·         Zadaniem pedagogiki społecznej jest przetwarzać środowisko siłami człowieka w imię ideałów

·         Klasyczna pedagogika społeczna reprezentowana przez Helenę Radlińską, Aleksandra Kamińskiego, Ryszarda Wroczyńskiego przyjmowała i respektowała określone idee:

·       twórcą świata społecznego są siły społeczne

·       Idea sprawiedliwości społecznej: wszyscy ludzie powinni mieć równy dostęp do tych samych warunków rozwoju, szansę tą daje ład społeczny otwarty dla edukacji

·       Idea pomocniczości: społeczeństwo ma obowiązek niesienia pomocy wszystkim potrzebującym , jednostkom, grupom, środowiskom społecznym

·       Idea edukacji społecznej: wychowanie jest jednym z elementów świata społeczno kulturalnego

 

 

WYKŁAD (30-XI-2011):

 

Badania nad rodziną w ramach pedagogiki społecznej zapoczątkowane zostały w okresie międzywojennym przez Helenę Radlińską. Autorka stawia pytania o związek zachodzący pomiędzy człowiekiem a środowiskiem jego życia. Kontynuatorami myśli pedagog Radlińskiej są Ryszard Wroczyński i Aleksander Kamiński.

Obszar zainteresowań badawczych Aleksandra Kamińskiego koncentruje się wobec pracy socjalnej i kulturalnej, a w sposób szczególny dotyczy wychowawczych aspektów czasu wolnego i profilaktyki społecznej, funkcji wychowawczych i różnych instytucji i stowarzyszeń.

Ryszard Wroczyński natomiast w problematyce dotyczącej rodziny akcentuje zagadnienie związane z zachodzącymi relacjami pomiędzy szkołą, wychowankiem, środowiskiem.

Zainteresowanie pedagogiką społeczna koncentruje się wokół zagadnień, które dotyczą struktury rodziny, jej funkcjonowania i zachodzących przemian.

Szczegółowymi Trandami badawczymi zainteresowań pedagogiki społecznej dotyczącymi rodziny np. Andrzeja Radziewicza Winnickiego są zmiany społeczne wskazujące różne układy tzw. Rdzenia transformacji, a na tym tle rola i zadania współczesnej edukacji.

 

Zagrożenia struktury i funkcjonowania rodziny:

·         Ubóstwo

·         Marginalizacja społeczna

·         Niepełność itd.

 

RODZINA NIEWYDOLNA WYCHOWAWCZO

Zagadnienie opieki nad dzieckiem: pedagogika opiekuńcza

·         Obszar interwencji kryzysowej i pomocy, samopomocy, wsparcia społecznego, działalności socjalnej prowadzonej środowisku lokalnym, w obrębie rodzin zagrożonych różnymi problemami

·         Aktywizacja: rozwój społeczności lokalnej, ze szczególnym uwzględnieniem rodziny

·         Rola rodziny i szkoły w zakresie instytucjonalnej współpracy oraz aktywizacji w kształtowaniu wzajemnego partnerstwa na terenie społeczności lokalnej

·         Problematyka rodziny ze szczególnym uwzględnieniem badań z zakresu gerontologii społecznej

·         Zagadnienie zdrowia , propagowanie edukacji zdrowotnej na współczesnej rodzinie

·         Orientacja i aspiracje życiowe w tym edukacyjne młodzieży oraz dorosłych

·         Metodologia i metodyka badań pedagogicznych

·         Dzieciństwo współczesnych dzieci

·         Dom rodzinny

·         Rola matki i ojca we współczesnej rodzinie

 

 

WYKŁAD 4 (06-03-2012): Środowisko lokalne.

 

WŁAŚCIWOŚCI ŚRODOWISKA LOKALNEGO JAKO SZCZEGÓLNEGO TYPU ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO:

·         Tożsamość etniczna,, religijna, kulturowa

·         Zasada odrębności, izolacji, kontroli grupy nad jednostką

·         Jednolitość (względna) ekonomiczna i zawodowa

 

ŚRODOWISKO LOKALNE TO:

·         Gromada ludzi zamieszkujących ograniczone i względnie izolowane terytorium

·         Ży oni w poczuciu przynależności i poczucia bezpieczeństwa

·         Cechuje ich gotowość do wspólnego działania

·         Świadomi jedności,, odrębności

·         Posiadają oni wspólną tradycję, wartości i symbole, instytucje usługowe i kulturowe

 

 

ŚRODOWISKO LOKALNE TWORZY:

·         Zbiorowość społeczna, zamieszkała niewielki względnie zamknięty obszar

·         System instytucji służących organizacji życia zbiorowego (tj. kościoły, szkoły, instytucje usługowe, urządzenia socjalne, rekreacyjne)

·         Mechanizmy regulujące zachowania jednostkowe i stosunki międzyludzkie, a więc: obyczajowość, normy moralne, autorytety, wzory zachowań

 

W POJĘCIU ŚRODOWISKA LOKALNEGO MIESZCZĄ SIĘ DWA TYPY ZBIROWOŚCI:

·         Celowe stowarzyszenia

§         Określone cele

§         Kieruje się ustalonymi wzorami zachowań

§         Przynależność dobrowolna

§         Posługuje się ustalonymi sankcjami wobec członków

§         Grupa zorganizowana według reguł formalnych

§         Posiada strukturę, organizację wewnętrzna i członków

§         Organizacja jest wynikiem aprobaty społecznej i jest nieformalna

 

·         Spontaniczne – wspólnoty

§         Cele są nieartykułowane i nie maja postaci pisanej

§         Przynależność zdeterminowana urodzeniem

§         Istnieje system kontroli społecznej

§         Organizacja jest wynikiem aprobaty społecznej i jest nieformalna

§         Struktura, organizacja i członkowie są określani zasadami tradycji i poczuciem przynależności

 

 

 

 

 

 

 

 

WYKŁAD 5 (20-03-2012)

 

ZAGROŻENIE STRUKTURY I FUNKCJONOWANIA WSPÓŁCZESNEJ POLSKIEJ RODZINY – UBÓSTWO

1.       Określenie pojęcie ubóstwa

2.       Analiza sytuacji rodziny doświadczającej problemu ubóstwa na przykładzie filmu dokumentalnego „Tomek W.”

3.       Omówienie teorii przyczyn ubóstwa

4.       Sytuacja dziecka w rodzinie doświadczającej problemu ubóstwa

5.       Pomiar ubóstwa

6.       Kierunki walki z ubóstwem w krajach UE

 

UBÓSTWO:

·         absolutne – stan niezaspokojenia minimalnej potrzeby – zagrożenie życia i zdrowia

·         względne – mówi o pewnych różnicach, podziałach w danym miejscu, czasie (np. dostaję w spadku po śmierci wujka, mieszkanie na Manhattanie, okazuje się że sąsiadka jest Madonna – wobec niej jestem ubogi)

·         trzeciorzędne – kumulacja pewnych niekorzystnych zjawisk, sytuacji których doświadcza człowiek co w konsekwencji sprawia iż zostaje wykluczony na margines, wykluczony ze społeczeństwa

 

ORIENTACJA:

·         indywidualistyczna

·         strukturalna (funkcjonalność ubóstwa) – my jako społeczeństwo nie możemy żyć bez biedy, potrzebne nam jest ubóstwo, potrzebni nam są ludzie ubodzy ale nie my mamy być

 

 

WYKŁAD 6: Charakterystyka przemian współczesnych środowisk lokalnych

 

PLAN PREZENTACJI:

1.       Definicja społeczności lokalnej.

2.       Cechy konstytutywne środowiska lokalnego.

3.       Atrybuty i właściwości środowiska lokalnego.

4.       Cechy społeczności lokalnej.

5.       Typy zbiorowości w środowisku lokalnym.

6.       Więzi społeczne.

7.       Kręgi oddziaływania wychowawczego.

8.       Społeczność lokalna miasta i wsi.

9.       Zestawienie głównych typów środowisk lokalnych.

10.    Bibliografia

 

KŁOPOTY POJĘCIOWE:

Środowisko lokalne:

·         Jest pojęciem wieloznacznym, możliwym do rozumienia jedynie poprzez wyliczanie jego składników, z których każdy ma swe samoistne znaczenie.

·         Jest kategorią historyczną opisującą byt idealny, który dzisiaj nie ma desygnatów realnych – jest niepraktyczny.

·         Jest nazwą określającą pewien typ ładu społecznego i pożądanego stanu zbiorowości ludzkiej.

 

Definicja środowiska lokalnego:

·         (w ujęciu socjologicznym)

„Mała grupa ludzi, żyjąca na ograniczonym terytorium”. Definicja ta zawiera dwie główne materialne cechy środowiska lokalnego : małe rozmiary demograficzne i przestrzenne, ale dominują właściwości statystyczne.

 

 

·         (w ujęciu pedagogicznym)

„Środowisko lokalne to gromada ludzi zamieszkujących ograniczone i względnie izolowane terytorium, posiadających i ceniących wspólną tradycję wartości i symbole, instytucje usługowe i kulturowe, świadomych jedności, odrębności i wykazujących gotowość do wspólnego działania, żyjących w poczuciu przynależności i wewnętrznego bezpieczeństwa.”

„Teren przestrzennie wydzielony, w któr...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin