Początek formularza
szukane słowa
ilość stron
-
ocena
płeć
dowolna
mężczyzna
kobieta
szkoła
podstawowa
gimnazjum
liceum
studia
szukaj w: Pozostałe - Pedagogika
Dół formularza
Dodaj do notatnika
Pobierz pracę
Mini-ściąga do druku
Dodaj komentarz
Autor:
memento
Strony maszynopisu (a4):
11,8
Strony rękopisu (a5):
29,6
Ocena nauczyciela
Komentarz nauczyciela:
wzorowe omówienie,świetny styl
Średnia ilość gwiazdek:
3,50
Oceń pracę
pdst.
gimn.
Brykowisko
Najświeższe galerie na Brykowisku
Ostatnio dołączyli do brykujących
Ostatnio dodali prace
Studia » Pozostałe » Pedagogika
Wychowanie bez porażek (na podstawie książki T. Gordona)
Wychowanie jest szczególnym rodzajem działalności ludzkiej, polegającym na świadomym wywoływaniu zamierzonych zmian w osobowości wychowanka. Proce ten jest długotrwały i żmudny, a zapewnienie każdemu dziecku powodzenia w harmonijnym rozwijaniu jego osobowości, wymaga nie tylko zaangażowania (ze strony zarówno rodziców jak i wychowawców) wiedzy i umiejętności, lecz również podejmowania wspólnych działań.
Dziecko, już od momentu urodzenia, poddawane jest wielu różnym działaniom wychowawczym, a jednym z pierwszych źródeł jego doznań i zarazem szkołą uczuć - jest rodzina. W dalszym okresie podlega ono również oddziaływaniom ze strony przedszkola, szkoły czy też grupy rówieśniczej. Tak rodzice, jak i wychowawcy, przez cały czas rozwijają w dziecku wiele uczuć, dostarczają mu doświadczeń, wyrabiają jego światopogląd. Wychowywanie nie oznacza jedynie zaspokajanie potrzeb dziecka, kształtowanie jego charakteru, rozwijanie jego psychicznych i fizycznych funkcji, pielęgnowanie talentów i zdolności, lecz przede wszystkim - wprowadzanie je w życie i otaczającą rzeczywistość.
R E K L A M A
czytaj dalej ↓
W 1966 roku, Thomas Gordon stworzył program "Wychowanie bez porażek", gdzie w sposób szczegółowy opisał, w jaki sposób należy zapewnić dziecku wszechstronny i harmonijny rozwój, bez jakichkolwiek zahamowań i rozczarowań, oraz jak unikać błędów wychowawczych i jakie metody wychowania stosować. Program swój skierował zarówno do rodziców jak i nauczycieli; przedstawia w nim sposoby rozwiązywania konfliktów i problemów, wskazuje na rodzaje porozumiewania się, kształtujące w dziecku postawę samodzielności, odpowiedzialności oraz umiejętność podejmowania właściwych wyborów. "Wychowanie bez porażek" Gordona przede wszystkim zakłada świadomość teorii stosunków międzyludzkich, a więc tego, co rozgrywa się w konkretnych relacjach między ludźmi. U podstaw tej teorii leżą następujące założenia:
· wychowankowie nie powinni być traktowani przez dorosłych jako szczególne istoty, lecz po prostu jako osoby
· dorośli muszą zrozumieć, iż zachowanie ich dzieci kształtowane jest w zależności od relacji zachodzących w układzie dziecko - rodzic
· rodzice muszą zaznajomić się z kilkoma podstawowymi zasada komunikacji międzyludzkiej
W związku powyższymi założeniami, Gordon dokonał podziału wszystkich rodziców na trzy grupy:
· zwycięzców - do tej grupy należą rodzice, w bardzo silny sposób podkreślający swój autorytet i władzę, co przejawia się częstym stosowaniem przez nich zakazów, różnych ograniczeń, żądaniem określonego typu zachowań; rodzice ci wydają swoje polecenia i wymagają bezwzględnego posłuszeństwa, aby zmusić dz...
coliberek44