SOCJOLOGIA EDUKACJI J
Etap przednaukowy:
- mądrość ludowa (wiedza ludowa)
- refleksje mędrców (filozofia)
Początki socjologii wychowania to 1837 rok - Comte.
Po 1837 roku trwa etap naukowy, cechuje go:
- instytucjonalizacja i specjalizacja nauki;
- rozwój metodologii badań naukowych
Przedmiot badań: analiza społeczeństwa, które stanowi zharmonizowaną całość składającą się z elementarnych cząstek zwanych rodzinami.
Metody badań:
- obserwacja życia społecznego
- eksperyment
- metoda porównawcza
- analiza historyczna
Polska – początki socjologii
Wyróżniamy trzy okresy:
I okres – socjologia przedwojenna - Poznań, Warszawa, Lwów, Kraków
II okres – socjologia międzywojenna – Kraków, Poznań
III okres – socjologia powojenna - Łódź
1. Początki i główni reprezentanci przełomu XIX i XX wieku.
Polska podczas rozkwitu socjologii była pod zaborami. Niektórzy twierdzili, że prekursorzy polskiej socjologii to Andrzej Frycz – Modrzewski z Odrodzenia, ale bardziej uważa się Hugo Kołatają i Stanisława Staszica z Oświecenia.
Nie ma zgodności co do tego, kto jest prekursorem polskiej socjologii, kandydaci do miana ojca polskiej socjologii:
Ø Józef Supiński (1804 – 1893) - prawnik, ekonomista, socjolog. 1860 - wydał rozprawę „Myśl ogólna fizjologii wszechświata” – uznana za pierwszą w Polsce próbę ujęcia systemu socjologii Comte.
Ø Władysław Pilat (1857 – 1908) - wykładowca prawa wekslowego na Uniwersytecie Lwowskim, zainteresowania socjologiczne. Prace „Nowy zarys socjologii”, „O nowoczesnej socjologii”.
Ø Bolesław Limanowski (1835 – 1935) - działacz socjalistyczny, działacz myśli społecznej, socjolog. doktoryzował się na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego we Lwowie. Wydał: „Socjologię”, „Historia ruchu społecznego”, „Naród i państwo”
Przeważa pogląd, że ojcem polskiej socjologii jest J. Supiński.
Słynni polscy socjologowie słynni na zagranicznych uniwersytetach:
Ø Ludwik Gumplowicz (1838 – 1909) doktor prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim; jako pierwszy zajął się badaniem problematyki mniejszości narodowych.
Ø Kazimierz Kelles-Kraus (1872 – 1905) - skończył studia w Paryżu, prowadził działalność naukową w Paryżu i Brukseli.
Ø Bronisław Malinowski (1884 – 1942) – etnolog, studiował na początku na Uniwersytecie Jagiellońskim, potem studiował za granicą. Badacz ludów pierwotnych. Profesor Uniwersytetu Londyńskiego.
Ø Leon Winiarski (1886 – 1915) - docent Uniwersytetu Genewskiego.
Ø Florian Znaniecki (1882 – 1958)
- twórca socjologii (humanistycznej) akademickiej w Polsce;
- socjolog polsko–amerykański;
- spotkał się z W. J. Thomasem w Polsce, który zastanawiał się czemu Polacy przyjeżdżają do Ameryki.
- Thomas zaproponował wspólne badania Znanieckiemu nad procesami adaptacyjno-integracyjnymi.
- wydali: „Chłop Polski w Europie i Ameryce” – V tomów.
- określił typy osobowości;
- wyróżnił 4 układy społeczne;
Ø Róża Luksemburg (1870 – 1919) - doktor ekonomi, działaczka ruchu ekonomicznego, interesowały ją: społeczne skutki industrializacji, partie i ruchy polityczne.
Ø Leon Petrażycki (1837 – 1931) – prof. uniwersytetu petersburskiego
2. Socjologia międzywojenna
W okresie międzywojennym Florian Znaniecki wraca do Polski i osiada na Uniwersytecie Poznańskim, gdzie organizuje studia socjologiczne. Jest twórca socjologii akademickiej w Polsce.
1920 r. powstaje Katedra Socjologii i Filozofii Kultury, która później przekształciła się w Instytut Socjologii. 1930 r. założył czasopismo „Przegląd socjologii” – redaktor naczelny Znaniecki, pisano w nim tylko o programie socjologicznym. 1932 r. zaczęto kształcić w Polsce magistrów socjologii i od tej pory socjologia uzyskała status dyscypliny uniwersyteckiej a Florian Znaniecki został uznany za twórcę socjologii akademickiej w Polsce. Wychowankowie Znanieckiego: J. Chałasiński, J. Szczepański.Florian Znaniecki wydał pierwsze podręczniki do socjologii:
„Socjologia wychowania” – T.1 i T.2;
„Wstęp do socjologii”
Przetłumaczone zostały one na angielski, są to do dziś podstawowe podręczniki akademickie. Gdy wybuchła wojna w Polsce Florian Znaniecki wracał do Polski ze Stanów Zjednoczonych, zawrócił i osiadł w Stanach Zjednoczonych do śmierci.
Poza Poznaniem ośrodkami była również:
Ø Warszawa
Ludwik Krzywicki, Stefan Czarnowski, Władysław Grabski, Stanisław Ossowski, Rychliński, J. Chałasiński (uczeń Floriana Znanieckiego), Leon Petrażycki,
Ø Lwów
Bolesław Pilak, Franciszek Bujak (badania społeczno-gospodarcze wsi), Kulczycki, Bolesław Limanowski.
Ø Kraków
K. Dobrowolski (etnograf socjologiczny, podejmował temat tradycyjnej kultury chłopskiej)
Instytuty powstałe w okresie międzywojennym:
Ø Instytut Gospodarstwa Społecznego,
Ø Instytut Spraw Społecznych
- problematyka materialna, socjalna, zdrowie najniższych warstw społecznych. Kasprzycki koncentrował się na badaniach o tematyce zdrowotnej.
Ø W Warszawie Instytut Kultury Wsi
Chałasiński, później przekształcony w Instytut Socjologii Wsi, wydawał roczniki socjologiczne wsi.
W czasie II wojny światowej socjologia była w konspiracji. Prowadzono studia socjologiczne, ale w 1944 r. został aresztowany podczas zajęć dr Władysław Okoński (uczeń Znanieckiego).
3. Socjologia powojenna – Łódź głównym ośrodkiem
Odrodzenie socjologii nie odbyło się bez wielu znanych socjologów m.in. Florian Znaniecki. Dzięki J. Chałasińskiemu i Szczepańskiemu na Uniwersytecie w Łodzi zaczęły funkcjonować od 1945 r. studia socjologiczne. Później zaczęły one jeszcze funkcjonować w Krakowie, Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu nie zdążono jednak wypromować żadnego magistra do 1950 r., bo wyrzucano tę naukę z list przedmiotów akademickich. Władze uznały, że jest to nauka burżuazyjna. Na KUL-u bez przerwy można było studiować socjologię. W 1956 wróciła socjologia do kształcenia akademickiego. Uruchomiono studia socjologiczne w Wyższej Szkole Nauk Społecznych przy KCPZPR (Komitet Centralny PZPR), kształciła socjologów dla aparatu władzy.
W 1984 przekształcono Wyższą Szkołę Nauk społecznych w Akademię Nauk Społecznych. Badacze nauk społecznych (Florian Znaniecki) zajmowali się problematyką integracji i adaptacji Polaków przesiedlonych (napływowych w Lwowie i Wilnie).Problemy wychowawcze podejmowali:
Ø Józef Chałasiński
Ø Kowalski - Poznań, podręcznik „Socjologia wychowania”
Ø Woskowski - socjologia wychowania
Ø Szczepański
Ø Sadaj
Ø Winiarski - podjął tematykę osiedla mieszkaniowego
ZNANIECKI
CHAŁASIŃSKI
KOWALSKI
SZCZEPAŃSKI
Społeczna rola socjologa powinna polegać na:
- diagnozuje
- dostarcza ekspertyw i przesłanek pewnych decyzji przez pokazywanie społecznych konsekwencji i alternatywnych wyborów;
- popularyzator wiedzy o społecznych wartościach
- pomoc społeczna, by ludzie potrafili zrozumieć samych siebie
Florian Znaniecki o wychowaniu – „we wszystkich czasach, u wszystkich ludów wychowanie polega na pewnych czynnościach spełnianych przez pewnych ludzi z zamiarem wywołania, zahamowania lub zmodyfikowania zaraz lub dalszej przyszłości pewnych czynności innych ludzi” Wychowanie jest zatem działalnością, dążącą do wywarcia wpływu na postępowanie ludzkie. Wszelka czynność, której przedmiotem jest człowiek, a zamiarem wpłynięcie na postępowanie tego człowieka, jest czynnością społeczną. Wychowanie jako działalność społeczna należy do tej samej dziedziny zjawisk, co np. życie towarzyskie, praca organizacyjna w stowarzyszeniach.
Wychowanie jest częścią wielkiej sfery życia kulturalnego, w której właściwym przedmiotem czynnych dążeń jest człowiek. Wychowanie, jest obszarem, na którym splatają się fakty społeczne z innymi faktami tj. mowa, religia, wiedza. Wychowanie dokonuje się w czynach społecznych, których przedmiotem jest wychowanek i które wywołują reakcje społeczne z jego strony. Zadaniem wychowania jest dostarczenie grupom społecznym członków przygotowanych do czynnego w nim udziału. Grupy społeczne narzucają działalności wychowawczej zadania, uzależnione od swych własnych potrzeb oraz organizują i kontrolują wpływy wychowawcze, którym podlegają ich przyszli członkowie.
Proces wychowawczy realizuje się w ramach unormowanego stosunku społecznego między wychowawcą a wychowankiem. Wynikiem zamierzonego procesu wychowawczego, wspólną rzeczą wychowawcy i wychowanka jest urobienie (częściowe lub całkowite) wychowanka na osobnika społecznego.
Elementy teorii wychowania Znanieckiego koncentrują się wokół 2 zagadnień:
- społecznych warunków wychowania:
* grupy, do których wychowanie przysposabia osobnika,
* środki, jakimi posługuje się w dobieraniu i przygotowywaniu nowych członków,
* potrzeby i dążenia zbiorowe, które warunkują stawiane nowym członkom wymagania.
- społecznego przebiegu procesu wychowania:
* środki i metody,
* środowisko, w którym przebiega.
* jak odbywa się proces wychowawczy.
Funkcją socjologii wychowania jest badanie obiektywnie i porównawczo tych wyróżnionych rodzajów systemów społecznych w różnych społeczeństwach przeszłych i obecnych na całym świecie.
2. Socjologia edukacji – przedmiot, problemy, funkcje.
Socjologia wychowania i edukacji bada rzeczywistość społeczno–wychowawczą w aspekcie teoretycznym, empirycznym i socjotechnicznym.
PRZEDMIOT BADAŃ:
Ø zbiorowości społeczne, zjawiska, procesy socjalizacyjne i wychowawcze decydujące o kształtowaniu się poszczególnych jednostek, grup, klas, warstw, kategorii zbiorowości etnicznych i terytorialnych
Ø instytucje wychowawcze regulujące przebieg procesów resocjalizacyjnych, wychowawczych wpływające na strukturę, treści i formy, organizację czynności wychowawczych i społeczno – kulturowych warunków wychowania oraz działalnością edukacyjną pośrednią lub bezpośrednią innych instytucji,
Ø społeczno-kulturowy przebieg procesów wychowania i zachowań, organizacji i dezorganizacji sprzyjającej bądź nie realizacji celów oraz zadań wychowania i edukacji, zmiany i przekształcenia zachodzące pod wpływem edukacji i działalności społeczno – zawodowej.
...
coliberek44