SOCJOLOGIA EDUKACJI 14.11.2011
WYKŁAD – DR MUSIELEWICZ
Kto to jest młody?
Podstawowe czynniki :
· Wiek
· Rozwój społeczny
· Rozwój psychiczny
· Tradycje kulturowe.
Kryterium w kategorii społecznej:
· Każda grupa jest potrzebna bo stanowi źródło zmian w świecie dorosłych.
· Niezadowolenie z funkcjonowania świata dorosłych.
· Zmuszają świat dorosłych do pewnych refleksji, do pewnych zmian.
Model życia społecznego. Różne postawy.
Najczęstsze wartości :
· Alocentryczne (przyjaźń)
· Prospołeczne (rozumienie, docenianie spraw w szerszym rozumieniu)
· Przyjemnościowe
· Związane z pracą
· Edukacyjne
· Związane z władzą
· Kulturalne
· Obywatelskie
· Rodzinne
· Materialne.
Badania wykazują ,że młodzież manifestuje chęć zmiany warunków i domaga się większej wolności w rozstrzyganiu spraw indywidualnych i społecznych (w mniejszym stopniu chce być wychowywana). Tradycyjne pola konfliktów dotyczą światów idei , modeli życia społecznego i możliwości awansu czy zmiany stanów posiadania. Młodzież a przynajmniej niektóre jej grupy chętnie przejmują rolę liderów, w sytuacjach zawodowych, wymagających radykalnej reformy stylu pracy czy organizacji pracy. Przewaga młodzieży w wyższych pozycjach w pracy niż dorośli, starsi. Przewaga wynika : z biegłej znajomości technologii, z szerszej wiedzy (języki, kontakty, wiedza naukowa i potoczna, wyjazdy), geograficzna zmiana w relacjach społecznych.
Style życia narzucali ludzie starsi młodszym a teraz jest odwrotnie - ludzie młodsi starszym.
Walka pokoleń ujawnia się w ideologiach życia, wizjach przemian i ich celów. Np. kwestia wolnego rynku, kwestie aksjologiczne. Mają charakter między pokoleniowy i wewnątrz pokoleniowy.
Następuje szybkie zróżnicowanie szans i pozycji życiowej młodzieży. Grupy zarządzające i grupy rządzone, wśród młodzieży mamy podgrupy.
Ludzie dorośli rezygnują z kształtowania modelu życia młodzieży. – Szybkość i dynamika zmian zachodzących w życiu społecznym do których ludzie starsi nie są przygotowani i obawiają się ich.
Ludzie młodzi mają potrzebę tworzenia swoistych grup rówieśniczych. Czynniki wyznaczające tendencje do grupowania się młodzieży :
· Wraz z dojrzewaniem biologicznym jednostki rodzi się w niej poczucie odrębności w stosunku do dzieci i dorosłych. Jednostka szuka nowej grupy, która go zrozumie.
· W okresie dorastania rodzi się potrzeba samodzielności i niezależności.
· Wymiary dorastania dziecka rodzice stawiają mu coraz większe wymagania, którym nie zawsze może ono w dostateczny sposób sprostać. Szuka rówieśników gdzie temu sprosta.
Żeby grupa funkcjonowała ważne są cele:
Cele wspólne- indywidualne lecz osiągane wspólnie.
Cele zespołowe- wymagana jest dla ich osiągnięcia zespołowa działalność całej grupy. Możliwość wspólnego przeżywania, sukcesów i porażek.
Grupa młodzieżowa i nie tylko ma swoje ośrodki skupienia : miejsce spotkań, nazwa, klub, sygnały (hasła, nazwy, które wyrażają coś np. okrzyk), insygnia i odznaki, obrzędy inicjatywy pokazujące w jaki sposób będziemy kogoś przyjmować do grona.
Funkcje grupy rówieśnicze:
1st MAKROSPOŁECZNE – społeczeństwo wyznacza dla danych grup, albo jak są w społeczeństwie odbierane. Cele : A)Egalitaryzacja struktury społecznej oraz pokonywanie barier tworzonych przez stereotypy. B) Egalitaryzacja kultury i dystrybucji wartości – kontakty młodzieży pochodzącej z różnych grup o poziomie kulturalnym i systemach wartości. C)Przekazywanie do środowiska młodzieżowego oraz utrwalanie w nim niektórych schematów nierówności społecznej.
2nd MIKROSPOŁECZNE – Organizacja czasu wolnego. Spełnienie zaplecza emocjonalnego i społecznego. Krystalizacja systemu wartości. Polaryzacja ról męskich i żeńskich. Znaniecki mówił 70 lat temu: „Młodociany osobnik zajmuje stanowisko podporządkowane i wyrabia w sobie tylko te strony swej osobowości społecznej, które na tym stanowisku mogą się czynnie objawiać. W grupie rówieśników natomiast występuje w roli równouprawnionego członka z którym inni liczą się nie tylko jako z przedmiotem swego działania lecz również jako z podmiotem społecznym.”
Typologia grup:
Ze względu na spoistość grupy :
· Grupy zwarte- ścisłe zależności, często się spotykają
· Grupy luźne-
Ze względu na społ podstawe funkcjonowania grup :
· Związki celowe- reguły, statuty, zasady
· Związki spontaniczne – nie dysponujące żadnymi zasadami
Ze względu na typ więzi:
· Grupy formalne
· Grupy nieformalne
Ze względu na płeć
· Grupy jednorodne
· Grupy mieszane
Ze względu na wiek :
· Homogeniczne – rówieśnicy
· Heterogeniczne – różny wiek
O sile wpływu danej grupy na jednostkę decyduję liczba i ranga pragnień zaspakajana w ramach jej organizacji.
coliberek44