Stosowanie maszyn i urządzeń energetycznych oraz transportu wewnątrzzakładowego.pdf

(1614 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Magdalena Maj
Stosowanie
maszyn
i
urządzeń
energetycznych
oraz
transportu wewnątrzzakładowego 315[01].O2.06
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
427831835.013.png 427831835.014.png 427831835.015.png
Recenzenci:
dr inŜ. Rafał Bator
mgr inŜ. Ryszard Krzeszowski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inŜ. Magdalena Maj
Konsultacja:
mgr inŜ. Wanda Bukała
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 315[01].O2.06
„Stosowanie maszyn i urządzeń energetycznych oraz transportu wewnątrzzakładowego”,
zawartego w programie nauczania dla zawodu technik bezpieczeństwa i higieny pracy.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Wiadomości wstępne o maszynach energetycznych
6
4.1.1. Materiał nauczania
6
4.1.2. Pytania sprawdzające
9
4.1.3. Ćwiczenia
10
4.1.4. Sprawdzian postępów
12
4.2. Zarys mechaniki płynów
13
4.2.1. Materiał nauczania
13
4.2.2. Pytania sprawdzające
16
4.2.3. Ćwiczenia
16
4.2.4. Sprawdzian postępów
19
4.3. Pompy
20
4.3.1. Materiał nauczania
20
4.3.2. Pytania sprawdzające
27
4.3.3. Ćwiczenia
28
4.3.4. Sprawdzian postępów
31
4.4. Kotły parowe
32
4.4.1. Materiał nauczania
32
4.4.2. Pytania sprawdzające
37
4.4.3. Ćwiczenia
37
4.4.4. Sprawdzian postępów
39
4.5. SpręŜarki i wentylatory
40
4.5.1. Materiał nauczania
40
4.5.2. Pytania sprawdzające
43
4.5.3. Ćwiczenia
44
4.5.4. Sprawdzian postępów
46
4.6. Urządzenia chłodnicze
47
4.6.1. Materiał nauczania
47
4.6.2. Pytania sprawdzające
49
4.6.3. Ćwiczenia
49
4.6.4. Sprawdzian postępów
50
4.7. Urządzenia transportowe
51
4.7.1. Materiał nauczania
51
4.7.2. Pytania sprawdzające
57
4.7.3. Ćwiczenia
57
4.7.4. Sprawdzian postępów
58
5. Sprawdzian osiągnięć
59
6. Literatura
65
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o maszynach i urządzeniach
energetycznych oraz transportu wewnątrzzakładowego, o ich stosowaniu a takŜe
w kształtowaniu umiejętności doboru i instalowania tych maszyn. W poradniku znajdziesz:
wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć juŜ ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania – wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania treści jednostki
modułowej,
zestaw pytań, abyś mógł sprawdzić, czy juŜ opanowałeś określone treści,
ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian postępów,
sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań. Zaliczenie testu potwierdzi opanowanie
materiału całej jednostki modułowej,
literaturę.
315[01].O2
Podstawy konstrukcji
mechanicznych
315[01].O2.01
Wyznaczanie obciąŜeń
w układach statycznych,
kinematycznych
i dynamicznych
315[01].O2.03
Dobieranie materiałów
konstrukcyjnych
315[01].O2.02
Badanie materiałów
konstrukcyjnych
315[01].O2.05
Wykonywanie rysunków
z wykorzystaniem
komputerowego
wspomagania projektowania
315[01].O2.04
Odwzorowywanie
elementów maszyn
315[01].O2.06
Stosowanie maszyn
i urządzeń energetycznych
oraz transportu
wewnątrzzakładowego
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
427831835.016.png 427831835.001.png 427831835.002.png 427831835.003.png 427831835.004.png 427831835.005.png 427831835.006.png 427831835.007.png 427831835.008.png 427831835.009.png 427831835.010.png 427831835.011.png 427831835.012.png
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
stosować jednostki układu SI,
wykonywać działania na jednostkach,
wykonywać przekształcenia matematyczne,
posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu mechaniki,
rozróŜniać podstawowe wielkości mechaniczne i ich jednostki,
czytać rysunki techniczne,
korzystać z róŜnych źródeł informacji,
obsługiwać komputer,
współpracować w grupie.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin