Opinia-W Kregu Zabawy.doc

(140 KB) Pobierz
CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO



        CENTRUM  KSZTAŁCENIA  USTAWICZNEGO

            Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli

87.100      Toruń  ul. Rybaki  57,  tel. / fax.  (056)  655-41-56,  622-46-67 w.13

www.metodycy.torun.pl , e-mail: metodycy@metodycy.torun.pl

Certyfikat ISO 9001:2000

 

 

 

Opinia

o programie wychowania przedszkolnego „W kręgu zabawy”

autor programu: Jadwiga Pytlarczyk

 

Opiniowany program wychowania przedszkolnego jest przeznaczony do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Zawiera następujące elementy:

Wstęp

1.    Szczegółowe cele kształcenia i wychowania

2.    Treści programowe

3.    Sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb możliwości dzieci

4.    Obserwacje pedagogiczne. Analiza gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole/diagnoza pedagogiczna/

Materiały pomocnicze

Bibliografia

Podstawy prawne

              Program zawiera szczegółowe cele kształcenia i wychowania wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, które powinny być realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola. Rozwinięcie celów kształcenia i wychowania ze wskazaniem konkretnych umiejętności dzieci tworzą w programie tematykę materiału edukacyjnego.

Treści programowe zostały podzielone na następujące obszary:

1.    Edukacja zdrowotna

2.    Edukacja emocjonalna i wprowadzenie w świat wartości

3.    Edukacja społeczna i otoczenie techniczne

4.    Edukacja językowa

5.    Edukacja przyrodnicza i ekologiczna

6.    Edukacja matematyczna

7.    Edukacja artystyczna

W obszary te wpisane zostały treści dotyczące rozwoju procesów poznawczych. Autorka słusznie uznała, iż prawidłowy rozwój procesów poznawczych decyduje o osiąganiu przez dziecko zamierzonych umiejętności w poszczególnych obszarach edukacyjnych oraz wpływa na  powodzenie w nauce szkolnej i prawidłowe funkcjonowanie w życiu codziennym.

W każdym obszarze programu autorka umieściła istotne informacje o rozwoju dziecka, wskazała cel przedstawianego obszaru, zamieściła także wskazówki metodyczne dotyczące sposobów realizacji odpowiednich zagadnień.

              Na uznanie zasługuje zamieszczenie w programie informacji o relacji pomiędzy treściami programowymi danych obszarów a podstawą programową. Jest to cenna wskazówka dla nauczyciela, który pracując  z wybranym programem jest zobowiązany do znajomości treści podstawy programowej.

W programie „W kręgu zabawy” autorka podzieliła materiał edukacyjny na trzy poziomy, odnosząc się do możliwości rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym. Kolejne poziomy wyznaczają stopień trudności. Taki układ spiralny odpowiada specyfice rozwoju dziecka, które potrzebuje niejednokrotnie powrotu do treści wcześniej poznawanych. Nauczyciel poznając dzieci powinien wybrać treści dobierając je do ich możliwości rozwojowych

Zgodnie z intencją autorki realizacja treści z I i II poziomu jest gwarancją nabycia umiejętności i wiadomości przewidzianych dla dziecka kończącego przedszkole i rozpoczynającego edukację w szkole podstawowej.

Cenną propozycją w  opiniowanym programie jest opracowanie  poziomu III, rozszerzającego treści podstawy programowej, to kierunek dla dalszego rozwijania uzdolnień i możliwości indywidualnych każdego dziecka. Nauczyciel, który zaobserwuje wyższe możliwości dziecka, jego zainteresowania i zdolności ma  możliwość skorzystania z treści  poziomu III. Jest to  ułatwienie zwłaszcza dla nauczyciela młodego , który w sposób bardziej pewny może określić zakres treści i sposób ich realizacji.

Opiniowany program zawiera w swojej strukturze także sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości dzieci. Przedstawione w tej części programu zagadnienia dotyczą m.in. podstawowych wiadomościami dotyczących organizacji i form pracy w przedszkolu, metod pracy w przedszkolu, planowania pracy nauczyciela, zasad organizacji procesu edukacyjnego wspierającego rozwój dziecka ze szczególnym podkreśleniem indywidualizacji pracy podczas zajęć edukacyjnych.

W ostatniej części programu znalazły się informacje dotyczące obserwacji pedagogicznych i diagnozy przedszkolnej. Autorka przybliża istotę i znaczenie dokonywania przez nauczyciela oceny postępów swoich wychowanków, wskazuje w jaki sposób można prowadzić i dokumentować te obserwacje.

W programie „W kręgu zabawy” znajdujemy także materiały pomocnicze, które  mogą być bezpośrednio wykorzystane  przez nauczyciela w swojej pracy lub stanowić inspirację do opracowania własnej dokumentacji pedagogicznej i obserwacyjnej. Znajdziemy w nich przykładowy arkusz gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, jest też propozycja  opracowania programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, przykładowy ramowy rozkład dnia pobytu dziecka w przedszkolu oraz plan pracy wychowawczo-dydaktycznej.

Opiniowany program wychowania przedszkolnego jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym, uwzględnia aktualny stan wiedzy naukowej w tym metodycznej.

Autorka programu to nieustannie poszukujący wieloletni praktyk wychowania przedszkolnego, z bogatym doświadczeniem w pracy z małym dzieckiem. Zaprezentowany program posiada jasny, zrozumiały język. Układ programu jest przejrzysty, czytelny, wygodny w codziennym korzystaniu z niego. Pozwala na dowolny wybór zawartych treści

Program wychowania przedszkolnego „W kręgu zabawy” został zweryfikowany pod kątem sposobu realizacji  zadań i treści ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego z dnia 23 grudnia 2008 roku (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej Dziennik Ustaw nr 4, poz. 17)

W wyniku dokonanej analizy stwierdzam zgodność programu z obowiązującą podstawą programową, z zakresem wskazanych w niej celów wychowania przedszkolnego i obszarów działalności edukacyjnej przedszkola oraz możliwościami dzieci w wieku przedszkolnym, dla których jest przeznaczony. Program wychowania przedszkolnegoW kręgu zabawy” oceniam pozytywnie.

 

 

 

 

                                                                                                                Małgorzata Koc

                                                                                                      nauczyciel dyplomowany

doradca metodyczny

wychowania przedszkolnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toruń 17.08.2009r.

3

Zgłoś jeśli naruszono regulamin