Wykład 16.12.2012 - Kopia.docx

(22 KB) Pobierz

Impostacja głosu – wykład 16.12.12

1)     I ETAP FONACJI – mruczenie

2)     II ETAP FONACJI – przedłużona artykulacja głoski r

ĆWICZENIA – REHABILITACJA mogą nastąpić po uprzedniej konsultacji z foniatrą i laryngologiem.

1)     TEKST BRZECHWY – wers na jednym wdechu, zaczyna się od dwóch słów a kończy na dziewięciu słowach wymawianych na jednym wdechu.

2)     WYMAWIANIE GŁOSEK WYBUCHOWYCH – ta-ta, bo-bo, ba-ba itd.

3)     LUŹNE RUCHY GŁOWY i WYMAWIANIE SAMOGŁOSEK.

4)     WYMAWIANIE SYLAB i LOGOTOMÓW z użyciem głosek nosowych.

ZABURZENIA GŁOSOWE spowodowane są niewłaściwą FONACJĄ. Jest to częsta przypadłość nauczycieli. W całej karierze nauczycielowi przysługują 3 lata urlopu, a do pierwszego nabywa prawo po 5 latach pracy. Nauczyciel dużo mówi, przez co oddycha ustami, a to jest niewłaściwy tor oddechowy. Wpływ na zaburzenia głosu u nauczycieli mają również:

Ø      Kurz (na kwiatach, firanach, podłogach)

Ø      Wilgotność powietrza.

Wskazówki dla nauczyciela:

Ø      Nie przekrzykiwać uczniów;

Ø      Wyprostowana postawa;

Ø      Nawilżanie – woda do picia;

Ø      Odpoczynek (po 3 godz. Lekcyjnych 1 godzina);

Ø      Drożność nosa.

SCHORZENIA FONIATRYCZNE:

1)     CHRYPKA – ostre zapalenie krtani, zaczerwienione fałdy głosowe, przewlekła postać prowadzi do poważnych zmian. Może też występować obrzęk Reinkiego (np. od papierosów) i to są zmiany przewlekłe. Chrypka może mieć też postać:

Ø      CHRYPKI PORAŻENNEJ – po operacjach tarczycy. Przy porażeniu obustronnym nie można mówić głośniej.

2)     DYSFONIA – zmiana jakości głosu:

a)     DYSFONIA HIPERFUNKCJONALNA – czynnościowe zaburzenie głosu.

b)     DYSFONIA HIPOFUNKCJONALNA – czynnościowe zaburzenie głosu, ważna porada psychiatry.

3)     GUZKI  ŚPIEWACZE – najpierw miękkie, nieleczone twardnieją (leczenie – milczenie + farmakologia). Twarde mogą być już tylko usunięte chirurgicznie, występują parami.

4)     POLIPY KRTANI – zmiany jednostronne, leczenie chirurgiczne.

5)     NIEDOWŁAD FAŁDÓW GŁOSOWYCH.

6)     ZMIANY PRZEROSTOWE.

 

Istotne przy zaburzeniach głosu jest to, że zmiana głosu następuje z wiekiem. Żeby zaburzenie zostało uznane za chorobę musi być 10 lat pracy na pełny etat. Dotyczy to schorzeń wynikających z nadmiernego używania głosu i zmian, jakie zaszły w krtani. Uznane zostaje decyzją administracyjną Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Po stwierdzeniu choroby zawodowej nauczyciel nie może już pracować jako nauczyciel tylko np. pedagog.

EMISJE – sposoby prowadzenia głosu

1.      EMISJA KOZIA (memmiczna) – emisja becząca, płaska, w której głos wydobywa się z wysiłkiem, osadzona w gardle. Dźwięki przepływają najkrótszą drogą na wargi, co sprawia, że REZONANS znajduje się w gardle. Brak jest REZONANSU PIERSIOWEGO, pojawia się on tylko na głowie. Oddech szczytowy. JEST TO ZŁE PROWADZENIE GŁOSU.

2.      EMISJA KROWIA (mummiczna- emisja mucząca, którą cechuje nośne i bogate brzmienie dźwięków, są one odczuwalne na masce. REZONATORY są maksymalnie wykorzystane, a fala dźwiękowa skierowana zostaje na przednią część podniebienia miękkiego i wargi. Wszystkie częstotliwości dźwięków są wzmacniane, dzięki czemu głos jest pełny. Jest to PRAWIDŁOWA I POŻĄDANA EMISJA GŁOSU.

GŁOSY

GŁOS EUFONICZNY -  to glos prawidłowy, jest odbierany jako głos czysty, dźwięczny, niemęczliwy. Nawet po wysiłku głosowym jego jakość nie zmienia się.

ĆWICZENIA ODDECHOWE ZASADY

1)     W toku mówienia należy skracać fazy wdechów i wydłużać fazy wydechów;

2)     Zarówno wdechy, jak i wydechy nie mogą być ani widoczne ani słyszalne;

3)     Płuca należy utrzymywać w stałym pogotowiu do pełnienia funkcji sprzyjających wyrazistemu artykułowaniu;

4)     W toku mówienia obowiązuje zasada ekonomii oddechu, świadomego i oszczędnego gospodarowania powietrzem.

5)     Wydechy należy tak regulować by sprzyjały utrzymaniu równości i trwałości torów oddechowych;

6)     Rytm wdechów w toku mówienia jest podporządkowany składni i logice tekstu mówionego oraz indywidualnym możliwościom anatomiczno-fizjologicznym instrumentu głosowego osoby mówiącej;

7)     Jednym ze składników przygotowania się do wygłoszenia tekstu zapisanego powinno być uprzednie zaznaczenie w nim miejsc i długości pauz oddechowych:

I – ćwierć; II – pół, III – cała (im trudniejszy tekst), części tekstu można zaznaczyć różnymi kolorami, czcionką (strach przed wystąpieniem jest porównywalny do strachu przed śmiercią – nie wiemy co się wydarzy).

Nastawienie głosu 1) TWARDY – krzyk, 2) MIĘKKI 3) PRZYDECHOWY – emocje.

 

 

NASTAWIENIE GŁOSU ATAK, sposób zapoczątkowania dźwięku, jest jednym z czynników decydujących o wysiłku głosowym, zmęczeniu i problemach głosowych.

 

RODZAJE ATAKOWANIA DŹWIĘKU:

1)    MIĘKKIE NASTAWIENIE GŁOSOWE – zwarcie fałdów – fałdy zbliżają  się do siebie ale nie zwierają się mocno, tworzą wąską eliptyczną szczelinę, co umożliwia im swobodne drganie i regulację ciśnienia powietrza. W tym przypadku następuje synchronizacja zwarcia z przepływem powietrza – zbliżenie fałdów i początek wydechu następują jednocześnie.

 

REZULTAT: delikatne zapoczątkowanie tonu jest możliwe nawet przy minimalnej ilości powietrza, a brzmienie głosu pozbawione jest napięć i wysiłku.

 

2)     TWARDE NASTAWIENIE GŁOSOWE – zwarcie fałdów oraz silne zwarcie strun głosowych, fałdy napierają na siebie tak mocno, że utrudnione są ich swobodne drgania. Występuje tu synchronizacja zwarcia z przepływającym powietrzem. Najpierw następuje zwarcie fałdów później wydech. Prąd powietrza musi z siłą przedzierać się przez zwarte fałdy.

 

REZULTAT: głos tworzony jest siłowo, do fonacji zużywana jest duża ilość powietrza. Dźwięk jest twardy, krzykliwy, wybuchowy a głos szybko się męczy. Stale mówienie lub śpiewanie na tym ataku powoduje stany patologiczne.

 

3)     PRZYDECHOWE NASTAWIENIE GŁOSOWE (chuchające) – zwarcie fałdów niepełne między fałdami ze względu na niewłaściwą pracę mięśni głosowych. Pozostaje szeroka przestrzeń, synchronizacja związana z przepływem powietrza – wydech wyprzedza zwarcie się strun.

REZULTAT: głos jest tworzony ze szmerami, poszumem, powietrze szybko ucieka, a część powietrza nie zostaje przetworzona na dźwięk. To nastawienie męczy nie tylko mówiącego ale i słuchającego.

 

 

Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Zaliczenie 26/27 stycznia przemówienie (sobota) i etiuda (niedziela)

PRZEMÓWIENIE

1)     WSTĘP

2)     PRZEDSTAWIENIE TEMATU

3)     PODZIAŁ

4)     ARGUMENTACJA – potwierdzenie lub obalenie

5)     ZAKOŃCZENIE

 

1)     WSTĘP               dotyczy zawsze słuchających, ważne tu jest zwrócenie się do nich, istotne jest jak się poruszamy, jak zaczynamy mówić, gesty. Warto wiedzieć, że:

Ø      Mównica daje poczucie bezpieczeństwa;

Ø      Krótkie gesty wspomagają artykulacje;

Ø      Powinien być nawiązany kontakt wzrokowy ze wszystkimi, z oparciem na jednej osobie;

Ø      Zaznaczenie, że ludzie-słuchacze są ważni;

Ø      Wstęp nie powinien bezpośrednio dotyczyć omawianego tematu lecz słuchaczy.

Ø      Mówca musi zadbać o słuchaczy, wtedy będzie słuchany, uważny i otwarty.

 

2)     PRZEDSTAWIENIE PROBLEMU

Ø      jasno należy przedstawić to, o czym będziemy mówili;

Ø      należy krótko streścić drogę myślową, którą zamierzamy pójść, dopiero wtedy słuchacz jest przygotowany do słuchania;

Ø      powinno zawierać skrót faktów i opis dowodów, którymi będziemy się posługiwać;

Ø      można zastosować dygresję.

 

3)     PODZIAŁ – zaliczany jest do końca narracji, tutaj powinno być przejrzyste wyliczenie punktów  charakteryzujących nasze stanowisko (nie  za dużo).

 

4)     ARGUMENTACJA – najważniejsza część mowy:

Ø      obrona własnego stanowiska lub zbijanie stanowiska przeciwnego;

Ø      orężem są argumenty naturalne, które nie są efektem sztuki mówcy tj. świadectwa, dokumenty, uchwały, wyroki itd.

Ø      orężem są też argumenty pochodzące ze sztuki mówienia przykłady, autorytety stanowiące rdzeń merytoryczny przemówienia. To argumentacja, w której szukamy dowodów na obalenie poglądów i na odparcie, poparcie argumentów i swoich poglądów albo odrzucenie argumentów przeciwnika.

 

5)     ZAKOŃCZENIE – na nowo wracamy do słuchaczy, znowu ich zauważamy:

Ø      Przychylne nastawienie do słuchaczy „drodzy państwo”, „liczę na to, że po wysłuchaniu moich argumentów” „Myślę, że podzielicie państwo moje stanowisko” albo zrazić do przeciwnika;

Ø      Pomniejszyć lub powiększyć znaczenie faktów (przedst.. te fakty w odpowiedniej fali;

Ø      Wywołać wzruszenie, litość   lub gniew

Ø      Przypomnieć argumenty poprzez kilkukrotne powtórzenie twierdzenia.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin