Tożsamość społeczne młodzieży.pdf
(
62 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - 1.6 Bryniewicz W..doc
55
Wioleta BRYNIEWICZ
Uniwersytet Szczeciıski
TO
ņ
SAMO
ĺĘ
SPOŁECZNA MŁODZIE
ņ
Y
Zainteresowanie tematykĢ toŇsamoĻci w naukach społecznych pojawiło siħ
stosunkowo niedawno. Podejmowaniu przez socjologów badaı zwiĢzanych z toŇ-
samoĻciĢ najczħĻciej towarzyszy refleksja istnienia „kryzysu toŇsamoĻci” obser-
wowanego współczeĻnie, a bħdĢcego efektem róŇnych zjawisk społecznych. W
socjologicznym ujħciu pojħcie „toŇsamoĻę” odnosi siħ do samoidentyfikacji jed-
nostki w społeczeıstwie i grupach, w których odgrywa role społeczne. „MoŇna w
zwiĢzku z tym okreĻlię je jako zbiór wyobraŇeı, sĢdów i przekonaı (…) aktora o
samym sobie.”
1
Jako pierwszy pojħcie toŇsamoĻci do nauk społecznych wprowa-
dza Erik Erikson rozpatrujĢc jĢ w kontekĻcie biograficznym, tym samym wiĢŇĢc jĢ
ze zmianami makrostruktur społecznych. W koncepcji E. Eriksona toŇsamoĻę jed-
nostki to „(…) stabilna formuła autodefinicji powstajĢca w
punkcie przeci
ħ
cia
trzech
podstawowych wymiarów egzystencji jednostki: moŇliwoĻci jej organizmu, jej aspi-
racji i szans oraz ról społecznych i prototypowych karier oferowanych przez społe-
czeıstwo”.
2
Typy ponowoczesnej toŇsamoĻci nakreĻlił Zygmunt Barman i moŇna okreĻlię
je jako pewnego rodzaju strategie Ňyciowe. SĢ to:
1 Spacerowicz – bħdĢcy symbolem „przechodnia wĻród przechodniów”, jed-
nostki w tłumie, ale jednostki z okreĻlonĢ perspektywĢ, doĻwiadczeniami i
przeŇyciami. „WszystkowidzĢcy, ale sam niewidziany (…)”.
3
By realizowaę
siħ w roli spacerowicza nie musi wcale wyruszaę z domu. Wystarczy zalo-
gowaę siħ, by uczestniczyę w wirtualnym spacerze.
2 Włóczħga – nie akceptujĢcy zadomowienia, jednostajnego rytmu Ňycia,
ciĢgłoĻci celów. To człowiek, który „(…) kaŇdy stan, w jakim siħ znajduje,
traktuje jako przystanek, na którym długo nie zabawi, który wkrótce opuĻci,
by siħ przenieĻę na inne miejsce, jakie znów nie bħdzie niczym wiħcej niŇ
przystankiem”.
4
Jego ulubionym zajħciem jest surfowanie, przemieszcza-
nie siħ z serwera na serwer.
3 Turysta – to bardziej wysublimowany typ człowieka, róŇniĢcy siħ tym od
włóczħgi. „JeŇeli włóczħga opuszcza miejsce chwilowego postoju, by od-
mienię nieznoĻny los, turysta wybiera siħ w obce strony, by wzbogacię
skarbiec swych wraŇeı. (…) Turysta chce byę ekranem wĻród ekranów,
ale róŇne prawa róŇnym ekranom przyznaje. (…) Od innych turysta doma-
ga siħ, by uchylili powłokħ ekranu i zaprosili do udziału w tym, co siħ za
nim kryje, a nim tylko odbija. (…) Turysta poŇera Ļwiat, nie bħdĢc przez
Ļwiat poŇeranym; przyswaja, nie bħdĢc przyswajanym;
oswaja
obcoĻę in-
nych, samemu dumnie obnoszĢc siħ z własnĢ obcoĻciĢ.”
5
Zatem strategiĢ
1
Encyklopedia Socjologii, t. 4
. Warszawa 2002, s. 252
2
Ibidem, s. 253
3
Z. Bauman:
Dwa szkice o moralno
Ļ
ci ponowoczesnej
. Warszawa 1994, s. 22
4
Ibidem, s. 28
5
Ibidem, s. 31-32
56
ŇyciowĢ turysty jest anonimowe logowanie siħ w róŇnych wirtualnych Ļwia-
tach, podglĢdanie, podsłuchiwanie, obserwowanie.
4 Gracz – funkcjonuje w Ļwiecie pozbawionym praw, igra ze swĢ toŇsamo-
ĻciĢ skupiajĢc siħ na przekonaniu innych, Ňe jest tym, kim siħ podaje a nie
tym, kim jest w rzeczywistoĻci. „W grze nie idzie o to, kto kogo lepiej zgłħbi,
lecz kto kogo przechytrzy. Albo oszuka.”
6
Nie ulega wĢtpliwoĻci, iŇ powyŇsze typy rzadko wystħpujĢ w tak odrħbnej,
czystej postaci. W literaturze socjologicznej badacze tego zagadnienia podkreĻlajĢ
płynny i otwarty charakter współczeĻnie kształtowanej toŇsamoĻci. Tym samym,
toŇsamoĻę jest odzwierciedleniem Ļwiata, w którym jednostce przyszło jĢ budo-
waę.
Refleksje nad toŇsamoĻciĢ społecznĢ współczesnej młodzieŇy polskiej chcia-
łabym osadzię na tezie o „nieprzejrzystoĻci” toŇsamoĻci społecznej młodzieŇy.
Istnieje, w moim przekonaniu, przesłanka, która upowaŇnia do takiego myĻlenia, a
mianowicie jest to teza autorstwa Marka Ziółkowskiego, według którego moderni-
zujĢce siħ społeczeıstwo polskie jest w znacznej mierze grupĢ naĻladowczĢ w
stosunku do społeczeıstw rozwiniħtych.
7
Oznacza to, w duŇym uproszczeniu, iŇ
jednostki bezkrytycznie przyjmujĢ nowe wzory zachowaı społecznych, nowe war-
toĻci i według nich odgrywajĢ role społeczne. PrzyjmujĢc opcjħ, iŇ młodzieŇ jest
„(…) fenomenem społeczno-kulturowym, który w swoich formach zjawiskowych
podporzĢdkowany jest wymiarom historyczno-społecznym”
8
omawiajĢc problema-
tykħ toŇsamoĻci społecznej młodzieŇy nie wolno pominĢę jej zwiĢzków i zaleŇnoĻci
ze Ļwiatem dorosłych. JednoczeĻnie naleŇy odróŇniaę toŇsamoĻę indywidualnĢ
(osobistĢ) od toŇsamoĻci społecznej. Pierwsza z nich okreĻla ĻwiadomoĻę własnej
odrħbnoĻci, niepowtarzalnoĻci, indywidualnoĻci. Ta czħsto bywa obiektem zainte-
resowaı badawczych psychologów. Natomiast toŇsamoĻę społeczna jednostki
łĢczy siħ z przynaleŇnoĻciĢ jednostki do róŇnych grup i kategorii społecznych.
Przyjmuje ona zarówno wymiar subiektywny (okreĻlany jako poczucie toŇsamoĻci),
jak i obiektywny (oznaczajĢcy klasyfikacjħ jednostki przez innych do okreĻlonych
grup czy kategorii społecznych). Dorastanie w społeczeıstwie naĻladowczym dla
okreĻlenia własnej toŇsamoĻci przez młodzieŇ powoduje okreĻlone konsekwencje.
SamookreĻlenie młodzieŇy za pomocĢ takich kategorii, jak płeę, rodzina, rola za-
wodowa nie jest dziĻ wystarczajĢcym podłoŇem do budowania toŇsamoĻci. Rzecz
w tym, iŇ toŇsamoĻę społeczna jednostki powstaje na kanwie konkretnych działaı,
w które jednostka siħ angaŇuje.
9
W doĻę licznych badaniach dotyczĢcych młodzieŇy i jej społecznej toŇsamoĻci
zauwaŇa siħ pewien niepokój. OtóŇ, w literaturze przedmiotu pojawia siħ okreĻle-
nie „somatyzacja toŇsamoĻci”.
10
Diagnoza tego zjawiska wyjaĻnia, Ňe „(…) współ-
czesny kryzys toŇsamoĻci stanowi odpowiednik narcystycznego zapatrzenia siħ w
siebie. Człowiek współczesny potrzebuje rozmaitych ekspertów, Ňeby podpowie-
dzieli mu, jak ma Ňyę, a w efekcie tracĢc coraz bardziej poczucie oparcia w struktu-
6
Ibidem, s. 34
7
M. Ziółkowski:
Interesy i warto
Ļ
ci społecze
ı
stwa polskiego w okresie systemowej transformacji
. W: J.
Brzeziıski, Z. Kwieciıski:
Polacy na progu…
„Forum OĻwiatowe” 1997, nr 1-2
8
H. Griese:
Socjologiczne teorie młodzie
Ň
y
. Kraków 1996, s. 11
9
R. Leppert:
(Re)konstrukcje to
Ň
samo
Ļ
ci młodzie
Ň
y współczesnej
. W:
Młodzie
Ň
wobec (nie)go
Ļ
cinnej
przyszło
Ļ
ci
. Wrocław 2005, s. 99 i dalsze
10
Ibidem, s. 100
57
rach zewnħtrznych, zwraca siħ ku sobie. Ze wzglħdu na powiħkszajĢcy siħ brak
wspólnie przeŇywanego Ļwiata znaczeı w społeczeıstwie, zmniejsza siħ rola toŇ-
samoĻci społecznej i wzrasta rola najbardziej pierwotnej toŇsamoĻci zwiĢzanej z
ciałem. Pojawia siħ swoista somatyzacja toŇsamoĻci. Ciekawe, Ňe somatyzacja ta
nie wiĢŇe siħ wcale z wyakcentowaniem sfery uczuę, czy teŇ zdolnoĻci współod-
czuwania z innymi. Istota narcyzmu moŇe byę rozumiana jako umiejħtnoĻę nawiĢ-
zania kontaktu z drugim człowiekiem, wysłania i odebrania sygnału Ňywego zainte-
resowania.”
11
Jeszcze inne obawy zwiĢzane ze społecznĢ toŇsamoĻciĢ młodzieŇy
wyraŇajĢ ci badacze, którzy zwracajĢ uwagħ na jej społecznĢ marginalizacjħ.
12
Marginalizacja społeczna jest konsekwencjĢ rozpadu toŇsamoĻci jednostek, a tak-
Ňe deficytów statusowych uprawnieı przysługujĢcych tymŇe jednostkom czy gru-
pom społecznym. Mowa tu takŇe o deficytach moŇliwoĻci realizowania tych upraw-
nieı. Jednym z istotnych mechanizmów marginalizacji jest dziedziczenie połoŇenia
społecznego, w tym i poziomu wykształcenia. Dziedziczone sĢ nie tylko umiejħtno-
Ļci, zdolnoĻci, sprawnoĻci, ale takŇe cały społeczny kontekst, w jakim funkcjonujĢ
rodzice. Oznacza to, Ňe status społeczny dziecka wyznacza jego poczucie toŇsa-
moĻci społecznej.
Proces kształtowania siħ toŇsamoĻci społecznej szczególnego znaczenia na-
biera w okresie dorastania, zwłaszcza, jeĻli procesowi temu towarzyszĢ bariery
społeczno–cywilizacyjne. Z tego teŇ wzglħdu dochodzi do kryzysu toŇsamoĻci.
„PróŇnia egzystencjalna”, postawy defensywne zwiĢzane z zachowaniem bierno-
Ļci, brak głħbszych zainteresowaı poznawczych, brak zaangaŇowania w sprawy i
rozwój swego Ļrodowiska to najczħĻciej spotykane w literaturze przedmiotu kon-
kluzje z badaı nad toŇsamoĻciĢ społecznĢ młodzieŇy.
13
ZłoŇonoĻę takiego stanu
rzeczy wskazuje na rodzinħ, edukacjħ, przyczyny transformacyjne, cywilizacyjne,
społeczne, polityczne.
Badacze zajmujĢcy siħ okresem adolescencji człowieka (obfitujĢcym w szereg
celów rozwojowych) kładĢ nacisk na odmienne obszary w adolescencji; m.in.:
kształtowanie siħ toŇsamoĻci psychoseksualnej, redukowanie narcyzmu, separacjħ
od rodziców, indywidualizacjħ. Dla wielu stanowisk wspólny jest poglĢd, iŇ istotnym
zadaniem tego okresu jest wydobycie siħ z zaleŇnoĻci od rodziców, przeniesienie
swych zainteresowaı na sferħ społecznĢ i wytworzenie nowych zwiĢzków.
14
Tym-
czasem młodzi ludzie w naszym społeczeıstwie pozostajĢ najdłuŇej uzaleŇnieni od
rodziców, w porównaniu z krajami europejskimi. Ponadto, badania ujawniajĢ, Ňe
wielu młodym osobom „(…) towarzyszy poczucie osamotnienia oraz róŇnie defi-
niowana przez młodzieŇ samotnoĻę. Wielu młodych ludzi jest przekonanych, Ňe
doroĻli sami nie wiedzĢ jak Ňyę i tym bardziej nie sĢ w stanie tej umiejħtnoĻci niko-
mu przekazaę. DoroĻli przestajĢ byę partnerami dla wchodzĢcych w dorosłe Ňycie
dzieci, ale nie sĢ partnerami czħsto takŇe rówieĻnicy (…)”.
15
Ponownie jawi siħ
problem kryzysu toŇsamoĻci społecznej młodzieŇy lub nowej jakoĻci toŇsamoĻci
społecznej. Młode pokolenie, które dorastało w nowych warunkach, nie obciĢŇone
11
A. Doda:
Narcyz. Niezno
Ļ
na lekko
Ļę
mitu.
„Amicus” 1999, s. 38
12
E. Karoliıska-Dziurko:
Marginalizacja społeczna młodzie
Ň
y w kontek
Ļ
cie ograniczenia jej podmioto-
wo
Ļ
ci.
W: K. Białobrzeska, S. Kawula (red.):
Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecz-
nej. Wokół zagadnie
ı
teoretycznych
. Toruı 2006
13
A. Olubiıski, A. Rozłupka:
Młodzie
Ň
studencka. Rozwój, problemy, pomoc i wsparcie
. W: Ibidem
14
I. Przybył:
Poczucie to
Ň
samo
Ļ
ci społecznej młodzie
Ň
y gimnazjalnej
. W:
Rodzice i ich dzieci w ta
ı
cu
pokole
ı. Poznaı 2005
15
Ibidem, s. 29
58
ĻwiadomoĻciowym bagaŇem przeszłoĻci stało siħ nosicielem przekształconej toŇ-
samoĻci społecznej. Z badaı nad nowĢ toŇsamoĻciĢ społecznĢ młodego pokolenia
płynĢ nastħpujĢce wnioski:
16
- toŇsamoĻę społeczna podległa procesom subiektywizacji (podstawowĢ
identyfikacjĢ dla młodych jest „Ļwiat zachodni”, a Polska jest segmentem
tego Ļwiata);
- rzadko wystħpuje utoŇsamianie patriotyzmu z obywatelstwem, z działa-
niem na własnym terenie na rzecz „dobra wspólnego”;
- treĻę toŇsamoĻci społecznej młodego pokolenia opiera siħ na włĢczeniu w
strukturħ ĻwiadomoĻci obecnoĻci „Wschodu”
17
(traktowanie Wschodu jako
„ułomnego” segmentu Ļwiata i poczucie dumy z przynaleŇnoĻci do Ļwiata
Zachodu);
- toŇsamoĻę społecznĢ młodego pokolenia cechuje biernoĻę (brak poczucia
odpowiedzialnoĻci za kraj, Ļwiat, a jakiekolwiek wyobraŇenia o nim sĢ
ogólnikowe i doĻę mgliste).
Ulokowanie młodego człowieka w społeczeıstwie, jego poczucie przynaleŇ-
noĻci do grup i kategorii społecznych, pełnienie w nich okreĻlonych ról społecz-
nych, poczucie identyfikacji z nimi to podstawowe mechanizmy kształtujĢce spo-
łecznĢ toŇsamoĻę człowieka.
Artykuł stanowi wstħpnĢ analizħ róŇnych stanowisk badaczy nad toŇsamoĻciĢ
społecznĢ współczesnej młodzieŇy. MyĻlĢ przewodniĢ okreĻlajĢcĢ tħ toŇsamoĻę
jest teza o jej nieprzejrzystoĻci. Ta z kolei spowodowana jest trzema procesami:
somatyzacjĢ toŇsamoĻci, marginalizacjĢ społecznĢ młodych ludzi oraz brakiem
wspólnych pokoleniowych doĻwiadczeı. Dobrowolna lub niechciana marginaliza-
cja, umiejħtnoĻę partycypacji młodego pokolenia w Ňyciu publicznym (przeciwsta-
wionej sferze Ňycia prywatnego), poziom wsparcia dorosłych w drodze wchodzenia
młodego człowieka w nowe etapy Ňycia to kolejne problemy badawcze niezbħdne
na drodze poszukiwaı toŇsamoĻci społecznej młodzieŇy.
16
H. ĺwida-Ziemba:
Młodzi w nowym
Ļ
wiecie
. Kraków 2005, s. 67 i dalsze
17
Ibidem, s. 72
Plik z chomika:
Inusia88
Inne pliki z tego folderu:
Tożsamość społeczna.doc
(36 KB)
Tożsamość i jej rodzaje.doc
(60 KB)
Tożsamość B.doc
(29 KB)
socjalizacja.doc
(86 KB)
M. Melchior - Tozsamosc jednostki.pdf
(7868 KB)
Inne foldery tego chomika:
Badania rynkowe i marketingowe
Metodologia badań społecznych
Metody badawcze w naukach społecznych - Frankfort-Nachmias
patologie społeczne
Procesy, systemy i struktury społeczne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin