Tożsamość społeczne młodzieży.pdf

(62 KB) Pobierz
Microsoft Word - 1.6 Bryniewicz W..doc
55
Wioleta BRYNIEWICZ
Uniwersytet Szczeciıski
TO ņ SAMO ĺĘ SPOŁECZNA MŁODZIE ņ Y
Zainteresowanie tematykĢ toŇsamoĻci w naukach społecznych pojawiło siħ
stosunkowo niedawno. Podejmowaniu przez socjologów badaı zwiĢzanych z toŇ-
samoĻciĢ najczħĻciej towarzyszy refleksja istnienia „kryzysu toŇsamoĻci” obser-
wowanego współczeĻnie, a bħdĢcego efektem róŇnych zjawisk społecznych. W
socjologicznym ujħciu pojħcie „toŇsamoĻę” odnosi siħ do samoidentyfikacji jed-
nostki w społeczeıstwie i grupach, w których odgrywa role społeczne. „MoŇna w
zwiĢzku z tym okreĻlię je jako zbiór wyobraŇeı, sĢdów i przekonaı (…) aktora o
samym sobie.” 1 Jako pierwszy pojħcie toŇsamoĻci do nauk społecznych wprowa-
dza Erik Erikson rozpatrujĢc jĢ w kontekĻcie biograficznym, tym samym wiĢŇĢc jĢ
ze zmianami makrostruktur społecznych. W koncepcji E. Eriksona toŇsamoĻę jed-
nostki to „(…) stabilna formuła autodefinicji powstajĢca w punkcie przeci ħ cia trzech
podstawowych wymiarów egzystencji jednostki: moŇliwoĻci jej organizmu, jej aspi-
racji i szans oraz ról społecznych i prototypowych karier oferowanych przez społe-
czeıstwo”. 2
Typy ponowoczesnej toŇsamoĻci nakreĻlił Zygmunt Barman i moŇna okreĻlię
je jako pewnego rodzaju strategie Ňyciowe. SĢ to:
1 Spacerowicz – bħdĢcy symbolem „przechodnia wĻród przechodniów”, jed-
nostki w tłumie, ale jednostki z okreĻlonĢ perspektywĢ, doĻwiadczeniami i
przeŇyciami. „WszystkowidzĢcy, ale sam niewidziany (…)”. 3 By realizowaę
siħ w roli spacerowicza nie musi wcale wyruszaę z domu. Wystarczy zalo-
gowaę siħ, by uczestniczyę w wirtualnym spacerze.
2 Włóczħga – nie akceptujĢcy zadomowienia, jednostajnego rytmu Ňycia,
ciĢgłoĻci celów. To człowiek, który „(…) kaŇdy stan, w jakim siħ znajduje,
traktuje jako przystanek, na którym długo nie zabawi, który wkrótce opuĻci,
by siħ przenieĻę na inne miejsce, jakie znów nie bħdzie niczym wiħcej niŇ
przystankiem”. 4 Jego ulubionym zajħciem jest surfowanie, przemieszcza-
nie siħ z serwera na serwer.
3 Turysta – to bardziej wysublimowany typ człowieka, róŇniĢcy siħ tym od
włóczħgi. „JeŇeli włóczħga opuszcza miejsce chwilowego postoju, by od-
mienię nieznoĻny los, turysta wybiera siħ w obce strony, by wzbogacię
skarbiec swych wraŇeı. (…) Turysta chce byę ekranem wĻród ekranów,
ale róŇne prawa róŇnym ekranom przyznaje. (…) Od innych turysta doma-
ga siħ, by uchylili powłokħ ekranu i zaprosili do udziału w tym, co siħ za
nim kryje, a nim tylko odbija. (…) Turysta poŇera Ļwiat, nie bħdĢc przez
Ļwiat poŇeranym; przyswaja, nie bħdĢc przyswajanym; oswaja obcoĻę in-
nych, samemu dumnie obnoszĢc siħ z własnĢ obcoĻciĢ.” 5 Zatem strategiĢ
1 Encyklopedia Socjologii, t. 4 . Warszawa 2002, s. 252
2 Ibidem, s. 253
3 Z. Bauman: Dwa szkice o moralno Ļ ci ponowoczesnej . Warszawa 1994, s. 22
4 Ibidem, s. 28
5 Ibidem, s. 31-32
254167043.005.png 254167043.006.png
56
ŇyciowĢ turysty jest anonimowe logowanie siħ w róŇnych wirtualnych Ļwia-
tach, podglĢdanie, podsłuchiwanie, obserwowanie.
4 Gracz – funkcjonuje w Ļwiecie pozbawionym praw, igra ze swĢ toŇsamo-
ĻciĢ skupiajĢc siħ na przekonaniu innych, Ňe jest tym, kim siħ podaje a nie
tym, kim jest w rzeczywistoĻci. „W grze nie idzie o to, kto kogo lepiej zgłħbi,
lecz kto kogo przechytrzy. Albo oszuka.” 6
Nie ulega wĢtpliwoĻci, iŇ powyŇsze typy rzadko wystħpujĢ w tak odrħbnej,
czystej postaci. W literaturze socjologicznej badacze tego zagadnienia podkreĻlajĢ
płynny i otwarty charakter współczeĻnie kształtowanej toŇsamoĻci. Tym samym,
toŇsamoĻę jest odzwierciedleniem Ļwiata, w którym jednostce przyszło jĢ budo-
waę.
Refleksje nad toŇsamoĻciĢ społecznĢ współczesnej młodzieŇy polskiej chcia-
łabym osadzię na tezie o „nieprzejrzystoĻci” toŇsamoĻci społecznej młodzieŇy.
Istnieje, w moim przekonaniu, przesłanka, która upowaŇnia do takiego myĻlenia, a
mianowicie jest to teza autorstwa Marka Ziółkowskiego, według którego moderni-
zujĢce siħ społeczeıstwo polskie jest w znacznej mierze grupĢ naĻladowczĢ w
stosunku do społeczeıstw rozwiniħtych. 7 Oznacza to, w duŇym uproszczeniu, iŇ
jednostki bezkrytycznie przyjmujĢ nowe wzory zachowaı społecznych, nowe war-
toĻci i według nich odgrywajĢ role społeczne. PrzyjmujĢc opcjħ, iŇ młodzieŇ jest
„(…) fenomenem społeczno-kulturowym, który w swoich formach zjawiskowych
podporzĢdkowany jest wymiarom historyczno-społecznym” 8 omawiajĢc problema-
tykħ toŇsamoĻci społecznej młodzieŇy nie wolno pominĢę jej zwiĢzków i zaleŇnoĻci
ze Ļwiatem dorosłych. JednoczeĻnie naleŇy odróŇniaę toŇsamoĻę indywidualnĢ
(osobistĢ) od toŇsamoĻci społecznej. Pierwsza z nich okreĻla ĻwiadomoĻę własnej
odrħbnoĻci, niepowtarzalnoĻci, indywidualnoĻci. Ta czħsto bywa obiektem zainte-
resowaı badawczych psychologów. Natomiast toŇsamoĻę społeczna jednostki
łĢczy siħ z przynaleŇnoĻciĢ jednostki do róŇnych grup i kategorii społecznych.
Przyjmuje ona zarówno wymiar subiektywny (okreĻlany jako poczucie toŇsamoĻci),
jak i obiektywny (oznaczajĢcy klasyfikacjħ jednostki przez innych do okreĻlonych
grup czy kategorii społecznych). Dorastanie w społeczeıstwie naĻladowczym dla
okreĻlenia własnej toŇsamoĻci przez młodzieŇ powoduje okreĻlone konsekwencje.
SamookreĻlenie młodzieŇy za pomocĢ takich kategorii, jak płeę, rodzina, rola za-
wodowa nie jest dziĻ wystarczajĢcym podłoŇem do budowania toŇsamoĻci. Rzecz
w tym, iŇ toŇsamoĻę społeczna jednostki powstaje na kanwie konkretnych działaı,
w które jednostka siħ angaŇuje. 9
W doĻę licznych badaniach dotyczĢcych młodzieŇy i jej społecznej toŇsamoĻci
zauwaŇa siħ pewien niepokój. OtóŇ, w literaturze przedmiotu pojawia siħ okreĻle-
nie „somatyzacja toŇsamoĻci”. 10 Diagnoza tego zjawiska wyjaĻnia, Ňe „(…) współ-
czesny kryzys toŇsamoĻci stanowi odpowiednik narcystycznego zapatrzenia siħ w
siebie. Człowiek współczesny potrzebuje rozmaitych ekspertów, Ňeby podpowie-
dzieli mu, jak ma Ňyę, a w efekcie tracĢc coraz bardziej poczucie oparcia w struktu-
6 Ibidem, s. 34
7 M. Ziółkowski: Interesy i warto Ļ ci społecze ı stwa polskiego w okresie systemowej transformacji . W: J.
Brzeziıski, Z. Kwieciıski: Polacy na progu… „Forum OĻwiatowe” 1997, nr 1-2
8 H. Griese: Socjologiczne teorie młodzie Ň y . Kraków 1996, s. 11
9 R. Leppert: (Re)konstrukcje to Ň samo Ļ ci młodzie Ň y współczesnej . W: Młodzie Ň wobec (nie)go Ļ cinnej
przyszło Ļ ci . Wrocław 2005, s. 99 i dalsze
10 Ibidem, s. 100
254167043.007.png 254167043.008.png
57
rach zewnħtrznych, zwraca siħ ku sobie. Ze wzglħdu na powiħkszajĢcy siħ brak
wspólnie przeŇywanego Ļwiata znaczeı w społeczeıstwie, zmniejsza siħ rola toŇ-
samoĻci społecznej i wzrasta rola najbardziej pierwotnej toŇsamoĻci zwiĢzanej z
ciałem. Pojawia siħ swoista somatyzacja toŇsamoĻci. Ciekawe, Ňe somatyzacja ta
nie wiĢŇe siħ wcale z wyakcentowaniem sfery uczuę, czy teŇ zdolnoĻci współod-
czuwania z innymi. Istota narcyzmu moŇe byę rozumiana jako umiejħtnoĻę nawiĢ-
zania kontaktu z drugim człowiekiem, wysłania i odebrania sygnału Ňywego zainte-
resowania.” 11 Jeszcze inne obawy zwiĢzane ze społecznĢ toŇsamoĻciĢ młodzieŇy
wyraŇajĢ ci badacze, którzy zwracajĢ uwagħ na jej społecznĢ marginalizacjħ. 12
Marginalizacja społeczna jest konsekwencjĢ rozpadu toŇsamoĻci jednostek, a tak-
Ňe deficytów statusowych uprawnieı przysługujĢcych tymŇe jednostkom czy gru-
pom społecznym. Mowa tu takŇe o deficytach moŇliwoĻci realizowania tych upraw-
nieı. Jednym z istotnych mechanizmów marginalizacji jest dziedziczenie połoŇenia
społecznego, w tym i poziomu wykształcenia. Dziedziczone sĢ nie tylko umiejħtno-
Ļci, zdolnoĻci, sprawnoĻci, ale takŇe cały społeczny kontekst, w jakim funkcjonujĢ
rodzice. Oznacza to, Ňe status społeczny dziecka wyznacza jego poczucie toŇsa-
moĻci społecznej.
Proces kształtowania siħ toŇsamoĻci społecznej szczególnego znaczenia na-
biera w okresie dorastania, zwłaszcza, jeĻli procesowi temu towarzyszĢ bariery
społeczno–cywilizacyjne. Z tego teŇ wzglħdu dochodzi do kryzysu toŇsamoĻci.
„PróŇnia egzystencjalna”, postawy defensywne zwiĢzane z zachowaniem bierno-
Ļci, brak głħbszych zainteresowaı poznawczych, brak zaangaŇowania w sprawy i
rozwój swego Ļrodowiska to najczħĻciej spotykane w literaturze przedmiotu kon-
kluzje z badaı nad toŇsamoĻciĢ społecznĢ młodzieŇy. 13 ZłoŇonoĻę takiego stanu
rzeczy wskazuje na rodzinħ, edukacjħ, przyczyny transformacyjne, cywilizacyjne,
społeczne, polityczne.
Badacze zajmujĢcy siħ okresem adolescencji człowieka (obfitujĢcym w szereg
celów rozwojowych) kładĢ nacisk na odmienne obszary w adolescencji; m.in.:
kształtowanie siħ toŇsamoĻci psychoseksualnej, redukowanie narcyzmu, separacjħ
od rodziców, indywidualizacjħ. Dla wielu stanowisk wspólny jest poglĢd, iŇ istotnym
zadaniem tego okresu jest wydobycie siħ z zaleŇnoĻci od rodziców, przeniesienie
swych zainteresowaı na sferħ społecznĢ i wytworzenie nowych zwiĢzków. 14 Tym-
czasem młodzi ludzie w naszym społeczeıstwie pozostajĢ najdłuŇej uzaleŇnieni od
rodziców, w porównaniu z krajami europejskimi. Ponadto, badania ujawniajĢ, Ňe
wielu młodym osobom „(…) towarzyszy poczucie osamotnienia oraz róŇnie defi-
niowana przez młodzieŇ samotnoĻę. Wielu młodych ludzi jest przekonanych, Ňe
doroĻli sami nie wiedzĢ jak Ňyę i tym bardziej nie sĢ w stanie tej umiejħtnoĻci niko-
mu przekazaę. DoroĻli przestajĢ byę partnerami dla wchodzĢcych w dorosłe Ňycie
dzieci, ale nie sĢ partnerami czħsto takŇe rówieĻnicy (…)”. 15 Ponownie jawi siħ
problem kryzysu toŇsamoĻci społecznej młodzieŇy lub nowej jakoĻci toŇsamoĻci
społecznej. Młode pokolenie, które dorastało w nowych warunkach, nie obciĢŇone
11 A. Doda: Narcyz. Niezno Ļ na lekko Ļę mitu. „Amicus” 1999, s. 38
12 E. Karoliıska-Dziurko: Marginalizacja społeczna młodzie Ň y w kontek Ļ cie ograniczenia jej podmioto-
wo Ļ ci. W: K. Białobrzeska, S. Kawula (red.): Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecz-
nej. Wokół zagadnie ı teoretycznych . Toruı 2006
13 A. Olubiıski, A. Rozłupka: Młodzie Ň studencka. Rozwój, problemy, pomoc i wsparcie . W: Ibidem
14 I. Przybył: Poczucie to Ň samo Ļ ci społecznej młodzie Ň y gimnazjalnej . W: Rodzice i ich dzieci w ta ı cu
pokole ı. Poznaı 2005
15 Ibidem, s. 29
254167043.001.png 254167043.002.png
58
ĻwiadomoĻciowym bagaŇem przeszłoĻci stało siħ nosicielem przekształconej toŇ-
samoĻci społecznej. Z badaı nad nowĢ toŇsamoĻciĢ społecznĢ młodego pokolenia
płynĢ nastħpujĢce wnioski: 16
- toŇsamoĻę społeczna podległa procesom subiektywizacji (podstawowĢ
identyfikacjĢ dla młodych jest „Ļwiat zachodni”, a Polska jest segmentem
tego Ļwiata);
- rzadko wystħpuje utoŇsamianie patriotyzmu z obywatelstwem, z działa-
niem na własnym terenie na rzecz „dobra wspólnego”;
- treĻę toŇsamoĻci społecznej młodego pokolenia opiera siħ na włĢczeniu w
strukturħ ĻwiadomoĻci obecnoĻci „Wschodu” 17 (traktowanie Wschodu jako
„ułomnego” segmentu Ļwiata i poczucie dumy z przynaleŇnoĻci do Ļwiata
Zachodu);
- toŇsamoĻę społecznĢ młodego pokolenia cechuje biernoĻę (brak poczucia
odpowiedzialnoĻci za kraj, Ļwiat, a jakiekolwiek wyobraŇenia o nim sĢ
ogólnikowe i doĻę mgliste).
Ulokowanie młodego człowieka w społeczeıstwie, jego poczucie przynaleŇ-
noĻci do grup i kategorii społecznych, pełnienie w nich okreĻlonych ról społecz-
nych, poczucie identyfikacji z nimi to podstawowe mechanizmy kształtujĢce spo-
łecznĢ toŇsamoĻę człowieka.
Artykuł stanowi wstħpnĢ analizħ róŇnych stanowisk badaczy nad toŇsamoĻciĢ
społecznĢ współczesnej młodzieŇy. MyĻlĢ przewodniĢ okreĻlajĢcĢ tħ toŇsamoĻę
jest teza o jej nieprzejrzystoĻci. Ta z kolei spowodowana jest trzema procesami:
somatyzacjĢ toŇsamoĻci, marginalizacjĢ społecznĢ młodych ludzi oraz brakiem
wspólnych pokoleniowych doĻwiadczeı. Dobrowolna lub niechciana marginaliza-
cja, umiejħtnoĻę partycypacji młodego pokolenia w Ňyciu publicznym (przeciwsta-
wionej sferze Ňycia prywatnego), poziom wsparcia dorosłych w drodze wchodzenia
młodego człowieka w nowe etapy Ňycia to kolejne problemy badawcze niezbħdne
na drodze poszukiwaı toŇsamoĻci społecznej młodzieŇy.
16 H. ĺwida-Ziemba: Młodzi w nowym Ļ wiecie . Kraków 2005, s. 67 i dalsze
17 Ibidem, s. 72
254167043.003.png 254167043.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin