Formy ruchu przy muzyce
1. Ruch przy akompaniamencie instrumentu.
Zabawy ruchowe przy akompaniamencie instrumentu odgrywają niezmiernie ważną rolę zarówno w rozwoju muzycznym dziecka, jak też wyrabianiu ogólnych dyspozycji psychofizycznych, jak koncentracja i podzielność uwagi, szybki refleks, pamięć, aktywność i dyscyplinę wewnętrzną. Istotą zabaw przy akompaniamencie instrumentu jest ścisłe zespolenie muzyki z ruchem. Dzieci reagują ruchem na zmiany zachodzące w rejestrach, rytmie, dynamice, artykulacji i barwie. Muzyka kieruje niejako przebiegiem zabawy, zastępuje polecenia słowne. Aby akompaniament mógł spełniać taką rolę, wykonywany musi być na dobrym poziomie technicznym i muzycznym, a ponadto prawidłowy przebieg zabaw wymaga absolutnej swobody akompaniującego nauczyciela. Powinien on nie przerywając gry, utrzymywać stały kontakt z grupą, obserwując reakcje dzieci, a często rozważnie podtrzymywać zabawę uwagami na temat jej treści lub wykonywania poleceń przez poszczególne dzieci.
Obecna organizacja procesu edukacyjnego w nauczaniu początkowym została zdominowana przez jednego nauczyciela prowadzącego nauczanie zintegrowane. Jak powszechnie wiadomo większość nauczycieli nauczania początkowego nie gra na instrumencie (np. pianinie), a gdyby nawet grała to klasy nie są wyposażone w instrument do akompaniowania. Do części zabaw muzyczno-ruchowych można używać instrumentów perkusyjnych wchodzących w skład popularnej walizki z instrumentami. Jednak w większości przypadków dobry akompaniament instrumentalny jest nieodzowny. W tym przypadku nauczycielom nauczania zintegrowanego zdecydowanie mogą pomóc w realizacji takich zajęć dostępne na rynku wydawniczym materiały metodyczne ułatwiające prowadzenie zajęć muzyczno-ruchowych wraz z odpowiednią płytoteką, która pozwala na prowadzenie aktywnych zajęć z dziećmi /bez konieczności akompaniowania na instrumencie, służą do tego specjalnie przygotowane nagrania/ oraz uczestniczenia w nich również nauczyciela, który z pewnością nie straci kontaktu z grupą i będzie mógł skupić się na prawidłowym przebiegu i realizacji poszczególnych zabaw.
Zabawy przy akompaniamencie instrumentu podzielić można na dwie zasadnicze grupy:
I. Zabawy z zakresu techniki ruchu.
Do tej grupy należą:
zabawy porządkowe;
początkowo bardzo proste /ustawienie w rzędach, tworzenie par, tworzenie koła itp./, stopniowo utrudniając /odszukanie swego miejsca w rzędach lub w kole/,
zabawy orientujące w przestrzeni;
uczą rozplanowania ruchu w przestrzeni /ustawienie równych odległości w kole, w ruchu wężem , a także w ruchu rozsypce, zmiany kierunku, tworzenie większej liczby kół z jednego koła, przejście od dwuszeregu do ustawienia czwórkami/.
Należą do tej grupy
- ćwiczenia naprężające i rozluźniające,
- ćwiczenia różnych grup mięśni,
- ćwiczenia korektywne.
II. Zabawy uwrażliwiające na różne elementy muzyki.
Do tej grupy należą zabawy uwrażliwiające na różne elementy muzyki, zakładają reakcję ruchową dzieci na elementy muzyki wyraźnie występujące w akompaniamencie, a mianowicie na:
a) tempo i jego zmiany; przykładem może być zabawa w pociągi 14 Polega ona odzwierciedlaniu ruchu dzieci ustawionych w szeregu jeden za drugim i ich posuwaniu się w tempie, reagowaniu na jego zmiany, np. kiedy akompaniament grany, jest w tempie szybkim - dzieci poruszają się szybko, kiedy zwalnia - dzieci również zwalniają i poruszają się wolniej, następnie na pauzę w muzyce zatrzymują się, powoli zaś poruszają się przy wolnym akompaniamencie fortepianu,
b) czas wybrzmiewania dźwięków i trwania pauz; przykładem zabaw będzie poruszanie się dzieci zgodnie z granym akompaniamentem w rytmie ćwierćnut i ósemek oraz reagowania na przerwy w muzyce. Często możemy wykorzystać zabawy z muzyką do marszu i do biegu, 15
c) rytm; Wprowadzeniem do tego typu zabaw uwrażliwiających na rytm są recytacje rytmiczne, następnie ruchowe i realizacje tematu klaskaniem i chodzeniem,
d) dynamika; wprowadzić można tutaj zabawę np. wiatr: muzyka głośna - silny wiatr, dzieci biegają po całej sali. Muzyka na poziomie mf dzieci biegają bliżej ścian, wiatr jest słabszy. Muzyka cicha, wiatr delikatnie powiewa dzieci odpoczywają, siadają i lekko poruszają głowami. Cisza - wiatr śpi, a dzieci pozostają bez ruchu.
e) wysokość i barwa dźwięków; przykładem będzie zabawa w samoloty: kiedy akompaniament grany jest w niskim rejestrze samoloty kołują na ziemię dzieci układają się na podłodze na brzuchu i machają rękami, jeżeli akompaniament przechodzi do rejestru środkowego samoloty startują i lecą tuż nad ziemią - dzieci wstają i z rozłożonymi ramionami i pochyloną głową w dół biegają powoli po sali, natomiast gdy akompaniament jest w rejestrze wysokim - samoloty szybują wysoko w powietrzu, a dzieci z podniesioną głową wysoko i lekko opuszczonymi ramionami biegają po sali.
f) artykulacja /legato i staccato/; wspaniałą zabawą może być zabawa motyle i pająki; kiedy akompaniament gra legato dzieci machają ramionami jak motyle skrzydełkami, kiedy zaś usłyszą staccato chodzą no czworaka jak pająki lekko dotykając podłogi,
g) element melodyczny /kierunek linii melodycznej, zmianę trybów/; Przykładem może posłużyć zabawa kotek, kiedy akompaniament gra dźwięki wznoszące się - dzieci wspinają się po drabinkach jak, kotek po drabinie natomiast kiedy usłyszą dźwięki opadające - powoli schodzą z drabiny jak kotek po rynnie. Reagowanie na zmianę trybów można przeprowadzić, poprzez zabawę wesoło i smutno; kiedy świeci słońce jest wesoło - dzieci poruszają się swobodnie spacerując po sali, machają rączkami w górze słuchając akompaniamentu w tonacji majorowej, kiedy zaś nastąpi zmiana tonacji na minor zaczyna padać deszcz – jest smutno i dzieci są niespokojne, chodzą z pochylonymi głowami w dół. 16
Podczas zabaw pobudzająco-hamujących w akompaniamencie powinny występować również fragmenty improwizowane. Dają one możliwość zaskakiwania dzieci w różnych momentach zabawy, a ponadto oddziaływują silniej, ponieważ są nowe, dotąd nieznane.
Konieczność zapamiętywania rozmaitych sygnałów, które mają pobudzać i hamować reakcję ruchową kształcić pamięć, a powiązanie tych ćwiczeń z muzyką uczy słuchania i słyszenia, czyli pobudza aktywność słuchacza. Sygnałem muzycznym mogą być: przerwa w muzyce, dźwięki grane w różnych rejestrach, dźwięki rozmaitych instrumentów perkusyjnych, proste rytmy, fragmenty piosenek. 17 Ilość sygnałów stosowanych w zabawach z dziećmi nie może być zbyt wielka. Komendy stosowane w tych ćwiczeniach powinny zaskakiwać, dlatego też powinny one występować niesystematycznie. Przykładem takiej zabawy może być bocian na łące. Dzieci wyobrażają sobie że znajdują się na łące i są bocianami, bociany fruwają nad łąką zgodnie z akompaniamentem muzyki. Na przerwę w muzyce bocian staje na jednej nodze i szuka żaby, kiedy sygnałem będzie zagrany dźwięk w niskim rejestrze, będzie to znak kiedy bocian ma złapać żabę.
2. Taniec.
Jedną z atrakcyjnych form ruchu, bardzo lubianą przez dzieci, ale wymagającą już pewnego wyrobienia takich dyspozycji jak: pamięć, orientację w przestrzeni, wrażliwość słuchową, uwagę, wyczucie wątków zakończeń i opanowanie podstawowych kroków, jest taniec.
Przed rozpoczęciem nauki, dzieci powinny osłuchać się z muzyką tańca. W zależności od układu naukę tańca można przeprowadzić zbiorowo lub też indywidualnie rozpoczynając od jednej pary, następnie dołączając kolejne pary. U dziecka potrzeba tańca jest bardzo silna, daje mu możliwość wyżycia się. Dla muzycznego i ruchowego rozwoju dziecka najlepiej jest opierać się na tańcach polskich, co ma jeszcze tę zaletę, że dziecko zapoznaje się. z melodiami folkloru ojczystego. 18
Polskie tańce regionalne charakteryzują się prostotą i są raczej krótkie, a więc stosunkowo łatwe do zapamiętania przez małe dziecko. W formach tanecznych tego typu należy stosować wyłącznie łatwe dla dzieci elementy ruchu takie jak: marsz, cwał, podskoki, dosuwanie nóg, zeskoki z jednej nogi na drugą, obroty. Te poszczególne elementy wykorzystywać w trosce o prostotę i estetykę ruchu nauka łatwych form tanecznych odgrywa w wychowaniu estetycznym i muzycznym ogromną rolę. Wyrabia ona nie tylko prawidłową postawę, ale też przez konieczność zapamiętywania ruchu i figur tanecznych kształci pamięć. Jest także ćwiczeniem wyrabiającym umiejętność poruszania się w przestrzeni, ćwiczy poczucie kierunku, uczy współdziałania w grupie. Wprowadzenie muzyki towarzyszącej tańcu uczy słuchać i analizować słuchaną muzykę, która często jest również znakomitym materiałem do ćwiczeń rytmicznych.
3. Ruch ze śpiewem.
a) zabawy ilustrowane i inscenizowane
Założeniem zabaw ilustracyjnych jest przedstawienie treści piosenki prostymi elementami ruchu, przeważnie typu naśladowczego. Treść piosenek narzuca pewien określony rodzaj ruchu, np. piosenka pt. Kasia. 19 Nie oznacza to wcale, że ruchy poszczególnych dzieci powinny być identyczne. Należy uważnie przyglądać się interpretacji ruchowej poszczególnych dzieci. Dobrze ilustrowana piosenka powinna wzbudzić u dzieci zainteresowanie widoczne nie tylko w aktywności ruchowej, ale również w wyrazie twarzy, uśmiechu, zadowoleniu i zaangażowaniu. Ruchy powinny być proste i naturalne. Należy je stosować tylko w niektórych momentach piosenki. Bardzo duża ilość ruchów naśladujących w tej samej piosence zaciera jej sens, utrudnia wykonanie.
Zabawy ruchowe ze śpiewem, w których występuje podział na role, nazywamy zabawami inscenizowanymi, np. piosenka pt. Zimowy berek. 20 Przygotowując taką zabawę, należy już podczas nauki piosenki wprowadzić podział na role śpiewane. Zabawy inscenizowane ze względu na swą teatralność, możliwość stosowania kostiumów, rekwizytów, dekoracji cieszy się dużym zainteresowaniem dzieci. Dla nauczyciela jest to jedna z najlepszych okazji do uaktywnienia dzieci nieśmiałych, mniej zdolnych. Niewielka rola w piosence inscenizowanej może niekiedy zapoczątkować cofanie się istniejących zahamowań. 21
W niektórych zaś zabawach role muszą być zbiorowo wykonywane przez grupę dzieci. Przykładem takiej zabawy może być piosenka o tematyce przyrodniczej, gdzie dzieci śpiewają o ptakach lub o innych zwierzątkach. Podział na role daje możliwość pokazania, że jedno dziecko śpiewa jak skowronek, drugie jak kukułka, inne jak sowa.
b) zabawy rytmiczne
Zabawa rytmiczna ze śpiewem polega na odtwarzaniu rytmu śpiewanej piosenki za pomocą prostych elementów ruchu podskoków, tupania, klaskania, uderzania dłońmi o uda. Do zabaw tego typu nadaje się piosenka o wyraźnie prostym rytmie i łatwej do zapamiętania, przejrzystej budowie.
Do zabaw tematycznych wybieramy piosenkę w rytmie tanecznym. Zabawa wymagająca tak wielkiej koncentracji uwagi nadaje się dla dzieci dopiero w okresie szkolnym. Dla młodszych jest ona za trudna. Ważne jest dla przebiegu zabawy, czy zadania stawiane dzieciom nie przerastają ich możliwości, lub też nie są zbyt łatwe. Zarówno jedno jak i drugie zniechęca dzieci, nie daje satysfakcji i nie jest przyjemnością. Wiek, rozwój sprawności dzieci wymaga stopniowania trudności prowadzonych zabaw. Każdy dziecka ruch jest reakcją na bodźce słuchowe i ma swe źródło w piosence.
Przed rozpoczęciem zabawy rytmicznej dzieci muszą właściwie opanować piosenkę. Słowa piosenki ułatwiają słuchanie i zapamiętywanie tego, co się dzieje w muzyce. Dzieci właśnie w taki sposób uczą się najłatwiej analizować różne elementy muzyki takie jak: rytm, dynamika itd. Nie analizują tego słownie, lecz reakcją ruchową. Zmiany występujące w muzyce mają swoje odzwierciedlenie w ruchu dziecka.
c) zabawy taneczne
Do zabaw tanecznych wybieramy piosenki w rytmie tanecznym. W układach ruchowych wykorzystujemy znane dzieciom kroki taneczne, doskonaląc i utrwalając je jednocześnie. Zabawy taneczne są dobrym przygotowaniem do nauki tańców przewidzianych, w wielu programach nauczania sztuki (muzyki). Tańce nie tylko usprawniają ruchy, lecz kształcą również umiejętności wyczuwania zakończeń, wyodrębniania zdań, fraz i zauważania występujących w utworach muzycznych powtórzeń, podobieństw i kontrastów. Na materiale łatwych, krótkich piosenek dzieci same intuicyjnie dokonują podziału dyktującego zmianę kroku czy figury. Bardzo często układom ruchowym towarzyszy piosenka stanowiąca połączenie zabawy rytmicznej i tanecznej.
Forma taneczna kształci zdolność słyszenia później słuchanej muzyki. Ruch stosowany przy piosence powinien konsekwentnie wynikać z budowy tejże piosenki. Stosowanie układów prostych, niezbyt skomplikowanych ...
justynan21