…......................................
(pieczątka szkoły)
INFORMACJA O GOTOWOŚCI DZIECKA
DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Imię i nazwisko dziecka –
Rok szkolny – 2010/2011
Forma wychowania przedszkolnego – oddział przedszkolny w szkole podstawowej
Informacja o stanie przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej
I. Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze:
1. Umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej :
a) mocne strony dziecka – Stosuje się do norm społecznych, uczy się współpracy z dziećmi i pracy w grupach. Chętnie bierze udział w grupowych zajęciach i zabawach. Ma dobre relacje z dorosłymi. Zwraca się o pomoc, gdy nie potrafi sobie sam poradzić. Dziecko jest raczej pogodne, próbuje pokonywać trudności.
b) zauważone trudności – Trudno mu się rozstać z mamą. Ma trudności z zorganizowaniem sobie czasu wolnego w szkole. Często siedzi z boku, izoluje się od dzieci w czasie zabaw dowolnych. Dzieci niechętnie bawią się z chłopcem, z powodu częstego skarżenia na nich. Zawsze chce być, siedzieć obok nauczyciela.
c) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – Zachęcano do zabaw z innymi dziećmi. Rozmowy indywidualne z dzieckiem oraz grupowe z klasą.
d) wskazówki dla rodziców – W celu łatwiejszego nawiązywania kontaktów z dziećmi warto zapraszać znajome dzieci do domu i organizować wspólne zabawy na świeżym powietrzu.
2. Umiejętności matematycznych i gotowości do nauki pisania i czytania:
a) mocne strony dziecka – Prawidłowo przelicza liczmany, dodaje i odejmuje w granicach 10 na konkretach. Rozumie i potrafi wskazać: tyle samo liczmanów, więcej lub mniej. Zna liczebniki porządkowe oraz figury geometryczne. Potrafi dokonywać prostej klasyfikacji elementów. Umie zdanie podzielić na kilka wyrazów oraz prawidłowo dzieli wyrazy na sylaby i głoski. Potrafi z podanych sylab złożyć wyraz. Prawidłowo rozpoznaje litery drukowane. Czyta wyrazy. Wypowiada się pełnymi zdaniami. Zna teksty piosenek na pamięć, ale rzadko śpiewa.
b) zauważone trudności – Czasami popełnia błędy przy odwzorowywaniu liter i cyfr.
a) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – Prowadzono dodatkowe ćwiczenia i zabawy z rozpoznawaniem i odwzorowywaniem liter, cyfr
c) wskazówki dla rodziców – Zabawy z rozpoznawaniem i rozróżnianiem liter, cyfr.
3. Umiejętności motorycznej i koordynacji wzrokowo - ruchowej:
b) mocne strony dziecka – Rysowane szlaczki, wzory literopodobne coraz częściej mieszczą się w liniaturze. Stara się zachować kształt figur geometrycznych. Lubi zabawy z plasteliną, orgiami. Trzyma prawidłowo ołówek.
c) zauważone trudności – Nie zawsze prawidłowo łapie i rzuca piłką. Ruchy nie są skoordynowane. Rysunki są ubogie w szczegóły i kolory, bez zachowanych proporcji. Nie zawsze rozmieszcza elementy na całej powierzchni kartki. Mocny nacisk ołówka, kredek na kartkę.
d) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – Zachęcano dziecko budowania z klocków różnego typu, do wylepiania z plasteliny, do wycinania, kolorowania małych powierzchni itd. Zalecono dodatkowe ćwiczenia manualne w domu pod opieką rodzica, które przyniosły widoczne efekty. Zwracano uwagę na dokładność i staranność wykonywania prac.
e) wskazówki dla rodziców – Dziecko powinno być chwalone za wysiłek oraz staranność wykonania pracy. Dalsza praca w domu nad poprawą motoryki ręki (szlaczki, rysowane po śladzie, kolorowanie, wycinanie itd.). Zwracać uwagę na brakujące szczegóły w pracach plastycznych dziecka (np. brak stóp, brwi).
4. Samodzielności, w tym umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych:
a) mocne strony dziecka – Dziecko samodzielne przy czynnościach higienicznych. Pamięta o potrzebie mycia rąk. Rozbiera i ubiera się sam.
b) zauważone trudności – brak
c) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – brak
d) wskazówki dla rodziców – brak
II. Potrzeby rozwojowe dziecka, w tym zauważone predyspozycje, uzdolnienia i zainteresowania
d) opis – Dziecko ma niezaspokojoną potrzebę bezpieczeństwa – źle znosi rozstania z bliskimi, stale szuka bliskości z nauczycielem. Ma potrzebę dominowania i pouczania dzieci. Ma duży zasób słów, jest aktywny na zajęciach. Lubi grać w warcaby, gry planszowe.
a) podjęte lub potrzebne działania służące ich rozwijaniu – Zachęcano dziecko do opowiadania o swoich zainteresowaniach w czasie dowolnych zajęć i zabaw.
b) wskazówki dla rodziców – W wolnych chwilach wspólnie rozwiązywać krzyżówki, rebusy, labirynty itd., zachęcać do czytania literatury dziecięcej.
III. Dodatkowe spostrzeżenia o dziecku:
Chłopiec cichy, spokojny, wrażliwy. Bardzo chętnie pomaga nauczycielowi, lubi być dyżurnym. Nadwrażliwy słuchowo.
…....................................... …………………………
( data i podpis nauczyciela ) ( pieczęć i podpis dyrektora )
bialasek1