Zwyczaje i tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi
Blok tematyczny, zajęcia całodniowe
Sfera aktywności
Cele operacyjne
„Spłoszone ptaki”- zabawa orientacyjno- porządkowa
„Wielkanoc”- zapoznanie dzieci ze zwyczajami związanymi ze Świętami Wielkanocnymi na podstawie inscenizacji (teatrzyk sylwet) „Co to za wyprawa?” utworu D. Gellner.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych –metoda stacyjna
„Kącik wielkanocny”- zorganizowanie w sali kącika nawiązującego do tradycji Świąt Wielkanocnych (systematyczne wzbogacanie go elementy świąteczne - stroiki, obrazki, pocztówki,itp.)
Ćwiczenia ortofoniczne w trakcie zabawy inscenizowanej na podstawie utworu A. Galicy „Bajeczka wielkanocna”.
„Zajączki”- zabawa ruchowa z elementem skoku.
Piosenka pt „Wieziemy tu kogucika”, określenie nastroju piosenki, zabawy i ćwiczenia rytmiczne, „taniec kurcząt”. Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności estetycznego poruszania się.
„Pisanki” –ćwiczenia graficzne, rysowanie szlaczków w sposób ciągły.
„Siejemy owies i rzeżuchę”- prace w kąciku przyrody.
Historyjka obrazkowa pt „Przygoda wielkanocna” J. Kiersta, kształcenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń.
„W kurniku”- zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń ortofonicznych.
„Tocząca się opowieść”; nawiązywanie do wypowiedzi kolegi; doskonalenie wymowy, wzbogacenie słownika
„O kurkach, co znosiły kolorowe jajka” – ćwiczenia w liczeniu w zakresie zbioru 6 – elementowego, stosowanie liczebników porządkowych; podział zbioru na podzbiory. Wykorzystanie emblematów pisanek (podział ze względu na kolor i wielkość).
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg K. Wlaźnik – zestaw nr 12.
„Palma wielkanocna”; projektowanie formy przestrzennej z wykorzystaniem kolorowej bibuły, gałązek bazi; rozwijanie twórczej inwencji dziecięcej.(praca w zespołach)
„Uliczka przyjaźni”- zabawa interaktywna.
Ćwiczenia z elementem skoku i podskoku „Zabawki na sprężynach”.
„Pisanki, pisanki” - nauka piosenki o tematyce świątecznej; zabawa słuchowo – rytmiczna z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych; powtarzanie rytmu i tworzenie własnego do zdań o tematyce świątecznej. zabawa ruchowo – naśladowcza „Pogubione kurczątka”.
„Wielkanocne pisanki”- malowanie farbami plakatowymi pisanek na podstawie wiersza D. Gellner „Wielkanocne kolory”.
Ćwiczenie z elementem równowagi; stanie jednonóż oraz wykonywanie czynności dodatkowych „Bociany chodzące po łące”.
„Szukamy pisanek”- zabawa rozwijająca spostrzegawczość i utrwalająca pojęcia określające położenie przedmiotu w przestrzeni.
Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym z wykorzystaniem piłki. Przestrzeganie zawartych umów dotyczących zasad bezpieczeństwa.
„Kurczątko”; ozdabianie sylwetki kurczątka materiałami zdobniczymi (kolorowy papier, krepina, plastelina) kształcenie sprawności manualnej.
„Pogubione kurczątka” -zabawa ruchowo – naśladowcza.
„Śmigus –dyngus”- na podstawie opowiadania A. Kowalskiej oraz ilustracji
zapoznanie ze staropolskim zwyczajem oblewania wodą w wielkanocny poniedziałek.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem szarf i piłek, nauka współdziałania z partnerem w trakcie wykonywania ćwiczeń.
„Świąteczna kartka” – samodzielne zaprojektowanie i wykonanie pracy z wykorzystaniem łączenia różnorodnego materiału zdobniczego (kolorowy papier, pisaki, bibuła, wstążka)
zdrowotna
językowa
społeczna
muzyczna
ruchowa
plastyczna
przyrodnicza
matematyczna
techniczna
Dziecko:
-naśladuje ruchem lot ptaków
- swobodnie wypowiada się n/t tego, co powinno być na świątecznym stole, odczytuje słowa Wielkanoc, pisanki, zna pojęcia: śmingus- dyngus, pisanki, mazurki, tradycja, święconka,
-wyczuwa ciężar różnych przyborów, porusza się rytmicznie przy muzyce, tworzy i nadaje ruch
-pomaga w organizacji kącika wielkanocnego
-naśladuje ruchem i głosem zachowanie zajączka i kurcząt
-naśladuje skoki zająca
-zna dawne zwyczaje występujące na wsi w okresie Świąt Wielkanocnych, naśladuje w zabawie kurczęta i kurę
-kreśli znaki graficzne ozdabiając pisankę, dba o estetykę pracy
-sieje owies i rzeżuchę do doniczek
-opowiada treść poszczególnych obrazków historyjki, zaznacza kolejność zdarzeń cyframi
-naśladuje ruchem, głosem zachowanie drobiu
-potrafi włączyć się do tematu opowieści wymyślonej przez innych,
-umie liczyć liczebnikami
głównymi i porządkowymi w zakresie 6, dzieli utworzone zbiory pisanek biorąc pod uwagę kolor i wielkość
-wykonuje ogólnorozwojowe ćwiczenia gimnastyczne
-łączy kolorową bibułę z gałązkami tworząc palmę
-wie, jakie gesty wyrażają uczucia przyjaźni
-potrafi w zabawie naśladować ruchy zabawek
-śpiewa pierwszą zwrotkę i refren piosenki, tworzy na instrumentach perkusyjnych
rytmy do zdań o tematyce świątecznej
-swobodnie wypowiada się n/t wiersza, zna zwyczaj malowania pisanek, wykonuje pisankę wg własnego pomysłu
-umie szybko reagować na sygnał słowny i dźwiękowy,
potrafi określić miejsce schowanej pisanki, używa pojęć związanych z położeniem przedmiotu w przestrzeni
-podejmuje zabawy ruchowe pamiętając o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa
-reaguje szybko na dźwięk słowny-dziecko- kurczątko przybiega do swojej mamy kury wołając „pi, pi, pi”
-zna zwyczaje wielkanocne,
umie odczytać (globalnie) imiona dzieci występujących w opowiadaniu
-poprawnie chwyta i rzuca szarfę i piłkę, współdziała z partnerem w podczas ćwiczeń
-projektuje i wykonuje kartkę świąteczną z różnorodnego materiału
d.valenducq