w13.ppt.pdf

(1186 KB) Pobierz
Wykład 13
Rynek transportu lotniczego
/konspekt wykładu/
Robert Tomanek 
1. Specyfika lotniczego procesu przewozowego
Podstawowe problemy transportu lotniczego w Europie to
zatłoczenie tras i portów lotniczych w postaci:
rocznego wzrostu ruchu lotniczego o 7,4% od 1980 r.
30% wzrostu połączeń pomiędzy państwami UE
(1993-2000)
co powoduje:
wzrost opóźnień (pow. 15% lotów jest opóźnione więcej niż 20
minut)
zanieczyszczenie powietrza (13% emisji CO 2 całego
transportu, ponadto opóźnienia powodują dodatkowy wzrost
zużycia paliw płynnych o 6%)
wzrost hałasu, zagrożenia klimatyczne i bezpieczeństwa
Źródło: www.europa.eu.int , 2006.
2
1
1010118015.011.png 1010118015.012.png 1010118015.013.png
Ruch w największych portach lotniczych Europy (2008)
Źródło: Europe in figures – Eurostar yearbook 2010, s. 501.
3
Cargo lotnicze w Europie (2008)
Źródło: Europe in figures – Eurostar yearbook 2010, s. 510.
4
2
1010118015.014.png 1010118015.001.png
2. Przemiany na europejskim rynku transportu
lotniczego
liberalizacja ( Open Sky):
Pakiet I (1987): częściowa liberalizacja taryf
Pakiet II (1990): szersza konkurencja – głównie w zakresie
konkurencja w zakresie przewozów cargo
Pakiet III (1992-1997): pełna liberalizacja taryf i otwarta
konkurencja licencjonowanych w UE przewoźników
integracja ( Single Sky ) – tworzenie Jednolitej
Europejskiej Przestrzeni Powietrznej
5
...2. Przemiany na europejskim rynku transportu
lotniczego – liberalizacja (2005)
Efekty pozytywne:
znaczny spadek cen (ok. 25 %)
wzrost podaży usług
rozwój sektora polegający zwłaszcza na pojawieniu się tzw.
tanich przewoźników
Efekty negatywne:
wzrost opóźnień (15% lotów na opóźnienia pow. 20 minut)
zanieczyszczenia powietrza (13% całości transportu)
hałas, zagrożenia klimatyczne, zmiany krajobrazu
6
3
1010118015.002.png 1010118015.003.png
...2. Przemiany na europejskim rynku transportu
lotniczego - czynniki przewagi konkurencyjnej
tanich linii lotniczych
standaryzacja i zwiększanie pojemności taboru
ograniczanie usług dodatkowych („rozpakowywanie
usługi)
rezygnacja z programów lojalnościowych
rezygnacja z globalnych systemów rezerwacji
korzystanie z tańszych lotnisk
koncentracja na dużych potokach pasażerskich
Przewoźnicy niskokosztowi działają poza sojuszami lotniczymi
(czyli poza systemami integracyjnymi).
7
Koszty linii niskokosztowych
Źródło: D.Walewska, Droższe tanie latanie, „Rzeczpospolita z 24.04.2008.
8
4
1010118015.004.png 1010118015.005.png 1010118015.006.png 1010118015.007.png
...2. Przemiany na europejskim rynku transportu
lotniczego - cele i narzędzia integracji
(Jednolitej Europejskiej Przestrzeni
Powietrznej)
Cele:
uproszczenie procedur decyzyjnych
wzrost bezpieczeństwa
Narzędzia:
powołanie silnej jednostki regulacyjnej
integracja zarządzania cywilnego i wojskowego
oddzielenie kontroli rynku lotniczego od zarządzania
przestrzenią powietrzną
9
Praca przewozowa (rpk) i przewozy w pas. dla: StarAlliance,
SkyTeam i OneWorld
Źródło: Portal Polskiego Rynku Transportu Lotniczego, http://www.prtl.pl/artykuly/1403 , 13.10.2010.
10
5
1010118015.008.png 1010118015.009.png 1010118015.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin