w13.ppt.pdf
(
1186 KB
)
Pobierz
Wykład 13
Rynek transportu lotniczego
/konspekt wykładu/
Robert Tomanek
1. Specyfika lotniczego procesu przewozowego
Podstawowe problemy transportu lotniczego w Europie to
zatłoczenie tras i portów lotniczych w postaci:
–
rocznego wzrostu ruchu lotniczego o 7,4% od 1980 r.
–
30% wzrostu połączeń pomiędzy państwami UE
(1993-2000)
co powoduje:
•
wzrost opóźnień
(pow. 15% lotów jest opóźnione więcej niż 20
minut)
•
zanieczyszczenie powietrza
(13% emisji CO
2
całego
transportu, ponadto opóźnienia powodują dodatkowy wzrost
zużycia paliw płynnych o 6%)
•
wzrost hałasu, zagrożenia klimatyczne i bezpieczeństwa
Źródło:
www.europa.eu.int
, 2006.
2
1
Ruch w największych portach lotniczych Europy (2008)
Źródło: Europe in figures – Eurostar yearbook 2010, s. 501.
3
Cargo lotnicze w Europie (2008)
Źródło: Europe in figures – Eurostar yearbook 2010, s. 510.
4
2
2. Przemiany na europejskim rynku transportu
lotniczego
•
liberalizacja (
Open Sky):
–
Pakiet I (1987): częściowa liberalizacja taryf
–
Pakiet II (1990): szersza konkurencja – głównie w zakresie
konkurencja w zakresie przewozów cargo
–
Pakiet III (1992-1997): pełna liberalizacja taryf i otwarta
konkurencja licencjonowanych w UE przewoźników
•
integracja (
Single Sky
) – tworzenie Jednolitej
Europejskiej Przestrzeni Powietrznej
5
...2. Przemiany na europejskim rynku transportu
lotniczego – liberalizacja (2005)
Efekty pozytywne:
•
znaczny spadek cen (ok. 25 %)
•
wzrost podaży usług
•
rozwój sektora polegający zwłaszcza na pojawieniu się tzw.
tanich przewoźników
Efekty negatywne:
•
wzrost opóźnień (15% lotów na opóźnienia pow. 20 minut)
•
zanieczyszczenia powietrza (13% całości transportu)
•
hałas, zagrożenia klimatyczne, zmiany krajobrazu
6
3
...2. Przemiany na europejskim rynku transportu
lotniczego - czynniki przewagi konkurencyjnej
tanich linii lotniczych
•
standaryzacja i zwiększanie pojemności taboru
•
ograniczanie usług dodatkowych („rozpakowywanie
”
usługi)
•
rezygnacja z programów lojalnościowych
•
rezygnacja z globalnych systemów rezerwacji
•
korzystanie z tańszych lotnisk
•
koncentracja na dużych potokach pasażerskich
Przewoźnicy niskokosztowi działają poza sojuszami lotniczymi
(czyli poza systemami integracyjnymi).
7
Koszty linii niskokosztowych
Źródło: D.Walewska, Droższe tanie latanie, „Rzeczpospolita
”
z 24.04.2008.
8
4
...2. Przemiany na europejskim rynku transportu
lotniczego - cele i narzędzia integracji
(Jednolitej Europejskiej Przestrzeni
Powietrznej)
Cele:
•
uproszczenie procedur decyzyjnych
•
wzrost bezpieczeństwa
Narzędzia:
•
powołanie silnej jednostki regulacyjnej
•
integracja zarządzania cywilnego i wojskowego
•
oddzielenie kontroli rynku lotniczego od zarządzania
przestrzenią powietrzną
9
Praca przewozowa (rpk) i przewozy w pas. dla: StarAlliance,
SkyTeam i OneWorld
Źródło: Portal Polskiego Rynku Transportu Lotniczego,
http://www.prtl.pl/artykuly/1403
, 13.10.2010.
10
5
Plik z chomika:
gooding92
Inne pliki z tego folderu:
EKONOMIKA_TRANSPORTU2012_plan_lic2.pdf
(106 KB)
et-wyk1.doc
(70 KB)
et-wyk2.doc
(34 KB)
et-wyk3.doc
(39 KB)
et-wyk4.doc
(40 KB)
Inne foldery tego chomika:
ćwiczenia
et
et!!
materiały i projekty
wykłady
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin