rozdz9.pdf

(3628 KB) Pobierz
untitled
IX. OŚWIATA I NAUKA
Podstawą rozwoju nowoczesnego społeczeństwa jest sprawny i dostępny
system oświatowy i wysoki poziom wykształcenia ludności. Dane na ten temat
zbierane są systematycznie, co pozwala na analizę różnic terytorialnych i zmian
poziomu wykształcenia ludności. Na początku XX wieku na ziemiach polskich
istniały różne systemy edukacji, przy czym na terenie zaboru rosyjskiego nie
było obowiązku powszechnego nauczania. Obowiązek ten był rygorystycznie
przestrzegany i prawie całkowicie wypełniany tylko w zaborze pruskim. W Gali-
cji, pomimo istnienia odpowiednich ustaw i zarządzeń, tylko połowa dzieci w
1910 r. pobierała naukę szkolną (Mauersberg, 1982, s. 555). W Królestwie
Polskim nauka w szkółkach ludowych trwała przeciętnie 3–4 lata, w zaborze
austriackim istniały 6−klasowe szkoły na wsi i 7−klasowe w miastach, nato-
miast w zaborze pruskim obowiązywała nauka w 8−klasowych szkołach ludo-
wych. W rezultacie na ziemiach zaboru rosyjskiego analfabeci stanowili 65%
ludności, w Galicji 56%, a w zaborze pruskim 0,6%. Warto podkreślić, że tylko
w Galicji język polski był używany w szkolnictwie na wszystkich poziomach edu-
kacji, łącznie ze szkolnictwem uniwersyteckim, podczas gdy w zaborze rosyjskim
tylko w niektórych szkołach prywatnych można było pobierać nauki w języku pol-
skim. W szkołach zaboru pruskiego obowiązywał język niemiecki.
W ciągu XIX wieku na czoło ośrodków uniwersyteckich wysunął się Lwów, któ-
ry w przededniu I wojny światowej był najważniejszym centrum szkolnictwa wyż-
szego z polskim językiem nauczania. Na drugim miejscu znajdował się Kraków.
Uniwersytety wileński i warszawski były uczelniami rosyjskimi.
Obowiązkiem i ambicją władz oświatowych odrodzonego w 1918 r. państwa
polskiego było stworzenie jednolitego systemu wychowania z trzech odrębnych
organizacji szkolnictwa, odziedziczonych po państwach zaborczych. Dekretem
z 7 lutego 1919 r. (Dz.U. 1919, nr 14, poz. 147) wprowadzono powszechny obo-
wiązek szkolny obejmujący dzieci w wieku od 7 do 14 roku życia. Utworzono szko-
ły średnie (8−letnie gimnazja), które jednak nie były powiązane programowo ani
wychowawczo z 7−letnią szkołą elementarną. W kraju było 92% jednoklasowych
szkól elementarnych, 6% 2−klasowych i tylko 2% szkół 7−klasowych. Obowiązek
szkolny wypełniało 47% dzieci. Ustawa z 1922 r. uzależniała stopień organizacji
szkoły od liczby dzieci w obwodzie, toteż w 1925 r. na 26 165 szkół powszechnych
255924968.003.png
320
Ludność Polski w XX w.
tylko 7% szkół było 7−klasowych, 57% stanowiły szkoły 1−klasowe, a reszta to
przeważnie szkoły 2− i 3−klasowe. Pomimo braku pomieszczeń szkolnych liczba dzie-
ci objętych nauczaniem wzrosła z 66% w 1921/22 r. do 96% w 1928/29 r. Poziom
nauczania podstawowego zależał od liczby klas w szkole. W szkole 1−klasowej
w ciągu 7 lat przerabiano materiał z 4 oddziałów szkoły 7−klasowej; w 2−klasowej
przerabiano materiał z 5 oddziałów szkoły 7−klasowej i dopiero w 3−klasowej szko-
le w ciągu 7 lat przerabiano program zbliżony do szkoły 7−klasowej.
Spis z 1921 r. dostarczył sporo danych na temat poziomu oświaty w Polsce
u zarania niepodległości. Prawie połowa ludności nie umiała czytać ani pisać,
przy czym poziom analfabetyzmu był szczególnie wysoki we wschodniej części
kraju, gdzie w niektórych powiatach obejmował niemal całą ludność (pow. Kamień
Koszyrski 92%, Luboml 84%, Sarny 82%, Łuniniec 81% – ryc. IX.1).
Ryc. IX.1. Wykształcenie ludności w 1921 r.
Fig. IX.1. Level of education of population 10 years and more, September 30, 1921
Z reguły poziom analfabetyzmu był wyższy na wsi niż w miastach, z wyjątkiem
województw zachodnich, gdzie wskaźniki były podobne przy niższym ogólnym jego
poziomie (19,1%, w tym w miastach 18,0% a na wsi 19,6%; tab. IX.1).
Z kolei w małych miastach poziom analfabetyzmu był wyższy niż w miastach
większych. Analizując go w podziale na grupy wyznaniowe można stwierdzić, że
szczególnie wysokim poziomem analfabetyzmu wyróżniała się wówczas ludność
prawosławna i greckokatolicka (tab. IX.2), występująca przede wszystkim we
wschodnich częściach kraju.
W załączonych tabelach można również zaobserwować różnice poziomu
wykształcenia pozostałej ludności. Wykształceniem wyższym od podstawowe-
go (średnim i wyższym) mogło się wykazać zaledwie 4,2% ludności (w miastach
12,6%), przy czym poziom ten był wyższy w województwach centralnych i zachod-
nich, a szczególnie niski w województwach wschodnich (1,9%). Zaledwie nieco
ponad pół procenta ludności Polski mogło się poszczycić wykształceniem wyż-
255924968.004.png
Oświata i nauka
321
szym. W miastach powyżej 20 tys. procent ten wzrastał do 2,6%, a w większych
miastach województw południowych – do 4,6%. Duży wpływ na te wskaźniki miały
największe miasta, gdzie skupiało się najwięcej ludności z wyższym wykształce-
niem, na południu były to Lwów (6,8%) i Kraków (5,2%), górujące nad Warszawą
(3,7%) i Poznaniem (2,7%). W podziale na grupy wyznaniowe najwyższe były odset-
ki ludności z wyższym wykształceniem wśród żydów i ewangelików (0,9 i 0,7 %),
a najniższe – prawosławnych i grekokatolików (po 0,2%).
Tabela IX.1. Ludność w wieku 10 lat i więcej według wykształcenia, 30 IX 1921 r.
Table IX.1. Population at age 10 and more by education, September 30, 1930
Wykształcenie / Education level
Województwa
Voivodships
Ludność
obecna
tys.
Population
present in
thousands
domowe
i początko-
we
domestic
and primary
niewia-
dome,
nieznane
i analfabeci
unknown
and
illiterates
w % ludności w wieku 10 lat i więcej
as % of population at age 10 and more
średnie
ogólne,
średnie
i niższe
zawodowe
secondary
general and
vocational
wyższe
superior
Polska
19 780,7
51,3
3,6
0,6
44,5
Miasta
5 121,2
58,6
10,8
1,8
28,9
20 tys.
2 843,0
57,9
14,6
2,6
24,8
< 20 tys.
2 278,2
59,3
5,9
0,8
33,9
Wieś
14 659,5
48,8
1,1
0,1
50,0
Województwa centralne
8 656,2
49,3
4,6
0,6
45,6
Miasta
2 761,0
53,5
11,7
1,6
33,1
20 tys.
1 861,0
54,5
14,7
2,1
28,6
< 20 tys.
900,0
51,5
5,6
0,5
42,4
Wieś
5 895,1
47,3
1,2
0,1
51,4
Województwa wschodnie
2 806,1
26,4
1,7
0,2
71,7
Miasta
378,0
45,4
7,4
0,9
46,4
20 tys.
101,6
48,8
11,0
1,5
38,7
< 20 tys.
276,4
44,1
6,0
0,7
49,2
Wieś
2 428,1
23,4
0,8
0,1
75,7
Województwa zachodnie
2 353,4
76,1
4,2
0,5
19,1
Miasta
742,6
70,5
10,1
1,3
18,0
20 tys.
303,6
65,8
14,7
2,0
17,4
< 20 tys.
439,0
73,8
6,9
0,8
18,5
Wieś
1 610,8
78,7
1,4
0,2
19,6
Województwa południowe
5 965,0
56,2
2,8
0,7
40,3
Miasta
1 239,5
66,6
10,0
2,8
20,6
≥ 20 tys.
576,9
66,4
14,9
4,6
14,0
< 20 tys.
662,6
66,7
5,7
1,3
26,3
Wieś
4 725,5
53,5
0,9
0,2
45,5
Źródło: GUS, 1926–1928, tabl. VIII.
Ratyfikowany 10 lutego 1925 r. konkordat z Watykanem 1 (Dz.U. 1925, nr 72,
poz. 701) wprowadził, rozporządzeniem z dnia 9 grudnia 1926 r. (Dz.U. 1927, nr
1, poz. 9), do szkół naukę religii i zagwarantował kościołowi znaczny wpływ na
1 Po wojnie (12 września 1945 r.) rząd wypowiedział konkordat, motywując jego zerwanie bra-
kiem otwartego potępienia przez papieża Piusa XII zbrodniczej polityki Hitlera.
255924968.005.png
 
322
Ludność Polski w XX w.
wychowanie (por. § 7). Rozporządzenie określiło, że: „Nauka religii katolickiej jest
obowiązkową dla uczniów katolików we wszystkich (z wyjątkiem szkół wyższych)
państwowych, publicznych i samorządowych oraz w szkołach prywatnych, publicz-
nych i samorządowych oraz w szkołach prywatnych, korzystających z zasiłków
państwowych lub samorządowych, albo posiadających prawa szkół państwowych
lub publicznych” (§ 1). Młodzież innych wyznań miała również zapewniony dostęp
do nauki religii.
Tabela IX.2. Ludność w wieku 10 lat i więcej według wykształcenia i wyznania
w 1921 r.*
Table IX.2. Population at age 10 and more by education and religion, 1921
Ludność
obecna w dniu
spisu 30 IX
w tys.
Population
present at the
census date,
IX 30 in tho-
usands
Osoby posiadające wykształcenie
Person by education level
Wyznanie
Religion
domowe
i począt-
kowe
domestic
and
primary
średnie
s econda-
ry gene-
ral
zawodo-
we śred-
nie
i niższe
seconda-
ry voca-
tional
wyższe
superior
niewia−
dome
unknown
Analfa−
beci
illitera-
tes
w % / in percentage
Ogółem 20 099,2 51,7 3,0 0,6 0,6 11,3 32,8
Rzymskokatolickie 12 477,8 58,8 3,2 0,8 0,6 11,8 24,8
Greckokatolickie 2 404,9 38,1 0,7 0,1 0,2 12,1 48,8
Prawosławne 2 184,1 20,5 1,0 0,3 0,2 6,0 72,0
Ewangelickie 757,8 66,3 5,0 0,7 0,7 14,5 12,5
Mojżeszowe 2 213,2 52,4 5,6 0,9 0,9 11,9 28,3
Inne 61,5 41,2 4,8 0,8 2,4 9,9 40,9
* Bez Górnego Śląska, m. Wilno oraz powiatów: Wilno−Troki, Oszmiana i Święciany woj. wileńskiego.
Łącznie z ludnością spisaną przez władze wojskowe.
Źródło: GUS, 1921–1930, R. 5, tabl. II.11.
Z inicjatywy Janusza Jędrzejewicza (1885–1951), Ministra Wyznań Religijnych
i Oświecenia Publicznego, sejm w dniu 11 marca 1932 r. zatwierdził ustawę refor-
mującą ustrój szkolnictwa i szkół akademickich (Dz.U. 1932, nr 38, poz. 389).
Szkoły podstawowe (powszechne) podzielono na trzy stopnie organizacyjne. W szko-
le I stopnia, z 1 lub 2 nauczycielami, liczącej do 120 uczniów, klasa trzecia była
dwuletnia, a klasa czwarta – trzyletnia. Szkoły II stopnia, z 3 lub 4 nauczycielami,
liczące do 210 uczniów, miały dwuletnią klasę VI. Wreszcie szkoła III stopnia, liczą-
ca 5 i więcej nauczycieli, miała 7 klas jednorocznych i realizowała pełny program
szkoły powszechnej (Mauersberg, 1982, s. 569). Naukę w szkole średniej rozpoczy-
nali uczniowie w wieku 12–13 lat, po ukończeniu klasy VI; klasa VII przeznaczona
była dla tych uczniów, którzy nie zamierzali lub nie mogli kształcić się dalej. Szko-
ła średnia była 6−letnia i dzieliła się na 4−letnie niezróżnicowane gimnazjum (tzw.
mała matura) i 2−letnie liceum o kilku kierunkach kształcenia (humanistyczne,
przyrodnicze, matematyczne, klasyczne). Reformy jędrzejowiczowskie zrównały
z gimnazjami ogólnokształcącymi średnie szkoły zawodowe, nadając im miano
gimnazjów. Zlikwidowano 5−letnie seminaria nauczycielskie i powołano 3−letnie
licea pedagogiczne po 4−letnim gimnazjum oraz 2−letnie pedagogia po liceum ogól-
nokształcącym. Zróżnicowanie stopni szkół powszechnych utrudniło przejście mło-
255924968.001.png
Oświata i nauka
323
dzieży – głównie chłopskiej – do gimnazjów, a absolwentom gimnazjów przejście
do liceów. Natomiast ustawa o szkołach akademickich ujednoliciła ich organiza-
cję i ograniczyła dotychczasową autonomię; rząd natychmiast po wprowadzeniu
reformy rozwiązał 53 katedry uniwersyteckie, głównie kierowane przez profesorów
związanych z opozycją polityczną.
Kształcenie zawodowe opierało się głównie na 3−letnich szkołach dokształcają-
cych (dla młodzieży w wieku 14–17 lat, po ukończeniu 4 klas szkoły podstawowej.
Istniały również gimnazja zawodowe o 2−, 4−letnim trwaniu nauki, do których
przyjmowano uczniów po ukończeniu 6 klas szkoły podstawowej. Skończenie gim-
nazjum uprawniało do nauki w 2−, 3− lub 4−letnim liceum zawodowym.
W okresie międzywojennym nastąpiła znaczna poprawa poziomu oświaty, choć
różnice bynajmniej nie zniknęły. Poziom analfabetyzmu w ciągu zaledwie pier-
wszego dziesięciolecia spadł z 44,5% do 27,6%. Wystąpiło to w całej Polsce łącznie
z województwami wschodnimi (71,7% i 45,8%), przy czym w województwach
zachodnich analfabetyzm zniknął prawie całkowicie. Niemniej różnice przestrzen-
ne pozostały nie tylko w skali kraju, ale również w skali lokalnej, czego przykłady
można znaleźć w dużych miastach, zwłaszcza w byłym zaborze rosyjskim, jak War-
szawa, Łódź czy Wilno (ryc. IX.2).
Spadek analfabetyzmu miał niewątpliwy związek z rozbudową szkolnictwa
podstawowego. Liczba uczniów wzrosła z 3,1 mln w r. 1922/23 do 4,7 mln
w r. 1937/38. Wystąpił również znaczny wzrost liczby uczniów szkół zawodowych,
natomiast średnie szkolnictwo ogólnokształcące pozostawało mniej więcej na tym
samym poziomie, choć wzrastała liczba absolwentów (tab. IX.3).
Ukończenie średniej szkoły ogólnokształcącej (tzw. duża matura) otwierało
przed absolwentami szerokie możliwości awansu społecznego. W całym okresie
międzywojennym dyplomy dużej matury uzyskało około 250 tys. osób i stanowili
oni główny trzon inteligencji polskiej, bowiem w tym samym okresie studia wyższe
w Polsce ukończyło około 83 tys. osób.
Z istniejących danych wynika również, że pluralistyczny charakter społeczeń-
stwa polskiego znajdował odbicie także w szkolnictwie (GUS, 1939, s. 349). I tak
w r. 1937/38 obok 24 tys. szkół podstawowych z polskim językiem nauczania ist-
niało 3,5 tys. szkół dwujęzycznych (w tym 3064 z językiem polskim i ukraińskim,
po około 200 z polskim i niemieckim, względnie żydowskim lub hebrajskim) oraz
1127 szkół z niepolskim językiem nauczania (w tym 461 z ukraińskim, 394 z nie-
mieckim i 226 z żydowskim/hebrajskim). Szkoły dwujęzyczne lub obcojęzyczne
istniały również na poziomie średnim: na 1460 szkół gimnazjalnych i licealnych
było ich w sumie 185, w tym najwięcej polsko−żydowskich (72), ukraińskich (45),
niemieckich (28) i żydowsko/hebrajskich (22).
Jeśli chodzi o udział młodzieży należącej do różnych grup wyznaniowych, dość
szczegółowe dane zawiera tabela IX.4. Wynika z nich wyraźny wzrost odsetka mło-
dzieży prawosławnej na poziomie podstawowym i średnim, spadek zaś odsetka
młodzieży wyznania mojżeszowego w szkołach średnich ogólnokształcących, przy
wzroście w szkołach nauczycielskich i zawodowych.
Szkolnictwo wyższe koncentrowało się w okresie międzywojennym
w siedmiu większych miastach. Dominowała Warszawa z 11 uczelniami z 48,3
tys. studentów w r. 1936/37, ustępowały jej Lwów (4 uczelnie, 9230 studentów),
255924968.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin