Projekt lekcji języka polskiego
Klasa: II
Szkoła: GIMNAZJUM
Przygotowali:
Laura Chmura
Adrian Gubała
Monika Kałuża
Klaudia Zakrzewska
Temat lekcji: Przepis poznasz dziś gotowy, jak utworzyć wyraz nowy.
Czas realizacji tematu lekcji: jednostka lekcyjna (45 minut).
Zagadnienia do realizacji: różne rodzaje formantów, sposoby derywacji, analiza słowotwórcza;
Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
· zna różne rodzaje formantów (przedrostkowy, przyrostkowy);
· zna sposoby tworzenia formacji słowotwórczych (za pomocą formantu przedrostkowego i przyrostkowego, przez jednoczesne dodanie formantu przedrostkowego i przyrostkowego, przez odrzucenie końcowej części wyrazu podstawowego);
b) Umiejętności
· przeprowadza analizę słowotwórczą;
· tworzy nowe wyrazy od już istniejących w języku;
c) Postawy
· aktywnie uczestniczy w lekcji;
· podejmuje się jak najlepszego wykonanie przydzielonych mu zadań;
· wykorzystuje nabyte wiadomości podczas analizy słowotwórczej.
Metody i formy pracy na lekcji:
· metoda słowna - podająca;
· metoda ćwiczeń praktycznych;
· praca indywidualna;
· analiza przykładów.
Środki dydaktyczne:
· cegiełki przygotowane przez nauczyciela i uczniów;
· podręcznik do kształcenia językowego Język ojczysty dla klasy II gimnazjum;
Przebieg lekcji:
ogniwo wstępne:
· powitanie uczniów;
· sprawdzenie obecności;
· sprawdzenie zadania domowego – zdaniem uczniów było przygotowanie na kolorowych karteczkach „cegiełek” z napisami: formant (5 szt.), podstawa słowotwórcza (5), wyraz pochodny (5), znak /+/ (6), znak /=/ (5). Nauczyciel przygotowuje analogiczne plansze z napisami, które będzie prezentował na tablicy, a także plansze z wyrazami, np.: przeczytać, arcymodny, tygrysek, truskawkowy (kompot), uprzyjemnić, wydruk (komputerowy);
· przypomnienie, czym jest: podstawa słowotwórcza, formant słowotwórczy. Jakie mamy rodzaje formantów?;
· wskazanie różnicy między formantem przedrostkowym i przyrostkowym.
ogniwo centralne:
· uczniowie zastanawiają się, jak zbudowane są wyrazy pochodne, czy potrafią odtworzyć „przepis” na stworzenie nowego wyrazu;
· uczniowie wspólnie, wraz z praktykantem/praktykantką, ustalają sposób postępowania przy tworzeniu nowych wyrazów (por. Analiza słowotwórcza wyrazów z planszy):
a) szukamy wyrazu podstawowego, podając definicję słowotwórczą wyrazu;
b) porównujemy wyraz pochodny i podstawowy;
c) wyodrębnimy w wyrazie pochodnym podstawę słowotwórczą i formant;
d) zwracamy uwagę na umiejscowienie formantu w stosunku do podstawy słowotwórczej (czy jest to formant przedrostkowy, przyrostkowy czy może oba?);
e) tworzymy „przepis” na stworzenie wyrazu, wspólnie układamy cegiełki;
· praktykant/praktykantka wspólnie z uczniami przeprowadza analizę słowotwórczą wyrazu tygrysek i zapisuje go na tablicy:
TYGRYSEK
„mały tygrys”
wyraz podstawowy: tygrys
wyraz pochodny: tygrysek
podstawa słowotwórcza: tygrys-
formant: –ek (formant przyrostkowy)
przepis: podstawa słowotwórcza + formant = wyraz pochodny
· następnie, uczniowie w zeszytach przeprowadzają analizę słowotwórczą kolejnych wyrazów z planszy: przeczytać, arcymodny, truskawkowy (kompot), uprzyjemnić (por. Analiza słowotwórcza wyrazów z planszy);
· ćwiczenia utrwalające (praktykant/praktykantka poleca uczniom otworzenie podręczników do kształcenia językowego na s. 64-66):
a) ćwiczenie 1/64: Od podanych czasowników utwórz formy dokonane za pomocą różnych przedrostków:
- szyć:
- jechać:
- mieszać:
- nosić:
b) ćwiczenie 2/64: Za pomocą odpowiednich formantów przedrostkowych wybranych z ramki utwórz przymiotniki pochodne o podobnych znaczeniach (formanty z ramki: arcy-, prze-, super-, przy-, nad-):
- ciasny ‘trochę ciasny’ – przyciasny (garnitur);
- pobudliwy ‘zbyt (nadmiernie) pobudliwy – nadpobudliwy (uczeń);
- komiczny ‘bardzo komiczny’ – przekomiczny (film);
- trudny ‘wyjątkowo trudny’ – arcytrudny (egzamin);
- uroczy ‘bardzo uroczy’ – przeuroczy (zakątek);
- modny ‘bardzo modny’ – supermodny (strój);
c) ćwiczenie 3/65: W podanych wyrazach wyodrębnij podstawę słowotwórczą i formant:
- poetka – poet | -ka
- podziemny (tunel) – pod- | ziem | -ny
- marmurowy (posąg) – marmur | -owy
- bagażnik – bagaż | -nik
- śpiewak – śpiew | -ak
- nadmorski (teren) – nadmor | -ski
d) ćwiczenie 4/65: Przerysuj i uzupełnij tabelkę:
Wyrażenie podstawowe
Wyraz pochodny
Formant
pod skórą
podskórny
-ny
bez celu
bezcelowy
-owy
pod ręką
podręczny
bez podstaw
bezpodstawny
pod brodą
podbródek
-ek
bez ładu
bezładny
nad brzegiem
nadbrzeżny
bez rękawa
bezrękawnik
-nik
...
nemezis87