państwo.doc

(250 KB) Pobierz

Ewolucja terminu państwo

Przez wieki podejmowano próby wyjaśnienia genezy państwa, ustalenia jego definicji, cech, form i typów.

Nie było to łatwym zadaniem ,sama ewolucja pojęcia "państwa" wskazuje na różnorodność postaw

uczonych, bądź czynników ,które miały decydujący wpływ na określenie państwa.

Początek ewolucji terminu sięga czasów starożytnych. U Greków było to polis. Każde takie miastopaństwo

miało odrębny ustrój i prawodawstwo. U Rzymian natomiast posługiwano się pojęciem civitas,

które było rozumiane jako gmina pełnoprawnych obywateli, państwo obywateli rzymskich. W terminologii

rzymskiej używano również określenia res publica, czyli wspólnoty wszystkich obywateli. Wraz z rozrostem

terytorialnym państwa rzymskiego pojawiło się nowe pojęcie-"imperium".

W wiekach średnich wprowadzono nazwę państwa jako kraju (terra),gdzie szczególną rolę ogrywało

terytorium.

Nowoczesne pojęcie państwa powstało we Włoszech w XVI w. Użyto wówczas terminu stato ,wywodzący

się z łacińskiego stare-stać i status, opisujący stan, położenie i

warunki bytu. Już wcześniej rzymscy pisarze ,tacy jak Cyceron

bądź Ulpian, posługiwali się terminem status civitas lub status

regni. W ich rozumieniu status odnosił się do statusu władcy i

stabilności. Dopiero w XVI w. Machiavelli użył pojęcia stato,

które odnosiło się do każdego państwa. Stato dało początek

kolejnym terminom, takim jak L'Etat (francuski), State (angielski)

,der Staat (niemiecki).

W języku polskim używamy pojęcia "państwo", które wywodzi

się od "pan", możliwości panowania, sprawowania władzy.

Również nasi wschodni sąsiedzi, Rosjanie, posługują się

pojęciem gosudarstwo, które w tłumaczeniu na język polski,

pochodzi od "pana" (gosudar).



Sposoby definiowania państwa

Termin "państwo" w naukach politycznych i prawnych oznacza:

-okolony granicami obszar,w obrębie którego ludzie są poddani jednej władzy politycznej,

-ogół ludzi żyjących w granicach danego państwa

-oragnizację ludzi ,rozpatrywaną ze względu na łączącą ich więź zależności politycznej.

-państwo jak aparat państwowy

-państwo jako fiskus, skarb państwa i podmiot prawa międzynarodowego.

Rozróżnia się 5 typów definicji państwa :

1-funkcjonalna.Państwo określane było według funkcji jakie spełniało.Podejście takie reprezentował w

XVII w. Hugo Grotius .Uważał, że :"państwo jest to zrzeszenie doskonale wolnych ludzi w celu korzystania

z prawa oraz dla dobra powszechnego.

Współcześnie podejście to kontynuują J.R.Pennock i D.G.Smith , którzy większą uwagę poświęcają

władczym funkcjom pańśtwa. Ich zdaniem państwo to "społeczna organizacja mająca rozstrzygającą

włądzę nad wszystkimi osobami zamieszkującymi określone terytorium i mającą za swój główny cel

rozwiązywanie wspólnych problemów i zabezpieczenie wspólnych dóbr, a przede wszystkim utrzymanie

porządku.

2-strukturalno-elemetnowa: .Chyba najpopularniejsza definicja państwa.Została oparta na definicji

Geogra Jellinka(na zdjęciu),uwględniającej 3 elementy : ludność, terytorium i władze zwierzchnią.

Niektórzy autorzy dodaja jeszcze 4 element- suwerenność. Jednak u Jellinka władza zwierzchnia

rozumiana jest zarazem jako władza suwerenna,

3-psychologiczna.Jej przedstawicielem jest Leon Petrażycki. Państwo to :

"zbiór wyobrażeń dotyczących władczych stosunkó międzyludzkich. Stosunki te

zachodzą przeważnie między rządzącymi a rządzonymi. Prawem rządzących

jest wydawanie decyzji jak róznież wymaganie ich realizacji. Natomiast

obowiązkiem rządzonych jest wykonywanie poleceń pod groźbą przymusu

państwowego.

4-socjologiczna.Tutaj państwo to społeczność polityczna. Wg

W.Wesołowskiego państwo to:"zespół ludzi występujących jako członkowie lub

funcjonariusze określonych instytucji i posiadające z tej racji określone

proregatywy.

Już wieki wcześnie Arystoteles widziala państwo jako zdolną do

samowystarczalności wspólnotę równych, o charakterze

uniwersalnym,obejmująca całokształt stosunków społęcznych pewnej

zbiorowości ludzi,a mająca na celu doskonałe życie.

5-klasowa. Jest odmiana definicji socjologicznej. Najpopularniejszym jej reprezentantem jest K. Marks

.Twierdzi on, że państwo jest instrumentem panowania grup posiadających, który pozwala im na

wykorzystanie swojej dominacji w stosunkach społecznych.



Cechy państwa

Państwo to organizacja :

-polityczna. Bierze się tutaj pod uwagę działalność społeczną, związaną bezpośrednio ze sprawowaniem

władzy.

-przymusowa. Przymus jest nieodłączną cechą każdego państwa. Bez niego niemożliwe byłoby

zaprowadzenie porządku w państwie, władza państwowa nie bylaby w stanie wypełniać swoich zadań.

Państwo stosuje przymus jawnie i systematycznie bazując na przepisach prawa. Rozróżnia się przymus :

fizyczny, ekonomiczny i psychiczny.

-terytorialna. Podstawowym warunkiem zaistnienia państwa jest posiadanie terytorium, na którym

rozciągałaby się zwierzchnia władza. Terytorium to część lądowa, morska i powietrzna. Granice lądowe

przebiegają miedzy sąsiednimi państwami ,a granica morska sięga 12 mil morskich od linii podstawowej.

E. Zieliński wprowadza pojęcie integralności terytorialnej, na podstawie której zakazuje się uciekania do

stosowania siły, groźby jej użycia i nielegalności jej nabywania siłą. Państwa europejskie zobowiązały sie

przestrzegać integralności terytorialnej w Deklaracji Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie

w 1975.

-suwerenna. Państwo można uznać za suwerenne, jeśli : posiada zwierzchnią włądze nad terytorium i

ludnością, może dobrowolnie nawiązywać stosunki z innymi państwami i uczestniczyć w wybranych

organizacjach międzynarodowych ,moze swobodnie nadawać kształt swojemu ustrojowi i formie.

Geneza państwa

Przez wieki kreowane były różne, ciekawe tezy, przypuszczenia co do genezy państwa. Poniżej

przedstawione zostały najbardziej interesujące z poglądów.

Starożytność. Arystoteles (na zdjęciu) uważał, że państwo powstało na drodze naturalnego rozwoju.

Ludzie łączyli się w rodziny,te w osady a następnie w koinonia,miasta-państwa w celu osiągnięcia

szczęścia i samowystarczalnego istnienia. Zadaniem takiego polis miało być zapewnienia ludziom

cnotliwego życia, co miało być osiągnięte poprzez zachowanie umiaru w działalności politycznej.

Doktryny średniowieczne.

1-teologiczna. Powstanie państwa było związane z działaniem siły

nadprzyrodzonej. Św. Augustyn twierdził, że to Bóg stworzył państwo,które

stanowi jego ziemskie objawienie.

Natomiast Św. Tomasz wyprowadził od boga jedynie kwestię władzy. Państwo

było jednak ziemskim dziełem ludzi. Niektore postacie władzy nie pochodzą od

Boga, gdy np.została ona źle nabyta.

2-patriarchalna.Za jej twórcę uważany jest Robert Filmer. Uważa on ,ze państwo

powstało mechanicznie w procesie łaczenia się rodzin w osady aż w większe

formy,takie jakim jest państwo. Król jest patriarcha swego narodu i sprawuję

władze w interesie scałęgo społeczeństwa.

3-patrymonialna. Jednym z przodujących przedstawicieli tej doktryny był Ludwig

van Heller. Głównym czynnikiem powstania władzy państwowej było posiadanie

ziemi. Państwo w deifinicji patrymonialnej było zatem dziedziczną własnościa

dynastii panującej.



Doktryny nowożytne.

1-teoria umowy społecznej. Wedle takich uczonych, jak Spinoza, T.Hobbes, J. Locke, państwo powstało

na podstawie społecznej zgody ,porozumienia między suwerennym władcą ,a poddanymi. J.J.Rousseau

(na zdjęciu) uważał, że władza nie pochodzi od Boga ale jest tworem ludzkim. Król zatem rządził z woli

ludności. Obywatele swobodnie i dobrowolnie przystępują do

zawarcia tej niepisanej umowy, zrzekają się wówczas swej

wolności na rzecz wszystkich.

Zdaniem T.Hobbesa, dzieje ludzkości to nieprzerwana walka.

Ludzie walczą ze sobą o dominacje jednych nad drugimi.

Jedynie silna władza państwowa za pomocą przymusu,była w

stanie ich powstrzymać. Władza ta jest jednak darem od ludzi,

którzy w obawie przed anarchią i zagrożeniem, zrzekają się

swej naturalnej wolności.

Inaczej okres przedpaństwowy widział John Locke. Twierdził,

że był to czas ładu i harmonii. Prawo natury i system moralny

chroniły wówczas człowieka przed złem. Natomiast umowa

społeczna miałą służyć utrwaleniu tych stosunkó

międzyludzkich. Składałą się ona z 2 etapów: w pierwszym

jednostki zawierały umowę między sobą ,a w drugim

zorganizowane już społeczeństwo z władzą. Istotą tej umowy

było to, że społeczeństwo zachowywało podmiotowość,a

umowa mogła zostać w każdej chwili rozwiązana.

Teorie podboju.

Zdaniem E.Dhtringa państwo miało powstać jakoby z zastosowania przemocy z zewnątrz. Odmiennie

widział ten aspekt L. Gumplowicz. Posłużył się teorią darwinizmu społęcznego. Powstanie państwa

związane było z aktem siły,gdzie silniejszy szczep przejmował dominację nad słabszym. Podział na

rządzących i rządzoncyh miał się odbyć na zasadzie różnicy ras i pochodzenia



Teoria procesu rozwarstwienia klasowego.

Jej przedstawicielem był F.Engels. Widział on początek państwa w rozpadzie małej,nieskomplikowanej

społeczności na antagonistyczne klasy społęczne. Postępujący rozwój produkcji ,który następował wraz z

doskonaleniem się narzędzi i metod pracy,spowodował nierówności społeczne ze względu na udział w

majątku społecznym.Następnie wprowadzono gospodarkę prywatną ,która jeszcze bardziej umocniła

podział klas, gdzie posiadający podporządkowali sobie klasę nieposiadających.

Państwo staję się narzędziem ,którego zadaniem jest ochrona inetersów politycznych, ekonomicznych i

ideologicznych grupy posiadającej.

Teorie socjologiczne.

Jednym z czołowych przedstawicieli takiego ujęcia jest Leon Duguit. Genezę państwa widzi w społecznym

podziale pracy,gdzie z czasem jedna grupa ludzi przejmuje przewagę i zaczyna odgrywać dominującą rolę

w społeczeństwie.

Odmianą teorii socjologicznej jest teoria organiczna,przedstawiona przez A.Comte, H. Spencera i

O.Gierke. Porównywali oni państwo do organizmu. Doszli to pewnej analogii-aby organizm był zdrowy

wszystkie jego części powinny być zdrowe i współgrać ze sobą.

Tak samo jest z państwem.Aby było efektywnym tworem, wszystkie dziedziny życia społecznego powinny

być ze sobą w harmonii.

Teorie psychologiczne.

Jest to jedna z najnowszych teorii,powstała na początku XXw. Jej twórcą jest Leon Petrażycki, który

widział zależność powstania państwa z pewnymi przeżyciami prawnymi. Władza państwowa powstała w

wyniku pewnej społecznej świadomości o konieczności okazywania posłuszeństwa określonym osobom w

organizacji państwowej.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin