zasady tworzenia prawa miejscowego.doc

(14 KB) Pobierz

Zasady tworzenia aktów prawa miejscowego

Tworzenie aktów prawa miejscowego

Zasady tworzenia przepisów prawnych zostały określone w rozporządzeniu Prezesa Rady

Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. Akty prawa miejscowego są stanowione przez wojewodę i

organy administracji zespolonej, a także przez sejmik województwa, radę lub zarząd powiatu oraz

radę lub wójta gminy – na podstawie przepisów upoważniających, zamieszczonych w ustawach.

1. Podstawą wydania uchwały i zarządzenia jest przepis prawny, który upoważnia dany organ do

uregulowania określonego zakresu spraw, wyznacza zadania lub kompetencje organu. W uchwale i

zarządzeniu zamieszcza się przepisy prawne regulujące wyłącznie sprawy należące do zadań i

kompetencji organu. Nie zamieszcza się w uchwale ani w zarządzeniu przepisów prawnych

niezgodnych z ustawą, na podstawie której są one wydane, oraz innymi ustawami i ratyfikowanymi

umowami międzynarodowymi, a także przepisów prawnych niezgodnych z rozporządzeniami.

Tekst uchwały i zarządzenia rozpoczyna się od wskazania przepisu prawnego, na podstawie którego

uchwała lub zarządzenie są wydawane. Akty normatywne o charakterze wewnętrznym określa się

wyłącznie nazwą „uchwała” albo „zarządzenie”.

2. Upoważnienia do stanowienia przepisów miejscowych mogą mieć charakter obligatoryjny lub

fakultatywny. O tym, czy dane upoważnienie ma charakter obligatoryjny (zobowiązujący dany

podmiot do wydania aktu prawa miejscowego), czy fakultatywny(zapewnia swobodę korzystania z

upoważnienia) przesądza sposób, w jaki dane upoważnienie zostało sformułowane. Użyty zwrot,

np. rada gminy wyda, określi, ustali, świadczy o obligatoryjnym charakterze upoważnienia. W

przypadku upoważnień fakultatywnych używane jest sformułowanie – może określić.

3. Jeżeli norma ma być adresowana do każdej osoby fizycznej, adresata tej normy wskazuje się

kto”, jeżeli zakres adresatów ma być węższy, należy zastosować odpowiednie określenie

rodzajowe. W wymienionych przypadkach nie poprzedza się podmiotu wyrazem „każdy”. Należy

unikać określeń wieloznacznych, nieostrych lub powszechnie niezrozumiałych, a jeśli już w akcie

normatywnym się znajdą – należy w akcie zawrzeć definicję tych określeń.

4. W niektórych przypadkach przepisy upoważniające jednostki samorządu terytorialnego do

stanowienia przepisów miejscowych wymagają, by np. uzyskały one opinie bądź wydały akt w

uzgodnieniu, za porozumieniem czy też zgodą innego, wskazanego w przepisie podmiotu.

5. Stosownie do postanowień zasad techniki prawodawczej przepisy prawne należy redagować

zwięźle i syntetycznie, zgodnie z przyjętymi regułami składni języka polskiego. Podstawową

jednostką redakcyjną i systematyzacyjną jest paragraf. Paragrafy można podzielić na ustępy, ustępy

na punkty, punkty na litery, a litery na tiret.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie zasad techniki

prawodawczej (Dz. U. Nr 100, poz. 908).

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin