MDS - piosenki do rysowania.doc

(23 KB) Pobierz
METODA DOBREGO STARTU

                                                                                                             METODA DOBREGO STARTU

OPRACOWAŁA

BEATA  NOWICKA

 

                                        Marta Bogdanowicz

                                        Danuta Szlagowska

 

 

                       PIOSENKI  DO  RYSOWANIA

 

 

Program MDS – „Piosenki do rysowania” przydatny jest dla :

1.      Dzieci od 4 rż o prawidłowym rozwoju.

2.      Dzieci rozwijających się nieharmonijnie , tzn. dzieci ryzyka dysleksji.

3.      Starszych dzieci z poważniejszymi zaburzeniami rozwoju.

 

Z uwagi na cele tych zabaw, mogą być one używane do :

-          wspomagania rozwoju psychoruchowego,

-          przygotowania do nauki czytania i pisania,

-          korygowania parcjalnych i fragmentarycznych opóźnień rozwoju funkcji percepcyjno – motorycznych, integracji percepcyjno – motorycznej, lateralizacji i orientacji w schemacie ciała i przestrzeni,

-          profilaktyki niepowodzeń szkolnych.

 

Materiał graficzny zawiera 25 prostych wzorów uporządkowanych wg stopnia trudności. Do każdego wzoru dobrano 2-3 piosenki.

 

Tok zajęć jest taki sam jak w innych zajęciach tej metody, z tym że część właściwa wygląda tak:

1.      Ćwiczenia ruchowe : dzieci ilustrują ruchem treść piosenki.

2.      Ćwiczenia ruchowo – słuchowe: dzieci śpiewają piosenkę wykonują ruchy odpowiadające rytmowi piosenki z wykorzystaniem różnych pomocy.

3.      Ćwiczenia ruchowo – słuchowo – wzrokowe:

-          demonstrowanie wzoru i ćwiczenia,

-          uczenie polisensoryczne,

-          reprodukowanie wzoru.

Do demonstrowania służy w pierwszym rzędzie ilustracja zawarta w podręczniku, czyli obrazek w którym został wmontowany wzór. Dziecko zgodnie z poleceniem zamalowuje obrazek, przyswajając sobie wzór , kojarząc go ze słowami piosenki. Następnie wzór demonstrujemy dziecku na karcie ( z zestawu 25 kart). Wzór wymaga omówienia. Dorosły prezentuje sposób wykonania ćwiczenia : kreślenia wzoru wraz ze śpiewaniem piosenki. Tutaj nie używamy magnetofonu, ponieważ śpiew dostosowujemy do tempa pracy dziecka.

Uczenie się polisensoryczne powinno odbywać się przy pomocy obrazka w książce, na karcie ze wzorem, na karcie ze wzorem ze wzbogaconą fakturą. Dorosły wodzi palcem dziecka po wzorze, wraz ze śpiewaniem piosenki. Potem dziecko robi to samodzielnie.

Dalszy etap ćwiczeń to różne sposoby reprodukowania wzoru wraz ze śpiewem piosenki. Zaczynamy od rysowania w powietrzu, potem na stole palcem lub na tacce z wysypaną kaszą manną. Następnie dziecko może rysować kredą na tabliczce, aż w końcu dziecko rozpoczyna pracę na „Arkuszu ćwiczeń”.

 

 

 

            

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin