OiZ 12.12.09.doc

(29 KB) Pobierz

OiZ wykład 12.12.09

 

Efektywność organizacyjna :

-wymiary pojęcia efektywności

-kryteria efektywności

 

Efektywność rzeczowa, kryteria:

-produkt

-realizacja planu

 

Efektywność ekonomiczna, kryteria:

-wydajność

-produktywność (najbardziej znany miernik to produktywność środków)

 

Efektywność systemowa, kryteria:

-adaptacja

-przetrwanie

-rozwój

 

Efektywność „polityczna”:

-pozycja przetargowa zewnętrzna

-//- monopolisty

-//-wewnętrzna

 

Efektywność polityczna:

-trwałość systemu politycznego

 

Efektywności kulturowa:

-tożsamość kulturowa

-adaptacyjność kulturowa

 

Efektywność behawioralna:

-morale

-satysfakcja z pracy

 

Cechy przedsiębiorstwa:

-odrębność organizacyjna

-//- terytorialna

-//- techniczno-polityczna

-//- ekonomiczna

-//- prawna

 

Misja i cele strategiczne

Koncepcja zarządzania strategicznego:

-misja firmy

-wizja strategiczna

-cele i zadania

-strategia działania

Misja firmy

- określa powód jej istnienia i chęć postrzegania przez społeczeństwo/ definiuje biznes firmy i formułuje podstawy jej filozofii

- nadaje przedsiębiorstwu kierunek rozwoju a pośrednio określa pożądane obszary

działalności

Wizja strategiczna:

-wskazuje sytuację w jakiej firma chce i może się znaleźć w przyszłości

 

Cele i zadania; określają:

-co firma chce osiągnąć w przyszłości i w jak odległej, a także

-co powinna uczynić dla zapewnienia warunków długotrwałej egzystencji i osiągnięcia założonych celów

 

Strategia działania:

Projekt, który zawiera głównie:

-kierunki

-reguły i instrumenty działań /wykorzystania zasobów i umiejętności/ jako reakcja na sygnały płynące z otoczenia

 

Pojęcie misji:

-to szczególny powód istnienia organizacji, wyróżniający ją od wszystkich innych

-to sposób w jaki przedsiębiorstwo opisuje swoją tożsamość i rację bytu

Misja odpowiada na pytania:

-po co istniejemy?

-do czego dążymy?

-co mamy osiągnąć?

-czyje /podmiotowo/ i jakie /przedmiotowo/ potrzeby zaspokajamy?

-jakie jest nasze społeczne przeznaczenie?

Misja formułowana jest:

-w długim okresie czasu

-na wysokim stopniu uogólnienia

 

Cechy misji:

-pojęcie słabo ustrukturyzowane, o charakterze jakościowym

-ma bardziej trwały charakter w przeciwieństwie do celów, które mogą ulec częstym zmianom

-stanowi najbardziej ogólny cel, systematyzuje całość działań w firmie oraz wyznacza kierunki działalności na długi czas

-jest najbardziej trwałym zestawem przekonań i wartości wyznaczanych przez  przedsiębiorstwo

-stanowi identyfikator firmy w otoczeniu

-stanowi podstawę identyfikacji wewnętrznej przedsiębiorstwa

 

Funkcje misji:

-ukierunkowuje:

Dobrze sformułowana misja stanowi postawę :

-generowanie celów strategicznych, a często również:

-wyborów rodzajów działalności prowadzonych przez firmę

-stabilizuje:

-Wynika z postulatu jej względnej niezmienności

-stanowi czynnik określający pewność pracowników co do trwałych zasad funkcjonowania organizacji /firma deklaruje wobec pracowników stabilność wyznawanych wartości i kryteriów powodzenia/

-uwiarygodnia:

Zakłada że:

-publiczne głoszenie jej treści poparte konsekwentną realizacją może uwiarygadniać firmę w otoczeniu, poprzez wypracowaną osobowość firmy i jej społeczny wizerunek

-integruje:

-misja powinna integrować pracowników wokół strategii firmy

-winna zatem odwoływać siędo takich potrzeb i wartości, które mogą być uznane za źródło zbiorowej satysfakcji pracowników z organizacją

-inspiruje:

-oczekuje się od niej otwarci na permanentne poszukiwania innowacji

-winna zatem inspirować do doskonalenia firmy we wszystkich ważnych sferach jej działania

 

Formy misji:

Kryterium :sposób połączenia tożsamości i wizji

Różnią się nastawianiem do historii i przyszłości organizacji:

-misja podtrzymująca:

-odwołuje się tylko do tożsamości, ukształtowanej w historycznym procesie rozwoju przedsiębiorstwa i jego dotychczasowym sukcesie,

-sprowadza się do stabilizacji dotychczasowych zasad i kryteriów działania, które sprawdziły sięw przeszłości

 

-misja typu wizja rozwojowa:

-konstruowana zarówno z elementów określających tożsamość jak i wizję przyszłości firmy

-deklaruje aktualność ważnych atutów organizacji......?........

 

-misja typu wizja przełomu:

-formułowana wyłącznie w oparciu o przełomową wizję

-zakłada rezygnację z istotnych elementów dotychczasowej historii

-zerwanie i zdecydowane odcięcie się od dotychczasowej strategii rozwoju

 

Postulaty ważne przy formułowaniu misji:

-                    okazje, jakie stwarza otoczenie, a zatem ujawniające się potrzeby, które organizacja byłaby w stanie zaspokoić

-                    kompetencje, a więc sposób i stopień zaspokojenia potrzeb przez organizację, że względu na stan jej zasobów

-                    zaangażowanie wynikające z tego na ile potrzebu i wzorce kulturowe członków organizcji s a zgodne z istotą jej działalności

 

Elementy typowej misji:

-                    definicja tożsamości firmy

-                    określenie jej wizji

 

Standardy określania tożsamości firmy:

 

1.Komercjonalny

Co i dla kogo się robi.

Tożsamość określana przez triadę: produktu – rynek – technologia

2.Oparty na generalnych zasadach działania:

Jakich reguł się przestrzega; w opisie tożsamości firma odwołuje siędo zasad które zamierza respektować

3.Oparty na społecznej wrażliwości:

Przed kim i za co firma odpowiada; tożsamość określona poprzez odwołanie się do społecznej odpowiedzialności organizacji(wobec grup nacisku w jej otoczeniu oraz środowiska przyrodniczego)

4.Wynikający z osiągnięć i tradycji organizacji:

Z czego firma może być dumna; tożsamość firmy jest określona poprzez odwołanie się do jej historii i osiągnięć tworzących tradycyjne przedsiębiorstwo

 

 

 

 

 

 

                                                        Rozwój poprzez wykorzystanie „okazji”

Rozwój poprzez rozwiązywanie problemów

 

                                          Rodzaj orientacji

 

Na zasoby                                          Na produkcję i zadania                            Na funkcje/potrzeby/

 

Główne kryteria zaspokajania oczekiwań konsumenta:

-niezawodność dostaw/ciągłość, bezawaryjność

-atrakcyjność cenowa

 

 

 

Podejście                             PODMIOTOWE                            PRZEDMIOTOWE

 

Odpowiada na pytanie:  czyj cel?                                          Czego dotyczy?

 

Klasa celów: formalne, nieformalne, ogólne, szczegółowe

 

 

 

Podział celów:

 

Finalne:                             Strategiczne              Zewnętrzne                            Rozwoju

Pośrednie:                            Niestrategiczne              Wewnętrzne              Funkcjonowania

 

 

 

Cele organizacji:

Cele ciągłe wszystkich organizacji                                          Cele ciągłe organizacji gospodarczych

 

-identyfikacja                                                        -rentowność

-integracja                                                                      -pozycja rynkowa

-wpływ społeczny                                                        -produktywność

-współpraca                                                        -stan zasobów             

-dostosowanie                                                        -sprawność działania

-odnowa                                                                      -innowacje

                                                                      -odpowiedzialność społeczna

 

 

Strategia realizacji celów:

1.                   adaptacyjne – zintegrowane jako proces racjonalny, celowościowy

2.                   izolacji – buforujące przedsiębiorstwo od zakłóceń zewnętrznych /m.in. strategia autarkii

3.                   nadmiaru nadmiaru – redundacji -utrzymywanie przez przedsiębiorstwo nadmiaru róznych rozproszonych zasobów i neutralizowanie w ten sposób skutków zakłóceń

4.                   zmian natychmiastowych – stała gotowość do błyskawicznych innowacji

 

Cechy celów strategicznych................:

-dotyczą organizacji jako całości

-są nośnikami zmian strukturalnych w organizacji

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin