Wiosenny Bieg po Mieście.doc

(39 KB) Pobierz

Wiosenny Bieg po Mieście  -- gra

 

Gra, którą przedstawiamy, służy ćwiczeniu orientacji zuchów w mieście. W jej trakcie dzieci poznają różne charakterystycz­ne miejsca w swojej okolicy - służą temu zadania z dowcipnymi zabawami i zadaniami.

Zanim przystąpimy do gry, powinniśmy "teoretycznie" poćwi­czyć z naszymi zuchami i sprawdzić ich znajomość miasta, dzielnicy czy osiedla (czyli późniejszego "pola gry"). Możemy wykorzystać następujące zadania:

- Powiększony plan miasta rozpościeramy na podłodze lub na tablicy i chorągiewką (szpilką z papierowym trójkątem) zaznaczamy miejsce, gdzie jesteśmy. To jest nasz punkt wyjścia i stąd każdy zuch prowadzi linię do swego domu. Swój dom każde z dzieci zaznacza mniejszą chorągiewką. W czasie ćwiczenia zuchy opowiadają, którędy idą z domu na zbiórkę, co po drodze mijają (np. szpital, szkołę, plac zabaw), ile czasu potrzebują na przebycie tęgo odcinka pieszo, a ile na rowerze.

-  Robimy ABC naszego miasta. Na długim pasku papieru piszemy wszystkie litery alfabetu, jedna pod drugą. Następnie zuchy podają hasła - obiekty waszego miasta zaczynające się na daną literę, np.:

A - autobusowe przystanki, apteki

B - biblioteka

C - cukiernie

D - dom kultury

Teraz na planie miasta znajdujemy i zaznaczamy wszystkie hasła. Jeżeli macie ochotę, możecie później w wybranych punktach przeprowadzić zwiad.

Przygotowujący grę drużynowy powinien wcześniej obejść pole gry, najlepiej pieszo (lepiej nie polegać na tym, co zapamię­taliśmy wcześniej-możemy zuchy wprowadzić w błąd). Znając

dobrze teren można przygotować zadania, rozpisać je na osobnych kartkach itp. Jeżeli chcemy włączyć do gry kogoś z zewnątrz (sprzedawczynię w sklepie, bibliotekarkę, urzędnika na poczcie) - powinniśmy uzgodnić to wcześniej.

Gra nie powinna trwać dłużej niż trzy godziny. Zuchy startują w niej szóstkami, jeśli odpowiednio zaplanujemy trasę - równocześnie mogą biec dwie grupy, z przeciwnych stron. Każdej szóstce powinien towarzyszyć opiekun - obserwator (np. harcerz z zaprzyjaźnionej drużyny).

Każdy zespół otrzymuje zestaw kopert z listami (koperty otwierane są w kolejnych punktach). Grę mogą uatrakcyjnić listy alarmowe, które zuchy znajdują po drodze (np. koperta z żetonem i numerem telefonu, pod który należy zadzwonić, polecenie przeprowadzenia zwiadu w bibliotece).

Przykłady zadań

List nr 1:

Czuj! Urządzamy dziś bieg patrolowy po mieście. Musicie mieć oczy i uszy otwarte!

Wasza szóstka nazywa się ....

Startujecie pod numerem             

Wymyślcie swój okrzyk rozpoznawczy. Kiedy będziecie go­towi, krzyknijcie go głośno trzy razy. Później otwórzcie list nr 2.

List nr 2:

W budynku szkoły (w harcówce) są schowane 4 przedmioty, które musicie znaleźć (oznaczone są waszym numerem - tych z innymi nie zabierajcie). Zasygnalizujcie Waszym okrzykiem, kiedy znajdziecie wszystko.

List nr 3 otrzymacie u przybocznego.

List nr 3:

Namalujcie jakiś znak na Waszych twarzach, po którym można poznać, do jakiej szóstki należycie. Wymyślcie coś 'oryginalnego!

Później otwórzcie list nr 4.

List nr 4:

Teraz rozpoczyna się właściwa gra. Wybierzcie jednego z Was, który będzie odpowiedzialny za koperty z listami. Pamię­tajcie, aby każdy z Waszej szóstki przynajmniej raz otwierał kopertę i przeczytał innym zadanie. Idźcie do najbliższych świateł (przy księgarni) i tam otwórzcie list nr 5.

List nr 5:

Czy pamiętacie, żeby zawsze zatrzymać się przed przejściem przez jezdnię? Zostańcie w tym miejscu przez 5 min. Zaobser­wujcie, czy wszyscy właściwie przechodzą przez jezdnię. Jakie robią błędy - zanotujcie na kartce. Po przejściu na drugą stronę możecie otworzyć list nr 6.

List nr 6:

Odszukajcie sklep spożywczy i przyj­rzyjcie się wystawie. Jakie towary w ce­nie do 10 tys. złotych oferuje nam dzisiaj ten sklep? Zapiszcie na kartce i otwórz­cie list nr 7.

List nr 7:

W dużym domu towarowym znajdźcie propozycję dla zuchów. (Taką propozy­cją może być np. reklama, afisz, plakat - oznaczone znanym zuchom symbolem). Po wyjściu na ulicę otwórzcie list nr 8.

List nr 8:

Idźcie na pocztę. Dowiedźcie się, ile kosztuje znaczek na list zwykły, poleco­ny, expres. Jakie są opłaty za nadanie telegramu? Nie wstydźcie się - przekonaj­cie panią urzędniczkę, aby udzieliła Wam szczegółowych informacji. Otwórzcie później kopertę nr 9.

List nr 9:

Idźcie na osiedle, gdzie nazwy ulic mają coś wspólnego z drzewami. Zapisz­cie 5 takich nazw. Później przeczytajcie list nr 10.

List nr 10:

Znajdźcie kościół św. Stefana. Idźcie na plebanię, w lewo za kościołem i za­pytajcie księdza:

- ile lat ma kościół,

- dlaczego wieża jest drewniana,

- ile dzieci ochrzczono w tym roku.

Zapiszcie wszystko i otwórzcie list nr 11.

List nr 11:

Przynieście z trasy następujące przed­mioty:

- cztery różne kapsle,

- dwie gazety.

Wygrywa szóstka, która w najkrótszym czasie pokona trasę. Liczy się także prawidłowość wykonania zadań, pomys­łowość zuchów, przestrzeganie przez nich zasad bezpieczeństwa i kultury za­chowania się na ulicy.

Podane zawartości listów to tylko sche­maty - przykłady. Może Wy wymyślicie ciekawsze, związane z Waszym mias­tem, dzielnicą czy osiedlem. Aby gra była ciekawsza, możecie wymyśleć do niej fabułę (np. "Poszukiwanie zaginio­nej walizki").

Na podstawie wydawnictwa BdP opracowała Agnieszka Kazek

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin