test b.doc

(58 KB) Pobierz

Imię i Nazwisko                                                                                                                   gr. B

1.      Kiedy powstało Polskie Stowarzyszenie Public Relations?

a)      1995 r.

b)     1990 r.

c)      1989 r.

 

2.      Do jakich dziedzin można przyporządkować PR?

a)      Marketingu

b)     Finansów

c)      Księgowości

 

3.      Kiedy był najpopularniejszy model PR zwany „Agent prasowy”?

a)      Jest to model, z którym są wiązane nadzieje na przyszłość

b)     W latach 20. XX w.

c)      Podczas pierwszej wojny światowej

 

4.      Wskaż zestaw cech, charakteryzujący styl publicystyczny:

a)      Stosowanie tabel i wykresów, jednoznaczność i precyzja informacji, obiektywne przedstawianie zjawisk i problemów;

b)     Występowanie wyrażeń i zwrotów stereotypowych, słownictwa modnego, wyrazów obcych, występowanie elementów wartościujących;

c)      Schematyczność, jasność, przewaga zdań bezosobowych, częste występowanie strony biernej.

 

5.      Przeanalizuj fragment tekstu i wskaż, jaki styl został użyty przy pisaniu:

Historia kolonii angielskich w Ameryce Północnej i tworzenie sio tożsamości amerykańskiej to zarazem wypadkowa dwóch przeciwstawnych procesów: stopniowej autonomizacji Ameryki oraz nieustannej świadomości związków kolonii i kolonistów z dziejami Europy. Dynamiczna relacja między wiernością tradycji europejskiej a rosnącym poczuciem własnej odrębności kształtowała myślenie kolonistów przez pierwsze półtora wieku a coloniis conditis, „od założenia kolonii". W pewnej przynajmniej mierze to napięcie pozostaje zresztą i -dziś częścią amerykańskiej świa-domości narodowej.

Równolegle do tej relacji kształtowały się skomplikowane stosunki pomiędzy trzynastoma koloniami kontynentalnymi: jednorodnymi ze względu na język, lokalizację czy wspólną metropolię, a zarazem zróżnicowanymi pod względem gospodarki, sporów granicznych czy stosunku do niewolnictwa. Bardzo niewiele brakowało przecież, by w Ameryce powstało trzynaście, a później dziesiątki całkowicie odrębnych państw, z wszelkimi tego konsekwencjami dla historii Europy i świata. Ale ostatecznie kilkanaście zbuntowanych jednostek administracyjnych, wiodących do chwili uzyskania niepodległości odrębne egzystencje, zdołało wypracować mechanizm łączący współpracę w ramach jednego organizmu państwowego z zachowaniem suwerenności poszczególnych członków związku. Ukoronowaniem tych procesów było objęcie urzędu przez pierwszego prezydenta Stanów Zjednoczonych w 1789 roku.

Nie sposób przecenić znaczenia owego ciągu wydarzeń dla zrozumienia natury społeczeństwa, potrafiącego wykorzystywać dla wspólnego dobra potencjał wszystkich elementów składowych, a jednocześnie uszanować odrębność każdego z nich. Dlatego dzieje tych trzynastu kolonii ukazane są l do pozycji bezpośrednio wykorzystanych w pracy; w przeciwnym

Razie zakres tematyczny książki wymusiłby przepisanie znacznej części katalogu .dobrej amerykańskiej biblioteki badawczej. Trzeba też pamiętać, że niemal wszystkie XVII- i XVIII-wieczne amerykańskie źródła historyczne: pamiętniki, zapiski czy publikacje periodyczne, dostępne są obecnie w postaci elektronicznej i łatwo do nich dotrzeć za pośrednictwem odpowiednich wyszukiwarek. Choć nie było to celem książki, w kilku kwestiach konieczne się stało podjęcie dyskusji z utrwalonymi w polskiej historiografii poglądami, a także wprowadzenie istotnych merytorycznych korekt terminologicznych.

a)                  Naukowy

b)                 Publicystyczny

c)                  Artystyczny

 

6.      Co to jest happening bez związku z tematem?

a)      Impreza integracyjna z konkursami

b)     Medialne wydarzenie, np. bieg maratoński z przekazaniem środków na szczytny cel

c)       

 

7.      Ile etapów budowy tekstu przewiduje retoryka?

a)      3

b)     5

c)      8

 

8.      Czy zawsze warto skomentować każde negatywne wydarzenie w firmie?

a)      Nie, bo dziennikarze i tak zrobią z tego sensację

b)     Tak, bo jeśli firma nie wyda oświadczenia, to dziennikarze pójdą po komentarz do kogoś innego – np. zwolnionego pracownika

c)      Nie, bo mówiąc o złym wydarzeniu można sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc

 

9.      Dlaczego w Polsce PR pojawił się dopiero na początku lat 90. XX w.?

a)      Bo wykształciła się konkurencja na rynku

b)     15 stycznia – rozpoczęła nadawanie pierwsza prywatna stacja radiowa – RMF FM.

c)      Bo wielu ludzi wyjechało na Zachód na studia i stamtąd przywieźli wiedzę o PR

 

10.  Ile powstało definicji PR?

a)      Jedna

b)     Ok. pięciuset

c)      Ponad 3 tys.

 

11.  Dostałam smsa” to błąd:

a)      Składniowy

b)     Fleksyjny

c)      Frazeologiczny

 

12.  Model dwukierunkowy symetryczny zakłada:

a)      podjęcie wymiany informacji i opinii między publicznością a firmą

b)     uwypuklenie cech, które publiczności najbardziej się podobają

c)      przekonanie odbiorców do swoich celów

 

13.  Czarny PR to:

a)      To samo co reklama porównawcza

b)     Zniekształcenie rzeczywistości na czyjąś korzyść

c)      Manipulacje prowadzące do zdyskredytowania przeciwnika

 

14.  Pisząc oficjalne pismo do osoby w firmie, w adresie podaje najpierw:

a)      Nazwę firmy

b)     Nazwisko osoby

 

15.  Jeśli w fabryce zdarzy się wypadek, to:

a)      Prezes unika mediów

b)     Firma zatrudnia dodatkowych prawników

c)      Do akcji wkracza sztab kryzysowy

 

16.  Na czym polega rekomendacja osoby trzeciej?

a)      Autorytet z danej dziedziny wypowiada się w mediach na temat zalet danego produktu

b)     Jest to marketing bezpośredni — np. sprzedawca odkurzaczy wodnych prezentuje jego zalety na prywatnym spotkaniu

c)      To jest to samo co marketing szeptany

 

17.  Jakie informacje powinien mieć sztab kryzysowy?

a)      Opis działalności, forma własności, nazwiska członków zarządu, liczba zatrudnionych, finanse

b)     Nazwiska udziałowców, liczba zatrudnionych, opis działalności, dane prezesa, stan finansów

c)      Przyczyny zdarzenia, dane członków zarządu, opisy stanowisk pracy

 

18.  Ile modeli uprawiania PR przedstawili Grunig i Hunt?

1)     2

2)     3

3)     4

 

19.  Jakie ma zalety burza mózgów?

a)      Zwiększa dystans między pracownikami

b)     Zmniejsza dystans między pracownikami

c)      Jest anonimowa

 

20.  Pisząc przemówienie, jakie aspekty bierzemy pod uwagę?

a)      Kto i do kogo mówi, jakich używa środków stylistycznych?

b)     Kto, co, do kogo, gdzie i po co mówi, jaki ma cel, w jakich okolicznościach?

c)      Kto, w jakich okolicznościach i w jakim celu mówi?

21.  Model informacji publicznej zakłada:

a)      Rzetelną informację i mówienie prawdy

b)     uwypuklenie cech, które publiczności najbardziej się podobają

c)      przybliżenie publiczności stanowisko firmy i odwrotnie

 

22.  Czy spin i czarny PR są tym samym?

a)      Tak

b)     Nie

 

23.  Na czym polega stronniczość mediów?

a)      Dziennikarze zawsze atakują PR

b)     Dziennikarze zawsze muszą źle pisać o firmach

c)      Dziennikarze muszą wciąż przekazywać sensacyjne informacje, aby przyciągnąć odbiorców

 

24.  Dlaczego artykuł w prasie jest lepszą reklamą niż artykuł w internecie?

a)      Bo artykuł w internecie  szybko się przeterminowuje

b)     Bo ludzie bardziej ufają informacjom, za które zapłacili

c)      Bo w internecie każdy zamieszcza informacje, jakie chce – to nie dziennikarstwo

 

25.  Czy zawsze warto skomentować każde negatywne wydarzenie w firmie?

a)      Nie, bo mówiąc o złym wydarzeniu można sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc

b)     Nie, bo dziennikarze i tak zrobią z tego sensację

c)      Tak, bo jeśli firma nie wyda oświadczenia, to dziennikarze pójdą po komentarz do kogoś innego – np. zwolnionego pracownika

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin