Zarzadzanie procesami wyklad 6.pdf
(
1311 KB
)
Pobierz
Struktury organizacji procesowych
dr Marcin Szplit
M.Szplit@ujk.edu.pl
Krok 1 -Sformułowanie jasnej strategii. Strategia działania firmy
powinna zawierać najważniejsze decyzje ukierunkowujące jej
rozwój w zakresie: zdefiniowania najważniejszych produktów i
usług, docelowych klientów i obsługiwanego rynku, identyfikację
obszarów przewagi strategicznej oraz decyzje dotyczące alokacji
kluczowych zasobów;
Krok 2 -Opis i analiza obecnej organizacji firmy. Wykorzystując
mapę relacji można opisać podstawowe relacje zasilenie - wynik
wiążące poszczególne obszary (działy) ze sobą. Następnie
identyfikuje się wszelkie nieciągłości i błędy np. brakujące,
niepotrzebne lub nielogiczne powiązania wewnętrzne;
Krok 3 -Opis i analiza obecnie działających procesów. Etap ten
polega na identyfikacji procesów mających największy wpływ na
realizowaną strategię. Dotyczy to zarówno procesów
podstawowych, jak i wspomagających a także procesów
zarządzania. W fazie tej dokonuje się również usprawnień
przebiegów procesów w miejscach, w których ich dotychczasowy
przebieg jest niższy niż założona sprawność;
Krok 4 -Przygotowanie mapy procesu - stan pożądany oraz miar. Mapy procesu należy
przygotować w oparciu o projekty przebiegu strategicznych procesów, w których powinny być
wyeliminowane wszelkie błędy zidentyfikowane w poprzednim kroku procedury. Z kolei
opracowuje się miary oceny procesów dla celów ich późniejszej optymalizacji;
Krok 5-Zaprojektowanie struktury organizacyjnej. W oparciu o mapy procesów należy wybrać
najbardziej logiczne kryteria grupowania oraz budowania więzi hierarchicznych. Celem ma być
osiągnięcie maksymalnego poziomu efektywności i wydajności procesów. Kryteria oceny
struktury organizacyjnej, która w największym stopniu służy realizacji procesów to:
maksymalizacja jakości produktu i usługi,
szybkość reagowania na potrzeby klientów (elastyczność i czas),
maksymalna efektywność (minimalna liczba powtórzeń i jak najniższe koszty).
Aby spełnić te kryteria struktura organizacyjna powinni charakteryzować się:
minimalną liczbą powiązań między działami wpływającymi na osiągnięcie celów związanych z
jakością,
bliskimi i stałymi kontaktami pomiędzy wewnętrznymi klientami i dostawcami,
optymalną rozpiętością kierowania,
minimalną liczbą szczebli w strukturze organizacyjni
jak największą jasnością i czytelnością (jak najmniej nakładających się na siebie zadań i
odpowiedzialności)
Organizacja procesowa powinna spełniać postulat system samoadaptującego się do
niestabilnego otoczenia dzięki między innymi zdolności do zbierania i analizowania i formacji
oraz szybkiej i wszechstronnej reakcji;
Krok 6 -Przygotowanie opisu każdego działu
oczekiwanych wyników pracy i celów
poszczególnych działów. Opis ten powinien być
oparty na mapie relacji, na wynikach i celach
kluczowych procesów. Efektem takiego opisu jest
tablica, która łączy, kluczowe wyniki pracy funkcji
z kluczowymi czynnościami w procesie;
Krok 7 -Przygotowanie opisu stanowisk pracy.
Analogicznie jak w etapie poprzednim w
odniesieniu do działów, dokonuje się opisu
wyników pracy jakich oczekujemy od każdego ze
stanowisk pracy w nowej strukturze;
(funkcji). Etap ten polega na opisaniu
Krok 8 -Zaprojektowanie systemu efektywności pracowników dla
każdego stanowiska. W ramach systemu efektywności
pracowników bierze się pod uwagę: możliwości pracowników
wybranych na stanowiska, ich wiedzę i umiejętności oraz
warunki, w jakich mają pracować. Wprowadzanie nowej struktury
powinno poprzedzać przygotowanie warunków na poziomie
stanowisk związane z zapewnieniem zasileń i zasobów oraz
odpowiedniego systemu motywującego do realizacji założonych
celów;
Krok 9 -Wprowadzenie procesów zarządzania. Utworzenie
odpowiedniej infrastruktury do działania na poziomie
organizacji, procesu oraz stanowiska pracy umożliwia aktywację
procesów odnoszących się do zarządzania. Obejmują one:
formułowanie celów,
zarządzanie efektywnością,
alokację zasobów,
zarządzanie relacjami,
zarządzanie systemem efektywności pracowników.
Plik z chomika:
deli35
Inne pliki z tego folderu:
Zarzadzanie procesami wyklad 6.pdf
(1311 KB)
Zarzadzanie procesami wyklad 5.pdf
(1593 KB)
Zarzadzanie procesami wyklad 4.pdf
(1571 KB)
Zarzadzanie procesami wyklad 3.pdf
(2142 KB)
Zarzadzanie procesami wyklad 2.pdf
(2210 KB)
Inne foldery tego chomika:
8 Gb KSIAZEK
Angielski na codzen
Angielskie slowka
Aranżacja wnętrz
Audiokurs dla początkujących 15 lekcji
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin