Konfidencjonalna społeczność a estetyka relacyjna.pdf

(687 KB) Pobierz
SEKCJA - magazyn artystyczny
SEKCJA - magazyn artystyczny
09-04-21 14:51
Viktor Misiano
Konfidencjonalna społeczność a
estetyka relacyjna
polskiej ziemi
Karol Sienkiewicz
Zofia Herman
W moim życiu wiele wydarzeń łączyło się w związki przyczynowo-
skutkowe. W maju i czerwcu 1992 roku, jako część wystawy
„Molteplici Culture: Itinerari dell’arte contemporanea in un mondo
che cambria” w Museo del Folclore w Rzymie, prezentowałem
niewielki projekt wystawienniczy zatytułowany „Scientific
Research” 1 . To był mój pierwszy krok w kierunku nowego rodzaju
praktyki kuratorskiej, która ostatecznie przybrała nazwę
„kuratorstwa performatywnego” („performative curatorship”) 2 .
Wystawa okazała się szczególnie ważnym wydarzeniem w historii
europejskiego kuratorstwa lat 90., gdyż po raz pierwszy zebrała
grono kuratorów, których późniejsza praktyka definiowała rozwój
owego nowego typu pracy nad projektem (Hans Ulrich Obrist,
Andrew Renton, Dan Cameron), jak i twórców, których aktywność
odpowiada tej formie kuratorstwa – twórców, nazwanych później
przez francuskiego krytyka Nicolasa Bourriauda, i innych za nim,
„artystami relacyjnymi” („relational artists”; Liam Gillick, Renée
Green, Philippe Parreno, Anatolj Osmolowski i inni) 3 . W ich szeregi
włączono też członków grupy Irwin.
Echa innego w filmie Yael
Agata Pietrasik
Do kogo należy pamięć i
Diariusz miejski”
Anna Łazar
W tym samym czasie, gdy wraz z dwoma artystami z grupy Irwin
(Borut Vogelnik i Dušan Mandič) pracowaliśmy nad projektami w
Rzymie, w Moskwie pozostali członkowie grupy przygotowywali i
wprowadzali w życie projekt „NSK Embassy”, który trwał od 20
maja do 10 czerwca 1992 roku. Stanowił on część programu APT-
ART International, którego byłem jednym z inicjatorów 4 . „NSK
Embassy Moscow” jest jedną z najlepszych prac wykonanych przez
tych artystów w obszarze, który Bourriaud określa terminem
“esthétique relationnelle” („estetyka relacyjna”) 5 .
Samego Bourriauda spotkałem w Paryżu pod koniec tegoż, 1992
roku. Omówiliśmy wówczas wiele hipotetycznych, wspólnych
projektów, które ostatecznie nigdy nie zostały zrealizowane.
Dyskusja okazała się jednak niezmiernie owocna – w czasie naszej
rozmowy rozważyliśmy różne możliwości, formy i zasoby
kuratorstwa performatywnego.
Następny praktyczny krok w rozwoju mojej własnej formuły
kuratorstwa performatywnego wykonany został kilka tygodni
później, w styczniu 1993 roku, w Centre pour la Création
Contempoiraine w Tours, około 40 minut drogi od Paryża. Była to
wystawa „Trio Acustico” prezentująca trzech moskiewskich
artystów – Dmitra Gutowa, Jurija Leidermana i Anatolia
Osmołowskiego.
http://www.sekcja.org/miesiecznik.php?id_artykulu=126
Strona 1 z 18
686632952.017.png 686632952.018.png 686632952.019.png 686632952.020.png 686632952.001.png 686632952.002.png 686632952.003.png 686632952.004.png 686632952.005.png 686632952.006.png 686632952.007.png
SEKCJA - magazyn artystyczny
09-04-21 14:51
Dmitrij Gutow, Anatolij Osmołowski, Wadim Fiszkin, Jurij Leiderman, Koniugacja 1
i Koniugacja 2, Moskiewska scena artystyczna dzisiaj, Kraftemessen,
Kunstlerwerkstatten, Monachium, czerwiec-lipiec 1995
W tym samym miejscu na początku 1992 roku (to znaczy na
krótko przed moim projektem w Rzymie) miała miejsce wystawa
„Il faut construire l’hacienda”. Jej katalog zawierał programowy
tekst nie kogo innego, a Nicolasa Bourriauda „Qu’est-ce que le
réalisme opératif?”, fundamentalny dla jego myśli.
Przetłumaczyłem go na rosyjski i opublikowałem w pierwszym
numerze założonego przeze mnie magazynu „Chudożestwiennyj
Żurnał” („Moscow Art Magazine”), który ukazał się we wrześniu
1993 roku. W trakcie pracy nad formułą pisma miałem przed
oczami wczesne numery magazynu „Documents”, utworzonego
przez Bourriauda, które przywiozłem z Paryża.
W ciągu następnych kilku lat wypróbowywałem swoje umiejętności
w całym szeregu kuratorskich „projektów performatywnych”,
między innymi z udziałem grupy Irwin 6 . Pod koniec dekady, w
1999 roku, w księgarni Centre Pompidou kupiłem książkę
Bourriauda „Esthétique relationnelle”. Niedługo potem, w
podwójnym numerze „Moscow Art Magazine”, w którym podjęto
próbę podsumowania gównych trendów lat 90., opublikowałem
kolejny tekst Bourriauda - “L’art des années 90”, poznany dzięki
zakupionej w Paryżu książce.
http://www.sekcja.org/miesiecznik.php?id_artykulu=126
Strona 2 z 18
686632952.008.png 686632952.009.png 686632952.010.png
SEKCJA - magazyn artystyczny
09-04-21 14:51
W dalszej części tekstu dokonam próby porównania europejskiego
doświadczenia “kuratorstwa performatywnego” i “estetyki
relacyjnej” z analogicznymi praktykami w Rosji tego samego
okresu. Za punkt odniesienia przyjmę z jednej strony
doświadczenia - wydarzenia i refleksje - dokładnie takie, jakie na
kartach swej książki prezentował Bourriaud, z drugiej strony -
wydarzenia, których zaznałem osobiście, oraz refleksje zawarte w
moich tekstach pisanych w tym samym czasie, w którym
publikowane były eseje Bourriauda zebrane później we
wspomnianej książce.
* * *
Symptomatyczne dla moskiewskiej sceny artystycznej lat 90. było
przekraczanie ograniczeń wynikających z rozumienia produkcji
artystycznej opartego na artefaktach, jak też powrót do
interaktywnego, zorientowanego społecznie gestu.
21 września 1990 roku grupa BOLI (Farid Bogdanow i Georgi
Litiszewski) zaprosiła grupę artystów na wycieczkę do
moskiewskiego ZOO. Podchodzili do klatek i pokazywali swe prace
zwierzętom. Akcja nosiła tytuł “Wystawa dla zwierząt”. Dzięki niej
grupa BOLI weszła w relację zarówno z moskiewskimi artystami,
jak i zwierzętami.
18 listopada 1990 roku wówczas dość młody artysta Anatolij
Osmołowski wraz z innymi członkami założonej przez siebie grupy
„Wywłaszczenie terytorium sztuki” (rosyjski akronim - ETI) w
jednym z moskiewskich domów kultury, tak zwanym Domu
Medyka, urządzili dwutygodniowy festiwal francuskich filmów
Nowej Fali. Każdego dnia prezentowano nowy film. Ku zdumieniu
publiczności, projekcje zakłócano akcjami artystycznymi. Były to
interwencje-komentarze do wyświetlanych filmów. W ten sposób
Osmołowski wszedł w relację zarówno z arcydziełami kina
francuskiego lat 60., jak i z publicznością na widowni.
http://www.sekcja.org/miesiecznik.php?id_artykulu=126
Strona 3 z 18
686632952.011.png 686632952.012.png
SEKCJA - magazyn artystyczny
09-04-21 14:51
"Podróż do kraju Brobdingnags" (Osmołowski/Majakowski), performans
zrealizowany na placu Majakowskiego, Moskwa, 1993
"Przeciwko wszystkim" (zrealizowany jako "Pozarządowa komisja kontroli"),
performance (Moskwa, Plac Czerwony, Mauzoleum Lenina), 1999
W tym samym czasie, w kwietniu 1991 roku, podjąłem wstępne
przygotowania do projektu „Scientific Research”, o którym
wspominałem wcześniej. Zostawszy zaproszonym do stworzenia
niewielkiego projektu na temat fenomenu Innego we
współczesnym świecie, udałem się do artysty Jurija Alberta.
Poprosiłem go o wskazanie jego “Innego” i dostarczenie mi
http://www.sekcja.org/miesiecznik.php?id_artykulu=126
Strona 4 z 18
686632952.013.png 686632952.014.png 686632952.015.png
SEKCJA - magazyn artystyczny
09-04-21 14:51
Poprosiłem go o wskazanie jego “Innego” i dostarczenie mi
pisemnego uzasadnienia swego wyboru wraz z jedną z
małoformatowych prac, charakterystycznych dla jego ówczesnej
twórczości. Później tę samą prośbę skierowałem do „Innego”
wskazanego przez Jurija Alberta (do grupy S/Z). W ten sposób
powstawał łańcuch... Ostatecznie, wszystkie zebrane materiały -
prace i teksty różnych artystów - zostały wystawione w skrzynkach
z pleksiglasu. Ich rozmieszczenie oddawało sposób, w jaki
“eksperyment” się rozwijał, a proste czarne strzałki nalepione na
ścianę wskazywały kierunek ciągu. Innymi słowy, zamiast tworzyć
tradycyjną, tematyczną wystawę, wszedłem w relację z artystami
oraz, poprzez swoje działania, skłoniłem ich do wejścia we
wzajemne relacje .
Projekt „NSK Embassy” stał się kolejnym przykładem estetyki
relacyjnej w Moskwie, szczególnie dobrze wyrażonym i dojrzałym.
Podobne estetki były już wypracowywane w samym programie
kryjącym się za odrodzeniem APT-ART-u, tj. w zapraszaniu
zagranicznych artystów do wystawiania w moskiewskich
przestrzeniach prywatnych, w prywatnym domu czy pracowni
artysty. Profesjonalna reprezentacja miała się tu rozproszyć w
środowisku ludzkich relacji . W trzech pokojach „NSK Embassy”
odbywały się regularne seminaria i dyskusje, prezentacje grupy
teatralnej Noordung, projekcje materiałów wideo, itd. W ten
sposób grupie Irwin udało się w istocie zainicjować relację dwóch
sytuacji kulturowych oraz stworzyć podwaliny pod całą historię
kolejnych relacji. Co więcej, dzięki dyskusji w „NSK Embassy”
ukonstytuowało się grono moskiewskich artystów, którzy
rozpoznali w sobie bratnie dusze. To właśnie ci twórcy wzięli
później udział w większości „performatywnych projektów”, które
aranżowałem.
Wszystkie te projekty - ich listę i opisy można by znacznie
rozszerzyć - w całości odpowiadają kryteriom przewidzianym przez
Bourriauda dla estetyki relacyjnej . Łączyło je ukierunkowane na
„transformację odbiorcy dzieła w jego bezpośredniego uczestnika i
słuchacza”. Chodzi o staranie, by pracować „ze strefą wzajemnych,
międzyludzkich relacji”, „wprowadzić w życie różnorodne formy
wymiany społecznej, […] procesy komunikacji w ich konkretnym
wymiarze - wzajemnym zjednoczeniu różnych jednostek i grup
ludzkich” 7 . Dokładnie ta orientacja określa najbardziej postępową
sztukę lat 90., gdyż jej estetyka, “sfera społecznych interakcji jest
tym, czym produkcja masowa była niegdyś dla popartu i
minimalizmu” 8 .
Na tym etapie możemy wyciągnąć nasz pierwszy wniosek: na
początku lat 90. - w istocie po raz pierwszy od zakończenia II
wojny światowej - najbardziej innowacyjne formy praktyk
artystycznych ujawniły się równocześnie w Europie Zachodniej (lub
bardziej ogólnie - na scenie międzynarodowej) oraz w Rosji i
Europie Wschodniej. Ten fakt sam w sobie uzasadnia określenie
sceny artystycznej tamtych lat jako globalnej, jako podmiotu
procesów transwersalnych. Pozostaje jednak pytanie: Jak stało się
to możliwe? Dlaczego owe tendencje artystyczne pojawiły się tak
wcześnie we wschodniej części Europy, w dodatku w tak dojrzałej i
przemyślanej formie? Do jakiego stopnia praktyka estetyki
relacyjnej zakorzeniona była w lokalnej, rosyjskiej problematyce,
która ową praktykę miała rzekomo powołać do życia?
http://www.sekcja.org/miesiecznik.php?id_artykulu=126
Strona 5 z 18
686632952.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin