Rewalidacja dzieci i młodzieży z uszkodzonym wzrokiem - Ewa Bendych.txt

(484 KB) Pobierz
REWALIDACJA
DZIECI I M�ODZIE�Y
Z USZKODZONYM
WZROKIEM
Wybrane zagadnienia
PRACA ZBIOROWA
pod redakcj� Ewy Bendych
WYDAWNICTWO WSPS � 1984
REWALIDACJA
DZIECI I M�ODZIE�Y
Z USZKODZONYM
WZROKIEM
Wybrane zagadnienia
PRACA ZBIOROWA
pod redakcj� Ewy Bendych
Wy�sza Szko�a Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Warszawa 1984
Komitet Redakcyjny Wydawnictw WSPS
Maria D�browska, Urszula Eckert
Andrzej Giry�ski
Ewa Tomasik
Sekretarz: Halina Zawistowska-Zacharewicz
-'AK�ADY OLA N
....." "
Opiniowali
Prof. dr hab. Jan Dziedzic
Prof. dr hab. Zofia S�kowska
Wykonano w Zak�adzie Graficznym Politechniki Warszawskiej.
Nak�. 800+30. Arkuszy druk. 16,75. Papier druk. kl. VII 70 g.
Oddano do druku 29 VI 1984 r.  Zam�wienie nr 461/84.  T-92
Cena z� 160,-
SPIS TRE�CI
Str.
................................................,    7
Zofia Galewska - Rehabilitacja okulistyczna dzieci z
uszkodzonym wzrokiem
I. Kwalifikacja dzieci z uszkodzonym wzrokiem do
odpowiednich szk�............................  11
II. Przyczyny niedowidzenia u dzieci w wieku szko�y
podstawowej..........................,,.......  22
III. Dziecko niedowidz�ce w szkole z uwzgl�dnieniem
rodzaju jego niedowidzenia...............,...,  29
IV. Mo�liwo�� poprawy widzenia u dzieci z. uszkodzo-
nym wzrokiem..................................  4-0
Literatura.......................,............  54
Ewa Bendych - Rozw�j my�li tyflopedagogicznej..........  56
Ewa Bendych - Z zagadnie� wychowania w internacie dla
dzieci niewidomych
I. Wychowanie internatowe niewidomych dzieci i
m�odzie�y.....................................  33
II. Potrzeby niewidomych wychowank�w i sposoby ich
zaspokajania.................................. 102
III. �rodowisko wychowawcze internatu oraz metody
post�powania wychowawczego....................  132
Literatura....................................  148
J�zef Placha - Niekt�re problemy wychowania m�odzie�y
niewidomej
I. R�ne p�aszczyzny kontaktu wychowawczego z m�o-
dzie��, ze szczeg�lnym uwzgl�dnieniem sytuacji
konfliktowych i roli dialogu pedagogicznego ...  151
1. Zagadnienia wst�pne zwi�zane z wychowaniem.. 151
2. Dorastanie - okresem nasilenia konflikt�w...  153
3. Wadliwy i prawid�owy uk�ad stosunku wycho-
wawczego...................................  156
4. R�ne p�aszczyzny kontaktu wychowawczego ... 153
- 4 -
Str.
5. Rola dialogu w rozwi�zywaniu konflikt�w
mi�dzy wychowawcami a m�odzie�� niewido-
m� -----...................................      161
II.  Atmosfera rodzinna w internacie podstaw� pra-
wid�owego rozwoju wychowank�w...............      171
III,  Integracja spo�eczna niewidomych w aspekcie
kultury kontakt�w mi�dZyludzkich..........      181
IV. Zaspokojenie potrzeby sensu �ycia jako
szczeg�lnie wa�ny czynnik rozwoju cz�owieka..       191
Literatura.......................,.�..,.....       197
Jadwiga Kuczy�ska-Kwapisz - Nauka orientacji przes-
trzennej i samodzielnego poruszania si� nie-
widomych
I. Orientacja przestrzenna niewidomych .........       201
1. Zarys historyczny .....�....'........,...*.       201
2. Definicje orientacji przestrzennej .,.,�..       203
3. Dlaczego uczymy niewidomych orientacji
przestrzennej?.,�...�.,,,,,,.,...,,......       206
II, Podstawowe dzia�y nauczania orientacji przes-
trzennej...........................,.,......       207
1. Wst�pne umiej�tno�ci i poj�cia z zakresu
orientacji przestrzennej .................       207
1.1. Poj�cia przestrzenne.................       207
1.2. Techniki zabezpieczaj�ce ............       212
1.3. Ustalanie kierunku marszu...........       215
1.4. Systematyczne poznawanie otoczenia ..       217
1.5. Odnajdywanie upuszczonych przedmiot�w      218
1.6. korzystanie z pomocy przewodnika ....       219
2. Techniki pos�ugiwania si� d�ug� lask� .....     223
2.1. Budowa i rodzaje lasek ,,......,..,..       223
2.2. Technika diagonalna.................       226
2.3. Technika dotykowa ....,...............       228
2.4. Chodzenie po schodach z lask�.......       230
2.5. Korzystanie ze schod�w ruchomych ....       232
3. Wiadomo�ci i umiej�tno�ci potrzebne do sa-
modzielnego poruszania si� .,,,.,..,.,....       234
- 5 -
Str.
3.1. Samodzielne chodzenie w mie�cie .....     234
3.2. Korzystanie ze �rodk�w komunikacji
miejskiej............................     239
III. Cechy nauczyciela orientacji przestrzennej ...     240
IV, Projekt programu orientacji przestrzennej dla
szk� specjalnych dla dzieci niewidomych.....     241
1. Cele kszta�cenia i wychowania.......,.....     241
2. Tre�ci kszta�cenia........................     242
3. Zagadnienia zwi�zane z realizacj� programu      246
3.1. Konstrukcja programu.......,.........     246
3.2. Sposoby realizacji...................     247
v> Sprawno�� fizyczna a orientacja przestrzenna
u niewidomych w wieku szkolnym...............     249
Literatura...................................     261
S�ownik termin�w z zakresu orientacji przestrzennej i
samodzielnego poruszania si� niewidomych ..............     263
 7 -

Wst�p
Rewalidacja dzieci i m�odzie�y z uszkodzonym wzrokiem. Wy-
brane zagadnienia - to drugi skrypt ze specjalno�ci ty-
flopedagogika", kt�ry oddajemy do r�k student�w. Ma on odpo-
wiada� nowym potrzebom, jakie powsta�y w zwi�zku ze zmian�
planu studi�w naszej Uczelni. W pi�cioletnim planie studi�w
magisterskich przedmioty specjalistyczne zosta�y rozszerzone
i wprowadzono nowe, maj�c na uwadze tendencje rozwojowe wsp�-
czesnej tyflopedagogiki.
Przedmiotem bardziej wyeksponowanym i wprowadzonym jako je-
den z pierwszych w realizacji przedmiot�w specjalistycznych -
jest "terapia okulistyczna i protetyka". Tre�ci tego przedmio-
tu stanowi� bardzo wa�n� informacj� dla pedagoga, kt�ry b�dzie
rewalidowa� dziecko z uszkodzonym wzrokiem.
Statystyki �wiatowe notuj� procentowy wzrost dzieci niedo-
widz�cych i szcz�tkowo widz�cych oraz malej�c� liczb� ca�kowi-
cie niewidomych w populacji dzieci z uszkodzonym wzrokiem.
Grup� dzieci, kt�re maj� resztki wzroku, cechuje r�norodna i
skomplikowana sytuacja okulistyczna, co zobowi�zuje ich nau-
czycieli i wychowawc�w do dokszta�cania si� w tej dziedzinie.
Zagadnienia rewalidacji okulistycznej dzieci niedowidz�cych
i szcz�tkowo widz�cych zosta�y wyczerpuj�co om�wione w I dzia-
le skryptu. Autorka opracowania, dr nauk medycznych 2ofia Ga-
lewska, jest od lat zwi�zana ze szkolnictwem dla dzieci niedo-
widz�cych. Jest jednym z tych lekarzy okulist�w, kt�rzy przy-
czynili si� do powstania tej ga��zi szkolnictwa specjalnego w
Polsce.
Konieczno�� odr�bnego kszta�cenia dzieci niedowidz�cych
pierwsi zrozumieli nauczyciele szk� dla niewidomych. "Ju� w
1802 roku nauczyciel wiede�skiej szko�y dla niewidomych, von
Saheis, zwr�ci� uwag� na konieczno�� wy��czenia dzieci niedo-
widz�cych spo�r�d ociemnia�ych w celu uczenia ich odpowiednimi
- 8 -
dla nich metodami /.../ ale min�o wiele dziesi�tk�w lat,zanim
dzi�ki zainteresowaniu i wsp�pracy nauczycieli, lekarzy oku-
list�w i lekarzy szkolnych powsta�y samodzielne szko�y i klasy
dla dzieci niedowidzicych" /Z.Galewska, 1953, a.37/.
Pierwsza w ��wiecie szko�a dla dzieci niedowidz�cych powsta-
�a w Londynie w 1908 r, w olsce pierwsz� klas, dla niedowi-
dz�cych zorganizowa� lekarz okulista, dr iiazimierz ozymanowski,
przy Zak�adzie dla Niewidomych w Bydgoazczy. By�a ona prowa-
dzona przez szedi lat i, da�a dobre wyniki, Vj latach trzydzie-
stych dr .Zofia Galewska przebada�a ostroj?'? wzroku dzieci w
szko�ach dla niewidomych w laskach oraz w /.arszawie /Instytut
G�uchoniemych i Ociemnia�ych/ i stwierdzi�a, ze w grupie 122
dzieci 23St cz�ciowo widzia�o, w tyra 9*8; kwalifikowa�o si� do
szko�y dia niedowidz�cych, postanowiono zorganizowa� klasy dla
tych dzieci przy Instytucie G�uchoniemych I Ociemnia�ych �jed-
nak do wybuchu drugiej wojny kwiatowej szko�a taka w Polsce
nie powsta�a.
<*. roku szkolnym 1947/43 zbadano pod wzgl�dem okulistycznym
dzieci ze szk� podstawowych w Warszawie. Stwierdzono, ze z
ok. 80 tys. dzieci szkolnych 400 powinno kszta�ci� si� w kla-
sach dla niedowidz�cych. Po zebraniu materia�u rekrutacyjnego
na terenie Warszawy utworzono w 1950 r. pierwsz� w Polsce sko-
�c dia niedowidz�cych. Dr Galewska, kt�ra bra�a czynny udzia�
w badaniach okulistycznych dzieci warszawskich oraz przyczyni-
�a si� w du�ym stopniu do zorganizowania szko�y, podj�a w
niej prac� okulisty szkolnego. Prac� t� prowadzi do dzi�. Swo-
j� wiedzy i do�wiadczenie w pracy z dzieckiem niedowidz�cym
przekazuje nam, ��cz�c przekaz lekarza okulisty ze spojrzeniem
pedagoga, kt�rym sit* sta�a dziwki wielkiemu zaanga�owaniu w
rewalidacj� tych dzieci.
II i III dzia� skryptu, po�wi�cony zagadnieniom wychowania
w internacie, zosta� poprzedzony kr�tkim szkicem rozwoju my�li
tyflopedagogicznej. Wyeksponowane zosta�y zw�aszcza tre�ci
pierwszej publikacji, dowodz�cej, ze niewidomi s� wyuczalni i
wychowalni /Jj.Diderot, 1749/, oraz zasady rehabilitacji niewi-
domych, sformu�owane przez wybitnego ociemnia�ego tyflologa
M.3izerannefa /1883/, kt�re do dzi� nie straci�y swojej ak-
tualno�ci.
- 9 -
W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach,  kszta�cenie
niewidomych wi��e si� z ich wieloletnim pobytem w internacie,
Wi�kszo�� uczni�w jest wychowankami internatu przez 8-12 lat.
Bior�c pod uwag�, �e s� to najwa�niejsze lata w     procesie
kszta�towania si� o&ouowo�ci, nie mo�na nie docenia� tej for-
my wychowania w przygotowania do �ycia i pracy m�odych ludzi
z uszkodzonym wzrokiem.
�wa Bendych i J�zef Placha w swoich opracowaniach porusza-
j� zagadnienia stanowi�ce podstaw� prawid�owo ukszta�towanego
�rodowiska wychowawczego internatu: jak atmosfera rodzinna i
wi� z domem rodzinnym, kt�re s� koniecznym warunkiem akcep-
tacji przez dziecko �rodowiska internatowego; prawid�owy kon-
takt wychowawcy z wychowankiem, oparty na szacunku, �yczli-
wo�ci, dialogu i wsp�pra...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin