WDRAŻANIE SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH
TEORIA A PRAKTYKA
Na przykładzie systemu ubezpieczeniowego Insurer.
1 System TINY TERM INSURER 3
2 Działanie systemu w wydziałach, w których został zaaplikowany. 4
2.1 Sekcja Likwidacji Szkód 4
2.2 Wydział akwizycji. 7
2.3 Wydział Księgowości i Rachunkowości. 7
3 Po co Insurer ? Przesłanki wdrożenia nowego systemu. 8
3.1 Niedoskonałość stosowanego dotychczas, wybiórczo zaimplementowanego systemu. 8
3.2 Dążenie do zinformatyzowania całego PZU S.A. w celu wprowadzenia jednolitego systemu i stworzenia interakcyjnej bazy danych. 8
3.3 Stworzenie ujednoliconego i łatwo dostępnego dla osób uprawnionych systemu informacji o klientach. 8
3.4 Usprawnienie pracy. 8
4 Jak wdrażano? Trochę teorii i praktyki. 9
4.1 Pozyskanie systemu informatycznego. 10
4.2 Charakterystyka prac przygotowawczych 11
4.3 Weryfikacja systemu. Wady i zalety systemu TINY TERM INSURER. 14
4.3.1 Wypłata Odszkodowania. 16
4.3.2 Rejestracja przedmiotu szkody. 16
4.3.3 Rejestracja polisy ubezpieczeniowej. 17
4.3.4 Obciążenia Bonus Malus. 17
4.3.5 Sprawozdania i rejestry. 17
4.3.6 Środowisko pracy. 17
4.3.7 Zalety systemu TINY TERM INSURER 18
5 Czy warto było wdrażać nowy system? Ocena ekonomiczna i społeczna komputeryzacji systemów informacyjnych 18
5.1 Efekty cząstkowe 21
5.2 Efekty globalne 21
6 Bibliografia 22
W 1999 roku w celu wyeliminowania niespójności i różnorodności systemów wykorzystywanych w PZU S.A. oraz konsekwencji płynących z niewielkiego stopnia skomputeryzowania firmy w dobie tak ogromnego postępu został wdrożony nowy system ubezpieczeniowy TINY TERM INSURER, stworzy przez firmę Prokom dla PZU S.A.
Struktura funkcjonalna inspektoratu przedstawiona na schemacie nr 1 stanowiła podstawę do wyodrębnienia w systemie oddzielnych modułów dla poszczególnych działów, co z kolei pozwoliło na rozciągnięcie w czasie procesu wdrożeniowego. I tak w pierwszym etapie zaaplikowano INSURER-a w Sekcji Likwidacji Szkód, w Wydziale Akwizycji (OC i AC pojazdów mechanicznych) i częściowo w Księgowości. Zarówno ubezpieczenia jak odszkodowania majątkowe są nadal obsługiwane za pomocą starych systemów. W przypadku Księgowości, wprowadzenie INSURER-a w celu obsługi ubezpieczeń i szkód komunikacyjnych wymusiło częściowe wdrożenie nowego systemu w tej komórce i ewidencjonowanie rozliczeń zgodnie z jego zasadami z powodu stworzenia wspólnej bazy danych. Tutaj należy dodać, że ze względu na wielość jednostek terenowych firmy PZU S.A. wdrażanie nowego systemu odbyło się w różnych miejscach w różnym czasie.
Schemat 1: „Struktura funkcjonalna jednostki terenowej na podstawie inspektoratu PZU S.A. w Jaworznie”. Źródło: Opracowanie własne
Tutaj system Insurer został wdrożony w celu obsłużenia ewidencji odszkodowań komunikacyjnych i stanowi rozwiniętą bazę danych, w której:
Ø rejestruje się zaistniałe kolizje,
Ø dokonuje się wypłaty odszkodowania uczestnikowi kolizji będącemu poszkodowanym,
Ø obciąża się polisę OC sprawcy szkody, lub polisę poszkodowanego w przypadku Auto Casco.
Rejestracja zaistniałej kolizji wymaga podania następujących danych:
1. Polisa sprawcy szkody,
Informacje dotyczące numeru polisy, daty zawarcia i okresu obowiązywania, nr rejestracyjnego oraz marki pojazdu, na który zawarte jest ubezpieczenie, oraz danych właściciela polisy. W sytuacji, kiedy ubezpieczający posiada polisę zawartą w inspektoracie, w którym zgłaszana jest kolizja, dane te są wybierane automatyczne po podaniu zadanych parametrów z bazy, na podstawie informacji dostarczonych przez dział akwizycji.
Miejsce zawarcia oraz grupa ubezpieczenia określają typ szkody:
Ø 712 - szkoda z OC komunikacyjnego osób fizycznych,
Ø 711 – szkoda z OC komunikacyjnego osób prawnych,
Ø 702 – szkoda z polisy Auto Casco osób fizycznych,
Ø 701 – szkoda z polisy Auto Casco osób prawnych.
Każda z wymienionych grup ubezpieczenia posiada odpowiedni podtyp:
Ø J - polisa zawarta w Inspektoracie PZU S.A. w Jaworznie,
Ø W – polisa zawarta w Inspektoracie należącym do danego Oddziału Okręgowego,
Ø Z – polisy zawarte poza Oddziałem Okręgowym w Katowicach[1],
2. Data kolizji, data zgłoszenia, dane personalne wszystkich możliwych uczestników kolizji.
Tutaj należy dodać, że INSURER ma wbudowaną opcję wyboru z listy typu uczestnika szkody, może to być; poszkodowany, sprawca szkody, właściciel polisy, kierowca, użytkownik, opiekun, warsztat naprawczy, uposażony do odbioru odszkodowania, leasingobiorca.
3. Dane dotyczące samochodów uszkodzonych w kolizji (przedmiot szkody):
· W przypadku szkody OC: nr rejestracyjny pojazdu, marka, typ, rok i kraj produkcji, pojemność silnika, nr nadwozia, nr silnika ( tylko dla samochodu poszkodowanego),
· W przypadku szkody z AC, powyższe informacje rozszerza się o nr silnika,
posiadane zabezpieczenia (np.: alarm, blokada, immobilajzer).
4. Przewidywanej rezerwy na wypłatę odszkodowania.
2
Rysunek 1: „Moduł rejestracji szkody”Źródło: Opracowanie własne na podstawie systemu Tiny Term Insurer.
Kiedy szkoda zostanie w taki sposób zarejestrowana, kolejnym etapem jest dokonanie wypłaty odszkodowania i obciążenie polisy.
Sam proces wypłaty wymaga podania : rodzaju operacji, daty likwidacji szkody, daty wypłaty odszkodowania, osoby, na rzecz której wypłacane jest świadczenie, kwoty wypłaty.
Rodzaj operacji mówi, czy mamy do czynienia z pierwszą wypłatą, czy z kolejną, co może być wynikiem przewyższania kosztów faktycznie poniesionych przez poszkodowanego w związku z naprawą samochodu nad kwotą wypłaconą wcześniej, wyliczoną przez rzeczoznawcę PZU S.A. na podstawie systemu Audatex lub Eutotax. Koszty te jednak muszą byś udokumentowane rachunkami z warsztatu naprawczego.
Jeśli wypłata zostanie prawidłowo zarejestrowana, system pyta, czy zmniejszyć rezerwę oraz czy obciążyć Bonus Malus.
Zmniejszenie rezerwy może zostać przeprowadzone w dwóch wariantach:
Ø Całkowite wyzerowanie rezerwy, gdy nie przewiduje się kolejnych wypłat. Szkoda zostaje wtedy „zlikwidowana” i insurer przypisuje obciążenie polisy.
Ø Korygowanie rezerwy tylko o kwotę wypłaconego odszkodowania, która nie jest całkowitą wielkością świadczenia powoduje zmianę stanu szkody ze „zgłoszona” na „zlikwidowana częściowo” i pociąga za sobą dokonanie dopłaty w celu wyzerowania rezerwy i otrzymania stanu „zlikwidowana”.
Właściwe obciążenie Bonus Malus jest niezwykle istotne dla ubezpieczonego, gdyż tak naprawdę jest to nic innego jak podwyższenie składki ubezpieczenia o jedną grupę (czyli dziesięć procent na trzy lata) w wyniku spowodowania kolizji w OC lub korzystania z polisy w AC. Tak więc omyłkowe obciążenie polisy powoduje każdorazowo bezpodstawne powiększenie składki ubezpieczenia o kolejne dziesięć procent.
Innym przypadkiem jest odmowa odszkodowania, która następuje w wyniku rezygnacji poszkodowanego z odszkodowania, wartości uszkodzeń niższej niż franszyza ustalona na poziomie jednej drugiej najniższego wynagrodzenia (obecnie 380 PLN) bądź w wyniku nieuzasadnionego zgłoszenie roszczeń, gdy uszkodzenia nie wynikają z warunków umowy. Wówczas Insurer wymaga od użytkownika podania przyczyny i daty odmowy, oraz danych osoby, której odmówiono. Szkoda zmienia statut na „zlikwidowana” i nie następuje obciążenie Bonus Malus.
Opisując pokrótce działanie systemu Insurer w Wydziale akwizycji, należy wspomnieć, że dotyczy on rejestrowania polis Obowiązkowego ubezpieczenia OC i Auto Casco. Rejestracja polisy wymaga podania szczegółowych informacji dotyczących:
Ø Ubezpieczonego (imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, nr pesel, data urodzenia itp...).
Ø Polisy (numer i seria, data zawarcia, agent zawierający ubezpieczenie, okres obowiązywania, zniżki wynikające z bezkolizyjnej jazdy i taryfa, upust za kontynuację polisy, franszyza - połowa najmniejszego wynagrodzenia w Polsce), jest to kwota poniżej której PZU S.A. nie odpowiada za powstałe szkody, suma ubezpieczenia, kwota składki, termin płatności itp.).
Ø Samochodu (nr rejestracyjny, marka, typ, wartość pojazdu w przypadku Auto Casco, data produkcji, kraj produkcji, data pierwszej rejestracji, pojemność silnika, numer silnika, numer nadwozia, itp...)
ZorroHk