JBuilder X. Efektywne programowanie w JAVA.pdf

(804 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
JBuilder X. Efektywne
SPIS TRECI
programowanie w Javie
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Jacek Matulewski
ISBN: 83-7361-293-9
Format: B5, stron: 384
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Jeli wierzyæ prognozom firmy Borland — producenta JBuildera — pod koniec obecnego
dziesiêciolecia prawie 80% aplikacji bêdzie tworzonych w Javie i bazuj¹cych na niej
rodowiskach. Rozmaite dziedziny ludzkiej dzia³alnoci stawiaj¹ przed informatyk¹
coraz to wiêksze wymagania. Coraz cenniejszym zasobem staje siê inwencja
i produktywnoæ projektantów-programistów, którym trzeba w jak najwiêkszym stopniu
umo¿liwiæ twórcze dzia³anie. Warto ich odci¹¿yæ od drugorzêdnych zadañ, które
z powodzeniem mo¿na powierzyæ coraz lepszym i coraz tañszym maszynom.
Obecnie, w dobie upowszechnienia siê komputerów osobistych, trudno wyobraziæ
sobie profesjonalne tworzenie aplikacji bez usprawniaj¹cych to przedsiêwziêcie
nowoczesnych narzêdzi (RAD), z JBuilderem na czele. Warto pamiêtaæ, ¿e firma
Borland jest producentem dwóch innych narzêdzi RAD, które zrewolucjonizowa³y
proces tworzenia aplikacji: Delphi i C++Buildera —- kolejne wersje tych produktów
obecne s¹ na rynku od niemal dziesiêciu lat.
Niniejsza ksi¹¿ka stanowi praktyczny podrêcznik zarówno dla pocz¹tkuj¹cych,
którzy na gruncie JBuildera zamierzaj¹ zdobywaæ swe pierwsze dowiadczenia
programistyczne, jak i tych, którzy w swojej pracy u¿ywaj¹ Delphi i C++Buildera,
a w JBuilderze szukaj¹ interesuj¹cej alternatywy.
W ksi¹¿ce omówiono miêdzy innymi:
• Podstawy jêzyka Java i bogate mechanizmy rodowiska zintegrowanego
JBuildera X
• Korzystanie z nowoczesnych technik programistycznych oraz narzêdzi
i mechanizmów wspomagaj¹cych tworzenie aplikacji i apletów
• Stosowanie bibliotek i szablonów oraz JavaBeans
• Bazodanowe zastosowania JBuildera X, mechanizmy JDataStore, JDBC i ODBC
• Tworzenie i u¿ywanie archiwów JAR
• Modelowanie i projektowanie komponentów
• Dokumentowanie procesu projektowego za pomoc¹ JavaDoc
Nie traæ czasu na co, w czym mo¿e Ciê wyrêczyæ komputer; zajmij siê projektowaniem
apletów i aplikacji.
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
277628477.003.png 277628477.004.png 277628477.005.png
Spis treci
Wstp ...............................................................................................9
Rozdział 1. Pierwsze spotkanie z JBuilderem......................................................11
Trivia.................................................................................................................................11
Co to jest JBuilder?.....................................................................................................11
Nie tylko JBuilder.......................................................................................................12
Co nowego w darmowej edycji JBuilder X Foundation?...........................................13
Zintegrowane "rodowisko programistyczne......................................................................14
Przewodnik po oknach i zakładkach IDE...................................................................14
Jak bezbole"nie przesi-". si/ z Delphi lub C++ Buildera do JBuildera? ...................17
Pomoc .........................................................................................................................18
Konfigurowanie edytora i innych elementów "rodowiska programisty .....................19
Tworzenie i zarz-dzanie projektem...................................................................................25
Ustawienia formatowania kodu 9ródłowego ..............................................................29
JBuilder w słu:bie programisty, czyli przez Jav/ na skróty .............................................30
Kreator apletu. Pierwszy aplet „Hello World!”..........................................................30
Aby obejrze. aplet w zewn/trznej przegl-darce….....................................................37
Analiza kodu pierwszego apletu.................................................................................40
Osadzanie apletu w dokumencie HTML ....................................................................43
Kontrola działania apletu przez przegl-dark/.............................................................44
CodeInsight — budka suflera .....................................................................................47
Parametry odbierane z dokumentu HTML .................................................................48
Kontrola działania apletu poprzez komponenty steruj-ce i ich metody zdarzeniowe....52
Jak skasowa. niepotrzebn- metod/ zdarzeniow-? .....................................................59
Modyfikacja konfiguracji uruchamiania...........................................................................59
Kilka słów o debugowaniu................................................................................................63
Rozdział 2. Java ................................................................................................71
Kilka słów wst/pu.............................................................................................................71
Nowe i „stare” cechy Javy..........................................................................................71
Wirtualna maszyna Javy. Przeno"no". .......................................................................72
Czy mo:na za pomoc- JBuildera…?..........................................................................73
J/zyk..................................................................................................................................73
Komentarze.................................................................................................................74
Konwencja wielko"ci liter...........................................................................................74
Proste typy danych......................................................................................................75
ŁaJcuchy.....................................................................................................................77
Tablice.........................................................................................................................79
Instrukcje steruj-ce .....................................................................................................81
 
6
JBuilder X. Efektywne programowanie w Javie
Klasy i obiekty ..................................................................................................................96
Nie warto unika. klas i obiektów! ..............................................................................96
Projektowanie klasy....................................................................................................97
Kilka dodatkowych wiadomo"ci o klasach w skrócie ..............................................130
Rozdział 3. Przykładowe aplety i aplikacje........................................................135
Kolejne przykłady wykorzystania biblioteki AWT do projektowania RAD
w JBuilderze .................................................................................................................136
Aplet Scrollbars ........................................................................................................136
Tworzenie apletu b/d-cego równocze"nie aplikacj-. Pobieranie informacji
o wirtualnej maszynie Javy ....................................................................................144
Biblioteka Swing (Java 2) ...............................................................................................155
Swing kontra AWT...................................................................................................155
Pierwsza aplikacja Swing — Notatnik .....................................................................156
Aplikacja JPictureView — obrazy, ikony i pasek narz/dzi......................................186
Rozdział 4. Praca z kodem. Szablony................................................................199
Korzystanie z szablonów podczas „r/cznego” projektowania interfejsu. Aplet Puzzle.....199
Projektowanie RAD interfejsu vs. wykorzystanie tablic komponentów ..................199
Mened:er poło:enia komponentów..........................................................................200
R/czne przygotowanie interfejsu apletu. Tablice obiektów .....................................205
„Prawie r/czne” tworzenie metod zdarzeniowych i nasłuchiwaczy.........................208
Metoda zdarzeniowa.................................................................................................211
Odmierzanie czasu w osobnym w-tku. Tworzenie szablonów. Układanie puzzli na czas....219
Rozdział 5. Aplikacje konsolowe w JBuilderze ..................................................227
Rozdział 6. Komponenty JavaBean od *rodka ...................................................231
Tworzenie komponentów JavaBean................................................................................231
Klasa MigajacyPrzycisk i "rodowisko do jej testowania..........................................232
Wykorzystanie interfejsu Runnable..........................................................................237
Wła"ciwo"ci komponentów ......................................................................................243
Definiowanie dodatkowych zdarzeJ.........................................................................247
Instalowanie komponentu na palecie komponentów JBuildera......................................254
Klasa typu BeanInfo towarzysz-ca komponentowi ........................................................258
BeansExpress ..................................................................................................................261
Wła"ciwo"ci..............................................................................................................263
Zdarzenia...................................................................................................................266
Edytor wła"ciwo"ci i BeanInfo.................................................................................267
Diagram UML komponentu......................................................................................270
Silnik komponentu (metoda run) ..............................................................................271
Inicjacja komponentu................................................................................................273
Testowanie komponentu...........................................................................................274
Rozdział 7. Dystrybucja apletów, aplikacji i ziarenek JavaBean .........................277
Które pliki przenie". na serwer WWW, aby aplet działał? Jakie pliki
nale:y doł-czy. do aplikacji, aby j- uruchomi. na innym komputerze?......................278
Rozpoznawanie plików skompilowanych klas.........................................................278
Tworzenie skryptów, plików wsadowych i skrótów.................................................279
„Izolowanie” klas aplikacji.......................................................................................282
Pliki JAR. Archive Builder .............................................................................................282
Umieszczanie aplikacji w archiwach JAR................................................................283
Umieszczanie apletów w archiwach JAR.................................................................289
Komponenty JavaBean w archiwach JAR................................................................290
Spis treci
7
Tworzenie pliku uruchamialnego....................................................................................294
Tworzenie dokumentacji.................................................................................................296
Tworzenie dokumentacji za pomoc- javadoc z JDK................................................297
Kreator Javadoc ........................................................................................................300
Rozdział 8. Bazy danych w JBuilderze...............................................................305
Kilka słów wprowadzenia...............................................................................................305
Podstawowe poj/cia zwi-zane z bazami danych......................................................306
Czy znajomo". SQL jest niezb/dna?........................................................................306
Lokalne bazy danych. JDBC i ODBC.............................................................................307
Konfigurowanie DSN dla bazy danych ODBC (Windows) .....................................308
Tworzenie modułu danych za pomoc- Data Modeler. Składnia polecenia
SELECT j/zyka SQL. ............................................................................................309
Tworzenie aplikacji bazodanowych..........................................................................315
Komponenty dbSwing ..............................................................................................318
Samodzielne konfigurowanie poł-czenia .................................................................323
Master/Detail.............................................................................................................325
Database Pilot ...........................................................................................................329
JDataStore. W kierunku baz danych typu klient-serwer.................................................330
JDataStore Explorer..................................................................................................330
Tworzenie modułu danych........................................................................................335
Aplikacje korzystaj-ce z bazy danych JDataStore....................................................337
Zdalne bazy danych i JDataStore Server ..................................................................346
Dodatek A Kompilacja i archiwizowanie narzdziami JDK bez JBuildera.............351
Kompilacja ......................................................................................................................351
Tworzenie archiwów JAR...............................................................................................353
Dodatek B Co zabawnego mo3na zrobi4 z obrazem?.........................................355
Konwersja na tablic/ pikseli i jej modyfikowanie na przykładzie negatywu .................355
Konwersja obrazu na tablic/ pikseli opisywanych typem int...................................356
Składowe A, R, G i B ka:dego piksela. Operacje na bitach. Negatyw ....................357
Konwersja tablicy pikseli do obiektu typu Image.....................................................360
Implementacja w JPictureView.......................................................................................360
Troch/ zabawy: konwersja obrazu do ASCII Art...........................................................362
Skorowidz .....................................................................................365
Rozdział 6.
Komponenty JavaBean
od rodka
Wykorzystamy teraz wiedz i praktyczne umiejtnoci na temat Javy i JBuildera zdo-
byte w poprzednich rozdziałach do stworzenia komponentu JavaBean 1 . Ziarenko, które
przygotujemy, bdzie cyklicznie zmieniało kolory, czyli mówi$c prociej — bdzie
migaj$cym przyciskiem. Tak zreszt$ nazwiemy nasz komponent — .
Niestety, bdziemy musieli w du(ym stopniu przygotowa) ten komponent „rcznie”.
O ile w wersji komercyjnej JBuilder zawiera narzdzia i ,
które wydatnie wspomagaj$ tworzenie ziarenek JavaBean, to w wersji darmowej
JBuildera działaj$ one tylko przez 30 dni od instalacji. Mimo to, tak(e w JBuilder
Foundation, istnieje mo(liwo) wzgldnie szybkiego przygotowania komponentu
JavaBean, o czym postaram si Czytelnika przekona) w )wiczeniach z tego rozdziału.
W pierwszej czci rozdziału przedstawi podstawowe informacje o projektowaniu
komponentów w JBuilder Foundation, w tym o definiowaniu ich nowych właciwoci
i zdarze3. Nastpnie omówi procedur instalacji komponentów w JBuilderze, a na
ko3cu sposób przygotowania klasy typu .
Najwłaciwsz$ form$ dystrybucji komponentu jest archiwum JAR. Jak je tworzy),
dowiemy si w rozdziale 7.
Tworzenie komponentów JavaBean
Zaprojektujemy klas , która bdzie prostym przykładem kompo-
nentu JavaBean. zbudujemy na bazie komponentu
z biblioteki AWT. Jego działanie nie bdzie skomplikowane — bdzie to po prostu
1 Bean w jzyku angielskim oznacza ziarno, ziarenko. W kofeinowej poetyce Javy chodzi najpewniej
o ziarenko kawy.
277628477.001.png 277628477.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin