I ETAP EDUKACYJNY.doc

(171 KB) Pobierz
I ETAP EDUKACYJNY: KLASY I-III

I ETAP EDUKACYJNY: KLASY I-III

EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA

 

Edukacja wczesnoszkolna ma stopniowo i możliwie łagodnie przeprowadzić dziecko z kształ­cenia zintegrowanego do nauczania przedmiotowego w klasach IV-VI szkoły podstawowej. Edukacja wczesnoszkolna opisana jest poprzez:

1)     zestaw celów edukacji wczesnoszkolnej i wynikających z nich ogólnych zadań szkoły;

2)     wykaz wiadomości i umiejętności ucznia kończącego klasę I i ucznia kończącego klasę III;

3)     opis szczegółowych zadań szkoły związanych z realizacją poszczególnych obszarów treści nauczania.

 

Powodem wyodrębnienia klasy I jest podkreślenie ciągłości procesu edukacji rozpoczętego w przedszkolu i kontynuowanego w szkole podstawowej. Chodzi też o uwzględnienie możli­wości rozwojo­wych ucznia klasy I, a także właściwe rozmieszczenie treści kształcenia w ra­mach I etapu edukacyjnego.

 

Zakres wiadomości i umiejętności, jakimi ma dysponować uczeń kończący klasę I, a póź­niej klasę III szkoły podstawowej ustalono tak, by nauczyciel mógł je zrealizować z uczniami
o prze­ciętnych możliwościach. Jest to waż­ne założenie, gdyż wia­do­mości i umiejętności ukształ­­to­wa­ne w kla­sach I-III szkoły podstawowej stanowią bazę i punkt wyjścia do nauki
w klasach IV-VI szkoły podstawowej.

 

W sprzyjających warunkach edukacyjnych można kształcenie zorganizować tak, by ucznio­wie nauczyli się znacznie więcej. Z drugiej strony, niektórym ucz­niom trzeba udzielić specjalis­tycz­­nej pomocy (zajęcia reedukacyjne, korekcyjno-wyrównaw­cze itp.), aby byli
w stanie sprostać wymaganiom określonym w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

 

 

Cele kształcenia  ­– wymagania ogólne

 

Celem edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie dziecka w rozwoju intelektu­alnym, emocjonalnym, społecznym, fizycznym, estetycznym i etycznym. Ważne jest również takie wychowanie, aby dziecko na miarę swoich możliwości było przygotowane do życia w zgo­dzie z samym sobą, ludźmi i przyrodą. Jednocześnie dąży się do ukształtowania sys­te­mu wiadomości i umiejętności potrzebnych dziecku do poznawania i rozumienia świata, radzenia sobie w codziennych sytuacjach oraz do kontynuowania nauki w klasach IV-VI szkoły pod­stawowej.

 

Realizacja tych celów wymaga od szkoły:

1)     realizowania programu nauczania skoncentrowanego na dziecku, na jego indy­wi­du­al­nym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się;

2)     respektowania trójpodmiotowości oddziaływań wychowawczych i kształcących: uczeń-szkoła-dom rodzinny;

3)     poszanowania godności dziecka, rozwijania jego predyspozycji i zdol­ności poznaw­czych;

4)     kształtowania u dziecka pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania cieka­wości w po­znawaniu otaczającego świata i w dążeniu do prawdy;

5)     zapewnienia dziecku przyjaznych, bezpiecznych i zdrowych warunków do nauki i za­ba­wy, działania indywidualnego i zespołowego, rozwijania samodzielności oraz odpo­wie­­dzial­ności za siebie i najbliższe otoczenie, ekspresji plastycznej, muzycz­nej i ru­cho­wej, aktywności badawczej, a także działalności twórczej;

6)     wyposażenia dziecka w umiejętność czytania i pisania, w wiadomości i sprawności matematyczne potrzebne w sytu­acjach życiowych i szkolnych oraz przy rozwiązy­waniu problemów na miarę ucznia klas początkowych;

7)     dbałości o to, aby dziecko mogło nabywać wiedzę i umiejętności potrzebne do rozu­mie­nia świata, w tym zagwarantowania mu dostępu do różnych źródeł informacji i możli­wości korzystania z nich;

8)     sprzyjania rozwojowi cech osobowości dziecka koniecznych do aktywnego i etycz­nego uczestnictwa w życiu społecznym.

 

Treści nauczania i umiejętności – wymagania szczegółowe na koniec klasy I szkoły podstawowej

 

1.      Edukacja polonistyczna. Wspomaganie rozwoju umysłowego w zakresie wypowiadania się. Dbałość o kulturę języka. Początkowa nauka czytania i pisania. Kształtowanie umie­jęt­ności wypowiadania się w małych formach teatralnych.

Uczeń kończący klasę I:

1)     w zakresie umiejętności społecznych warunkujących porozumiewanie się i kul­turę języka:

a)      obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi i chce zrozu­mieć, co przekazują; komunikuje w jasny sposób swoje spostrzeżenia, po­trze­by, odczucia,

b)     uczestniczy w rozmowie na tematy związane z życiem rodzinnym i szkol­nym, także inspirowane literaturą,

c)      rozmawia w kulturalny sposób: zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, mówi na temat, zadaje pytania i odpowiada na pytania innych osób, dosto­sowuje ton głosu do sytuacji, np. nie mówi zbyt głośno;

2)     w zakresie umiejętności czytania i pisania:

a)      rozumie sens kodowania oraz dekodowania; odczytuje uproszczone rysun­ki, piktogramy, znaki informacyjne i napisy,

b)     zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty,

c)      pisze proste, krótkie zdania: przepisuje, pisze z pamięci; dba o estetykę i pop­raw­ność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii),

d)     posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie,

e)      interesuje się książką i czytaniem; słucha w skupieniu czytanych utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy), w miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela;

3)     w zakresie małych form teatralnych:

a)      uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje mimiką, gestem, ruchem zacho­wa­nia bohatera literackiego lub wymyślonego,

b)     rozumie umowne znaczenie rekwizytu i umie posłużyć się nim w odgry­wanej scence,

c)      odtwarza z pamięci teksty dla dzieci, np. wiersze, piosenki, fragmenty prozy.

 

2.     Język obcy nowożytny. Wspomaganie dzieci w porozumiewaniu się z osobami, które mówią innym językiem. Uczeń kończący klasę I:

1)     rozumie proste polecenia i właściwie na nie reaguje;

2)     nazywa obiekty w najbliższym otoczeniu;

3)     recytuje wierszyki i rymowanki, śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego;

4)     rozumie sens opowiedzianych historyjek, gdy są wspierane obrazkami, gestami, przedmiotami;

5)     stopniowo buduje swoją świadomość językową w zakresie języka obcego i ojczy­stego.

 

3.     Edukacja muzyczna. Wychowanie do odbioru i tworzenia muzyki: śpiewanie i muzy­ko­wanie, słuchanie i rozumienie. Uczeń kończący klasę I:

1)     powtarza prostą melodię; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru, wykonuje śpie­wanki i rymowanki;

2)     odtwarza proste rytmy głosem i na instrumentach perkusyjnych; wyraża nastrój i cha­rakter muzyki pląsając i tańcząc (reaguje na zmianę tempa i dynamiki);

3)     realizuje proste schematy rytmiczne (tataizacją, ruchem całego ciała);

4)     wie, że muzykę można zapisać i odczytać;

5)     świadomie i aktywnie słucha muzyki, potem wyraża swe doznania werbalnie i nie­wer­balnie;

6)     kulturalnie zachowuje się na koncercie oraz w trakcie śpiewania hymnu.

 

4.      Edukacja plastyczna. Poznawanie architektury, malarstwa i rzeźby. Wyrażanie własnych myś­li i uczuć w różnorodnych formach plastycznych. Przygotowanie do korzystania z me­dial­nych środków przekazu. Uczeń kończący klasę I:

1)     wypowiada się w różnych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przes­trzeni; posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego, jak kształt, barwa, faktura;

2)     ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opo­wia­daniem, muzyką;

3)     wykonuje proste rekwizyty (lalka, pacynka itp.) i wykorzystuje je w małych formach teatralnych;

4)     tworzy przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej regionu, w którym mieszka np. pisanki, palmy wielkanocne, wycinanki, kompozycje z bibułki;

5)     rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki: architekturę (także architekturę zieloną), ma­lar­stwo, rzeźbę, grafikę; wypowiada się na ich temat;

6)     korzysta z narzędzi multimedialnych dla wyrażania własnych intencji twórczych, np. w formie listu obrazkowego;

7)     przestrzega rozsądnych ram czasowych korzystania z telewizji, komputera.

 

5.      Edukacja społeczna. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i doro­sły­mi. Uczeń kończący klasę I:

1)     potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami, wie, że warto być odważnym, mądrym i pomagać potrzebującym, nie należy kłamać lub zatajać prawdy;

2)     współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej, grzecznie zwraca się do innych w szkole, w domu i na ulicy;

3)     wie, co wynika z przynależności do swojej rodziny, jakie są relacje między naj­bliż­szymi, wywiązuje się z powinności wobec nich;

4)     ma rozeznanie, że pieniądze otrzymuje się za pracę; dostosowuje swe oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny;

5)     zna niektóre zagrożenia ze strony innych ludzi; wie, do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc;

6)     wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie można i dlaczego;

7)     potrafi wymienić status administracyjny swojej miejscowości (wieś, miasto); wie, czym zajmuje się np. policjant, strażak, lekarz, weterynarz; jak można się do nich zwró­cić o pomoc;

8)     wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a Polska znajduje się w Euro­pie; zna symbole narodowe (flaga, godło, hymn), rozpoznaje flagę i hymn Unii Euro­pejskiej.

 

6.      Edukacja przyrodnicza. Wychowanie do rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej. Uczeń kończący klasę I:

1)     w zakresie rozumienia i poszanowania świata roślin i zwierząt:

a)      rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrod­niczych, jak park, las, pole uprawne, sad i ogród (działka),

b)     zna sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie w sen zimowy,

c)      wymienia warunki konieczne do rozwoju roślin i zwierząt w gospodarstwie domo­wym, w szkolnych uprawach i hodowlach itp.; prowadzi proste hodo­wle i upra­wy (w szczególności w kąciku przyrody),

d)     wie, jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku: niszczenie szkodników przez ptaki, zapylanie kwiatów przez owady, spulchnianie gleby przez dżdżo­wnice,

e)      zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka: wypalanie łąk i ściernisk, zatruwanie powietrza i wód, pożary lasów, wyrzu­...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin