lesson_5.pdf

(69 KB) Pobierz
Microsoft Word - lesson_5
Lesson 5
Talking on the phone – rozmowa przez telefon
Numbers 21100
A: Hello.
B: Hello! Can I speak to Kate, please?
A: I’m sorry, but she isn’t here at the moment. Who is calling?
B: This is Jack, Jack More. I am a friend from school. What time will she be back?
A: I am not sure. She is working late tonight. I’m Jeff, her husband.
B: Can I leave a message?
A: Yes, of course.
B: Can you tell her I called? I will call back later.
A: OK. I will tell her.
B: Thanks very much. Bye.
A: Goodbye.
Translation:
A: Słucham?
B: Dzień dobry, czy mogę rozmawiać z Kate?
A: Przykro mi, ale nie ma jej teraz. Kto dzwoni?
B: Tu Jack, Jack More. Jestem kolegą ze szkoły. O której ona wróci?
A: Nie jestem pewien. Pracuje dzisiaj do późna. Jestem Jeff, jej mąż.
B: Czy mogę zostawić wiadomość?
A: Oczywiście.
B: Czy możesz jej powiedzieć, że dzwoniłem? Zadzwonię później.
A: OK. Przekażę jej.
B: Dziękuję bardzo. Do widzenia.
A: Do widzenia.
Grammar
Czasownik „have got” – mieć, posiadać
Używamy go, gdy:
mówimy, że coś do kogoś należy, np. I have got a doll;
chcemy opisać osoby, zwierzęta i rzeczy, np. I have got long dark hair;
gdy mówimy o tymczasowych stanach, np. I have got a problem;
Os.
Affirmative
Negative
Question
long form short form long form short form
L.p. 1
2
3
I have got
You have got
He has got
She has got
It has got
I’ve got
You’ve got
He’s got
She’s got
It’s got
I have not got
You have not got
He has not got
She has not got
It has not got
I haven’t got
You haven’t got
He hasn’t got
She hasn’t got
It hasn’t got
Have I got?
Have you got?
Has he got?
Has she got?
Has it got?
L.mn. 1
2
3
We have got
You have got
They have got
We’ve got
You’ve got
They’ve got
We have not got
You have not got
They have not
got
We haven’t got
You haven’t got
They haven’t got
Have we got?
Have you got?
Have they got?
50205537.001.png
Przeczenie tworzymy przez dodanie do czasownika "have" przeczenia "not" między have a
got.
Andy has not got a bike.
Pytanie tworzymy przez inwersję, czyli zamianę podmiotu i orzeczenia.
Has Andy got a bike?? – zdanie pytające. Orzeczenie "has" stoi przed podmiotem Andy .
umbers 21999
20 twenty
30 thirty
40 forty
50 fifty
60 sixty
70 seventy
80 eighty
90 ninety
100 a hundred
200 two hundred
300 three hundred
Kolejne setki tworzymy na tej samej zasadzie
Liczby od 21 do 99, wyłączając dziesiątki, zapisujemy następująco:
21 twentyone
34 thirtyfour
56 fiftysix
Liczby takie zawsze zapisujemy z myślnikiem między cyframi.
Liczby od 101 do 999, wyłączając setki, zapisujemy następująco:
108 – one hundred and eight
221 – two hundred and twentyone
645 – six hundred and fortyfive
Liczby takie w zapisie słownym i w mowie, pomiędzy setką a drugą częścią liczby, mają
słówko łączące „and”.
Exercises:
1. Complete the dialogue with your own answers.
Uzupełnij dialog swoimi odpowiedziami.
A: Hello.
B: Hello, can I speak to Kate?
A Yes, of course, hold on. 1
A: Hello.
 
B: ……………………… 2
A: It’s so nice to hear from you? How are you?
B: ……………………………………………… 3
A: I’m OK, too. Have you got any plans for Friday evening?
B: …………………………………….. 4
A: Maybe we can meet on Friday?
B: ………………………………… 5
A: OK. See you on Friday
B :…………………. 6
2. Complete the blanks with correct form of verb “have got”.
Uzupełnij luki odpowiednią formą czasownika “have got”.
1. Mary ……………..very long hair.
2. I………….. a computer.
3. We…………….. flowers.
4. John ……….. his car keys.
5. …………. you……....a car?
6. ………..Sara……..a cat?
7. I …………. yours car keys. John has got yours keys.
3. Complete the blanks with correct form of verb “to be” (am, is, are) or “have got”
(have/has got).
Uzupełnij luki odpowiednią formą czasownika “to be” (am, is, are) lub “have got”
(have/has got).
1. ….. Mary ……a dog?
2. Jane…..a doctor.
3. You…..very nice hair.
4. He…..a teacher and he…….many pupils.
5. ……John a student?
4. Write the numbers.
Rozpisz liczebniki.
23
99
51
44
27
539
394
875
928
418
Zgłoś jeśli naruszono regulamin