plan pracy - taktyka - działanie szperaczy.doc

(67 KB) Pobierz
PLAN PRACY

 

 

PLAN PRACY

do przeprowadzenia zajęć z taktyki

 

 

ZAGADNIENIE: Działanie  szperaczy

 

CZAS: Regulowany przez kierownika zajęć

 

MIEJSCE: Pas Taktyczny 

 

ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWE:

-           kbk AKMS – na stan

-           oporządzenie pełne – na stan

-           załącznik do wpisywania ocen szkolonym

-           plan pracy

 

WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA:

-                                                                                                           zakazuję samowolnie oddalać się z miejsca zagadnienia

-                                                                                                           Przejrzeć broń przed zajęciami

-                                                                                                           Zabrania się kierowania broni w kierunku ludzi zwierząt choć nie jest załadowana

-                                                                                                           Przejrzeć broń po zajęciach

-                                                                                                           w razie doznania różnego rodzaju urazów natychmiastowo zgłosić instruktorowi

Lp

Czas zagadnienie

Czynności

Instruktora

Ćwiczących

1.

 

 

 

2.

Regulowany przez kierownika zajęć

BACZNOŚĆ – uczył was będę działania szperaczy  SPOCZNIJ.

 

 

Ma to na celu ubezpieczenie marszu sił głównych

Stoją na zbiórce

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Regulowany przez kierownika zajęć

 

 

Działanie szperaczy

 

Omawiam zachowanie się szperaczy podczas ubezpieczenia marszu.

Szperacze - wysyłani są ze składu drużyny patrolowej tam, gdzie nie wystarcza prowadzenie rozpoznania za pomocą obserwacji przez drużynę. Wysyłani są oni z zadaniem rozpoznania ważnych obiektów terenowych. Po wysłaniu szperaczy drużyna patrolowa pozostaje w ukryciu i jest w gotowości do wsparcia działania szperaczy.

Szperacze działają parami. Jeden z nich jest starszym szperaczem, przesuwa się za szperaczem i kieruje jego działaniem, będąc w stałej gotowości do wsparcia go ogniem. Obserwuje on również sygnały dowódcy drużyny patrolowej oraz melduje mu - za pomocą sygnałów i znaków umownych - o spostrzeżeniach.

Szperacze przesuwają się od jednego przedmiotu terenowego do drugiego. Powinni oni zwracać uwagę na wszystkie charakterystyczne cechy terenu i przedmiotów terenowych. Muszą działać szybko i sprawnie. Po przeprowadzeniu rozpoznania starszy szperacz podaje sygnał „droga wolna” lub „widzę przeciwnika”. Szperacze nie zatrzymują się jeżeli nie stwierdzą obecności przeciwnika. Wykonują dalej powierzone zadania. O wykryciu przeszkody, lub przeciwnika meldują dowódcy. Dalej działają zgodnie z jego wskazówkami. Po wykonaniu zadania natychmiast wracają do drużyny patrolowej i wykonują rozkaz dowódcy drużyny. Działania szperaczy obejmują:

-      rozpoznanie pojedynczego zabudowania, wzgórza i krzaków oraz innych przedmiotów terenowych

-      rozpoznanie miejscowości

-      rozpoznanie lasów

-      rozpoznanie przeszkód wodnych

-      prowadzenie rozpoznania w nocy

Na komendę dowódcy plutonu rozpoczynam szkolenie żołnierzy wg podstawowego modelu instruowania.

Wprowadzam w sytuację bojową: „Przeciwnik wycofując się w kier. Pn. pozostawia drobne grupy celem opóźnienia naszego pościgu oraz minuje mosty, przepusty i węzły dróg. Drużyna jako drużyna patrolowa otrzymała zadanie: przeprowadzić rozpoznanie drogi marszu strzelnica - skraj lasu - zabudowania i ubezpieczać patrol czołowy po nakazanej drodze; szczególną uwagę zwracając na mosty, przepusty, miejscowości i las.”

„Czynność ta służy do umiejętnego i sprawnego działania jako szperacz w czasie prowadzenia marszu ubezpieczonego.

Wykonuje się na komendę - stawiam zadanie zgodnie z załącznikiem  nr 1.

POKAZUJĘ - wykonuję wzorowy pokaz z wyznaczonym i przygotowanym żołnierzem z drużyny

POKAZUJĘ I OBJAŚNIAM - wykonuję zbiórkę żołnierzy w szeregu i objaśniam z równoczesnym wykonaniem czynności praktycznie.

Przystępuję do przerobienia zagadnienia z żołnierzami w trakcie przemarszu na pas taktyczny w miejsce wyznaczone przez kierownika zajęć. W trakcie ćwiczenia bacznie obserwuję ćwiczących, zauważone błędy usuwam na bieżąco. W trakcie szkolenia zwracam uwagę na bojowe zachowanie się żołnierzy i wzajemne ubezpieczanie się szperaczy podczas działań.

W taki sposób szkolę żołnierzy z drużyny do pełnego opanowania zagadnień.

Po przećwiczeniu tych czynności przystępuję do szkolenia całej drużyny wyznaczając szperaczy na poszczególne fragmenty ćwiczenia i zmieniając ich po przećwiczeniu każdego elementu.

Żołnierze ćwiczą do pełnego opanowania zagadnienia.

 

Wykonuję zbiórkę drużyny, omawiam błędy, wskazuję możliwości ich wyeliminowania, podaję oceny indywidualne, wskazuje najlepiej i najgorzej ćwiczących, podaję ocenę ogólna drużyny.

 

 

Stoją na zbiórce słuchają

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po omówieniu przez instruktora zagadnienia przed przemieszczenie plutonu na pas taktyczny podchorążowie wykonują marsz ubezpieczony w kierunku pasa taktycznego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po dotarciu w określone miejsce przez kierownika zajęć

Podchorążowie wykonują zbiórkę i słuchają omówienia zajęć przez instruktora

 

 

 

 

 

ZADANIE DLA SZPERACZY

 

  1. Układ i treść

-      wywołanie szperaczy

  1. Wiadomości o przeciwniku
  2. Przedmiot i cel rozpoznania (co wykonać i ustalić)
  3. Droga podejścia i sposób działania
  4. Sposób meldowania wyników rozpoznania, szczegóły oraz miejsce dołączenia do drużyny patrolowej
  5. Miejsce drużyny patrolowej i d-cy drużyny

II. Przykład:

-      „szer. pchor. X i szer. pchor. Y jesteście szperaczami, starszy szperacz szer. pchor. X. Szperacze DO MNIE”.

  1. Przeciwnik broni wzgórza 200 m. na PN od zabudowań. Przed Wami 200 m. pojedyncze zbudowanie - tam prawdopodobne stanowiska ubezpieczenia przeciwnika  
  2. Waszym zadaniem jest rozpoznać zabudowanie i ustalić obecność w nim przeciwnika i jego stanowisk ogniowych
  3. Do zabudowania podejść wzdłuż rowu, dalej do sadu i ze skraju sadu obserwować zabudowanie. Następnie podejść do zabudowania gospodarczego i przeszukać je, po czym przystąpić do przeszukania budynku mieszkalnego. W wypadku wykrycia przeciwnika poprzez obserwację ustalić jego siłę i stanowiska ogniowe, a następnie wrócić poprzednią drogą do drużyny patrolowej. W sytuacji nieobecności przeciwnika wyjść na PN skraj sadu w rejon rozłożystego drzewa i podać sygnał „droga wolna”.
  4. O wynikach rozpoznania meldować sygnałami:

-      PRZECIWNIK - karabinek podniesiony pionowo nad głową

-      DROGA WOLNA - karabinek podniesiony poziomo nad głową

Do drużyny patrolowej dołączyć w rejonie rozłożystego drzewa w sytuacji nie napotkania przeciwnika. W przypadku napotkania przeciwnika wykonać nakazane zadanie i wrócić drogą podejścia w rejon zarośli.

5. Miejsce drużyny patrolowej za kępą zarośli, moje miejsce w środku ugrupowania drużyny.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin