PLAN PRACY
do przeprowadzenia zajęć z taktyki
ZAGADNIENIE: Działanie szperaczy
CZAS: Regulowany przez kierownika zajęć
MIEJSCE: Pas Taktyczny
ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWE:
- kbk AKMS – na stan
- oporządzenie pełne – na stan
- załącznik do wpisywania ocen szkolonym
- plan pracy
WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA:
- zakazuję samowolnie oddalać się z miejsca zagadnienia
- Przejrzeć broń przed zajęciami
- Zabrania się kierowania broni w kierunku ludzi zwierząt choć nie jest załadowana
- Przejrzeć broń po zajęciach
- w razie doznania różnego rodzaju urazów natychmiastowo zgłosić instruktorowi
Czas zagadnienie
Czynności
Instruktora
Ćwiczących
Regulowany przez kierownika zajęć
BACZNOŚĆ – uczył was będę działania szperaczy SPOCZNIJ.
Ma to na celu ubezpieczenie marszu sił głównych
Stoją na zbiórce
3.
Działanie szperaczy
Omawiam zachowanie się szperaczy podczas ubezpieczenia marszu.
Szperacze - wysyłani są ze składu drużyny patrolowej tam, gdzie nie wystarcza prowadzenie rozpoznania za pomocą obserwacji przez drużynę. Wysyłani są oni z zadaniem rozpoznania ważnych obiektów terenowych. Po wysłaniu szperaczy drużyna patrolowa pozostaje w ukryciu i jest w gotowości do wsparcia działania szperaczy.
Szperacze działają parami. Jeden z nich jest starszym szperaczem, przesuwa się za szperaczem i kieruje jego działaniem, będąc w stałej gotowości do wsparcia go ogniem. Obserwuje on również sygnały dowódcy drużyny patrolowej oraz melduje mu - za pomocą sygnałów i znaków umownych - o spostrzeżeniach.
Szperacze przesuwają się od jednego przedmiotu terenowego do drugiego. Powinni oni zwracać uwagę na wszystkie charakterystyczne cechy terenu i przedmiotów terenowych. Muszą działać szybko i sprawnie. Po przeprowadzeniu rozpoznania starszy szperacz podaje sygnał „droga wolna” lub „widzę przeciwnika”. Szperacze nie zatrzymują się jeżeli nie stwierdzą obecności przeciwnika. Wykonują dalej powierzone zadania. O wykryciu przeszkody, lub przeciwnika meldują dowódcy. Dalej działają zgodnie z jego wskazówkami. Po wykonaniu zadania natychmiast wracają do drużyny patrolowej i wykonują rozkaz dowódcy drużyny. Działania szperaczy obejmują:
- rozpoznanie pojedynczego zabudowania, wzgórza i krzaków oraz innych przedmiotów terenowych
- rozpoznanie miejscowości
- rozpoznanie lasów
- rozpoznanie przeszkód wodnych
- prowadzenie rozpoznania w nocy
Na komendę dowódcy plutonu rozpoczynam szkolenie żołnierzy wg podstawowego modelu instruowania.
Wprowadzam w sytuację bojową: „Przeciwnik wycofując się w kier. Pn. pozostawia drobne grupy celem opóźnienia naszego pościgu oraz minuje mosty, przepusty i węzły dróg. Drużyna jako drużyna patrolowa otrzymała zadanie: przeprowadzić rozpoznanie drogi marszu strzelnica - skraj lasu - zabudowania i ubezpieczać patrol czołowy po nakazanej drodze; szczególną uwagę zwracając na mosty, przepusty, miejscowości i las.”
„Czynność ta służy do umiejętnego i sprawnego działania jako szperacz w czasie prowadzenia marszu ubezpieczonego.
Wykonuje się na komendę - stawiam zadanie zgodnie z załącznikiem nr 1.
POKAZUJĘ - wykonuję wzorowy pokaz z wyznaczonym i przygotowanym żołnierzem z drużyny
POKAZUJĘ I OBJAŚNIAM - wykonuję zbiórkę żołnierzy w szeregu i objaśniam z równoczesnym wykonaniem czynności praktycznie.
Przystępuję do przerobienia zagadnienia z żołnierzami w trakcie przemarszu na pas taktyczny w miejsce wyznaczone przez kierownika zajęć. W trakcie ćwiczenia bacznie obserwuję ćwiczących, zauważone błędy usuwam na bieżąco. W trakcie szkolenia zwracam uwagę na bojowe zachowanie się żołnierzy i wzajemne ubezpieczanie się szperaczy podczas działań.
W taki sposób szkolę żołnierzy z drużyny do pełnego opanowania zagadnień.
Po przećwiczeniu tych czynności przystępuję do szkolenia całej drużyny wyznaczając szperaczy na poszczególne fragmenty ćwiczenia i zmieniając ich po przećwiczeniu każdego elementu.
Żołnierze ćwiczą do pełnego opanowania zagadnienia.
Wykonuję zbiórkę drużyny, omawiam błędy, wskazuję możliwości ich wyeliminowania, podaję oceny indywidualne, wskazuje najlepiej i najgorzej ćwiczących, podaję ocenę ogólna drużyny.
Stoją na zbiórce słuchają
Po omówieniu przez instruktora zagadnienia przed przemieszczenie plutonu na pas taktyczny podchorążowie wykonują marsz ubezpieczony w kierunku pasa taktycznego
Po dotarciu w określone miejsce przez kierownika zajęć
Podchorążowie wykonują zbiórkę i słuchają omówienia zajęć przez instruktora
ZADANIE DLA SZPERACZY
- wywołanie szperaczy
II. Przykład:
- „szer. pchor. X i szer. pchor. Y jesteście szperaczami, starszy szperacz szer. pchor. X. Szperacze DO MNIE”.
- PRZECIWNIK - karabinek podniesiony pionowo nad głową
- DROGA WOLNA - karabinek podniesiony poziomo nad głową
Do drużyny patrolowej dołączyć w rejonie rozłożystego drzewa w sytuacji nie napotkania przeciwnika. W przypadku napotkania przeciwnika wykonać nakazane zadanie i wrócić drogą podejścia w rejon zarośli.
5. Miejsce drużyny patrolowej za kępą zarośli, moje miejsce w środku ugrupowania drużyny.
Kristof66