test świat bezkręgowców.doc

(615 KB) Pobierz

Grupa A

Bezkręgowce

 

Poniższy test składa się z 20 zadań. Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów możliwą do uzyskania za prawidłowe odpowiedzi. Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 45 punktów.

 

1. Uzupełnij zdanie.                                                  (0–1)

 

Tkanką nazywamy zespół . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

o podobnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , przystosowanych

do pełnienia określonych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

w organizmie.

2. Rozpoznaj i zaznacz nazwę tkanki, której dotyczy poniższy opis.                                                       (0–1)

 

Tkanka ta wchodzi w skład ścian narządów wewnętrznych. Zbudowana jest z komórek o wrzecionowatym kształcie, które mają jedno jądro komórkowe, pracują wolno i niezależnie od naszej woli.

A. Tkanka łączna.

B. Tkanka mięśniowa gładka.

C. Tkanka mięśniowa poprzecznie prążkowana

szkieletowa.

D. Tkanka nabłonkowa.

 

3. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.           (0–1)

Podstawowe rodzaje tkanek zwierzęcych to

A. miękiszowa, okrywająca i wzmacniająca.

B. nabłonkowa, kostna, krew i nerwowa.

C. nabłonkowa, mięśniowa, łączna i nerwowa.

D. mięśniowa, kostna, chrzęstna i okrywająca.

 

4. Do podanych nazw tkanek zwierzęcych dopisz funkcje, które pełnią.                                            (0–3)

 

Tkanka nabłonkowa – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

Krew – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

Tkanka kostna – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

5. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.            (0–1)

Symetria dwuboczna występuje u

A. chełbi i tasiemca.

B. owsika i ukwiału.

C. owsika i tasiemca.

D. chełbi i ukwiału.

 

…………………………

Imię i nazwisko

………………………

Klasa

 

 

6. Obok zdań zawierających prawdziwe informacje

wpisz literę P, a obok zawierających fałszywe

informacje – literę F.                                                (0–2)

 

Parzydełkowce występują tylko w postaci polipów….

Ciało parzydełkowców ma symetrię promienistą….

Parzydełkowce mają jamę chłonąco-trawiącą,

w której odbywa się trawienie…..

Ciało gąbek składa się z komórek luźno, ułożonych w galaretowatej substancji…...

 

 

7. Podaj środowisko życia poniższych zwierząt.

(0–4)

A. Ukwiał – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

B. Glista ludzka – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

C. Mysz morska – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

D. Ślimak winniczek – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

8. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.      (0–1)

Ciało parzydełkowców składa się z dwóch warstw – ektodermy i endodermy, między którymi znajduje się

A. mezoglea.

B. meduza.

C. mitochondrium.

D. stopa.

 

9. Podkreśl nazwy zwierząt zaliczanych do pierścienic.                                                      (0–3)

 

rozwielitka, włosień, dżdżownica, ważka,

mysz morska, tygrzyk paskowany, nereida

 

10. Wykreśl wyrazy tak, aby powstały zdania prawdziwe.                                                    (0–5)

 

A. Większość nicieni jest rozdzielnopłciowa /

obojnakami.

B. Ślimaki lądowe to zwierzęta skrzelodyszne

/ płucodyszne

C. Wzrost pajęczaków odbywa się tylko w czasie   przeobrażenia / linienia.

D. W ciele małży możemy wyodrębnić nogę

i worek trzewiowy / głowotułów i worek trzewiowy.

E. Większość pierścienic ma otwarty / zamknięty

układ krwionośny

11. Napisz, do której grupy stawonogów należą przedstawione na ilustracjach organizmy.          (0–3)

 

…………………

……………………                ………………..

12. Do nazw organizmów przyporządkuj odpowiadające

im cechy.                                                             (0–3)

 

A. skrzela                                     1. topik

B. trzy pary odnóży krocznych    2. mucha

C. pięć par odnóży krocznych      3. rak

D. wachlarz

E. tchawki

F. cztery pary odnóży krocznych

 

1 – . . . . . . . . . . . . . . .  2 – . . . . . . . . . . . . . . .  3 – . . . . . . . . . . . . . . .

 

13. Do podanych nazw zwierząt dopisz odpowiednie aparaty gębowe.                                                  (0–4)

 

A. Mucha – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

B. Paź – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

C. Komar – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

D. Modliszka – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

14. Wyjaśnij, dlaczego organizmy pasożytnicze produkują dużą ilość jaj.                                     (0–3)

 

. ………………………………………………………………………………………………………………………...

 

. ………………………………………………………………………………………………………………………..

 

. ……………………………………………………………………………………………………………………….

 

. ……………………………………………………………………………………………………………………….

 

15. Napisz, na czym polega różnica w rozwoju konika polnego i rusałki pawik.                                      (0–1)

. ………………………………………………………………………………………………………………………...

 

. ………………………………………………………………………………………………………………………..

 

. ……………………………………………………………………………………………………………………….

 

 

16. Porównaj środowisko życia i budowę sercówki oraz ślimaka winniczka.                                      (0–2)

 

Cecha

Sercówka

Ślimak winniczek

 

Środowisko życia

 

 

 

 

 

Części ciała

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17. Podpisz przedstawione na ilustracjach formy parzydełkowców i zaznacz, która z nich jest formą swobodnie pływającą. (0–1)

………………………..                …………………...

 

18. Uzupełnij zdania. (0–2)

Żywiciel pośredni to organizm, w którym

rozwija się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Żywiciel ostateczny  to  organizm, w którym

 

żyje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

19. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.    (0–1)

Żywicielem pośrednim tasiemca  uzbrojonego jest

A. krowa.

B. świnia.

C. kot.

D. człowiek.

20. Porównaj cechy tasiemca nieuzbrojonego i glisty ludzkiej.                                                         (0–3)

 

Cecha

Tasiemiec uzbrojony

Glista

ludzka

 

Kształt ciała

 

 

 

 

 

 

Rozmnażanie

 

 

 

 

 

 

Wnętrze ciała

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin