postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną.doc

(339 KB) Pobierz
UNIWERSYTET SZCZECIŃSKI

 

 

 

                                                                                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POSTAWY SPOŁECZNE WOBEC OSÓB                                    Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ

 

 

 

 

 

                                                                

 

 

 

 

 

 

Praca napisana pod kierunkiem :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

WSTĘP                                                                                                               3

ROZDZIAŁ I  NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA                       W ŚWIETLE   LITERATURY                                                                       5

1.1. Pojęcie niepełnosprawności intelektualnej                                                  5

1.2. Kryteria niepełnosprawności intelektualnej                                                11

1.3. Klasyfikacja niepełnosprawności intelektualnej                                         14

1.4. Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej                                            20

ROZDZIAŁ II  CHARAKTERYSTYKA OSÓB                                                   Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ                                 28

2.1. Charakterystyka osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną             28

2.2. Charakterystyka osób z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną 32

2.3. Charakterystyka osób z znaczną niepełnosprawnością intelektualną         34

2.4. Charakterystyka osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną         35

ROZDZIAŁ III  POSTAWA – ANALIZA POJĘCIA                                 38

3.1. Pojęcie postaw                                                                                            38

3.2. Komponenty i rodzaje postaw                                                                    40

3.3. Uwarunkowania postaw                                                                             44

ROZDZIAŁ IV  STOSUNEK SPOŁECZEŃSTWA DO OSÓB  NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE                                      48

4.1. Spostrzeganie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną         48

4.2. Koncepcje wyjaśniające przyczyny ustosunkowania się wobec osób                   z niepełnosprawnością intelektualną                                                                 53

4.3. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną na przestrzeni wieków                                                                                            62

4.4. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym świecie                                                                                       68

PODSUMOWANIE                                                                                         75

BIBLIOGRAFIA                                                                                             78

SPIS TABEL I RYCIN                                                                                    81

 

 

WSTĘP

 

Dominującą część społeczeństwa stanowią ludzie pełnosprawni, ale obok nich żyją osoby niepełnosprawne. Jeszcze do niedawna ich obecność na ulicach miast, w naszych szkołach,, przedszkolach słabo się zaznaczała. Dziś „duch integracji” pozwala im na prowadzenie „normalnego życia”. Z każdym rokiem powiększa się liczba osób niepełnosprawnych w Polsce i poza jej granicami,      a wiedza na ich temat jest nadal niepełna, przejawia się najczęściej w formie utartych stereotypów i określeń o znaczeniu pejoratywnym.              Niepełnosprawność intelektualna, dotychczas najczęściej nazywana upośledzeniem umysłowym, jest niepełnosprawnością obarczaną największą liczbą mitów i stereotypów nie mających nic wspólnego z rzeczywistymi cechami indywidualnych osób. Te stereotypy wywierają destrukcyjny wpływ na postawy społeczne oraz na sposób traktowania osób nim dotkniętych, a także na szanse rozwojowe i wyrównujące jakie się im stwarza. Tymczasem to właśnie sprzyjające postawy społeczne, tzn. wiedza, pozytywne nastawienie emocjonalne i konkretne działania są czynnikami niezbędnymi do tworzenia ludziom niepełnosprawnym warunków samodzielnego, należnego i aktywnego życia. Niski poziom wiedzy o ludziach z niepełnosprawnością intelektualną dotyczy między innymi poglądów na ich jakoby nieodwracalne ograniczenia we wszystkich sferach rozwoju i funkcjonowania , i na ich rzekomy brak możliwości uczenia się. Brak wiedzy obejmuje również nieznajomość degradujących konsekwencji, jakie niosą za sobą izolacja społeczna, brak stymulującego środowiska, brak odpowiedniej edukacji, pracy, aktywnego trybu życia, a także często zniewolenie nadmierną opieką w domu, czy w placówce.              Rozumienie istoty niepełnosprawności intelektualnej oraz świadomości możliwości rozwojowych osób nim dotkniętych pogłębia się wraz z przyrostem wiedzy płynącej z obserwacji tych niepełnosprawnych, których potrzeby zdrowotne, fizyczne, psychiczne i społeczne od najmłodszego okresu życia były zaspokojone i którym umożliwiono aktywne życie w normalnym środowisku. Coraz wyraźniej widoczna jest różnica pomiędzy odchodzącym w przeszłość podejściu metodyczno – opiekuńczym, określającym jednostkę chorobową lub dysfunkcją, a podejściem społecznym wskazującym na wzajemne uwarunkowania niepełnosprawności i funkcjonowania człowieka oraz środowiska. Głównym celem wszelkich działań w społecznym podejściu do niepełnosprawności intelektualnej jest samodzielne, niezależne i aktywne życie w otwartym środowisku z zapewnieniem niezbędnej pomocy i wsparcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział I

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTALNA W ŚWIETLE LITERATURY

1.1.         Pojęcie niepełnosprawności intelektualnej

Jedną z pierwszych prób określenia upośledzenia umysłowego była definicja Kraepelina (1915). Termin „oligofrenia” określił „grupę złożoną pod względem etiologii, obrazu klinicznego i zmian morfologicznych anomalii rozwojowych, która posiada wspólną podstawę patogeniczną,    a mianowicie takie opóźnienie rozwoju psychicznego”.[1]                                                                       Sformułowanie „ niepełnosprawność intelektualna” jest stosunkowo nowe, terminologia z nim związana nie jest w pełni uporządkowana a jej zakres podlega pewnej zmienności zależnie od aspektu w jakim jest rozpatrywane (kryteria medyczne, społeczne, pedagogiczne). Sama nazwa powstała na skutek trendów w pedagogice specjalnej i psychologii, mających na cele odejście od terminów stygmatyzujących osoby niepełnosprawne, takich jak używanie dawnej formalnej diagnostyce psychiatrycznej określenia debilizm, imbecylizm i idiotyzm. Zostały one, w 1959 roku  Wielkiej Brytanii zastąpione pojęciem subnomoralności intelektualnej w stopniu niższym niż normalny i znacznie niższym. Inne określenia, takie jak:

oligofrenia (mało – myślenie od greckiego: oligos – mało, phren – rozum),

upośledzenie umysłowe,

niedorozwój umysłowy,

osłabienie rozwoju umysłowego,

upośledzenie rozwoju psychicznego,

zahamowanie rozwoju psychicznego,

obniżona sprawność psychiczna,

są obecnie także uważane za wartościujące i zaleca się zastępowanie ich terminem „niepełnosprawność intelektualna”. Należy podkreślić, że                  w obowiązujących klasyfikacjach ICO – 10 oraz DSM – IV wciąż używane jest nazewnictwo „upośledzenie umysłowe” i w tej formie stosuje się je                        w medycynie oraz rehabilitacji. Wiąże się to z dużym rozpowszechnieniem tych wyrażeń w międzynarodowej nomenklaturze, co pozwala na zrozumienie ich przez różne środowiska w wielu krajach. Warto zwrócić uwagę także na terminy, które opisywały deficyty intelektu jako będące tożsame                               z właściwościami psychicznymi. Takie ujmowanie zjawiska jak „obniżona sprawność psychiczna” sprawiły, że po dziś dzień spotkać można osoby dla których niepełnosprawność intelektualna jest tym samym, co choroba psychiczna”.[2]                                                                                                                                            Autorem jednej z wcześniejszych, a zarazem stosunkowo szerokiej, opisowej definicji niepełnosprawności był E. Doll, który w 1941 roku scharakteryzował niepełnosprawność intelektualną jako: „stan niedojrzałości społecznej powstały w okresie rozwoju będący skutkiem zahamowania rozwoju inteligencji pochodzenia konstytucjonalnego. Stan ten jest nieodwracalny”.[3]              Doll wyróżnia przy tym sześć aspektów niepełnosprawności:

- niedojrzałość społeczną,

- niską sprawność umysłową,

- opóźnienie rozwojowe,

- zahamowanie rozwoju trwałe, nieprzemijające w procesie dojrzewania,

- konstytucjonalność,

- nieodwracalność.                                                                                                                              Amerykańskie Towarzystwo do Badań nad Upośledzeniem Umysłowym (American Association of Mental Deficiency) wprowadza w 1959 roku do międzynarodowej terminologii określenie „mental retardation” i podejmuje próbę globalnego zdefiniowania niepełnosprawności intelektualnej: „Jest to niższy niż przeciętny, ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego powstały      w okresie rozwojowym. Towarzyszą mu zaburzenia w zakresie dojrzewania, uczenia się i przystosowania społecznego”.[4]                                                                                                     Warto w tym miejscu zauważyć, że jest to klasyczny przykład definicji nastawionej na opis zjawiska, koncentrujący się na procesach psychicznych i behawioralnych. Dla R. Hebera, który zawarł tę definicję             w swoim „Podręczniku terminologii i klasyfikacji niedorozwoju umysłowego”,              granicę rozwoju wytycza szesnasty rok życia, a za górną granicę niepełnosprawności intelektualnej przyjmuje on iloraz inteligencji niższy                 o jedno odchylenie standardowe od normy. W 1973 roku J. Gorossman poniekąd  zrewidował założenia Hebera. W nowym wydaniu „Podręcznika terminologii i klasyfikacji niedorozwoju umysłowego” podnosi granicę wieku rozwojowego do 18 lat, a niepełnosprawność intelektualną umieszcza na poziomie dwóch odchyleń standartowych od normy. Określa niepełnosprawność intelektualną jako stan aktualny, nie uwzględniając jej etiologii.              Pedagogika specjalna powołuje się na definicję niepełnosprawności intelektualnej zawartym w wydanym przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne (1994) w Podręczniku Diagnostyki i Statystyki (DSM IV                    w przekładzie J. Kostrzewskiego). Definicję proponowana przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne podaje Z. Sękowska: „ upośledzenie umysłowe to istotnie niższy niż przeciętny ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego, któremu towarzyszą istotne ograniczenia w funkcjonowaniu przystosowywanym, przynajmniej w zakresie dwu spośród wielu takich sprawności jak:

- komunikowanie się słowne,

- porozumiewanie się,

- samoobsługa( troska o siebie),

- radzenie sobie w obowiązkach domowych,

- sprawności intelektualne,

- korzystanie ze środków zabezpieczenia społecznego,

- kierowanie sobą,

- zdolności szkolne,

- praca,

- sposoby spędzania wolnego czasu,

- troska o zdrowie”.[5]                                                                                                                                             Jest ona bliska definicji Światowej Organizacji Zdrowia, zawiera bowiem takie same trzy kryteria rozpoznawania niepełnosprawności intelektualnej, mianowicie:

1)                niższy niż przeciętny, ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego,

2)                ograniczenie w funkcjonowaniu przystosowawczym,

3)                3)wiek – 18 lat, do ukończenia którego wyżej podane kryteria mogą być uznane za upośledzenie umysłowe.                                                                                                   Różnica między definicją Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i Światowej Organizacji Zdrowia dotyczy drugiego kryterium. Podręcznik Diagnostyki i Statystyki opisuje go szczegółowo – wymienia on, bowiem kilkanaście sprawności funkcjonowania przystosowawczego. Zaburzenia przynajmniej w dwu z tych sprawności, w połączeniu z obniżeniem intelektualnym świadczą o upośledzeniu umysłowym.                                                        Definicje wyżej przytoczone różnią się od siebie, aczkolwiek widoczne są także wyraźnie elementy wspólne – wszystkie interpretują upośledzenie, jako obniżenie ogólnej sprawności intelektualnej wraz z towarzyszącymi im zaburzeniami w zachowaniu przystosowawczym. Definicja Światowej Organizacji Zdrowia zawiera obecnie stosowane kryteria diagnozowania niepełnosprawności intelektualnej, pomija przyczyny jego powstawania, które są istotne z punktu widzenia mojej pracy.                                                                       Niewątpliwie jedną z najpełniejszych, a zarazem przydatnych                       w pedagogice specjalnej definicji stworzyła Maria Grzegorzewska. Opisuje ona nie tylko właściwości rozwoju osoby niepełnosprawnej, ustanawia upośledzenie umysłowe kategorią nadrzędną dla oligofrenii i otępienia, które rozumie jako „uwstecznienie psychiki”. Proponuje także po raz pierwszy dynamiczne ujęcie niepełnosprawności intelektualnej jako cechy, która choć determinuje                      w określony sposób możliwości umysłowe jednostki, to nie umożliwia jej rozwoju w żadnej sferze życia. Tak więc Grzegorzewska dostrzega u osób niepełnosprawnych intelektualnie potencjał rozwojowy, który może zostać wyzwolony na drodze rewalidacji i pozwolić im osiągnąć maksimum umiejętności. Definiowanie niepełnosprawności intelektualnej w sposób zaprezentowany  powyżej, pozwala z mniejszą lub większą precyzją uchwycić stan funkcjonowania osoby niepełnosprawnej w sferze intelektualnej lub społecznej, nie uwzględnia jednak patogenezy i etiologii zjawiska.                            Ciekawą definicję niepełnosprawności, sięgającą do genezy zjawiska proponuje M. Kościeliska, która nie negocjując wpływu czynników biologicznych na powstawanie niepełnosprawności intelektualnej, podkreśla dwubiegunowość tego oddziaływania. Z jednej strony, zdaniem autorki, czynniki biologiczne determinują przebieg procesów psychicznych, z drugiej natomiast funkcjonowanie psychiczne wpływa na funkcje biologiczne. Przywołuje ona przykład dzieci, które doznawszy uszkodzeń we wczesnym okresie życia, żyją różnym życiem i osiągają rozmaite stopnie rozwoju. Kościelska rozumie niepełnosprawność intelektualną, jako „niepowodzenie rozwojowe do którego dochodzi się w rezultacie nieprawidłowego przebiegu procesu rozwojowego o specyficznym charakterze. Proces rozwojowy może być zaburzony w różnym okresie i pod wpływem różnych czynników”.[6]                             Najnowsza definicja niepełnosprawności intelektualnej utworzona przez AAMR podaje, iż „niedorozwój umysłowy jest niepełnosprawnością charakteryzującą się znacznymi ograniczeniami, jak i zachowaniu przystosowawczym wyróżniającym się w pojęciowych, społecznych                            i praktycznych umiejętnościach przystosowawczych.”[7]   Ta niepełnosprawność ujawnia się przed 18 rokiem życia.                                                                                    Pedagogika specjalna jest dziedziną wiedzy, w której obserwuje się ciągłe zachodzące zmiany w zakresie prowadzonych przez nią działań praktycznych to jest opracowanie i wprowadzanie nowych metod, form i środków pracy oraz działań teoretycznych – tworzących definicje, terminy, klasyfikacje, kategoryzacje. Biorąc pod uwagę te drugie (działania teoretyczne) możemy mówić o definicjach starszych, podlegających procesom modyfikacji oraz nowych, stanowiących efekt tych działań.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.2. Kryteria niepełnosprawności intelektualnej                                                       

  Znany angielski badacz A. F. Tredgolog określił niepełnosprawność intelektualną jako stan, w którym umysł nie osiągnął normalnego rozwoju               i wymienia trzy kryteria:

1.     ocenę wyników nauki szkolnej,

2.     inteligencję,

3.     przystosowanie biologiczne i społeczne.

Zdaniem Dolla rozpoznanie niepełnosprawność intelektualna opiera się na sześciu następujących kryteriach:

1.     niedojrzałość społeczna,

2.     niska sprawność umysłowa,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin