PLAN PRACY - WRZESIEŃ 4,5 L..doc

(69 KB) Pobierz
PLAN PRACY

 

 

 

 

PLAN PRACY

 

WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

NA MIESIĄC WRZESIEŃ 2002 DLA DZIECI 4 –5

 

LETNICH

 

 

 

              TEMATYKA:

 

1.      PO WAKACJACH WITAMY PRZEDSZKOLE – 02.09. – 13.09.2002r.

 

2.      IDZIE JESIEŃ Z PEŁNYM KOSZEM... – 16.09 – 27.09. 2002 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁA: Izabela Frankowska

 

 

 

 

 

 

PO WAKACJACH WITAMY PRZEDSKOLE.

 

CEL OGÓLNY: Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja” i zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa; uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami oraz kontrolowania zachowań.

 

CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie orientacja w pomieszczeniach przedszkola, zapoznanie dzieci z pomieszczeniami, z których najczęściej będą korzystały.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom II p. 1,4,10,14; s.19; poziom III p.1,3,4,5,15  s.19-20;

3.       Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom II p.2,8,9 s.22 poziom III p 1,3,9, s.23

4.       Poznaję moje najbliższe otoczenie - poziom II p.1,2  s.24-25; poziom III p.1,2,3;  s.25;

II. EDUKACJA ZDROWOTNA

1.       Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom II p.1,4, s.31; poziom III p.1,2c,3; s.32;

2.       Dbam o swoje zdrowie – poziom II p.1,3; s.35; poziom III p.1a,b,c,d,3; s.35-36; 

3.  Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom II p.1,2,3; s.38; poziom III p.1,2,3; s.39; 

III. EDUKACJA RUCHOWA

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41

2.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA

2    Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w okresie jesieni –poziom II p.1, s.54; poziom III p.1, s.55;

6.     Jestem częścią przyrody – poznaję siebie i innych - poziom III p.2, s.66;

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

2.  Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom II p.1,2,4,7,8 s.76; poziom III p.1,2,3,5,6,9,12; s.76-77;

3.  Mam zawsze kontakt z książką – poziom II p.1,2,4,6; s.80; poziom III p.1,2,3,9,10; s.80-81;

4.  Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom II p.1,2,5; s.83; poziom III p.1,2,4,5; s.83-84;

5.  Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom II p. 1,2,4, s.86; poziom III p. 1,2,9; s.86;

6.  Doskonalę swoją wymowę - poziom II p. 1,2,3; s.89; poziom III p.1,2,3,4; s.89;

VI.  EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA

1.       Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom II p. 5,9; s.96-97; poziom III p.5,7,9; s.97;

2.       Doskonalę wrażliwość słuchową - poziom II p.3,5; s.100; poziom III p.3,4; s.100;

3.       Przygotowuję się do pisania - poziom II p.2,3; s.102; poziom III p.1,2,3; s.103;

VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA

1.       Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom II p.6,7; s.129; poziom III p.11; s.130;

3.    Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom II p.2,4; s.135;  poziom III p.2,4,9;  s.136;

IX. EDUKACJA MUZYCZNA

1.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia - poziom II p.1,5,6; s.138-139;  poziom III p.8,10;  s. 139;

3.               Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom II p.1,2,3; s.142; poziom III p.1,2,5,9;  s.143;

X. EDUKACJA TECHNICZNA

2.  Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom II p.1; s.148; poziom III p.1,4; s.148;

 

ZADANIA EDUKACYJNE:

              „Zając »POZIOMKA« wita się z przedszkolakami” – zab.dyd. - dzieci powinny: przedstawić się kolegom i koleżankom imieniem i nazwiskiem, pomóc w zaadaptowaniu się nowych dzieci do przedszkola (4,5 l.);

„Urządzamy kąciki zainteresowań” – dzieci powinny: zapoznać się z nową salą, rozmieszczeniem kącików zainteresowań oraz zaproponować nowe wg. zainteresowań; zapoznać się z zasadami korzystania z nich (4,5 l.);

              „W naszym przedszkolu” – słuchanie wiersza -  dzieci powinny: wzbogacić słownik m.in. o słowa loteryjka, fura, dostrzegać potrzebę sprzątania zabawek, odkładania ich na miejsce, podjąć próbę własnego postępowania podczas sprzątania (4,5 l.);

              „Zamek z pisaku i gliny” – słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej -              dzieci powinny: wyodrębnić elementy akcji, wiązać przyczynę i skutek, wypowiadać się rozwiniętymi zdaniami; (4,5 l.);

              „Moje przedszkole” – rysowanie - dzieci powinny: rysować kredkami, kształcić sprawność manualną (5 l.);

* ”Moja zabawka” – wypełnianie konturów - dzieci powinny: dokładnie wypełnić kontur, wykorzystać całą paletę barw (4 l.);

„Mój kolega (koleżanka)” – malowanie farbami (5 l.), rysować (4 l.) - dzieci powinny: podjąć próbę namalowania postaci ludzkiej, poprawnie posługiwać się pędzlem i farbami oraz kredkami;

„Zamek z piasku” – budowanie z piasku - dzieci powinny: podjąć próbę pracy w zespołach (4,5 l.);

              „Łódeczka” i „Samolot” – metoda origami – dzieci powinny: dokładnie wykonać polecenia nauczycielki, rozwijać precyzję ruchów rąk głównie palców (4,5 l.)

              „Przedszkolny koncert piosenki” – śpiewanie piosenek - dzieci powinny: zaśpiewać zbiorowo lub indywidualnie piosenki poznane w poprzednim roku, rozwijać wrażliwość muzyczną (,5 l.);

              „Odgłosy z wakacji” – zabawa słuchowa - dzieci powinny: rozbudzić zaciekawienie odgłosami dochodzącymi z otoczenia, podjąć próbę odgadnięcia dźwięków np. szum morza, samolot, wiatr itp. (4,5 l.)

              „Wesołe przedszkole” – śpiewanie piosenki - dzieci powinny: zapoznać się z treścią i melodią piosenki, określić jej nastrój (5 l.);

              „To jestem ja” – zabawa przy lustrze – kształcenie świadomości własnego ciała przez dotykanie, nazywanie i oglądanie wizerunku w lustrze – orientacja przestrzenna (4 l.);

              * „Ja i moje otoczenie” – zabawa dydaktyczna – kształtowanie świadomości własnego ciała, wyprowadzenie kierunków od osi ciała, wprowadzenie umów typu: lewa, prawa, do przodu, do tyłu, w górę, w dół itp. (5 l.)

              „Ubieramy lalkę” – zab. dyd. – zwracanie dzieciom uwagi na różne sposoby wkładania odzieży, butów, zachęcenie do samodzielnego wykonywania tych czynności (4 l.);

              * „Ja i przestrzeń” – zab. dyd. – wyrażanie w rysunku swojej wiedzy o relacjach: „ja i przestrzeń” (5 l.);

              Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 1 – hartowanie organizmu, rozwijanie psychomotoryki dzieci

              Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem:

·         orientacji pt. „Wielkoludy i krasnoludki” – szybka i poprawna reakcja na bodźce słuchowe;

·         równowagi pt. „Uginanie nogi” – doskonalenie koordynacji nerwowo-ruchowej;

 

I i III CZĘŚĆ DNIA:

 

„Witamy się po wakacjach” – sytuacje okolicznościowe w szatni – witanie się z n-lką, przydzielenie znaczka rozpoznawczego w szatni;

„W naszej sali” – rozmowa z grupą dzieci – ustalenie reguł i zasad panujących w grupie a także dotyczących korzystania z zabawek;

„Patrz uważnie i nazwij to co pokazałam” – zabawa pantomimiczna – rozwijanie zdolności obdarzania uwagą drugiej osoby, tak by zrozumiała co ona chce przekazać;

„Jaki to znaczek?” – zab. dyd. – zapamiętanie wyglądu i nazwy swojego znaczka, wyszukiwanie wśród innych;

„Kto to jest?” – zab. dyd. – odgadywanie imienia wyznaczonego dziecka;

„Narysuj swój znaczek” – rysowanie kredkami świecowymi – prawidłowe trzymanie kredki;

„Do jakiego kącika?” – zab. dyd. – odgadywanie nazw kącików i odkładanie zabawek na właściwe miejsce;

„Droga do przedszkola” – spacer w okolicy przedszkola – prawidłowe ustawienie się w pary;

„Co do czego?” – prace społeczno użyteczne – pomoc w układaniu rzeczy z wyprawki na wyznaczone miejsce;

„Tańczymy labada” – zabawa ze śpiewem – pokazywanie i prawidłowe nazywanie części ciała;

„Co to za zwierzątko?” – układanka obrazkowa – układanie obrazka z części, ćw. percepcji wzrokowej;

„Odwiedziny w kąciku lalek” – ćw. artykulacyjne – ćw. mięśni narządów mowy na głoskach i sylabach np. aaa, lu-li, ma-ma, ta-ta, itp.

„W kąciku klocków” – zab. konstrukcyjna – zabawa różnym typem klocków nauka łączenia klocków, próby budowania;

„Trzymaj się Kamil” – W. Chotomska – słuchanie opowiadania czytanego przez n-lkę  rozumienie przez dzieci konieczności pomocy nowoprzybyłym do przedszkola kolegom w adaptacji;

„Dziwne zabawki” – ćw. ortofoniczne – ćw. mięśni narządów mowy przez wymawianie trudniejszych głosek: szu, czu, pach, wrr, tru-tu-tu, dzyń itp.

„Wspomnienia z wakacji” – dzielenie się wrażeniami  z innymi dziećmi.

 


 

IDZIE JESIEŃ Z PEŁNYM KOSZEM...

 

CEL GŁÓWNY: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.

 

CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie przekonania o konieczności jedzenia owoców i warzyw jako pokarmów niezbędnych dla zdrowia; poznawanie darów jesieni.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom II p. 1,4,10,14; s.19; poziom III p.1,3,4,5,15  s.19-20;

5.       Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom II p.2,8,9 s.22 poziom III p 1,3,9, s.23

6.       Poznaję moje najbliższe otoczenie - poziom II p.1,2  s.24-25; poziom III p.1,2,3;  s.25;

II. EDUKACJA ZDROWOTNA

3.       Dbam o swoje bezpieczeństwo – poziom II p.1,4, s.31; poziom III p.1,2c,3; s.32;

4.       Dbam o swoje zdrowie – poziom II p.1,3; s.35; poziom III p.1a,b,c,d,3; s.35-36; 

3.  Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom II p.1,2,3; s.38; poziom III p.1,2,3; s.39; 

III. EDUKACJA RUCHOWA

3.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41

4.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA

2    Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w okresie jesieni –poziom II p.1,7,8,9,10 s.54-55; poziom III p.1,6,7,8; s.55-56;

6.     Jestem częścią przyrody – poznaję siebie i innych - poziom III p.2, s.66;

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

2.  Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom II p.1,2,4,7,8 s.76; poziom III p.1,2,3,5,6,9,12; s.76-77;

3.  Mam zawsze kontakt z książką – poziom II p.1,2,4,6; s.80; poziom III p.1,2,3,9,10; s.80-81;

4.  Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom II p.1,2,5; s.83; poziom III p.1,2,4,5; s.83-84;

5.  Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych – poziom II p. 1,2,4, s.86; poziom III p. 1,2,9; s.86;

6.  Doskonalę swoją wymowę - poziom II p. 1,2,3; s.89; poziom III p.1,2,3,4; s.89;

VI.  EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA

4.       Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom II p. 5,9; s.96-97; poziom III p.5,7,9; s.97;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin