4
1. Cele dydaktyczno-wychowawcze.
Po lekcji uczniowie potrafią:
- rozumie i właściwie posługuje się pojęciami: chronologia, kalendarz, periodyzacja, epoka, era, wiek,
- rozumie znaczenie chronologii, periodyzacji dla historii
- rozumie znaczenie kalendarza w życiu człowieka
- ustawia daty (wydarzenia) w porządku chronologicznym
- zaznacza na taśmie chronologicznej daty wydarzeń
- zna działalność lub znaczenie w omawianym zakresie Jezusa Chrystusa, Mahometa, rozumie znaczenie dat: 1 r. n.e.,
- rozumie i właściwie posługuje się pojęciami: cezura
- zna działalność lub znaczenie w omawianym
- zakresie Juliusza Cezara, Grzegorza XIII
- rozumie znaczenie dat: 622 r.
2. Metody:
· rozmowa nauczająca,
· praca z tekstem,
· źródłami ikonograficznymi,
· burza mózgów,
· praca w grupach,
· Ćwiczenia z wykorzystaniem taśmy chronologicznej
3. Środki dydaktyczne:
· Podręcznik: G. Wojciechowski, Historia I. Podręcznik do Gimnazjum, Poznań 2002, ss. 10-13.
4. Tok lekcji:
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
Uwagi
1
2
3
I. Czynności organizacyjno – porządkowe.
· sprawdzenie listy obecności
· zapisanie tematu lekcji do dziennika
II. Rekapitulacja wtórna:
· co to jest historia?
· kto zajmuje się odtwarzaniem historii?
· w jaki sposób historyk odtwarza fakty historyczne?
· co historyk robi z wynikami swoich badań?
· co to jest historiografia?
· kto i do jakich celów wykorzystuje prace historyków?
· na podstawie jakich materiałów historyk odtwarza fakty historyczne?
· co to są źródła historyczne?
· jak dzielimy źródła historyczne?
· co można zaliczyć do źródeł historycznych?
· co historyk robi ze źródłami historycznymi?
· w której epoce najwięcej zachowało się źródeł historycznych, a w której najmniej?
· jakie umiejętności musi posiadać historyk w celu wykonania swojej pracy?
· z jakich dziedzin naukowych korzysta historyk?
Odpowiadają wyznaczeni uczniowie
III. Realizacja nowych treści:
Temat: Czas w dziejach
1. Chronologia historyczna (gr. chronos – czas i logos - słowo) – nauka o mierzeniu czasu
· Dlaczego w historii czas odgrywa najważniejszą rolę?
· Co oznacza słowo chronologia?
2. Kalendarz Gregoriański
· W jaki sposób starożytne cywilizacje sporządzały kalendarz?
· Kto w Imperium Rzymskim przeprowadził reformę kalendarza?
· Dlaczego papież Grzegorz XIII dokonał reformy kalendarza?
· Jak została przeprowadzona reforma kalendarza w 1582 r?
3. Sposoby mierzenia czasu w historii
· Od którego momentu liczymy czas w historii?
· Czy wszystkie kultury przyjęły taki sam sposób odmierzania czasu w historii?
4. Periodyzacja (gr. period – okres, odcinek czasu) dziejów – podział historii na epoki
· Dlaczego historycy dokonują podziału dziejów na epoki?
· Co może świadczyć o tym, że żyjemy w całkiem odmiennych epokach historycznych?
5. Epoki historyczne
· Czy ludzkość zawsze przechodziła z jednej epoki w drugą?
· Czy wszystkie państwa czy kultury przechodziły z danej epoki w drugą
· Jak są dzielone epoki?
Uczniowie zapisują temat do zeszytu.
Uczniowie czytają tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia..., Poznań 2002, s. 10.
Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:
Uczniowie czytają tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia..., Poznań 2002, s. 10-11.
2. Kalendarz Gregoriański – 1582 r.
Uczniowie czytają tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia..., Poznań 2002, s. 11.
3. Sposoby mierzenia czasu w historii (Oś czasu z podziałem na naszą erę i przed naszą erą)
Uczniowie czytają tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia..., Poznań 2002, s. 11-12.
5. Epoki historyczne (oś czasu)
· prehistoria,
· starożytność,
· średniowiecze,
· nowożytność,
· dzieje najnowsze
IV. Rekapitulacja pierwotna
V. Zadanie pracy domowej
W zeszycie ćwiczeń (G. Wojciechowski, Historia 1, Skoroszyt gimnazjalisty, Poznań 2002, s. 7-10.) uczniowie mają wykonać Zadania 1,2,3/9-11. Z Podręcznika (G. Wojciechowski, Historia..., Poznań 2002) wykonaj Zadanie 3/13
VI. Ocena pracy uczniów na lekcji.
Odpowiadają wyznaczeni przez nauczyciela uczniowie, którzy mogą posługiwać się podręcznikiem i zap...
MagusieXD