1. Cele dydaktyczno-wychowawcze.
Po lekcji uczniowie potrafią:
- właściwie posługiwać się pojęciami: historia, historiografia, źródło historyczne, rodzaje źródeł historycznych
- zrozumieć znaczenie źródeł historycznych w rekonstrukcji procesu historycznego
- dostrzec różnice między historią a historiografią
- zrozumieć konstrukcję łańcucha przyczynowo-skutkowego
- podać przykłady źródeł historycznych
- określić rodzaj źródła historycznego
- dokonać rekonstrukcji wydarzeń ze swojego życia w formie ciągu przyczynowo-skutkowego
2. Metody:
- burza mózgów,
- rozmowa nauczająca,
- praca z tekstem źródłowym,
- praca w grupach
3. Środki dydaktyczne:
- Podręcznik: G. Wojciechowski, Historia I. Podręcznik do Gimnazjum, Poznań 2002, ss. 6-9.
- różne przedmioty znajdujące się w klasie,
- artykuły codziennego użytku przyniesione przez uczniów
4. Tok lekcji:
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
Uwagi
1
2
3
I. Czynności organizacyjno – porządkowe.
· sprawdzenie listy obecności
· zapisanie tematu lekcji do dziennika
II. Rekapitulacja wtórna:
Odpowiadają wyznaczeni uczniowie
III. Realizacja nowych treści:
Temat: Odkrywanie przeszłości – praca historyka
1. Odtwarzanie przeszłości
Nauczyciel zadaje pytanie:
· co to jest historia?
· kto zajmuje się odtwarzaniem historii?
· w jaki sposób historyk odtwarza fakty historyczne?
· co historyk robi z wynikami swoich badań?
· co to jest historiografia?
· kto i do jakich celów wykorzystuje prace historyków?
2. Źródła historyczne
· na podstawie jakich materiałów historyk odtwarza fakty historyczne?
· co to są źródła historyczne?
· jak dzielimy źródła historyczne?
· co można zaliczyć do źródeł historycznych?
· co historyk robi ze źródłami historycznymi?
· w której epoce najwięcej zachowało się źródeł historycznych, a w której najmniej?
3. Warsztat naukowy historyka
· jakie umiejętności musi posiadać historyk w celu wykonania swojej pracy?
· z jakich dziedzin naukowych korzysta historyk?
Uczniowie zapisują temat do zeszytu.
Uczniowie czytają tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia..., Poznań 2002, s. 6.
Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:
Uczniowie przepisują schemat z podręcznika ze s. 22
Uczniowie czytają tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia I..., Poznań 2002, s. 7.
- źródła historyczne można podzielić na:
· pisane
· materialne
Krytyka źródeł – analiza i ocena źródeł historycznych dokonywana przez historyka w celu sprawdzenia wiarygodności zawartych w nich informacji. Historyk przeprowadza analizę źródeł poprzez porównanie danej informacji z przekazami innych źródeł.
3. Warsztat naukowy historyka.
Historyk w celu właściwego wykonania swojej pracy musi posiadać odpowiednie umiejętności, do których należą m.in.
· znajomość języków obcych
- dla epoki średniowiecza – język łaciński
- dla XVIII wieku – język francuski
- dla dziejów Polski pod zaborami – język rosyjski i język niemiecki
· rozpoznawanie rodzajów dokumentów
· rozpoznawanie symboli na pieczęciach i herbach
Historyk wykorzystuje w swojej pracy inne dziedziny naukowe skupione w naukach pomocniczych historii. Należą do nich m.in.
· genealogia
· metrologia
· archiwistyka
· dyplomatyka
· heraldyka
· sfragistyka
IV. Rekapitulacja pierwotna
V. Zadanie pracy domowej
W zeszycie ćwiczeń (G. Wojciechowski, Historia 1, Skoroszyt gimnazjalisty, Poznań 2002, s. 7-10.) uczniowie mają wykonać Zadania ....................... Z Podręcznika (G. Wojciechowski, Historia..., Poznań 2002) wykonaj Zadanie .....................
VI. Ocena pracy uczniów na lekcji.
Odpowiadają wyznaczeni przez nauczyciela uczniowie, którzy mogą posługiwać się podręcznikiem i zapisem w zeszytach.
Uczniowie aktywni otrzymują oceny.
MagusieXD