poradnik doboru i kompozycji stroju historycznego 1350-1492 cz 2.pdf

(1855 KB) Pobierz
Poradnik doboru i kompozycji stroju historycznego 1350-1492
KLASYCZNA HOUPPELANDE
Obszerna, fałdowana suknia reprezentacyjna. Droga i elegancka. Często z rozbudowanym kołnierzem lub
rękawami.
MATERIAŁ: tkaniny wełniane, aksamit, jedwabie. Podszewka – futro, bawełna, jedwab,
tkaniny wełniane
KOLOR: szeroka gama kolorystyczna
Rys.20
Rys.22
Rys.23
Kobieca „opelanda” miała krótkie rozcięcie pod szyją i była wkładana przez głowę, zapinana na niewidoczne
haftki lub guziki. Przepasywano ją wysoko ponad talią, szerokim pasem zakończonym ozdobną klamrą
i okuciem. Charakterystyczną cechą tej szaty jest wysoki, sztywny, sięgający uszu kołnierz, często lamowany
futrem. „Opelandy” najprawdopodobniej krojono z ćwiartek koła – dwóch lub trzech. (W przypadku trzech
ćwiartek, dwie z nich układano z przodu ze szwem po środku, a trzecia stanowiła tył stroju.) Rękawy
fantazyjne, najczęściej otwarte, sięgające ziemi, również wykrawano z ćwiartek koła. Aby rękaw dobrze leżał,
ważne było, aby pełny ukos pokrywał się z linią biegnącą na zewnątrz ręki, wzdłuż łokcia. W początkach XV
wieku obok rękawów otwartych zaczęły się pojawiać również tzw. rękawy workowe – szerokie, lecz zamknięte
z wąskim otworem na dłoń.
W latach ’20 XV wieku rozpowszechniła się moda na płaskie układanie wysokich kołnierzy i wykładanie
na wierzch kołnierzy koszuli (rys.23).
PASUJĄCE NAKRYCIE GŁOWY: czepiec siodłowy lub wianek
(wałek) nałożony na lekką chustkę-welonik.
PASUJĄCA SUKNIA SPODNIA: obcisła górą suknia z długimi, wąskimi rękawami zachodzącymi na dłoń lub
bombardes.
RODZAJ SUKNI: dworska, modna od drugiej połowy XIV wieku i w początkach wieku XV. W późniejszym
okresie istniała w nieco zmienionej formie.
ODMIANY SUKIEN HOUPPELANDE
Opisane poniżej dwie formy sukien, poza swą klasyczną formą występowały nieco zmienione, w różnych
wariacjach.
12
Edycja dla grupy Entente Cordiale, na cele statutowe.
NIE DO SPRZEDAŻY. Powielanie tylko za zgodą autorów.
20509341.018.png 20509341.019.png 20509341.020.png
Poradnik doboru i kompozycji stroju historycznego 1350-1492
A - ODMIANY SUKNI HOUPPELANDE
Rys.28
Rys.30
Przedstawiony tutaj model stroju stanowi swego
rodzaju kombinację dwóch sukni modnych pod koniec
XIV wieku. Korpus sukienki jest przylegający górą do
ciała i rozszerza się dopiero od wysokości bioder.
Szerokie, otwarte rękawy natomiast zapożyczone są
od sukni houppelande.
Rysunek 30 przedstawia inną szatę – tym razem
zbliżoną bardziej do sukni typu robe niż houppelande.
Jednak nie mamy tu też do czynienia z klasycznym
fasonem robe - rękawy są stosunkowo szerokie,
a futrzany garnirunek dekoltu również nie jest
typowym szerokim wyłożeniem kołnierza.
Ilustracja pochodzi z “Bardzo bogatych godzinek”
księcia de Berry z ok. 1416 roku.
B – PRZYSTOSOWANIE SUKIEN HOUPPELANDE DLA POTRZEB
UBOŻSZYCH ŚRODOWISK MIESZCZAŃSKICH
Innego rodzaju zmiany zachodziły, gdy dochodziło do przejęcia krojów wytwornych sukien dworskich,
przez znacznie uboższe środowiska mieszczańskie. Zmianie ulegał wtedy głównie materiał (na tańszy). Różnice
w kroju natomiast dyktowane były koniecznością położenia nacisku na wygodę i funkcjonalność stroju.
Pochodzący z 1435r. wizerunek mieszczki ubranej w suknię będącą
pochodną houppelandy. Jednocześnie można zauważyć ewolucję kroju,
mającą doprowadzić do powstania sukni robe.
Rys.31
Edycja dla grupy Entente Cordiale, na cele statutowe.
NIE DO SPRZEDAŻY. Powielanie tylko za zgodą autorów.
13
20509341.021.png 20509341.001.png 20509341.002.png 20509341.003.png 20509341.004.png
Poradnik doboru i kompozycji stroju historycznego 1350-1492
ROBE (SUKNIA) KOBIECA - SUKNIA “BURGUNDZKA”
(II połowa XVw.)
Reprezentacyjna, szykowna suknia wierzchnia z bardzo charakterystycznym dekoltem.
MATERIAŁ: aksamit jedwabny, sukno wełniane. Wykończenie (kołnierz, mankiety brzeg sukni) – aksamit,
atłas, futro o krótkim włosiu. Podszewka – futro, tkaniny bawełniane, jedwabne, wełniane.
KOLOR: szeroka gama kolorystyczna, praktycznie dowolne.
Poniżej klasyczny przykład robe “burgundzkiej”:
Damska robe, elegancka, wręcz szykowna, droga suknia, charakteryzuje się
dopasowanym stanem, wąskimi rękawami oraz szeroką, rozkloszowaną
częścią dolną z długim trenem. Szpiczasty zarówno z przodu jak i z tyłu,
schodzący do pasa dekolt, odsłaniający suknię spodnią obszyty jest futrem,
podobnie jak końcówki rękawów zakrywających częściowo dłonie, obszyty
jest też brzeg sukni. Krojona z dwóch ćwiartek koła, na środku głęboko,
pionowo rozciętych tak, że rozsunięte i odwinięte na zewnątrz brzegi
rozcięcia, tworzyły charakterystyczny, szpiczasty dekolt, schodzący w dół i
ginący pod przepasaniem. Szeroki pas zakończony jest ozdobną klamrą i
końcówką (rys. 25). Klamrę najprawdopodobniej noszono zazwyczaj z tyłu
(rys. 26).
PASUJĄCE NAKRYCIE GŁOWY: henin – szpiczasty albo ścięty stożek,
pokryty jedwabiem, zaopatrzony w biały welon o różnym układzie.
Czepiec siodłowy, ale wąski i wysoki, zbliżony kształtem do henina, ukazany
na rys.43.
PASUJĄCA SUKNIA SPODNIA: cotte simple – ze specjalną “wkładką”
z przodu, obcisła górą, z głębokim dekoltem łódkowym.
RODZAJ SUKNI: wyłącznie dworska, reprezentacyjna, noszona
w II połowie XVw. Prawdopodobnie ewoluowała z houppelande.
Rys. 24
Rys. 25
Rys. 26
Rys. 27
14
Edycja dla grupy Entente Cordiale, na cele statutowe.
NIE DO SPRZEDAŻY. Powielanie tylko za zgodą autorów.
20509341.005.png 20509341.006.png 20509341.007.png 20509341.008.png 20509341.009.png
Poradnik doboru i kompozycji stroju historycznego 1350-1492
A - JEDNA Z PRZEJŚCIOWYCH, NIETYPOWYCH FORM POMIĘDZY
HOUPPELANDE A “SUKNIĄ BURGUNDZKĄ”
Oglądając przedstawienia ikonograficzne można
zaobserwować stopniowe przekształcanie się sukni
houppelande w robe. Taką formą przejściową jest suknia
pokazana na rysunku 29. Widzimy tu obfitą suknię
z szerokimi, otwartymi rękawami w typie klasycznej
houppelande. Odmienny jest jednak dekolt – typowy już
dla sukni robe.
Rys. 29
B – PRZYSTOSOWANIE SUKIEN ROBE DLA POTRZEB
UBOŻSZYCH ŚRODOWISK MIESZCZAŃSKICH
Ilustracja z 1480 roku, ukazuje uproszczoną, skromniejszą formę
“sukni burgundzkiej”.
Rys. 32
Edycja dla grupy Entente Cordiale, na cele statutowe.
NIE DO SPRZEDAŻY. Powielanie tylko za zgodą autorów.
15
20509341.010.png 20509341.011.png 20509341.012.png
Poradnik doboru i kompozycji stroju historycznego 1350-1492
NAKRYCIA GŁOWY, FRYZURY
Nakrycie głowy jest nieodzownym elementem stroju średniowiecznego. Powinno ono być jednak dobrane
we właściwy sposób – tak, aby harmonijnie pasowało do reszty stroju. Kwestia uczesania jest trudniejsza
do odtworzenia z oczywistych względów. Jednak zbyt nowoczesną fryzurę łatwo jest ukryć pod
średniowiecznym nakryciem głowy.
FRYZURA
Obok nakrycia głowy bardzo ważną sprawą jest
odpowiednia fryzura. Należy wystrzegać się noszenia
włosów całkowicie rozpuszczonych. Powinny być one
długie, splecione w warkocz lub spięte. Fryzurą
charakterystyczną dla drugiej połowy XIV wieku, są
włosy rozdzielone pośrodku głowy, splecione
w warkocze i upięte po bokach w tzw. baranki. Jeśli
włosy są krótkie lub „nietypowe”(dready itp.) należy
dobrać strój (i co za tym idzie nakrycie głowy)
w taki sposób, aby fryzura została zasłonięta.
Rys.33
CRINALE (chapel)
PASUJĄCE SUKNIE: surcot, suknie modne w drugiej połowie XIV wieku
Nakrycie głowy charakterystyczne dla drugiej połowy
XIV wieku i przełomu z wiekiem XV, związane
z opisanym powyżej typem fryzury. Jest to zakładana na
czoło, ozdobna metalowa obręcz, połączona często
z siatką na włosy.
Rys.34
KRUSELER
MATERIAŁ: płótno lniane lub bawełniane
KOLOR: biały
Rodzaj czepca modnego w XIV wieku, szczególnie w Czechach i Polsce.
Sporządzany z półkolistej chusty obszytej przy brzegach kilkoma rzędami gęsto
zmarszczonej falbanki. Ściągany na karku sznureczkiem. W modzie zachodniej,
odmiany kruselera, w postaci różnorodnie zawijanych chust obszytych falbanką
widoczne są w zasadzie przez cały XV wiek.
PASUJĄCE SUKNIE: surcot, różnego typu suknie modne w drugiej
połowie XIV wieku, oprócz houppelande.
Rys.35
Rys.36
Rys.37
16
Edycja dla grupy Entente Cordiale, na cele statutowe.
NIE DO SPRZEDAŻY. Powielanie tylko za zgodą autorów.
20509341.013.png 20509341.014.png 20509341.015.png 20509341.016.png 20509341.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin