Obyczaje krajów biblijnych.pdf

(660 KB) Pobierz
Fred H. Wight
Obyczaje krajów biblijnych
Przekład
Robert Piotrowski
Konsultacja naukowa
ks. Waldemar Chrostowski
Oficyna Wydawnicza Vocatio
Warszawa 1998
Tytuł oryginału:
Manners and Customs of Bible Land
Redakcja:
Joana Złotnicka
Opracowanie graficzne okładki:
Joanna Złonkiewicz
Redakcja techniczna:
"Logos"
Korekta:
Elżbieta Wygoda
Zdjęcia na okładce:
Daniela Kosiorek
Paweł Kumelowski
Jacek Urbanowicz
Copyright (C),1953, by The Moody Bible Institute of Chicago
Copyright for the Polish edition
(C) 1998 by Oficyna Wydawnicza "Vocatio"
All rights to the Polish edition reserved
Wszelkie prawa wydania polskiego zastrzeżone.
Książka, ani żadna jej część, nie może być przedrukowywana
ani w jakikolwiek inny sposób reprodukowana
czy powielana mechanicznie, fotooptycznie, zapisywana elektronicznie
lub magnetycznie, ani odczytywana w środkach publicznego przekazu
bez pisemmej zgody wydawcy.
W sprawie zezwoleń należy się zwracać do
Oficyny Wydawniczej "Vocatio"
02-798 Warszawa 78, skr. poczt. 41.
e-mail: vocatio~warman.com.pl
http: //wwR'.vocatio.com.pl
Redakcja: tel. (0-22)648-54-50, fax 648-63-82
Dział handlowy: tel. (0-22) 648-03-78 fax (0-22) 648-03 79ů
Księgarnia firmowa: Warszawa, ul. Rybałtów 14, tel. 648-86-89
Księgarnia patronacka: "Soli Deo", Warszawa, Dworzec Centralny,
Galeria Północna, pawilon 2, tel. (0-22) 654 9812
ISBN 83-~146-004-x
Druk i oprawa: RzeszowSkie Zakłady Graficzne
Rzeszów. Zam. 1 50/98.
Spis treści
Wstęp .......... ......... ......... .............. ................ .......... ......... 7
Rozdział I. Życie w namiotach ............... ............. ........ .... 9
Rozdział II. Domy jednoizbowe ............... ............ ...... ...15
Rozdział III. Domy wieloizbowe .. ............... ......... ........ 29
Rozdział IV. Żywność i jej przygotowanie .... .......... ........ 37
Rozdział V. Spożywanie posiłków ... . ............... ......... ..... 48
Rozdział VI. Wieczerze i uczty ........ ... .. 53
Rozdział VII. Święte prawo gościnności ......... ......... ....... 60
Rozdział VIII. Rozkład dnia i codzienne zajęcia ........... .... 70
Rozdział IX. Ubiór i ozdoby ..... . .. 79
Rozdział X. Sytuacja mężczyzny i kobiety w rodzinie .. ...89
Rozdział XI. Opieka nad dziećmi .......... ........... ...... ....... 93
Rozdział XII. Edukacja młodzieży ............ . .......... ....... ... 98
Rozdział XIII. Religia w domu .. . .. .......... ......... ...........103
Rozdział XIV. Zwyczaje małżeńskie ............. ........... .......108
Rozdział XV. Niektóre święta .......... ............... ....... ........118
Rozdział XVI. Choroby i metody leczenia ....... ..... .... ...121
Rozdział XVII. Śmierć na Bliskim Wschodzie ..................125
Rozdział XVIII. Życie pasterskie .. . .........
129
Rozdział XIX. Uprawa i sprząt zbóż ........... .....................149
Rozdział XX. Uprawa winorośli .............. .........................165
Rozdział XHI. Uprawa oliwek i fig .... ................... ... .....173
Rozdział XXII. Rzemiosła i zawody ....... . .......................179
Rozdział XXIII. Muzyka instrumentalna i wokalna ......... 202
Rozdział XHIV. Miasto orientalne .................. ................. 210
Rozdział XXV. Własność .......... . . ..... .................. ......... 218
Rozdział XXVI. Zwierzęta domowe .............. . ............. .. 223
Rozdział XXVII. Podróże lądowe i morskie .......... . ........ 239
Rozdział XXVIII. Zaopatrzenie Palestyny w wodę .......... 248
Rozdział XXIX. Najazdy i krwawa pomsta .......... .. ......... 254
Rozdział ~X. Niewolnictwo w czasach biblijnych .... .. 257
Rozdział XXXI. Atletyka grecka i rzymskie pokazy
gladiatorów ......................... ............... ... 261
Przypisy źródłowe .. ................. ......... .. ................ ........ 265
Indeks biblijny .......... . .. . .... .................... . .............. .... 28
Wstęp
Biblia dziełem Bliskiego Wschodu.Ludzie Zachodu ła-
two zapominają o wschodnim po chodzeniu Biblii.
Autorzy wszystkich jej ksiąg byli ludźmi Orientu. Sko-
ro tak, to w pełnym tego słowa znaczeniu Biblia jest Księgą
Wschodu. Mimo to wielu patrzy na Pismo Święte przez pry-
zmat obyczajów zachodnich - zamiast interpretować je
z orientalnego punktu widzenia.
Znajomość obyczajów Bliskiego Wschodu konieczna dla
zrozumienia Biblii. Wiele fragmentów niezrozumiałych dla
człowieka Zachodu można łatwo wyjaśnić odwołując się do
wzorców kulturowych Bliskiego Wschodu. Jeśli pominiemy
te zagadnienia, nie poznamy dobrze Biblii - tak Starego, jak
i Nowego Testamentu.
Wartość studiów nad obyczajami Arabów. Arabowie są od
wieków mieszkańcami Palestyny. W VII wieku po Chr. ar-
mia arabska zaatakowała Bliski Wschód. Najeźdźcy przynie-
śli ze sobą sposób życia odziedziczony po niezliczonych po-
koleniach przodków. Ponieważ zaś od tego czasu zamiesz-
kiwali zajęte przez siebie kraje, zachowali wiele zwyczajów
pochodzących z czasów biblijnych.
Obyczaje Arabów niewiele się zmieniły w ciągu stuleci.
Na Bliskim Wschodzie żyją trzy grupy Arabów. Pierwsza gru-
pa to nomadzi, czyli Beduini, którzy trudnią się pasterstwem
i mieszkają w namiotach. Druga - rolnicy, zwani fellachami,
mieszkający przeważnie w wiejskich domach jednoizbowych.
Trzecią grupą są Arabowie miejscy, z reguły prowadzący in-
teresy w większych miastach. Ci ostatni mieli większy niż
pozostałe grupy kontakt z cywilizacją zachodnią, toteż ich
sposób życia zmienił się w znacznym stopniu. Natomiast
obyczaje fellachów zmieniły się niewiele, a nomadów pozo-
stały praktycznie takie same. Większość Arabów uważała
przez wieki zmianę starożytnych obyczajów za zło. Dlatego
pod względem obyczajowości Arabowie żyjący w krajach
biblijnych są bardzo podobni do Izraelitów opisywanych
w Piśmie Świętym. Istnieją pewne wyjątki od tej reguły,
z których większość dotyczy praktyk religijnych.
Źródła dotyczące obyczajów Arabów z krajów biblijnych.
Informacje o stylu życia Arabów z Bliskiego Wschodu za-
wdzięczamy mieszkańcom krajów biblijnych, czyli wielolet-
nim mieszkańcom tych rejonów, oraz misjonarzom, uczo-
nym i podróżnikom.
Co można powiedzieć o Żydach, którzy powrócili do utwo-
rzonego w 1948 r. państwa Izrael.~ Obyczaje Żydów powra-
cających dziś z całego świata do kraju przodków nie mają
większego znaczenia dla niniejszego studium - są to prze-
ważnie obyczaje krajów pochodzenia, w wielu przypadkach
zachodnie. Niektórzy z powracających Żydów, czy też ci,
którzy spędzili w Palestynie dłuższy czas, trzymają się daw-
nej obyczajowości, szczególnie praktyk religijnych - stano-
wią oni jednak zdecydowaną mniejszość.
Inne źródła informacji o obyczajach krajów biblijnych. Hi-
storycy piszący o czasach Jezusa Chrystusa i apostołów często
podają informacje o ówczesnym - czy nawet wcześniejszym-
sposobie życia. Cennym źródłem wiedzy na ten temat są też
znaleziska archeologiczne. Przedmioty pochodzące z wyko-
palisk, np. ceramika, wyposażenie domów, pozostałości daw-
nych budowli, inskrypcje itp., odsłaniają często tajemnice ży-
cia i działalności starożytnych mieszkańców tych rejonów.
RozDział II
Domy jednoizbowe
Po wielu latach spędzonych w Kanaanie Izraelici zmie-
nili tryb życia z wędrownego na osiadły. W rezultacie
namioty zostały zastąpione przez domy. Większość ro-
dzin zajmowała domy jednoizbowe.' Można więc przypusz-
czać, że skoro dom biednej wdowy, która przyjęła Eliasza,
miał górną izbę, kobieta ta nie należała do klasy najuboż-
szej. Znalazła się w kłopotach finansowych tylko z powodu
strasznego głodu (1 Krl 17,8-19).2
Przeznaczenie domu
W czasach Biblii nie budowano domów z zamiarem
przebywania w nich w ciągu dnia. Większość czasu spędza-
no na zewnątrz. Dom służył jako miejsce odpoczynku. A że
nie przywiązywano większej wagi do wyglądu miejsca od-
poczynku, zewnętrzne ściany skromnych domów nie pre-
zentowały się okazale.3
Znaczenie hebrajskich i arabskich słów określających dom
potwierdza przeznaczenie tych siedzib. Urodzony w Syrii
duchowny Abraham Rihbany, który spędził w tym kraju dzie-
ciństwo, wyjaśnia:
Hebrajskie słowo bayith i arabskie bait oznaczają zasadniczo
"schronienie". Angielskim odpowiednikiem jest "domostwo".
Synowie Palestyny nigdy nie wynaleźli bogatszego terminu:
"dom rodzinny", bo zawsze uważali się za "gości na tej ziemi".
Namioty i domki starczały za schronienie im i ich rodzinom
podczas ziemskiej pielgrzymki.4
Chłopski dom jednoizbowy
Ponieważ mieszkańcy Palestyny większość czasu spędzali
poza domem, autorzy Biblii pisali o Bogu raczej jako o "schro-
nieniu" lub "ratunku" niż "domostwie". Liczne przykłady
znajdujemy w Księdze Psalmów i pismach proroków (por.
Ps 61,3; Iz 4,6).5
Podłoga i ściany domu
O podłogach domów orientalnych dr George A. Barton
tak pisze:
Podłogę zdecydowanej większości domów stanowiła
wygładzona i twardo ubita ziemia. Czasami mieszano glinę
z wapnem i pozostawiano do stwardnienia, niekiedy zaś
układano podłogi z otoczaków lub odłamków kamieni
zmieszanych z wapnem. Podłogi mozaikowe, wykonywane
z wciśniętych w ziemię gładko przyciętych kwadracików
kamiennych, wprowadzono za panowania rzymskiego.6
Ściany domów wznoszono najczęściej z glinianych cegieł,
nie wypalonych, lecz suszonych na słońcu'. W Księdze Hio-
ba mówi się o "mieszkańcach glinianych lepianek" (Hi 4,19).
Były one podobne do popularnych w dzisiejszym Meksyku
budowli z cegły adobe, spotykanych często również w po-
łudniowo-zachodnich stanach Ameryki, gdzie po dziś dzień
odczuwalne są wpływy hiszpańskie.
Czasem jednak ściany budowano z nieobrobionych kawał-
ków bardzo powszechnego w Palestynie piaskowca. Kamie-
nie różnej wielkości łączono gliną. Spojenia były raczej szero-
kie i nieregularne.5 Z ciosanych kamieni wznoszono tylko
pałace i domy bogaczy, np. pałac Salomona (1 Krl 7,9) i domy
zamożnych ludzi współczesnych Izajaszowi (Iz 9,8-9).
Konstrukcja dachu
Podstawę dachu domu palestyńskiego stanowiły drewnia-
ne belki, których końce opierano na przeciwległych ścia-
nach. Belki te pokrywano najpierw matą z trzcin lub cierni-
stych krzewów, a potem ziemią lub gliną. Na wierzchu
rozsypywano piasek albo drobne kamyki. Pokrycie wygła-
dzano kamiennym walcem, tak by woda deszczowa spływa-
ła po dachu. Walec zwykle pozostawiano na dachu, który
trzeba było wygładzać wielokrotnie, szczególnie po pierw-
szym deszczu, aby nie przeciekał.~ W czasach biblijnych
budowano dodatkowo niski parapet lub murek, by zapo-
biec spadaniu ludzi z dachu. Zaniechanie tej ochrony w dzi-
siejszych czasach prowadzi często do wypadków.10 Prawo
Mojżeszowe wyraźnie nakazywało budowę takich murków:
"Jeśli zbudujesz nowy dom, uczynisz na dachu ogrodzenie,
byś nie obciążył swego domu krwią, gdyby ktoś z niego
spadł" (Pwt 22,8). Była to istotna regulacja, gdyż, jak zoba-
czymy, dachy domów służyły do wielu celów.
Trawa na dachu. Ponieważ dachy domów kryto przeważ-
nie ziemią lub gliną, często rosła na nich trawa. Wskazują na
to cytaty biblijne. "Niech się staną jak trawa na dachu, która
usycha, zanim ją wyplenią" (Ps 129,6; por. także 2 Krl 19,26;
Iz 37,27). Wiele podobnych przykładów znanych jest też
współcześnie. Pewne dzieło wydane w drugiej połowie XIX
w. zawiera ilustrację przedstawiającą dach domu palestyń-
skiego całkowicie porośnięty trawą. Podpis pod rysunkiem
głosi: "Oto dobry przykład ~~trawy na dachu domu. Po zimo-
wych deszczach każdy płaski i pokryty mułem dach porasta
szybko trawą i zielskiem".11
Przeciekające dachy. Dachy palestyńskich domów często
były nieszczelne. Podróżni zatrzymujący się w takich domo-
stwach musieli czasem zmieniać kwaterę z powodu przecie-
kającego dachu.12 Księga Przysłów porównuje cieknącą wodę
(dokładnie: cieknącą rynnę - przyp. tłum.) do kłótliwej ko-
biety (Prz 19,13; 27,15).
Włamujący się złodzieje. Przebicie się przez ścianę i wej-
ście do domu nie sprawiało trudności rabusiom, skoro ścia-
ny były często budowane z gliny czy błota, albo kamieni
łączonych mułem.13 W Księdze Hioba czytamy: "O zmroku
do mieszkań się włamią" (Hi 24,16). Jezus mówił o tym sa-
mym w Kazaniu na Górze: "Nie gromadźcie sobie skarbów
na ziemi, gdzie mól i rdza niszczą i gdzie złodzieje włamują
się i kradną" (Mt 6,19; por. Mt 24,43).
Wąż w ścianie domu. Węże mogły łatwo wpełzać
w szczeliny ścian, ponieważ spojenia między kamieniami,
z których wznoszono ściany, bywały szerokie i nieregu-
larne.14 Prorok Amos taki właśnie dom miał na myśli, gdy
pisał, że pewien człowiek "oparł się ręką o ścianę, a uką-
sił go wąż" (Am 5,19).
Okna i drzwi
Okna. Dom na Bliskim Wschodzie ma niewiele okien
i zwykle są one położone wysoko. Przesłaniano je drewnia-
ną kratą, która stanowiła ochronę przed rabusiami. W Księ-
dze Przysłów mówi się o takich oknach: "Przez okno bo-
wiem swego domu, przez kratę się przyglądałem" (Prz 7,6).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin