w krainie figur geometrycznych.doc

(49 KB) Pobierz

 

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

 

 

pt. „W krainie figur geometrycznych”

 

 

 

 

 

 

przeprowadzonych 19.12. 2007 roku

w Przedszkolu nr 3 w Andrychowie

w grupie integracyjnej dzieci 4 – 5 letnich

 

 

 

 

przeprowadzonych przez:

lic. Joannę Grygiel - nauczyciel prowadzący

mgr Katarzynę Sołtysek - nauczyciel wspomagający

 

 

 

 

 

 

 

 

Zagadnienie hospitacyjne: stwarzanie sytuacji sprzyjających rozwijaniu logicznego myślenia

                                              i  pojęć matematycznych

Cel ogólny:

·         Utrwala znajomość figur geometrycznych

 

Cele szczegółowe:

·         Różnicuje prawa stronę ciała

·         Rozpoznaje i nazywa cztery podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt za pomocą zmysłu dotyku, określa ich wielkość i grubość

·         Segreguje figury geometryczne ze względu na ich  kształt

·         Przelicza elementy w utworzonych zbiorach

·         Sprawdza równoliczność dwóch zbiorów figur geometrycznych poprzez wzajemne przyporządkowanie (tworzy pary) – prawidłowo stosuje określenia: mniej, więcej, tyle samo

·         Układa trzyelementowy rytm złożony z figur geometrycznych (kontur choinki)

 

Metody pracy:

·         Słowna

·         Czynna

·         Aktywizująca

 

Formy pracy:

·         Indywidualna

·         Grupowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lp.

Sytuacja edukacyjna

Rodzaj aktywności

Dzieci pełnosprawnych

Rodzaj aktywności dzieci z orzeczeniem do kształcenia specjalnego

Środki dydaktyczne

1.

Zabawa integracyjna „Prawa ręka, noga prawa”

-bierze udział w zabawie

- wskazuje prawą rękę

- zakłada frotkę na prawą rękę

- śpiewa piosenkę i ilustruje jej treść ruchem

-bierze udział w zabawie

- wskazuje prawą rękę

- zakłada frotkę na prawą rękę

- śpiewa piosenkę i ilustruje jej treść ruchem

 

Frotki

Płyta Cd

„ W co się bawić z dziećmi”

2.

„Zaczarowany worek”

- dzieci maja zawiązane oczy

 

-wkłada rękę do worka w którym są figury geometryczne, wybiera jedną, dotyka ją, nazywa figurę, określa jej wielkość, grubość

-wkłada rękę do worka w którym są figury geometryczne, wybiera jedną, dotyka ją, próbuje nazwać, określa wielkość, grubość (Mateusz R, Mateusz G, Karolina)

 

Worek z figurami geometrycznymi

Apaszka dla każdego dziecka do zawiązania oczu

 

3.

Segregowanie figur geometrycznych

- dopasowuje wyciągniętą wcześniej przez siebie figurę do danego zbioru

- przelicza ilość figur w poszczególnych zbiorach, dopasowuje do każdego zbioru odpowiednią ilość kropek

 

- dopasowuje wyciągniętą wcześniej przez siebie figurę do danego zbioru

- przelicza ilość figur w poszczególnych zbiorach,

Obręcze

Kartoniki z narysowanymi kropkami

4.

Zabawa ruchowa

„Wszyscy bawią się wesoło”

- nauczycielka mówi fragment wiersza B. Forma „Figury”

 

- dzieci biegają po sali przy dźwiękach tamburyna, kiedy tamburyno przestaje grać, dzieci odszukują wśród figur rozłożonych na ziemi tej, o której mówi nauczycielka (fragmentem wiersza) i podnoszą ja do góry

- uczestniczą w zabawie biegają po sali przy dźwiękach tamburyna, kiedy tamburyno przestaje grać, odszukują nazwana przez n- la figurę

 

Tekst wiersza B. Forma

Figury geometryczne

5.

Sprawdzanie równoliczności zbiorów

- dzieci oglądają rozłożone figury geometryczne (koło, kwadrat)

- ustalają (bez liczenia – „na oko”) których figur jest więcej

- określają, co należy zrobić, aby to sprawdzić (należy połączyć je w pary)

- łączą figury w pary i określają, których figur jest więcej, mniej, tyle samo

 

- łączą figury w pary

- określają, których figur jest więcej, mniej tyle samo

 

Mozaika geometryczna

6.

Zabawa ruchowa

„Których figur jest więcej”

- każde dziecko otrzymuje 1 figurę geometryczną (prostokąt lub trójkąt)

- zadaniem dzieci jest ustalenie których figur jest więcej – dzieci ustawiają się w pary) prostokąt-trójkąt)

- uczestniczą w zabawie

Figury geometryczne z tapety samoprzylepnej

7.

„choinka”

- dzieci na konturze choinki układają trzyelementowy rytm złożony z figur geometrycznych. Naklejają je na choinkę

- układają rytm złożony z figur geometrycznych

Choinka, wycięte figury geometryczne (koło, trójkąt, prostokąt)

8.

„Geometryczny obrazek”

- każde dziecko otrzymuje figury geometryczne i układa z nich swoją kompozycję, naklejają na kartkę

- układają z figur obrazek

Figury geometryczne różnej wielkości i w różnym kolorze

 

 

 

 

 

 

 

 

B. Forma „Figury”

Wszyscy bawią się wesoło

Wciąż nogami przebierają

I figury wybierają.

Każdy *kwadrat w rękach trzyma

Już zabawa się zaczyna

Hop, hop raz i dwa

*kwadrat każdy w rekach ma.

 

 

* później zamiast kwadrat pojawiają się nazwy innych figur geometrycznych

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin