zagadnienia wyklad 3.doc

(46 KB) Pobierz
PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA

PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA

Wykład 3podstawowe zagadnienia

Jak dokonać podziału życia?

 

1. Psychologia life-span - założenia

                     Rozwój – od poczęcia do śmierci

                     Rozwój - zmienność i ciągłość

                     Rozwój - człowiek jako całości

                     Rozwój - kontekst

 

2. Podejście do opisu/wyjaśniania rozwoju teorie

                     Antystadialne/ stadialne

                     Stadia całościowe/ wybrana sfera

                     Okres wstępujący/ bieg życia

                     Psyche/polis/soma

                     Liniowe/ stadialne/ cykliczno-fazowe/ sekwencyjne/ mieszane

 

3. Ciągłość vs nieciągłość

                     parcjalna nieciągłość, zmiany ilościowe i jakościowe ( Užgiris 1989)

                     ciągłość, stałość, stabilność (Kagan 1980)

                     okresy ciągłe i nieciągłe (Hinde 1983)

                     chronologia doświadczeń, okres przejściowy (Gottlieb 1983)

 

4. Problematyka stadialności

(-)

                     Brak zgodności

                     Model liniowy

                     Podziały wybiórcze

                     Rozwój to wzrost

 

(+)

                     Widoczne ogólne prawidłowości

                     Swoistość zmian w pewnych okresach życia

                     Realne zmiany

 

5. Periodyzacja – wybrane systemy

                     Ery życia – dzieciństwo, dorastanie, dorosłość

                     Podział na okresy – prenatalny, perinatalny, postnatalny

                     Podział biologiczny – rozwój progresywny, stabilizacja i pełnia życia, okres starości

                     Podział Pitagorasa – stawanie się człowiekiem, człowiek młody,człowiek w pełni, człowiek stary

                     Rodzicielstwo – okres preparentalny, parentalny, postparentalny

                     Baley – niemowlęctwo, dzieciństwo, wiek dojrzewania

                     Szuman – pierwsze dzieciństwo, drugie dzieciństwo, wiek dojrzewania i młodzieńczy

                     Claparede – nabywanie i eksperymentowanie, organizowanie i wartościowanie, produktywność - wytwórczość

                     Maurice Debesse

 

                     Wiek dziecinnego pokoju 0 – 3 rż

                     Wiek koziołka  3 – 7 rż

                     Wiek szkolny 6 – 13/14 rż

                     Wiek niepokojów dojrzewania 12 – 16 rż

                     Wiek młodzieńczego entuzjazmu 16 – 20 rż

 

 

 

6. Teorie rozwoju - podział

Psyche

                     psychodynamiczne

                     poznawcze

                     uczenia się

                     humanistyczne

                     ekologiczne

Polis

                     Symboliczny interakcjonizm

                     Wymiana społeczna

                     Teoria konfliktu

Soma

                     Teoria zużywania się

                     Teoria odporności

                     Teoria komórkowa

 

7. Psychoseksualna teoria Freuda

                    Przesunięcie granicy ujawnienia się libido

                    Rola wczesnego dzieciństwa

                    Id, Ego, Superego

                    Fazy – oralna, analna, faliczna, latencji, genitalna

 

8. Psychospołeczna koncepcja Eriksona

                    Wymiar psychospołeczny – kryzysy

- bazalne zaufaniavs bra k ufności

- autonomia vs wstyd i zwątpienie

- inicjatywa vs poczucie winy

- pracowitośc vs poczucie niższości

- tożsamośc vs rozproszenie

- intymnośc vs izolacja

- generatywnośc vs stagnacja

- integralność vs rozpacz

                    Rytualizacje

-numinalność vs przywiązanie do idola

- osąd ns legalizm

- dramatyzm vs wcielanie się

- formalnośc vs formalizm

- ideologia vs totalizm

- afiliacja vs eliotyzm

- pokoleniowa vs nadużywanie władzy

- więź międzypokoleniowa vs sapietyzm

                    Wymiar egzystencjalny – cnoty – nadzieja, wola, zdecydowanie, kompetencja, wierność, miłość, opiekuńczość, mądrość

 

9. Koncepcja rozwoju Wallona

                     koncepcja stadiów ogólnych

                     człowiek w otoczeniu

                     byt całościowy

Fazy

                     impulsywność motoryczna (0 –6mż/1 rż)

                     zmysłowo – ruchowa działalność i projekcja (1 –3 rż)

                     personalizm (3-6 rż)

                     kategoria i konformizm (6-11 rż)

                     adolescencja (11-15 rż)

                     młodzieńczość (od 16 rż)

 

 

10. Koncepcja rozwoju osobowości Rubinsteina

                    działanie i sprzeczność

                    człowiek w otoczeniu

                    determinizm rozwojowy

                    treść determinuje stopień rozwoju

                    brak sztywnych ram czasowych

 

11. Poznawcza teoria Jeana Piageta

                     epistemologia genetyczna

                     inteligencja = przystosowanie = proces

 

                     ważne terminy

                     Schematy i operacje

                     Adaptacja i organizacja

                     Adaptacja = asymilacja + akomodacja

                     Równoważenie

 

                      składniki rozwoju intelektualnego:

         poznawczy

         afektywny

 

                      komponenty rozwoju poznawczego:

         treść

         funkcja

         struktura

 

                      czynniki rozwoju:

         dojrzewanie i dziedziczność

         aktywne doświadczenie

         interakcje społeczne

         równoważenie

 

                     stadia rozwoju poznawczego

        inteligencja sensoryczno – motoryczna (0-2 rż)

        inteligencja przedoperacyjna (2 – 6 rż)

        operacje konkretne (6 – 11 rż)

        operacje formalne (12 – 15/17 rż)

 

                     stadia rozwoju moralnego

        moralność heteronomiczna

        moralność autonomiczna

 

12. Poznawcza teoria Jeana Pascala Leone - stadia rozwoju poznawczego w dorosłości:

 

       późne stadium formalne (17-25 rż)

       stadium przeddialektyczne (25 – 35 rż)

       stadium operacji dialektycznych (35 - 55 rż)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin